sportluchtfilter

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

FrankS60 schreef: Iedereen gaat er maar vanuit dat alles wat door de fabrikant verzonnen is, het beste is.
Die stelling gaat evenwel op in de tegengestelde richting.

Ik bedoelde eigenlijk eerder op de originele inlaat + luchtfilter van de Clio RS, die was steengoed.

Er is maar één manier om het te weten. Meten = weten, en ik heb dus een enorm slechte ervaring met een K&N filter, ik wil er gewoon voor zorgen dat je er nooit blindelings op moet vertrouwen. Marketing daar zijn ze allemaal wel goed in.
Gebruikersavatar
Xenobe
3rd Gear member
Berichten: 331
Lid geworden op: 21.04.2012 - 11:19

Wie hier meer info over wilt, een tijdje geleden heb ik een filmpje gezien hierover. Door 2 awesome kerels die ook sleutelen aan hun auto's. Hier is het filmpje:
Volvo V50 MY08 1.6D R-Design
I took home a Swedish model.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9232
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Mooi stukje. Voor vermogen hoef je het dus niet te doen, en met het prijsverschil kan je jaren vooruit met een standaard inlegfilter.
Misschien voor het geluid bij een benzine motor dat je ze zou kunnen inbouwen. Voor de rest zonde van het geld.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

Vandaag terug uit Berlijn, vrijdag een K&N inlegfilter geplaatst.
Nou zal het vermogen wel het zelfde zijn maar de auto is echt wel vlotter en gaat veel makkelijker door, was namelijk voor mij een tegenvaller in het begin.
Zelfs de reactie op het gas is iets beter. Maar tov mijn vorige auto blijft het door trek vermogen boven de 160km nog iets tegen vallen... Dus binnen kort de rica upgrade maar doen?

Ps: Jeroen , kan zijn dat een diesel meer lucht nodig heeft?
Ik zeg dat wel nut heeft.... 8)
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Wacht nog even een maand en kom dan terug euerw...

Toen ik begin maart mijn XC60 onder handen liet nemen bij Rica heeft men ook een K&N inlegfilter geplaatst. Na een goeie maand echter problemen beginnen krijgen. Wel vermogen bij vertrekken, maar vanaf 1500rpm niks meer, motor trok wel door tot tegen het rood als het moest, dus het was geen noodloop. Ook geen melding in het dashboard... Het leek wel alsof de 2e turbo er niet in kwam. Ook klonk de motor helemaal anders, gedaan met het lekker grommende 5 cilinder geluid... Als ik dan de bak in manueel legde en een 500 tal meter ~2500rpm reed kwam het vermogen er geleidelijk weer in (geluid veranderde op een paar seconden tijd geleidelijk naar het gewone grommen) en vloog de auto vooruit op vol vermogen. In het begin had ik het slechts af en toe, maar na een week kwam het echt dagelijks en soms meerdere keren op 1 rit. Aangezien de problemen niet direct na de tuning begonnen zijn kon het onmogelijk aan de tuning zelf liggen. Ik heb het oude, papieren filter vorige week teruggeplaatst. De eerste rit heb ik het nog 1 keer gehad, sindsdien geen problemen meer gehad. Wel merk ik dat de motor iets minder bruut op het gas reageert en dat de echte power iets later komt (misschien turbo die iets minder snel opspoelt?) Maar ik ben tenminste van de problemen verlost.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

Volgens mij heb ik maar 1 turbo.
Wat heeft die filter er mee te maken?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Xenobe
3rd Gear member
Berichten: 331
Lid geworden op: 21.04.2012 - 11:19

Dat er meer lucht in je motor komt, meer lucht geeft meer lucht door je turbo= meer power.
Volvo V50 MY08 1.6D R-Design
I took home a Swedish model.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1396
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Dat is niet geheel juist. De hoeveelheid lucht wordt nog altijd geregeld door de druk regeling. Er treed alleen minder weerstand op, waardoor de turbo wat makkelijker lucht aan kan zuigen en daardoor misschien iets eerder maximale (afgeregelde) druk kan leveren. Het maximale vermogen zal niet toenemen, dat is gewoon begrenst.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Xenobe
3rd Gear member
Berichten: 331
Lid geworden op: 21.04.2012 - 11:19

