Pagina 2 van 3

Geplaatst: 02.04.2012 - 22:39
door wtr_s60
FrankS60 schreef: Iedereen gaat er maar vanuit dat alles wat door de fabrikant verzonnen is, het beste is.
Die stelling gaat evenwel op in de tegengestelde richting.

Ik bedoelde eigenlijk eerder op de originele inlaat + luchtfilter van de Clio RS, die was steengoed.

Er is maar één manier om het te weten. Meten = weten, en ik heb dus een enorm slechte ervaring met een K&N filter, ik wil er gewoon voor zorgen dat je er nooit blindelings op moet vertrouwen. Marketing daar zijn ze allemaal wel goed in.

Geplaatst: 22.04.2012 - 11:03
door Xenobe
Wie hier meer info over wilt, een tijdje geleden heb ik een filmpje gezien hierover. Door 2 awesome kerels die ook sleutelen aan hun auto's. Hier is het filmpje:

Geplaatst: 22.04.2012 - 15:58
door JeroenSpock
Mooi stukje. Voor vermogen hoef je het dus niet te doen, en met het prijsverschil kan je jaren vooruit met een standaard inlegfilter.
Misschien voor het geluid bij een benzine motor dat je ze zou kunnen inbouwen. Voor de rest zonde van het geld.

Geplaatst: 30.04.2012 - 22:22
door euerw
Vandaag terug uit Berlijn, vrijdag een K&N inlegfilter geplaatst.
Nou zal het vermogen wel het zelfde zijn maar de auto is echt wel vlotter en gaat veel makkelijker door, was namelijk voor mij een tegenvaller in het begin.
Zelfs de reactie op het gas is iets beter. Maar tov mijn vorige auto blijft het door trek vermogen boven de 160km nog iets tegen vallen... Dus binnen kort de rica upgrade maar doen?

Ps: Jeroen , kan zijn dat een diesel meer lucht nodig heeft?
Ik zeg dat wel nut heeft.... 8)

Geplaatst: 01.05.2012 - 01:53
door Frederik Welvaert
Wacht nog even een maand en kom dan terug euerw...

Toen ik begin maart mijn XC60 onder handen liet nemen bij Rica heeft men ook een K&N inlegfilter geplaatst. Na een goeie maand echter problemen beginnen krijgen. Wel vermogen bij vertrekken, maar vanaf 1500rpm niks meer, motor trok wel door tot tegen het rood als het moest, dus het was geen noodloop. Ook geen melding in het dashboard... Het leek wel alsof de 2e turbo er niet in kwam. Ook klonk de motor helemaal anders, gedaan met het lekker grommende 5 cilinder geluid... Als ik dan de bak in manueel legde en een 500 tal meter ~2500rpm reed kwam het vermogen er geleidelijk weer in (geluid veranderde op een paar seconden tijd geleidelijk naar het gewone grommen) en vloog de auto vooruit op vol vermogen. In het begin had ik het slechts af en toe, maar na een week kwam het echt dagelijks en soms meerdere keren op 1 rit. Aangezien de problemen niet direct na de tuning begonnen zijn kon het onmogelijk aan de tuning zelf liggen. Ik heb het oude, papieren filter vorige week teruggeplaatst. De eerste rit heb ik het nog 1 keer gehad, sindsdien geen problemen meer gehad. Wel merk ik dat de motor iets minder bruut op het gas reageert en dat de echte power iets later komt (misschien turbo die iets minder snel opspoelt?) Maar ik ben tenminste van de problemen verlost.

Geplaatst: 01.05.2012 - 08:28
door euerw
Volgens mij heb ik maar 1 turbo.
Wat heeft die filter er mee te maken?

Geplaatst: 01.05.2012 - 11:03
door Xenobe
Dat er meer lucht in je motor komt, meer lucht geeft meer lucht door je turbo= meer power.

Geplaatst: 01.05.2012 - 11:38
door EVV
Dat is niet geheel juist. De hoeveelheid lucht wordt nog altijd geregeld door de druk regeling. Er treed alleen minder weerstand op, waardoor de turbo wat makkelijker lucht aan kan zuigen en daardoor misschien iets eerder maximale (afgeregelde) druk kan leveren. Het maximale vermogen zal niet toenemen, dat is gewoon begrenst.

