Pagina 2 van 5
Geplaatst: 26.03.2012 - 22:02
door PGV90
En nog een reden om een echte reserveband te hebben;
bij mijn vorige auto een keer een lapot ventiel gehad - geen spuitbus of compressor die dan helpt!
ANWB heeft hier iets van een jaar geleden ook over geschreven in de Kampioen en zij waren ook verre van enthousiast.
Geplaatst: 26.03.2012 - 22:46
door William244
Ik heb eea eens opgemeten.
Maar ik vrees dat er geen reservewiel in de ruimte achterin past.
Zelfs geen "gewone" 17 inch van een V70.
Die is 25 cm breed en doorsnee 65 cm.
Dat gaat nooit passen.
Wellicht wel een thuiskomertje.
En dus geen krik, maar in het instructieboekje is het niet echt duidelijk of je bij de reparatieset een krik nodig hebt.
Al met al een weinig degelijke oplossing dit.
Ik heb de dealer, broekhuis, een mail gestuurd met de vraag wat de opties en feiten zijn.
Ik laat het jullie weten zodra ik antwoord heb.
Geplaatst: 26.03.2012 - 22:48
door William244
PGV70 schreef:En nog een reden om een echte reserveband te hebben;
bij mijn vorige auto een keer een lapot ventiel gehad - geen spuitbus of compressor die dan helpt!
ANWB heeft hier iets van een jaar geleden ook over geschreven in de Kampioen en zij waren ook verre van enthousiast.
Maar wat heb jij dan? Je hebt ook een nieuw type V70 toch?
Geplaatst: 26.03.2012 - 23:08
door PGV90
Sorry, ik had iets duidelijker moeten zijn.
Ik heb idd een nieuwe V70, deze heeft een thuiskomertje (fabrieksaf geleverd).
Geplaatst: 27.03.2012 - 08:19
door Alchemist
Walter schreef:heeft niet zo veel met bezuiniging te maken denk ik, eerder met gewichtsbesparing in typegoedkeuringen en alle voordelen in uitstoot, bpm, bijtelling en dergelijke die daarbij horen.
Volgens mij is dit wel een echte Ford bezuinigingsactie geweest hoor, reken maar na: krik + wiel + band + gereedschap of chinees compressortje + spuitbus. Als je een miljoen auto's verkoopt levert deze actie veel geld op.
Voor typegoedkeuring e.d. maakt 't om 2 redenen niets uit:
- verbruik = laboratorium test
- dan zou de optie "reservewiel af fabriek" ook consequenties moeten hebben voor het verbruik op je papieren, incl mogelijk hogere belasting.
Hebben jullie trouwens wel eens gezien dat die spuitbussen maar beperkt houdbaar zijn? Wie let daar op?
Groeten
Alchemist
Geplaatst: 27.03.2012 - 08:23
door Oceanracer
Het meest achterlijke van dit geheel vind ik eigenlijk nog wel dat je technisch kennelijk niet in staat bent om op een normale wijze een volwaardig wiel mee te nemen! Wat kost het nou extra om dat gat groot genoeg te maken? Of gaat dat soms ten koste van de luchtweerstand? Echt bespottelijk!
Ik weet niet hoe het nu in de prijslijsten staat, maar het lijkt mij dat je als klant moet kunnen kiezen voor zo'n spuitbusje, een thuiskomer of een volwaardig wiel. Maar die laatste optie is dus kennelijk uitgesloten. Goed bezig, Volvo!
Geplaatst: 27.03.2012 - 08:26
door Walter
Alchemist schreef:Walter schreef:heeft niet zo veel met bezuiniging te maken denk ik, eerder met gewichtsbesparing in typegoedkeuringen en alle voordelen in uitstoot, bpm, bijtelling en dergelijke die daarbij horen.
Volgens mij is dit wel een echte Ford bezuinigingsactie geweest hoor, reken maar na: krik + wiel + band + gereedschap of chinees compressortje + spuitbus. Als je een miljoen auto's verkoopt levert deze actie veel geld op.
Voor typegoedkeuring e.d. maakt 't om 2 redenen niets uit:
- verbruik = laboratorium test
- dan zou de optie "reservewiel af fabriek" ook consequenties moeten hebben voor het verbruik op je papieren, incl mogelijk hogere belasting.
Hebben jullie trouwens wel eens gezien dat die spuitbussen maar beperkt houdbaar zijn? Wie let daar op?
Groeten
Alchemist
gaan ze bij die labtest niet uit van het basisgewicht van de auto?
Ben met iedereen eens dat het niet praktisch is, begrijp me goed.
Geplaatst: 27.03.2012 - 10:04
door Fulaks
Mijn vader had vroeger een Citroën CX, en daar hing het (volwaardig) reservewiel onder de koffer aan de buitenkant...
Ik zou indien mogelijk altijd voor een volwaardig reservewiel kiezen, ook al moet ik daar iets voor bijbetalen.
Geplaatst: 27.03.2012 - 10:32
door Carlsson 900
Run flat banden?
