En aanschaf 5000 euro, verschil is 100 euro per maand. Dan duurt het 50 maanden voordat je echt gaat besparen toch?
Dat is niet helemaal waar toch. De V70 gaat, als ik het goed begrijp, verkocht worden en zal toch wel iets opleveren neem ik aan. Het klopt wel dat je het verschil (mogelijk verlies) mee moet nemen. Ik heb ook ooit voor een soortgelijke keuze gestaan. Ging van ca. 20.000 km/jaar naar ca. 50.000 km en reed toen een V40 benzine. de invesering die k zou moeten doen voor de auto die ik zou willen was zo groot dat ik dat nooit goed zou maken. Ik ben dus 3 jaar door blijven rijden en heb de auto bij 200.000 km ingeruild voor een V50 1.6D.
De 1:19 -1:20 zal je niet snel halen met een MY 2007 ben ik bang. Met de V50 uit 2006 lukte het me wel (geen roetfilter), met die uit 2008 (wel roetfilter) was het verbruik rond de 1:18. Ik rijd 90% snelweg en niet overdreven hard. Bijzondere is dat ik met mijn huidige V60 D3 minstend zo zuinig rijd en zelfs iets zuiniger.
Verder, de V50 is een zeer fijne auto om mee te rijden maar absoluut niet vergelijkbaar met een V70. De stoelen in een V50 zijn gewoon goed, ik ben zeer gevoelig voor stoelen en kon gewoon een hele dag in de auto zitten zonder problemen. De stoelen in de V70 zijn vooral wat breder en een diepere zitting en voelen comfortabeler aan (zeker als ze voorzien zijn van leren bekleding)
De V50 zal wel een stuk strakker sturen en rijden, maar daar heb je met de 1.6 weer weinig aan
Hoezo? Ik lees dat vaker en begrijp niet zo goed waarom een auto met een 1.6 een minder goede wegligging zou moeten hebben dan een zwaarder gemotoriseerde auto. Ook met een 1.6D zal je vroeg of laat een keer een bocht door moeten, krijg je last van zijwind, moet je een keer een uitwijken met hogere snelheid (en geloof me dan is 100km/u een erg hoge snelheid), etc. Op 80km wegen zitten bochten wrr ik met de V50 zonder gas terug te nemen doorheen reed en met de V70 toch even het gs losliet om dat die dan wat minder "strak" aanvoelde. De V70 is op lange stukken snelweg wel een stuk comfortabeler dan de V50 (Die is stugger).
Hoe lang een 1.6D meegaat weet ik niet, de 1-ste is ingeruild rond de 130.000 km, de 2-de iets eerder. Ik zou wel verwachten dat een D5 een wat langere levensduur heeft, maar is een vermoeden, gevoel en verder nergens op gebaseerd.