Pagina 2 van 3

Geplaatst: 29.05.2012 - 19:01
door Beers!
Akkoord schreef:Kan ook niet , heeft niks met elkaar te maken.
Dat is niet zo aardig. Ik gaf al aan dat het onverklaarbaar was, maar ik ben niet gek. De airco viel stelselmatig uit met de lekke intercooler en na vervanging intercooler nooit meer problemen. Verder is er niets aan de auto gebeurd. Laat het per toeval zijn dat er net die tijd iets was dat later automatisch was opgelost. Enfin, laten we het hier maar bij houden.

Geplaatst: 30.05.2012 - 09:21
door crackedtooth
Beers! schreef:
Akkoord schreef:Kan ook niet , heeft niks met elkaar te maken.
Dat is niet zo aardig. Ik gaf al aan dat het onverklaarbaar was, maar ik ben niet gek. De airco viel stelselmatig uit met de lekke intercooler en na vervanging intercooler nooit meer problemen. Verder is er niets aan de auto gebeurd. Laat het per toeval zijn dat er net die tijd iets was dat later automatisch was opgelost. Enfin, laten we het hier maar bij houden.
door intercooler mogelijk wel warmere motorcompartiment en daardoor soms overbelasting van de airco? maw apparaat zelf daardoor te warm dat ie daardoor niet werkt (te hoge omgevingstemperatuur voor het apparaat zelf)

Daar kan ik mij nog iets bij voorstellen.

Geplaatst: 30.05.2012 - 09:53
door piotrV70
Oceanracer schreef:Slechts 4 tientjes voor afvullen van de airco? Da's een koopje!
Legen, Vacumeren, Afpersen, Vullen. 40eu. Een "airco-service" doet al gauw 120eu, dat vind ik wel erg gortig voor een kwartiertje werk. Google maar eens op "goedkoopste adres in het noorden airco"

Geplaatst: 30.05.2012 - 11:40
door Henkvdz
Verleden week gaf de airco ineens warme lucht, een belletje naar mijn Volvodealer [waar ik al jaren klant ben] met de vraag of ik even langs kon komen voor een aircocheck werd beantwoord met; ''eind volgende week hebben we tijd voor u''. Ook nadat ik persoonlijk ben langs gereden en vroeg om een check, ik begrijp dat wanneer er echt een onderdeel defect is ik op mijn beurt moet wachten, was er op korte termijn geen tijd. Ik ben daarna naar een kleine garage gereden, deze kon me direct helpen en voor 90 euro [leeghalen-vacumeren-vullen] werkte alles weer perfect. Echter 2 dagen later weer warme lucht. Gisteren ben ik via, via terecht gekomen in Bunschoten/Spakenburg [een airco speciaalzaak] de eigenaar/monteur zag binnen 2 seconden met een speciale bril dat de condensor lek was en alhoewel hij het stinkend druk had mocht ik toch de Volvo op de brug zetten. Tussen neus en lippen door heeft hij de condensor vernieuwd en 'savonds om 18.30 uur reed ik weer met een heerlijke airco, maar 500 euro armer, naar huis. Moraal van het verhaal: laat niet zomaar de airco bijvullen, dat kan weggegooid geld zijn.
p.s. Met mijn Volvodealer, over wie ik altijd erg tevreden was, heb ik nog een appeltje te schillen.
Groet Henk

Geplaatst: 30.05.2012 - 11:45
door crackedtooth
@Henkvdz:

Je volvodealer, had je filiaalmanager of eigenaar gesproken?
Of alleen frontdesk medewerker?

want anders zou ik gewoon netjes bellen naar manager of eigenaar en rustig vertellen hoe vervelend je het ervaren hebt

Ikzelf vind ook dat airco en dergelijk comfort items gewoon tussendoor bekeken horen te worden.

Scholten Arnhen/Nijmegen zijn altijd heel erg netjes fijn en prettig met dat soort items. Dat kan dus ook anders... OOK bij drukte.
Voor mij is dat een van de redenen dat ik de premium van dealer onderhoud niet erg vind, juist de service bij kleine items.. en niet de starheid van een ford dealer bv.

Geplaatst: 30.05.2012 - 12:03
door piotrV70
@Henkvdz: 90 euro is duur en bovendien heeft de garage je airco niet afgeperst want dan was het lek wel geconstateerd.

Geplaatst: 30.05.2012 - 12:17
door Henkvdz
crackedtooth schreef:@Henkvdz:

Je volvodealer, had je filiaalmanager of eigenaar gesproken?
Of alleen frontdesk medewerker?

want anders zou ik gewoon netjes bellen naar manager of eigenaar en rustig vertellen hoe vervelend je het ervaren hebt

Ikzelf vind ook dat airco en dergelijk comfort items gewoon tussendoor bekeken horen te worden.

