Pagina 2 van 2

Geplaatst: 19.04.2012 - 21:58
door Volvootje C30
Komende zaterdag ga ik met de auto naar de plaatselijke Volvospecialist om de carterdruk te bespreken. Terugreis van PL naar NL goed verlopen met gelukkig wel minder olieverbruik. Volgens mij zijn de olieschraapveren enigzins losgekomen. Nu de compressieveren nog. De Vakgarage die mij de auto verkocht reageert niet op mijn bevindingen. Hoezo garantie? Jammer, jammer voor dat bedrijf en zeer onsportief. Wordt vervolgd.

Geplaatst: 20.04.2012 - 09:31
door EVV
Een halve liter op 1150 is nog (ruim) binnen de norm die Volvo stelt, logisch dat je verkopende garage daar niets mee doet.

Geplaatst: 20.04.2012 - 09:46
door dutchlimits
EVV schreef:Een halve liter op 1150 is nog (ruim) binnen de norm die Volvo stelt, logisch dat je verkopende garage daar niets mee doet.
o_0 wat een normen dan, wordt dure onderhoud als je om de 2 week een nieuwe vat olie moet kopen

Geplaatst: 20.04.2012 - 10:40
door EVV
1:1000 als ik me niet vergis...

Geplaatst: 20.04.2012 - 11:53
door Oceanracer
Een verbruik van minder dan 1 liter olie per 1000 km wordt door de garagist/dealer niet als abnormaal beschouwd. Dat wij daar anders over denken staat daar los van.

Geplaatst: 20.04.2012 - 21:54
door Volvootje C30
Oké, men kan een verbruik van 1 liter als normaal beschouwen.
Maar wat dan te doen met de hoge carterdruk? Een hogere carterdruk geeft ook een hogere brandstofverbruik want dat wordt weer aan de ECU doorgegeven. Morgen eerst naar de Volvospecialist.
En oh ja, na een volgend mailtje ben ik eindelijk gebeld door verkopende garage. Ik moest het maar een paar weken aanzien. #-o

Geplaatst: 21.05.2012 - 20:08
door Volvootje C30
Hallo C30 collega's,

Ik ben door drukte een lange tijd afwezig geweest.
Even mijn bevindingen van vandaag.
In Nederland heb ik, na terugkomst uit Polen, de olie laten verversen.
Deze blijft nu mooi schoon. Ik heb vandaag na lange tijd de olievuldop weer eens verwijderd met stationair loop. De carterdruk in het geheel is wat afgenomen evenals het olieverbruik. Wel is duidelijk te merken dat één cilinder carterdruk blijft geven. Ook bespeur ik een wat knokkend geluid bij stationair-loop, alsof er een zuiger kantelt. Ook is de motor in stationairloop wat bokkig en schommelt hij. Een niet mooie loop dus. Ook niet na vernieuwing van de bougies. Ik heb een 'bang' vermoeden dat de motor enkele momenten heeft drooggestaan, dus zonder olie.
Ik wil nog jaren met deze auto vooruit en laat nu een deelkeuring doen door de ANWB alvorens de garantie afloopt. :)

Wat denken jullie hiervan?

Geplaatst: 21.05.2012 - 20:19
door Oceanracer
Kun je mij ook vertellen hoe je de carterdruk op die ene cilinder dan bemerkt?

Zo'n ANWB keuring kan natuurlijk nooit kwaad. Tja, het kost geld maar het levert je ook een bepaalde zekerheid op. Of anders gesteld: Het geeft wat minder onzekerheid.

Geplaatst: 21.05.2012 - 22:45
door Volvootje C30
Oceanracer,

Hoe zal ik het eens uitleggen! Als ik mijn vingers boven de vulopening houdt dan hoor en merk je duidelijk plof, plof, plof van één cilinder corresponderend met het stationaire toerental.
Kijk eens voor uitleg in het volgende filmpje, op 3.40 minuut, het ziet er wel een beetje hilarisch uit.

En je geeft een goede omschrijving voor wat betreft de ANWB keuring :P
Soms begin ik wel aan mij zelf te twijfelen ja. Maar ik vrees dat mijn kennis er toch te groot voor is na het restaureren en reviseren van een complete motor+versnellingsbak van een MG 15 jaren geleden. En die tuft nog steeds vrolijk rond.

Geplaatst: 24.05.2012 - 21:11
door Volvootje C30
Op 8 juni heb ik een afspraak bij de ANWB voor een beoordeling aan de motor. Daarna rij ik direct door naar de verkopende garage.
Ik ben benieuwd wat er uitkomt en kan ik nog gelukkige jaren in mijn C30 tegemoet gaan.

Geplaatst: 24.05.2012 - 21:38
door Oceanracer
Nog even afwachten dus... Ik ben ook benieuwd.

