Pagina 2 van 5

Geplaatst: 09.05.2012 - 15:20
door MarioC70
Het komt inderdaad door de frictie plaatjes en rembanden in de automaatbak,afhankelijk welk type bak het is en welk systeem,een dsg bak van VW werkt met een dubbele koppeling in de bak.
ATF is een sterkt reinigend smeermiddel en af en toe is spoelen of verversen de oplossing om sterke vervuiling tegen te gaan.
In de bak zitten heel kleine kanaaltjes die door vervuiling tot stand komen en daarbij de werking te kort doen.
Bij de geartronicbakken van volvo is het ook vaak een electries probleem het bonken enz wat ze wel is doen.

Re: aankoop V70: automaat of handgeschakeld

Geplaatst: 09.05.2012 - 15:33
door V480-S60
Oké en nu terug ON TOPIC:
Paul C schreef:Beste mensen,

ik ga op zoek naar een V70 2.4T uit 2001 of 2002 met zo'n 200.000 op de teller. Het liefst een automaat, maar ik heb me laten vertellen (door m'n garagehouder) dat er vaak problemen ontstaan met de automatische versnellingsbak tussen de 200.000 en 250.000 km. Ik heb al rondgekeken op het forum, en zie inderdaad de nodige posts (van flushen, software tot revisie). En ik begrijp dat dit geen goedkope reparaties zijn.

Ik weet alleen niet of dit incidenten zijn, of dat je inderdaad vanaf 200.000 km kunt wachten op problemen. Wat is jullie ervaring? Op zich kan ik best leven met een handbak, maar ik heb gemerkt dat minstens de helft van het aanbod een automaat is.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet, Paul

Geplaatst: 09.05.2012 - 15:35
door w.stif
Als je eenmaal automaat hebt gereden wil je niet meer anders.
Dus ik zou maar niet een proefrit gaan maken, als je er niet tegenoverstaat.

Geplaatst: 09.05.2012 - 15:38
door V480-S60
En om zelf het goede voorbeeld te geven:

Elk draaiend onderdeel heeft last van slijtage (en reken er maar op dat een versnellingsbak draaiende onderdelen heeft.)
Zeker met de km-standen boven de 200.000 is goed onderhoud het allerbelangrijkste. Is het onderhoud goed geweest dan heb je de minste kans op problemen. Is het onderhoud daarentegen verwaarloosd dan loop een grotere kans op problemen.
En dat geldt voor een handbak en voor een Volvo GT-bak.
Al die "spookverhalen" van een garagehouder neem ik met een GROTE korrel zout.
Het is zoals al eerder aangegeven een loterij, en een powerflush op zijn tijd helpt gewoon.

Geplaatst: 09.05.2012 - 19:51
door Paul C
Ik heb wel iets los gemaakt met m'n vraag ::lol: Leuk om te zien hoeveel reacties er komen!

Alles kan kapot, goed onderhoud is inderdaad het halve werk. Ik had de mazzel dat ik m'n huidige 850 heb gekocht van een erkend Volvo-dealer monteur. Ik heb er behalve de normale dingen nooit problemen mee gehad.

Ik ben sowieso van plan om alleen een V70 te kopen met volledige onderhoudshistorie. Afgelopen weekend heb ik naar een gekeken in de buurt van Venlo. Zag er prachtig uit, maar na 50K was het serviceboekje helemaal blanco. Dat gaat 'm dus niet worden.

Ik moet wel een trekhaak hebben voor de caravan, als ik het goed begrijp vindt een automatische versnellingsbak dat niet zo fijn....

Al jullie verhalen lezend denk ik dat ik toch maar voor een handbak ga. Al wordt de keuze dan wel kleiner. Maar goed, ik hoef 'm ook niet morgen voor de deur hebben staan.

Bedankt voor jullie reacties, als ik er een gekocht heb laat ik het weten!

groet, Paul

Geplaatst: 09.05.2012 - 19:52
door bart simpson
een erkend volvo dealer monteur, tjonge....

ik zou gezien de koppelomvormer een automaat juist als een pré ervaren voor gebruik met een caravan

Geplaatst: 09.05.2012 - 20:47
door Morgenstond
Paul C schreef: Ik moet wel een trekhaak hebben voor de caravan, als ik het goed begrijp vindt een automatische versnellingsbak dat niet zo fijn....
Bij verkeerd gebruik, wat wil zeggen: met te weinig toeren de berg op waardoor de bak oververhit raakt.

Geplaatst: 09.05.2012 - 21:10
door JosW
bart simpson schreef:een erkend volvo dealer monteur, tjonge....

ik zou gezien de koppelomvormer een automaat juist als een pré ervaren voor gebruik met een caravan
Als het gaat om koppel zou ik kiezen voor een diesel. Heeft wel het nadeel dat de wegenbelasting 3x hoger is.

Geplaatst: 09.05.2012 - 22:01
door Msuidgeest
bart simpson schreef:een erkend volvo dealer monteur, tjonge....

...
Er worden heel mooie woorden bedacht tegenwoordig.

Geplaatst: 09.05.2012 - 22:11
door EVV
bart simpson schreef:een erkend volvo dealer monteur, tjonge....

ik zou gezien de koppelomvormer een automaat juist als een pré ervaren voor gebruik met een caravan
Lijkt mij ook, geen koppeling die je kunt oproken (hoewel je de olie wel kunt oververhitten) en zodra je de rem loslaat al koppel op de wielen wat je ook nog eens heel goed kunt doseren. De keren dat ik een aanhanger achter een automaat had hangen vond ik het echt ideaal. En zonder aanhanger trouwens ook wel.