Scholten Arnhen/Nijmegen zijn altijd heel erg netjes fijn en prettig met dat soort items. Dat kan dus ook anders... OOK bij drukte.
Voor mij is dat een van de redenen dat ik de premium van dealer onderhoud niet erg vind, juist de service bij kleine items.. en niet de starheid van een ford dealer bv.
Het is de Volvodealer in Weesp, deze is enige tijd geleden door een grote Volvodealer overgenomen en het laatste jaar [tijdens servicebeurten] zag ik wat ander baliepersoneel. Hoe de rolverdeling nu is geworden is me niet duidelijk. Maar zoals gezegd: ''ik was altijd tevreden'' en te zijner tijd ga ik het gesprek wel aan.
Groet Henk

Geplaatst: 30.05.2012 - 12:29
door Henkvdz
piotrV70 schreef:@Henkvdz: 90 euro is duur en bovendien heeft de garage je airco niet afgeperst want dan was het lek wel geconstateerd.
Piotr, ten eerste was ik blij dat ik a la minute geholpen kon worden en ten tweede vond ik het niet afpersen niet zo vreemd, omdat ik begrepen had [vanuit het forum] dat 10% koelmiddel verlies, zonder dat er sprake is van lekkage, niet ongebruikelijk is.
Groet Henk

Geplaatst: 30.05.2012 - 12:51
door MarioC70
Het probleem van de airco,s is vaak slecht onderhoud,eens in de twee jaar moet hij een servicebeurt hebben,maar er zijn zeer weinig dealers die dat doen of er zelfs helemaal niet naar om kijken.

Geplaatst: 30.05.2012 - 15:23
door edraket
Ik denk dat dat ook veel te maken heeft met de eigenaar. Mensen willen het liefst een zo mooie (en dus vaak dure) auto rijden, maar er wordt dan wel bespaard op onderhoud. Ik zie steeds vaker dealer onderhouden auto's die zeker niet volgens de dealer regels zijn onderhouden. Bijv 6 jaar lang geen remolie ververst, brandstof filters die niet zijn vervangen enz. En het is niet dat het wel op de rekening staat maar niet gedaan, het staat dus ook niet op de rekening.

Maar het is dus zeker niet altijd de eigenaar, ook als de eigenaar de auto wegbrent worden deze punten vaak niet vervangen, terwijl het wel in het schema staat.

Geplaatst: 30.05.2012 - 18:11
door Huskvarna
ik blijf het vreemd vinden dat de airco in het begin koelt als een tierelier en dan na een tijdje abrupt stopt.

Dat effect heb toch niet bij te weinig koudemiddel?
Die vulringen zou kunnen, maar waarom dat pas na een tijdje niet meer werkt? Zet er door warmte iets uit waardoor de koppeling loslaat?.
Dat komt omdat de spoel in de magneetkoppeling thermisch beveiligd is, bij een te hoge belasting van de spoel, door teveel tussenruimte op de magneetkoppeling schakelt de termische beveiliging de koppeling(airco) uit.
Als je de airco na een tijdje weer inschakeld werkt deze weer totdat het hele verhaal weer van voorafaan begint.

Geplaatst: 30.05.2012 - 18:47
door Akkoord
Huskvarna schreef:
ik blijf het vreemd vinden dat de airco in het begin koelt als een tierelier en dan na een tijdje abrupt stopt.

Dat effect heb toch niet bij te weinig koudemiddel?
Die vulringen zou kunnen, maar waarom dat pas na een tijdje niet meer werkt? Zet er door warmte iets uit waardoor de koppeling loslaat?.
Dat komt omdat de spoel in de magneetkoppeling thermisch beveiligd is, bij een te hoge belasting van de spoel, door teveel tussenruimte op de magneetkoppeling schakelt de termische beveiliging de koppeling(airco) uit.
Als je de airco na een tijdje weer inschakeld werkt deze weer totdat het hele verhaal weer van voorafaan begint.
"Thermisch beveiligd" is teveel eer.

Uitleg;
Een magneetkoppeling werkt met een (jawel!) magnetisch veld.

Het magnetisch veld wordt opgewekt in een spoel ; bij toenemede temperatuur (=inschakelduur van de koppeling) stijgt de weerstand van de spoel (=eigenschap van elke spoel).
Meer weerstand betekent minder stroom door de spoel en dus minder magnetisch veld ; tot zover nog niks aan de hand.