Ja das waar, het mijne is gwn heel heel heel simplistisch uitgelegd :p
Volvo V50 MY08 1.6D R-Design
I took home a Swedish model.
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

dus lijkt mij niet dat het probleem van "ppFreddy" iets met de K&N filter te maken heeft maar eerder iets software matig
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

euerw schreef:dus lijkt mij niet dat het probleem van "ppFreddy" iets met de K&N filter te maken heeft maar eerder iets software matig
volgens mij heeft Freddy ook het biturbo blok, en de symptomen lijken verdacht veel op een kapotte kleine turbo (de grote gaat normaliter vanaf 2500 toeren pas echt meeblazen...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Valt wel op dat het probleem gestopt is toen ik het standaard luchtfilter er terug ingelegd heb. Er zijn genoeg verhalen over luchtmassameters die van slag geraken met een inlegfilter...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

ppFreddy schreef:Valt wel op dat het probleem gestopt is toen ik het standaard luchtfilter er terug ingelegd heb. Er zijn genoeg verhalen over luchtmassameters die van slag geraken met een inlegfilter...
Als er na reinigen teveel olie op de filter zit kan je problemen verwachten, idd is dat bekend.
Jouw probleem is nieuw voor mij, heb je navraag bij Rica gedaan?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Na reinigen? Filter kwam nieuw uit de verpakking.
Ik heb hen op de hoogte gebracht en kreeg als antwoord een linkje doorgemaild waarin K&N zegt dat hun filters niet voor problemen zorgen (duh) en waarin Rica zegt dat het niet aan hun software ligt. Feit blijft: standaard filter ligt er weer in en probleem is weg.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

Heel uniek hoor, wat QUOTA ook aangeeft kan tevens een oorzaak zijn, probeer een opnieuw die filter om te kijken of het weer terug komt
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ik moet terugkomen op mijn woorden, probleem is later nog een paar keer teruggekomen met het standaard filter in ook. Auto laten uitlezen en blijkbaar is de temperatursensor voor de katalysator kapot. Tijdens het rijden geeft deze meestal normale waarden aan, maar springt dan plots naar 1002°C. Als ik op dat moment vermogen vraag, wordt de boel afgenepen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

ppFreddy schreef:Ik moet terugkomen op mijn woorden, probleem is later nog een paar keer teruggekomen met het standaard filter in ook. Auto laten uitlezen en blijkbaar is de temperatursensor voor de katalysator kapot. Tijdens het rijden geeft deze meestal normale waarden aan, maar springt dan plots naar 1002°C. Als ik op dat moment vermogen vraag, wordt de boel afgenepen.
En wat is de oplossing?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Sensor vervangen lijkt me de oplossing :p (is besteld bij de dealer, inclusief een haakje (tool nummer zoveel) dat Volvo voorschrijft)

Probleem staat uiteraard volledig los van het luchtfilter, dus mijn K&N ligt er weer in ;)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

ppFreddy schreef:
Probleem staat uiteraard volledig los van het luchtfilter, dus mijn K&N ligt er weer in ;)
Had je ook gezien dat er nog een extra soort spons filtertje op de luchtfilter zit geplakt? Bij mij wel namelijk en dat is nieuw voor mij, er zit nog een gat aan de zijkant van het filterhuis maar begrijp het nut er niet van, jij?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
kawaman
5th Gear member
Berichten: 1062
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Probleem staat uiteraard volledig los van het luchtfilter, dus mijn K&N ligt er weer in ;)[/quote]

En merk je verschil nadat het K&N filter er weer terug inzit, wat betreft motorloop en dergelike?
ik ben ook van plan om een K&N filter in mijn V50 D5 te plaatsen dus zijn alle reakties welkom.
Erik

S60 T5 R-design
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”