Geplaatst: 01.05.2012 - 11:43
door Xenobe
Ja das waar, het mijne is gwn heel heel heel simplistisch uitgelegd :p

Geplaatst: 01.05.2012 - 17:05
door euerw
dus lijkt mij niet dat het probleem van "ppFreddy" iets met de K&N filter te maken heeft maar eerder iets software matig

Geplaatst: 01.05.2012 - 17:15
door Quota
euerw schreef:dus lijkt mij niet dat het probleem van "ppFreddy" iets met de K&N filter te maken heeft maar eerder iets software matig
volgens mij heeft Freddy ook het biturbo blok, en de symptomen lijken verdacht veel op een kapotte kleine turbo (de grote gaat normaliter vanaf 2500 toeren pas echt meeblazen...

Geplaatst: 01.05.2012 - 20:14
door Frederik Welvaert
Valt wel op dat het probleem gestopt is toen ik het standaard luchtfilter er terug ingelegd heb. Er zijn genoeg verhalen over luchtmassameters die van slag geraken met een inlegfilter...

Geplaatst: 01.05.2012 - 22:33
door euerw
ppFreddy schreef:Valt wel op dat het probleem gestopt is toen ik het standaard luchtfilter er terug ingelegd heb. Er zijn genoeg verhalen over luchtmassameters die van slag geraken met een inlegfilter...
Als er na reinigen teveel olie op de filter zit kan je problemen verwachten, idd is dat bekend.
Jouw probleem is nieuw voor mij, heb je navraag bij Rica gedaan?

Geplaatst: 02.05.2012 - 00:29
door Frederik Welvaert
Na reinigen? Filter kwam nieuw uit de verpakking.
Ik heb hen op de hoogte gebracht en kreeg als antwoord een linkje doorgemaild waarin K&N zegt dat hun filters niet voor problemen zorgen (duh) en waarin Rica zegt dat het niet aan hun software ligt. Feit blijft: standaard filter ligt er weer in en probleem is weg.

Geplaatst: 02.05.2012 - 08:36
door euerw
Heel uniek hoor, wat QUOTA ook aangeeft kan tevens een oorzaak zijn, probeer een opnieuw die filter om te kijken of het weer terug komt

Geplaatst: 19.05.2012 - 18:03
door Frederik Welvaert
Ik moet terugkomen op mijn woorden, probleem is later nog een paar keer teruggekomen met het standaard filter in ook. Auto laten uitlezen en blijkbaar is de temperatursensor voor de katalysator kapot. Tijdens het rijden geeft deze meestal normale waarden aan, maar springt dan plots naar 1002°C. Als ik op dat moment vermogen vraag, wordt de boel afgenepen.

Geplaatst: 19.05.2012 - 20:31
door euerw
ppFreddy schreef:Ik moet terugkomen op mijn woorden, probleem is later nog een paar keer teruggekomen met het standaard filter in ook. Auto laten uitlezen en blijkbaar is de temperatursensor voor de katalysator kapot. Tijdens het rijden geeft deze meestal normale waarden aan, maar springt dan plots naar 1002°C. Als ik op dat moment vermogen vraag, wordt de boel afgenepen.
En wat is de oplossing?

Geplaatst: 19.05.2012 - 21:20
door Frederik Welvaert
Sensor vervangen lijkt me de oplossing :p (is besteld bij de dealer, inclusief een haakje (tool nummer zoveel) dat Volvo voorschrijft)

Probleem staat uiteraard volledig los van het luchtfilter, dus mijn K&N ligt er weer in ;)

Geplaatst: 19.05.2012 - 22:02
door euerw
ppFreddy schreef:
Probleem staat uiteraard volledig los van het luchtfilter, dus mijn K&N ligt er weer in ;)
Had je ook gezien dat er nog een extra soort spons filtertje op de luchtfilter zit geplakt? Bij mij wel namelijk en dat is nieuw voor mij, er zit nog een gat aan de zijkant van het filterhuis maar begrijp het nut er niet van, jij?

Geplaatst: 20.05.2012 - 13:40
door kawaman
Probleem staat uiteraard volledig los van het luchtfilter, dus mijn K&N ligt er weer in ;)[/quote]

En merk je verschil nadat het K&N filter er weer terug inzit, wat betreft motorloop en dergelike?
ik ben ook van plan om een K&N filter in mijn V50 D5 te plaatsen dus zijn alle reakties welkom.