Geplaatst: 09.05.2012 - 22:39
door Rome
Ik moet wel een trekhaak hebben voor de caravan, als ik het goed begrijp vindt een automatische versnellingsbak dat niet zo fijn....
Geartronic en caravan ? Ideaal, als je maar op tijd terugschakeld bij een heuvelklim en het toerental ruim boven de 2000 houdt.

Geplaatst: 09.05.2012 - 23:29
door Gast
Paul C schreef:Ik heb wel iets los gemaakt met m'n vraag ::lol: Leuk om te zien Al jullie verhalen lezend denk ik dat ik toch maar voor een handbak ga. Al wordt de keuze dan wel kleiner. Maar goed, ik hoef 'm ook niet morgen voor de deur hebben staan.
Volgens mij heb je het dan niet goed gelezen. :wink:
Ik heb hiervoor een handbak gehad en daar was de koppeling bij 2 ton al versleten en het dualmassvliegwiel ook.
Gemiddeld kost dat ook zo'n € 1800,- om te vervangen.
En wat hier al gezegd werd, als je eenmaal automaat hebt gereden (ook met caravan) wil je niet anders. :P

Succes met je aankoop.

Geplaatst: 10.05.2012 - 08:19
door diesel01
AlexV70 schreef:
Paul C schreef:Ik heb wel iets los gemaakt met m'n vraag ::lol: Leuk om te zien Al jullie verhalen lezend denk ik dat ik toch maar voor een handbak ga. Al wordt de keuze dan wel kleiner. Maar goed, ik hoef 'm ook niet morgen voor de deur hebben staan.
Volgens mij heb je het dan niet goed gelezen. :wink:
Ik heb hiervoor een handbak gehad en daar was de koppeling bij 2 ton al versleten en het dualmassvliegwiel ook.
Gemiddeld kost dat ook zo'n € 1800,- om te vervangen.
En wat hier al gezegd werd, als je eenmaal automaat hebt gereden (ook met caravan) wil je niet anders. :P

Succes met je aankoop.
Eensch..
Het karakter van de GT zou ik anders willen maar het gemak van het niet meer hoeven koppelen en schakelen is zeer prettig.

Geplaatst: 10.05.2012 - 09:21
door V480-S60
Paul C schreef: Ik moet wel een trekhaak hebben voor de caravan, als ik het goed begrijp vindt een automatische versnellingsbak dat niet zo fijn....

Al jullie verhalen lezend denk ik dat ik toch maar voor een handbak ga. Al wordt de keuze dan wel kleiner. Maar goed, ik hoef 'm ook niet morgen voor de deur hebben staan.

groet, Paul
Zoals mijn voorgangers al aangeven: Eens een automaat altijd een automaat.
En met een automaat en caravan ben je helemaal spekkoper. Zeker als je een diesel rijdt zoals velen met mij hier. 8)

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een V70 automaat. Achteraf trekhaak monteren is geen probleem. Als er al een trekhaak onderzit. Ook geen probleem, beding dan bij koop dat er preventief een powerflush wordt uitgevoerd en je bent het mannetje.

Geplaatst: 10.05.2012 - 09:22
door BlackcurrantV70
Gisteren anderhalf uur in de file gestaan op de E19 bij Antwerpen, tjonge tjonge wat ben je dan blij dat je een geartronic hebt, en al die andere maar constant in de pot zitten te roeren.

Mijn vrouw wou ook NOOIT een automaat, tot ze destijds mijn V70 gereden had, sindsdien alleen nog automaat voor haar :-)

Geplaatst: 10.05.2012 - 09:23
door Gast
BlackcurrantV70 schreef:Gisteren anderhalf uur in de file gestaan op de E19 bij Antwerpen, tjonge tjonge wat ben je dan blij dat je een geartronic hebt, en al die andere maar constant in de pot zitten te roeren.

Mijn vrouw wou ook NOOIT een automaat, tot ze destijds mijn V70 gereden had, sindsdien alleen nog automaat voor haar :-)
+ 1 en als je dan ook nog adaptief cruisecontrol hebt, is het helemaal een genot.
Hoef je helemaal niet meer aan het gas- of rempedaal te komen.

Geplaatst: 11.05.2012 - 11:50
door Thijs
Ik heb puur uit economisch oogpunt een handbak genomen. Zuiniger in verbruik, een wegenbelasting tariefgroep lager en als er vervangen moet worden is het goedkoper als bij een automaat. Als ik heb geld zou hebben had ik ook een automaat genomen.

Geplaatst: 11.05.2012 - 11:56
door Rob2u
BlackcurrantV70 schreef: Mijn vrouw wou ook NOOIT een automaat, tot ze destijds mijn V70 gereden had, sindsdien alleen nog automaat voor haar :-)
+1

Geplaatst: 11.05.2012 - 12:45
door Rippie V70
Ik heb puur uit economisch oogpunt een handbak genomen. Zuiniger in verbruik, een wegenbelasting tariefgroep lager en als er vervangen moet worden is het goedkoper als bij een automaat. Als ik heb geld zou hebben had ik ook een automaat genomen.
+1

Geplaatst: 11.05.2012 - 12:58
door EVV
Ik vraag me af of het echt zuiniger in gebruik is als je veel snelweg kilometers maakt. Een automaat heeft wat langere versnellingen waardoor je bij 120 minder toeren maakt dan een handbak (bij een benzine motor in ieder geval). De koppelomvormer is dan al lang overbrugd doordat de bak de lockup inschakelt, dus daar geen verliezen meer. Bij optrekken is die inderdaad niet zo zuinig, regelmatig had ik 99l/100km in het scherm staan, echter bij 120 echter ook wel vaak 6.6l.