Pagina 2 van 3

Geplaatst: 01.05.2012 - 15:49
door RemcoT4
Paul schreef:Maar met regen/mist heb ik gewoon de lampen aan.
Klinkt als gezond verstand... 8)

Geplaatst: 01.05.2012 - 16:24
door bart simpson
dat is precies wat de automatische schakelaar van het systeem mist

Geplaatst: 01.05.2012 - 16:51
door Oceanracer
VolvoXC70 schreef:Ik gok van niet...
Je verwijst nog altijd naar een aantal richtlijnen... Je gokt écht verkeerd!

Re: Gevoeligheid lichtsensor instellen i.c.m. DRL LED

Geplaatst: 01.05.2012 - 16:53
door Oceanracer
roever schreef:Is het mogelijk om de gevoeligheid van de sensor bij te stellen zodat deze eerder overschakelt op dimlicht?
Zit deze wellicht achter de voorruit, bij de binnenspiegel? Is het een idee om een stikker o.i.d. over de sensor heen te plakken? Als de sensor dan minder licht vangt, gaat het licht vanzelf sneller aan.

Re: Gevoeligheid lichtsensor instellen i.c.m. DRL LED

Geplaatst: 01.05.2012 - 19:01
door Mickyman
Oceanracer schreef:
roever schreef:Is het mogelijk om de gevoeligheid van de sensor bij te stellen zodat deze eerder overschakelt op dimlicht?
Zit deze wellicht achter de voorruit, bij de binnenspiegel? Is het een idee om een stikker o.i.d. over de sensor heen te plakken? Als de sensor dan minder licht vangt, gaat het licht vanzelf sneller aan.
wel kneuterig dat we zo moeten denken, terwijl bij andere merken dit wel gewoon aan te passen is, maar ja dit soort jammere problemen heeft volvo (lees: mijn V50) wel meer.

overigens ging vanmorgen toen ik bij Huizen een regenbui inreed echt gewoon mijn dimlicht aan hoor, wel stonden ook nu weer de ruitenwissers op regensensor.

dat leds het niet worden (reactie op post hoger) geloof ik niet, een aantal fabrikanten die oa ook als een van de eersten met Xenon kwamen, leveren nu hun auto's al met complete led dimlichten, en geen problemen met lichtopbrengst hoor;-)

Geplaatst: 01.05.2012 - 19:03
door Oceanracer
Het is inderdaad wat kneuterig, maar als het zo is op te lossen, zou ik er vrede mee hebben.

Geplaatst: 01.05.2012 - 19:09
door roever
Ik vermoed dat het met een sticker wel op te lossen is, alleen is het volgens mij dezelfde sensor die ook de climat control en dimfunctie van de navigatie regelt. Die functionaliteiten zouden dan allemaal negatief beïnvloed worden...

Ik red me voorlopig wel even met handmatige schakeling bij schemer, en laat de sensoren verder hun werk doen. Misschien komt er nog een keer een andere oplossing.

Geplaatst: 01.05.2012 - 20:24
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 01.05.2012 - 20:25
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 01.05.2012 - 21:15
door RemcoT4
Ben ik nou de enige die denkt dat verlichting overdag oorspronkelijk alleen bedoeld was om jezelf beter aan je tegenliggers 'te laten zien'?! Waarom zou je dan ook je achterverlichting aan willen hebben? Dat dit tot op heden zo was bij Volvo was volgens mij simpelweg omdat er nog geen zogenaamde 'DRL' bestond, we voer(d)en gewoon dimlicht overdag... niks ledjes in de bumper, gewoon dimlicht (en dus incl. achterlicht).

Nu bestaat DRL dus wel - lang leve de innovatie - en dat maakt het voeren van achterverlichting overdag bij gewoon goed zicht overbodig en is daarmee ook nog eens 'brandstofbesparend'. Bij slecht zicht, mist, donker of wat dies meer zij moet je gewoon je dimlicht voeren... wat dat aangaat is er dus niets veranderd!

Geplaatst: 01.05.2012 - 21:38
door Oceanracer
VolvoXC70 schreef:
Oceanracer schreef:.... Volvo heeft in al haar wijsheid besloten om de achterlichten niet te laten werken om op die manier brandstof te besparen.
Ik ben wel benieuwd hoe je aan deze informatie komt..
...De EU in Brussel wil door deze maatregel het aantal verkeersdoden in de lidstaten met drie tot vijf procent omlaag brengen. In de praktijk gaat dat om ‘enkele duizenden’ mensenlevens.

De dagrijverlichting gaat aan als de motor wordt gestart. Wanneer de normale verlichting wordt ingeschakeld, gaat de dagrijverlichting weer uit. In bijvoorbeeld tunnels, blijft het verplicht normale verlichting te voeren. Dan volstaat de dagrijverlichting dus niet. Voor vrachtauto’s geldt de dagrijverlichtings-regel vanaf augustus 2012.

