Pagina 2 van 4
Geplaatst: 13.10.2011 - 21:17
door Rijant
Mijn volvo V70 bi-fuel uit 2003 met 210.000 op de teller rijd als een zonnetje.
Op een ding na. Als ik wat langer voor b.v. voor een stoplicht moet wachten en de automaat in de N stand zet en daarna weer in D en iets te vlot gas geef rijd de wagen met een schok weg.
Als ik na het inschakelen even (2 sec.) wacht met gas geven rijd de wagen keurig weg.
Olie is nooit vervangen en ik rij vaak lange ritten met aanhanger.
Verder schakeld de automaat goed.
Wie weet hier iets meer van.
Alvast bedankt, Jan
Geplaatst: 14.10.2011 - 11:39
door Rob2u
Rijant schreef:Als ik wat langer voor b.v. voor een stoplicht moet wachten en de automaat in de N stand zet en daarna weer in D en iets te vlot gas geef rijd de wagen met een schok weg.
Als ik na het inschakelen even (2 sec.) wacht met gas geven rijd de wagen keurig weg.
Alvast bedankt, Jan
Dit is de 'neutral control', zoek maar even hier op de forum voor meer info. Je kan dit overigens softwarematig laten verwijderen door de dealer.
Geplaatst: 15.10.2011 - 21:38
door Voorn
Mijn auto heeft nu 275000 km gereden en ik heb een D5 met geartronic. totaal geen probleem. Heerlijk rijden. En geen olie ververst. Was ik ook helemaal niet van plan

Geplaatst: 30.10.2011 - 20:54
door jeansimon
mijn garagehouder zegt dat onze automaat licht slipt en wellicht in de toekomst een flushbehandeling uitkomst kan bieden. Dit betekent een flink aantal keren spoelen met nieuwe olie totdat bijna helder is. Dan onder de auto een "pan" openmaken reinigen en filter vervangen. Veel tijd, veel olie dus erg prijzig, maar er is geen andere manier.
Ik zei dat ik heb gehoord over powerflush etc. Hij zei dat is niet waar. dat kan niet...
wat is wijsheid?
Geplaatst: 31.10.2011 - 09:03
door sbv
jeansimon schreef:mijn garagehouder zegt dat onze automaat licht slipt en wellicht in de toekomst een flushbehandeling uitkomst kan bieden. Dit betekent een flink aantal keren spoelen met nieuwe olie totdat bijna helder is. Dan onder de auto een "pan" openmaken reinigen en filter vervangen. Veel tijd, veel olie dus erg prijzig, maar er is geen andere manier.
Ik zei dat ik heb gehoord over powerflush etc. Hij zei dat is niet waar. dat kan niet...
wat is wijsheid?
Wat voor auto gaat het om.
Ik heb in het verleden wel eens de olie ververst. Aftap dop eraf, olie eruit laten lopen, ca 3,5 a 4 l en deze hoeveelheid weer bijvullen en dan na 1 jaar nog eens doen. Geeft vaak wel een verbetering.
Letwel, dit was bij de 5-traps geartronic. De 6-traps werkt wat lastiger omdat die eigenlijk dicht zijn, geen peilstok of iets. Ook daar is het wel te doen, alleen meer werk
Geplaatst: 31.10.2011 - 11:15
door rvo033467
Een powerflush zegt mij niks.
Als de bak slipt zou ik hem laten spoelen, is altijd goedkoper als een bakrevisie die vele malen duurder is.
Geplaatst: 31.10.2011 - 11:23
door FrankS60
Powerflushen is een amerikaanse truuk om je geld uit de zak te kloppen. Ze zetten dan een drukslang op de vulopening van de bak en pompen onder druk nieuwe olie er doorheen. Heb zelfs de reverse flush voorbij zien komen, waarbij ze dus olie er doorheen pompen vanuit de aftapplug. Kan m.i. niet goed zijn, geen van beide methodes. Je zet druk op allerlei kleppen en keerringen die daar helemaal niet voor bedoeld zijn, zeker bij reverse flushen lijkt me dat een drama.
Normaal flushen dmv bijvullen terwijk de bak draait (door alle versnellingen het liefst) met de wielen los van de grond is echter prima m.i. , je vult gewoon het systeem met verse olie.
Geplaatst: 31.10.2011 - 21:28
door jeansimon
Ok, ja ik zeg ook maar wat ik heb gezien op een site:
http://www.pa5ca.com/v70/automaat_spoelen/
Geplaatst: 31.10.2011 - 23:37
door FrankS60
Dat is geen "power" flush waarbij de druk van een extern apparaat komt als ik dat goed zie. Dat is namelijk waar ik op doelde, met een externe pomp druk zetten op de bak en daarmee het binnenwerk om zeep helpen. Dit ziet er uit als een hele handige manier om de ene olie voor de andere te verwisselen. Lijkt me een profi opstelling zo.
Hij lijkt op deze manier echter niet door de versnellingen heen te gaan, mijn ervaring is dat je bij zelf aftappen en van bovenaf vullen toch ziet dat bij het in de versnelling zetten er weer bruine olie uit komt.
Geplaatst: 01.11.2011 - 00:09
door jeansimon
Hoi Frank,
Hier meldt men dat men wel schakelt met de bak
http://volvov70forum.com/topic.php?t=2204&page=1
Geplaatst: 01.11.2011 - 18:27
door Beers!