Is dat ook aftermarket mogelijk?
Geplaatst: 27.03.2012 - 11:16
door Iroll
Runflat kan alleen met een bandenspannings waarschuwing systeem (TPMS) op de auto. Dat waarschuwt als de druk in de band wegvalt zodat je de snelheid kan aanpassen. Een lekke runflat band merk je nauwelijks en als je daarmee harder als 80km rijdt dan rij je de band aan flarden. Nadeel van deze banden is het comfort, ze hebben hele stugge wangen waardoor ze erg stuiterig zijn.
Geplaatst: 27.03.2012 - 11:31
door CY325i
Uiteraard, maar dan neemt het comfort flink af (heb ik ondervonden in mijn BMW 325i). Een doorsnee Volvo rijder zit hier helemaal niet op te wachten.
Ik heb in mijn V70 een thuiskomertje en een reparatieset. Is voor mij meer dan voldoende. Ik heb trouwens nu zo'n 23 jaar mijn rijbewijs en 1x een lekke band gehad. Statistisch gezien is het volgens mij niet zo'n issue.
Geplaatst: 27.03.2012 - 18:12
door bart simpson
Het typegoedkeuringsgewicht wordt bepaald zonder reservewiel en krik scheelt daardoor zomaar een kilo of 10-15, het kan net schelen in de mrb maar scheelt ook bij het bepalen van de emissie.
Dat standaard leveren zonder reservewiel gaat niet alleen voor Volvo op maar voor vrijwel ieder merk
Geplaatst: 27.03.2012 - 19:50
door tvc15
Bij de meeste merken kan je dan nog wel een thuisbrengertje meebestellen, bij een V70 kan dat alleen als je een benzinemotor neemt (zo was het in ieder geval eind 2011). Tamelijk absurd. Ik heb bij aflevering van mijn huidige V70 daarom het reservewiel + krik van mijn MY08 V70 over laten zetten. De (hopelijk gelukkige) nieuwe eigenaar van deze V70 heeft nu een gloednieuw reparatiekitje.
Geplaatst: 27.03.2012 - 19:55
door Laguna-S60
Carlsson 900 schreef:Run flat banden?
Is dat ook aftermarket mogelijk?
Volgens mij wel, maar niet aan te raden..
Geplaatst: 27.03.2012 - 20:02
door Iroll
Laguna-S60 schreef:Carlsson 900 schreef:Run flat banden?
Is dat ook aftermarket mogelijk?
Volgens mij wel, maar niet aan te raden..
Runflat kan alleen met een bandenspannings waarschuwing systeem (TPMS) op de auto. Dat waarschuwt als de druk in de band wegvalt zodat je de snelheid kan aanpassen. Een lekke runflat band merk je nauwelijks en als je daarmee harder als 80km rijdt dan rij je de band aan flarden. Nadeel van deze banden is het comfort, ze hebben hele stugge wangen waardoor ze erg stuiterig zijn.
Geplaatst: 27.03.2012 - 20:05
door OGA244
TPMS is volgens mij een accessoire (€ 385,--) heb je dat dan kunnen die runflat banden ook probleemloos achteraf (zijn idd stugger)
Geplaatst: 27.03.2012 - 20:20
door Laguna-S60
Iroll schreef:Laguna-S60 schreef:Carlsson 900 schreef:Run flat banden?
Is dat ook aftermarket mogelijk?
Volgens mij wel, maar niet aan te raden..
Runflat kan alleen met een bandenspannings waarschuwing systeem (TPMS) op de auto. Dat waarschuwt als de druk in de band wegvalt zodat je de snelheid kan aanpassen. Een lekke runflat band merk je nauwelijks en als je daarmee harder als 80km rijdt dan rij je de band aan flarden. Nadeel van deze banden is het comfort, ze hebben hele stugge wangen waardoor ze erg stuiterig zijn.
Op nieuwe auto's ja.., maar wij kunnen volgens mij gewoon run flat banden kopen voor de s60...?
Geen kip die er naar kraait volgens mij..
Geplaatst: 27.03.2012 - 20:29
door Carlsson 900
Laguna-S60,
Geen kip die er naar kraait volgens mij..
en geen haan die een ei legt.
Maar verder toch interessante informatie, al is het wel OT.
Geplaatst: 27.03.2012 - 20:36
door bart simpson
Rij je een runflatband lek neemt de spanning erin af, dan wordt zonder dat je het in de gaten hebt (door dat TPMS) de band te heet en loop je tegen een klapband aan, geen kip die het interesseerd zolang je geen ander raakt
Geplaatst: 27.03.2012 - 20:37
door tip
Ik heb een losse krik aangeschaft bij de dealer (E 53,-) en een zgan 16 inch met 85 hoge thuiskomer van een V50 (ipv 17 inch 80 hoge orginele en dure V70 thuiskomer).
Deze heeft ook de vereiste naafdiameter (65.3) van de V70 2008+ en zal ook voldoen aan de eis van "thuiskomen".