De nieuwe verlichting kost tussen een derde en een kwart van de energie die normale verlichting kost. De toegenomen uitstoot van CO2 die de dagrijverlichting veroorzaakt, heeft de EU er graag voor over om de duizenden verkeersdoden te sparen.
Je bent kennelijk erg goed in het op internet opzoeken van informatie. Ik denk derhalve dat je dit ook wel ergens kunt terugvinden.

Die discussie over het RVV en RDL is hier redelijk recent al eerder gevoerd en ik heb d'r geen zin in om die nog een keertje over te doen, dus ik laat het hier verder bij.

Geplaatst: 05.05.2012 - 23:53
door Schorpioen
DRL heeft nog een nadeel.
Als ik de verlichtingschakelaar op de stand "A" zet en de verlichting bij schemer omschakeld naar dimlichten, werken de koplampsproeiers niet meer.
Deze werken alleen als de verlichtingschakelaar op "normaal" staat.

Geplaatst: 06.05.2012 - 09:06
door bart simpson
RemcoV50 schreef:Ben ik nou de enige die denkt dat verlichting overdag oorspronkelijk alleen bedoeld was om jezelf beter aan je tegenliggers 'te laten zien'?! Waarom zou je dan ook je achterverlichting aan willen hebben? Dat dit tot op heden zo was bij Volvo was volgens mij simpelweg omdat er nog geen zogenaamde 'DRL' bestond, we voer(d)en gewoon dimlicht overdag... niks ledjes in de bumper, gewoon dimlicht (en dus incl. achterlicht).

Nu bestaat DRL dus wel - lang leve de innovatie - en dat maakt het voeren van achterverlichting overdag bij gewoon goed zicht overbodig en is daarmee ook nog eens 'brandstofbesparend'. Bij slecht zicht, mist, donker of wat dies meer zij moet je gewoon je dimlicht voeren... wat dat aangaat is er dus niets veranderd!
in de jaren 60-70 bestond drl in Scandinavië uit 2 losse 5 watt lampunits op de voorbumper, jouw innovatieve vooruitgang zonder achterlichten is dus 50 jaar terug in de tijd

Geplaatst: 06.05.2012 - 09:37
door Paul
Schorpioen schreef:DRL heeft nog een nadeel.
Als ik de verlichtingschakelaar op de stand "A" zet en de verlichting bij schemer omschakeld naar dimlichten, werken de koplampsproeiers niet meer.
Deze werken alleen als de verlichtingschakelaar op "normaal" staat.
Heb ik nog niks van gemerkt.

Geplaatst: 06.05.2012 - 12:40
door RemcoT4
bart simpson, je hebt gelijk...

Geplaatst: 06.05.2012 - 14:11
door bart simpson
RemcoV50 schreef:bart simpson, je hebt gelijk...
ik weet het

Geplaatst: 06.05.2012 - 20:20
door roever
Schorpioen schreef:DRL heeft nog een nadeel.
Als ik de verlichtingschakelaar op de stand "A" zet en de verlichting bij schemer omschakeld naar dimlichten, werken de koplampsproeiers niet meer.
Deze werken alleen als de verlichtingschakelaar op "normaal" staat.
Vreemd, bij mij werken de sproeiers juist altijd als de schakelaar op A staat, dus ook als de koplampen niet aan zijn en de DRL LED's branden. Ik heb wel Xenon, weet niet of jij dat ook hebt?

Geplaatst: 06.05.2012 - 20:22
door Mickyman
Paul schreef:
Schorpioen schreef:DRL heeft nog een nadeel.
Als ik de verlichtingschakelaar op de stand "A" zet en de verlichting bij schemer omschakeld naar dimlichten, werken de koplampsproeiers niet meer.
Deze werken alleen als de verlichtingschakelaar op "normaal" staat.
Heb ik nog niks van gemerkt.
ja dit is echt waar en ideaal, zo hoef ik veel minder vaak de vloeistof bij te vullen aangezien hij altijd op A staat en de koplampen dus niet gesproeid worden. dat sproeien werkt trouwens toch voor geen meter zonder wissers en ik maak mijn koplampen bij slecht weer bij elke tankbeurt schoon (2-3 keer in de week).

Geplaatst: 06.05.2012 - 20:33
door Oceanracer
Hmmm, opmerkelijk! Zou dat sproeien dan afhankelijk zijn van het modeljaar of instelbaar bij de dealer?

Geplaatst: 06.05.2012 - 20:38
door Schorpioen
roever schreef:
Schorpioen schreef:DRL heeft nog een nadeel.
Als ik de verlichtingschakelaar op de stand "A" zet en de verlichting bij schemer omschakeld naar dimlichten, werken de koplampsproeiers niet meer.
Deze werken alleen als de verlichtingschakelaar op "normaal" staat.
Vreemd, bij mij werken de sproeiers juist altijd als de schakelaar op A staat, dus ook als de koplampen niet aan zijn en de DRL LED's branden. Ik heb wel Xenon, weet niet of jij dat ook hebt?
Ik heb geen Xenon verlichting.
Daar zal wel een verschil inzitten aangezien bij Xenon de koplampsproeiers moeten werken.