Dat ziet er toch wel erg goed uit. Ik lees niets over het sterk onder druk zetten van de handel.
Geplaatst: 01.11.2011 - 20:17
door FrankS60
Nee klopt, maar dat is wat er normaliter onder powerflushen verstaan wordt. Alleen hier hebben ze de term gekaapt voor een flush met een handig apparaat onder druk van de bak-eigen oliepomp. Lijkt me keurige manier zo.
Geplaatst: 01.11.2011 - 23:43
door jeansimon
Heb die Gerry Slot een e-mail gestuurd en hij zegt:
Wij Power-Flushen met 12 liter ATF WAARNA UW BAK, KOPPELOMVORMER, LEIDINGEN EN RADIATOR / WARMTEWISSELAAR WEER SCHOON ZIJN.
Dus ook koppelomvormer (V70 heeft geen filter). Normaliter moet de wagen onder open om olie wat in de koppelomvormer zit te verversen.
Hij zegt € 285,- of + € 30 dan komt hij langs. Denk er sterk aan om in de toekomst gebruik te maken van zijn diensten.
Geplaatst: 03.11.2011 - 21:49
door Bover
Bij Thomassen in Lunteren zijn ze gespecialiseerd in versnellingsbakken. Zo gepiept daar en geen half werk.
Bij evenementen zag ik ook nog een meetingdag flushen.....
Geplaatst: 29.12.2011 - 10:28
door Beers!
Ik heb gister mijn geartronic laten powerflushen door Gery Slot. Ik moet zeggen dat dit heel prettig verloopt. Ook al komt Gery vanuit Eindhoven (Uden) naar Noord Friesland, hij levert een prima klus af.
De olie kwam er bij mij dun en zwart uit, compleet verzadigd van rommel. Gery gaf aan dat ik er nog net op tijd bij was, want de olie werd bij mij niet zo schoon als dat Gery gewend was. Maar zeker van dun en zwart naar dik en rood. Waarschijnlijk heb ik geluk omdat ik een 131pk heb met 280 Nm, anders had ik schade kunnen hebben. Ik heb net 339.000 km erop zitten.
Karwei was snel gepiept. Alles schoon en netjes, Gery heeft alles bij zich om zijn werk goed te doen. Alleen een stopcontact is nodig. Na het flushen netjes met Vida de bak gereset en middels een kort rondje rijden de nieuwe waarden van de adaptieve geartronic weer geladen.
Aardig detail is dat Volvo zegt dat de olie niet vervangen hoeft worden, de werkplaatschef dit toch wel adviseert én in Vida zelfs de functie 'tijdreset olie verversen' zit! Je zou toch denken dat de flush in het standaard onderhoudsprogramma hoort.
Verder viel me op dat je maar 25% van de olie uit de bak krijgt en de rest ongeveer in de koppelomvormer en de rest van de bak zit. Met ouderwets flushen krijg je dus maar een deel ververst, nooit de hele boel. En er zit een partijtje olie in...
Oh ja, geartronic doet het prima!
Geplaatst: 29.12.2011 - 14:15
door edraket
Is dus niet juist wat je zegt. Met verversen haal je inderdaad maar die 3 liter eruit, maar met flushen wel de gehele hoeveelheid. Je kunt dit ook zelf doen door op de retour van de bak een slang aan te sluiten en deze in een bak te leggen. Door nu de motor te starten pomp de bakpomp de olie uit het systeem. Vul het carter bij en de olie wordt door het systeem gepompt. Dit is precies hetzelfde wat gerry doet, alleen hij heeft er een machine voor. Als je het op mijn beschreven manier doet gaat er ook ongeveer 12 liter olie doorheen.
Geplaatst: 29.12.2011 - 15:44
door jeansimon
Gisteren ook onze geartronic laten flushen in alphen a/d rijn. Eerst 10 minuten door alle standen heen met een reiniger en dan dynamisch flushen. De twee heren doen het vakkundig en zijn twee volvo liefhebbers. Na flushen nog samen een proefrit gemaakt om resultaat te testen. Prima. Een van de heren is de iniator van de 850 flushdag. Ideaal dat het in de randstad zit voor ons. De meeste bedrijven zitten voor ons ver weg. Dus voorrijkosten of stuk rijden.
Geplaatst: 29.12.2011 - 16:41
door Gast
jeansimon schreef:Gisteren ook onze geartronic laten flushen in alphen a/d rijn. Eerst 10 minuten door alle standen heen met een reiniger en dan dynamisch flushen. De twee heren doen het vakkundig en zijn twee volvo liefhebbers.
Hoeveel liter olie ging er door?
En wat waren hier de kosten?
Geplaatst: 29.12.2011 - 17:56
door Bover
Tja ik was ook langs gereden op de meeting flushen te `schipluiden.
Alleen konden ze de V70 ter plekke niet flushen omdat mijn bak, My2006, geen peilstok heeft. JAMMER DAT WEL.
Bij versnellingsbak specialist Thomassen willen ze alleen flushen als motor koud is. Dus dagje auto kwijt.
Snap nog niet zo goed waarom..
Geplaatst: 29.12.2011 - 18:12
door Gast