Echter; een grotere luchtspleet vraagt juist om meer magnetisch veld.

Dus kort gezegd; te grote luchtspleet + (bedrijfs-)warme spoel = geen koude lucht meer uit je dashboard.

Geplaatst: 30.05.2012 - 19:17
door Akkoord
crackedtooth schreef:
Beers! schreef:
Akkoord schreef:Kan ook niet , heeft niks met elkaar te maken.
Dat is niet zo aardig. Ik gaf al aan dat het onverklaarbaar was, maar ik ben niet gek. De airco viel stelselmatig uit met de lekke intercooler en na vervanging intercooler nooit meer problemen. Verder is er niets aan de auto gebeurd. Laat het per toeval zijn dat er net die tijd iets was dat later automatisch was opgelost. Enfin, laten we het hier maar bij houden.
door intercooler mogelijk wel warmere motorcompartiment en daardoor soms overbelasting van de airco? maw apparaat zelf daardoor te warm dat ie daardoor niet werkt (te hoge omgevingstemperatuur voor het apparaat zelf)

Daar kan ik mij nog iets bij voorstellen.
Was niet vervelend bedoeld , meer een nuchtere constatering.

Geplaatst: 30.05.2012 - 19:36
door toppertje
MarioC70 schreef:Het probleem van de airco,s is vaak slecht onderhoud,eens in de twee jaar moet hij een servicebeurt hebben,maar er zijn zeer weinig dealers die dat doen of er zelfs helemaal niet naar om kijken.

een normale dealer doet helemaal niets aan de airco vwb onderhoud
is MIJN ervaring,ja,een geurtje datie weer fris ruikt,of koudemiddel vullen.
maar de problemen met de volvo-aircos worden ook niet opgelost door onderhoud. ik noem eem lekke condensor,splet magneetkopp te groot,al deze dingen los je niet op met onderhoud.

Geplaatst: 30.05.2012 - 19:36
door MarioC70

Geplaatst: 30.05.2012 - 19:58
door Oceanracer
Door de autobedrijven wordt het voor automobilisten alleen maar onduidelijk gemaakt. Van gratis airco-check's tot dure onderhoudsbeurten, maar nóóit wordt er vermeld wát er nou aan de airco wordt gedaan. Laten we wel wezen, veel valt er niet aan te onderhouden.

- Visuele controle (veelal gratis)
- Controle uitstromende lucht (ook meestal gratis)
- Geurbehandeling (grote diversiteit in prijzen)
- Afpersen (al dan niet voor het opnieuw afvullen)
- Leeghalen en opnieuw afvullen (zéér grote diversiteit aan prijzen)

Los van mogelijke reparaties heb je het daar wel mee gehad. Jammer dat er door de dealers niet goed op wordt ingespeeld.

PS Lekke condensors zijn eenvoudig te voorkomen door een stuk gaas te plaatsen.

Geplaatst: 31.05.2012 - 12:22
door piotrV70
PS: voor de grensstreek bewoners: "Airco Service" is bij de Oosterburen veel goedkoper.

Geplaatst: 31.05.2012 - 17:20
door Edwin
Is er ook een goed(koop) adres in/rond/in de buurt van Apeldoorn?

Mijn airco koelt nog goed, maar heb geen flauw idee wanneer die voor de laatste keer is bijgevuld ed.? Normaal ben ik tegen preventief dingen vervangen/uitvoeren, maar voor die paar tientjes wil ik wel een keer een uitzondering maken.... :roll:
Airco is toch wel een onmisbaar genotverhogend accessoire in de brandende zon op de A-6! :twisted:

gr. Edwin.

Geplaatst: 31.05.2012 - 19:03
door Huskvarna
Het magnetisch veld wordt opgewekt in een spoel ; bij toenemede temperatuur (=inschakelduur van de koppeling) stijgt de weerstand van de spoel (=eigenschap van elke spoel).
Meer weerstand betekent minder stroom door de spoel en dus minder magnetisch veld ; tot zover nog niks aan de hand.

Echter; een grotere luchtspleet vraagt juist om meer magnetisch veld.
Een heel duidelijk verhaal( U=I x R ), ik heb me door een aircoboer in hilversum laten wijsmaken dat er een thermische beveiliging op zat.
Zo zie je maar dat je niet alles voor waar aan moet nemen.

Geplaatst: 31.05.2012 - 23:16
door MarioC70
Het nare van die spoel is dat de koperen windingen wel is breken,dat merk je na het warm worden van de pomp,dan slaat de airco dus niet meer aan.
Als je er een voorbeeld van wilt hebben?,doos vol.