Geplaatst: 26.05.2012 - 13:24
door Volvootje C30
Gisteren ben ik even naar de Volvodealer gereden voor een recall aan de ruitensproeierpomp. Tevens heb ik bij deze dealer het naar mijn idee hoge carterdruk onder de aandacht gebracht. Ze zouden er naar kijken. Na 1,5 uur was de auto klaar. Ze hebben nieuwe software ingepomt en maar dokken. Carterdruk was goed. Wel loopt deze stationair veel beter.

En...vandaag naar de Combi-Volvospecialist in Westerbroek gereden. Deze beste man had wel wat moeite dat ik zo aan het shoppen was over dit probleem. Heel begrijpelijk. Alleen heb ik tot nu niet het gevoel gehad dat ik met dit probleem serieus genomen werd. Waarom zou je ook met een auto van 2,5 jaar oud met 54.000 km op de teller. Maar bij Combi vond ik eindelijk gehoor. Ze wezen mij zelfs op het feit dat het blok er wat scheef inhangt en dat er wellicht een motorsteun defect is. Waarschijnlijk heeft daardoor de motor ook wat vibraties net boven de 1000 rpm. bij het gasgeven.

Kijk, zo'n bedrijf zoek ik nou. Die met je meedenkt en je niet zonder meer laat gaan. Zijn conclusie over de carterdruk? Normaal. Super bedankt Combi uit Westerbroek. Hier kan ik wat mee.
Ik houdt jullie op de hoogte en bedankt allen tot zover. Ik kom in ieder geval mijn afspraak na voor de deelkeuring bij de ANWB.
Ik ga nu eens genieten van mijn C30. :roll: Nu ben ik op zoek naar een gaas voor de airco-condensor. Deze ligt er wel heel open en bloot bij.
Heeft iemand zich hier al eens mee bezig gehouden?

Geplaatst: 26.05.2012 - 13:58
door Oceanracer
Wat is zelf niet snap is dat, nadat er gisteren al naar gekeken is en hij veel beter loopt, je toch nóg een ander bedrijf naar de auto laat kijken...

Geplaatst: 26.05.2012 - 23:55
door Volvootje C30
Hoi Ocenaracer,

Maar goed dat ik toch nog naar een ander bedrijf ben gereden. Deze zag namelijk dat er iets aan een motorsteun mankeert en dat hebben ze bij de dealer over het hoofd gezien. Bij de dealer hebben ze nieuwe software gedownload en het stationair toerental naar boven bijgesteld.
Daardoor loopt de motor wel veel mooier. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat mijn klacht over de carterdruk bleef bestaan. Er is namelijk ook een vibratie in de motor indien ik wat gas geef tot boven de 1000 rpm. Is het de koppakking of zijn het de zuigerveren? Ik moest bij het betalen er nog speciaal naar de carterdruk vragen. Als je dan een respons krijgt van; ehhh, ja is volgens mij naar gekeken dan denk ik al; Hallo, hoe zit het met mijn opmerking jegens deze klacht. Je kunt het niet overzien vanaf de balie. Bij Combi kreeg ik hier eindelijk bij de auto zelf een duidelijk antwoord op mét uitleg en dat is voor mij ook belangrijk.

Geplaatst: 27.05.2012 - 09:54
door Paul
Je geeft aan dat ze naar je auto hebben gekeken en anderhalf uur bezig zijn geweest, vervolgens een melding dat je moest dokken.
Als ik ergens anderhalf uur aan het werk ben stuur ik ook een factuur hoor. Vind je dat zo raar?

Geplaatst: 27.05.2012 - 12:30
door Volvootje C30
Paul, als je goed leest was ik voor een recall, ofwel een terugroepactie, aan de ruitensproeierpomp naar de Volvodealer. Tevens heb ik gevraagd of ze even naar de carterdruk wilden kijken omdat ik hier bezorgt over ben. Lijkt mij niet minder dan normaal toch? Is één minuut werk.
De ruitensproeier was ongeveer een uur werk.
Zou jij dan niet een beetje verbaast zijn als je dan een rekening voor je neus krijgt dat ze ongevraagd nieuwe software hebben ingeladen en dat ik dan nog een keer expliciet naar hun bevindingen over de carterdruk moet vragen?
Ik weet het; het op papier zetten van hoe het in werkelijkheid gaat is niet altijd even makkelijk en dat zal ook best wel aan mij liggen.
Wellicht is dit voor jouw zo een duidelijker verhaal?

Geplaatst: 27.05.2012 - 12:37
door Paul
Ah ok, ja dan was het wel netjes geweest als ze hadden gezegd dat ze een update gingen installeren en dat dit geld kost.