Pagina 2 van 2

Geplaatst: 14.05.2012 - 13:24
door dutchlimits
themull schreef: Is er iemand die mogelijkerwijs wel een oplossing heeft voor het probleem van mijn auto?
Is al vernoemd.
Het gaat erom de druk in de rembekrachtiger vast te houden. Als de rembekrachtiger an sich goed is (dus het membraan is niet gescheurd) dan kan de rembekrachtiger uit het hoofd langs twee kanten lekken: er zit een afdichting aan de kant van de bediening van het rempedaal (soort van zuiger met een afdichtingsring eromheen) en er zit een slang naar het inlaatspruitstuk om het vakuum op te bouwen. Aan de ingaande kant zit een terugslagklep die zorgt dat het vakuum ook in de rembekrachtiger blijft.

Geplaatst: 14.05.2012 - 13:29
door themull
de oplssing wordt niet genoemd behalve dat de druk vastgehouden moet worden, wat me logisch lijkt. De mogelijke oorzaak noemt hij wel.
Blijft de vraag dus of er iemand een oplossing heeft ?

Geplaatst: 14.05.2012 - 13:33
door EVV
De oplossing zou je uit de tekst kunnen halen: Terugslag klep nakijken (hoewel ik me afvraag of die in diesel zit), of rembekrachtiger controleren op lekkage/vervangen.

Geplaatst: 14.05.2012 - 13:39
door themull
ok dat zou kunnen inderdaad, maar is dit afdoende?
ik heb ook in andere topics gelezen dat het niet help om de rembekrachtiger te vervangen, en dat men maar moest leren leven met het euvel

Geplaatst: 14.05.2012 - 13:44
door Discovery
Het gaat niet om een druk, maar een vacuum. Door dit vacuum wordt het indrukken van het pedaal veel lichter. Met draaiende motor hersteld de vacuumpomp het vacuum en wanneer je de motor afzet dan blijft normaal dit vacuum bestaan waardoor je zeker 1 a 2 keer het pedaal normaal in kan drukken. Bij jou zit zeer waarschijnlijk ergens in het vacuumsysteem een klein lek wat voor de werking van de rem bij draaiende motor geen invloed heeft, bij blijkbaar na enkele uren zonder draaiende motor ervoor zorgt dat er geen vacuum meer is in je rembekrachtiger en het pedaal dus keihard is. Je zou dus op zoek moeten gaan naar een lek, maar dat is vrij lastig te vinden zoals ook te zien in het topic van Dieselpower.

Geplaatst: 14.05.2012 - 14:34
door MN-NL
De test is heel simpel en elke garage, ook de beun, heeft de spullen. Je zou het zelfs thuis kunnen doen....

Zet auto stil, open motorkap

Haal slang naar rembekrachtiger los aan de zijde die NIET aan die bekrachtiger zit

Pak een vacuumpomp en sluit deze aan op de slang

Pomp vacuum op de rembekrachtiger, let op stand metertje en onthoudt die

Laat alles staan

Kijk na half uur hoeveel vacuum er nog is


(hoor je sissen, is de rembekrachtiger waarschijnlijk overleden)


En voor het doe-het-zelf: de meeste pompen voor je luchtbedje, rubberboot kunnen ook zuigen dus die kan je ook gebruiken voor een test. Metertje zou ik zo gauw niet weten maar met wat handigheid, een slang en water en wat McGyver kom je een eind zou ik zeggen ;-)

Geplaatst: 14.05.2012 - 22:20
door Fore
Ben gelukkig niet de enige met dit probleem dus..... Mijn huidige V70 heeft t zelfde probleem daar waar mijn vorige dit niet had. Automaat vs handgeschakeld.

Toch eens vragen bij de garage...

Geplaatst: 15.05.2012 - 06:02
door dieselpower
Fore schreef:Ben gelukkig niet de enige met dit probleem dus..... Mijn huidige V70 heeft t zelfde probleem daar waar mijn vorige dit niet had. Automaat vs handgeschakeld.
Nou, vlgs mij is het niet afhankelijk van het feit of het een automaat of handschakeling is.
Ik heb nu mijn 4e volvo, allemaal handgeschakeld. Nr 1 en Nr 2 hielden het vacuum vast, Nr 3 niet, nu Nr 4 weer wel.
Ik ben heel eerlijk, ik heb al wel wat meer merken gereden, maar het probleem is alleen bij m'n 3e volvo geweest. Vlgs mij komt zo'n weglek-vacuum-rembekrachtiging probleem eigenlijk niet zo vaak voor. Ik heb in mijn omgeving er nooit iets over gehoord en was onbekend met het fenomeen tot ik er zelf dus mee te maken kreeg.
In het begin was ik er best zorgelijk over, ben het later gaan accepteren en gaan beschouwen als een karaktertrek van die auto. Nogmaals, de remmen hebben altijd prima hun taak gedaan.

Geplaatst: 15.05.2012 - 16:47
door themull
ik maak me er uiteindelijk ook geen zorgen over, hij remt tijdens het rijden gelukkig fantastisch, ik hou het echter wel in de gaten.

Geplaatst: 15.05.2012 - 21:09
door vincent65
Ik snap het niet helemaal.... je vindt dat de rem "raar" doet, vraagt hier om oplossingen.
Niemand weet het precies maar er worden wel mogelijke oorzaken genoemd.
Waarom laat je het dan niet even bij een garage nakijken?
Dan heb je toch zekerheid.

Geplaatst: 15.05.2012 - 21:33
door themull
Snap ik , ik heb me naast dit forum o nog laten informeren door een medeforummer en het er nog goed over gehad, en lees ook het relativerende verhaal van dieselpower,ik hou het goed in de gaten.

Geplaatst: 15.05.2012 - 22:21
door edraket
Ik heb dat met mijn vorige V70 (2005) ook altijd gehad. De remmen deden het verder prima, dus heb er geen probleem van gemaakt.

Re: Werking remmen bij stilstand motor uit

Geplaatst: 15.06.2016 - 22:24
door Carfreak
En alweer een topic over dit probleem.
Ik vind het toch echt best onveilig als je wegrijdt en je hebt ineens nauwelijks remdruk en je auto rolt door.
Ik ben dan ook zeker niet van plan hiermee door te rijden. Bovendien is het soms echt schrikken. Met name als je op een object afrolt zoals een slagboom of een andere geparkeerde auto.

Re: Werking remmen bij stilstand motor uit

Geplaatst: 20.06.2016 - 22:46
door StephanD
Bij mijn vorige auto, een V40T4 MY2001, werkte de rembekrachtiger zelfs na even lopen van de motor nog niet altijd optimaal.
Ik kreeg daardoor een keer bijna een aanrijding, ik zag een auto te laat maar de T4 wilde nog geen noodstop maken.
Ik kreeg eerst het advies eerst flink toeren te maken voordat ik weg reed.
Uiteindelijk is een electrische vacuumpomp toegevoegd waarna het probleem verholpen was.

Mijn huidige V70 is standaard voorzien van zo'n electrische vacuumpomp.
Als ik de auto een paar dagen niet gebruikt heb hoor ik de pomp even werken wanneer ik het contact aan zet.
Als ik een paar keer rem zonder dat de motor loopt slaat de electrische pomp weer even aan.
Ik dacht dat zo'n electrische pomp standaard was op de V70.
De 2.5T van een kennis is ook voorzien van zo'n pomp.
Hebben jullie die pomp dan niet?