b234f wandeld weer netjes op 4 poten

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gast

tsja, er rest je - ben ik bang - weinig anders dan uit te huilen, conclusies te trekken uit je handelingen en te bezien of je het er voor over hebt om de auto te herstellen.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Heb je de rest van de cilinders ook gemeten? Als die wel goed zijn dan zijn er waarschijnlijk 2 kleppen krom (meestal enkel uitlaat) En hoog uit zijn het er dan 4 als de inlaat ook geraakt is.

Kop er af en kijken wat de schade is...
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

schrijf eens een aangetekende brief naar diegen die de riemwissel heeft gedaan, en stel ze aansprakelijk. laat een sec opinion op papier zetten, en ga er eens mee naar een juridisch loket....
hoor je daar positieve geluiden dat je een kans maakt, kun je zelf natuurlijk ook een procedure starten, desnoods met een advocaat.....deze kosten niets voor je als je wint....de tegenpartij betaalt die, want dit zet je in je eis.

(en een andere rechtsbijstand verzekering zoeken, want deze behoren het voor je op te pakken)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
koen303114
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 23.10.2011 - 12:07
Locatie: borne OV

het blijkt dat beide uitlaatkleppen van de 3e cilinder lekken 0,0 compressie. is dit een gevalletje krom of verbrand of...



groeten
V70 Black Sapphire Edition II, 2.4 140PK 2004
744 Turbo 16V B204GT M46 G80 1990
764 Turbo B230ET M46 1986
766 GLE V6 Limousine B280E AW71 1986
242 Turbo IC B21ET M46 1980
745 TDic Huiskamp verlengd D24TIC M90 1991
744 GLT 16V B234F AW72L Bilstein B6 1989
242 DL B20A BW35 1975
744 GLE 16V B234E M46 LSD 1989 + Add-on
764 Tic 16V B204GT M90 G80 1983
Volvo 740 GLT 2.3 1985 B230E RHD
Volvo 740 GLE 2.3 1985 B230F USA
Volvo 440 Turbo B18FT 1991 - Originele bodykit
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Dat is pas te zien als je de kop er af hebt. Laat de kop dan goed bekijken. Met een beetje geluk zijn enel de kleppen krok. Als je pech hebt zijn de zittingen en/of de klepgeleider ook beschadigd.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
koen303114
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 23.10.2011 - 12:07
Locatie: borne OV

het zijn echt een stel verbrande kleppen. deze reparatie kost 850,- dat ga ik niet doen en haal de auto er dus weg!. nu heb ik de mogelijkheid om een 740 gle 2.3 16v station 1990 te kunnen kopen voor waarschijnlijk nog minder dan de helft van de reparatiekosten.

de auto is van de 1e eigenaar geweest en ziet er netjes uit. heeft alleen ook 2 jaar stil gestaan.

jullie horen het nog!
V70 Black Sapphire Edition II, 2.4 140PK 2004
744 Turbo 16V B204GT M46 G80 1990
764 Turbo B230ET M46 1986
766 GLE V6 Limousine B280E AW71 1986
242 Turbo IC B21ET M46 1980
745 TDic Huiskamp verlengd D24TIC M90 1991
744 GLT 16V B234F AW72L Bilstein B6 1989
242 DL B20A BW35 1975
744 GLE 16V B234E M46 LSD 1989 + Add-on
764 Tic 16V B204GT M90 G80 1983
Volvo 740 GLT 2.3 1985 B230E RHD
Volvo 740 GLE 2.3 1985 B230F USA
Volvo 440 Turbo B18FT 1991 - Originele bodykit
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Is het geen mooie uitdaging om zelf die kleppen te vervangen?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
koen303114
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 23.10.2011 - 12:07
Locatie: borne OV

zit ik ook nog aan te denken. maar zit met de tijd!!
V70 Black Sapphire Edition II, 2.4 140PK 2004
744 Turbo 16V B204GT M46 G80 1990
764 Turbo B230ET M46 1986
766 GLE V6 Limousine B280E AW71 1986
242 Turbo IC B21ET M46 1980
745 TDic Huiskamp verlengd D24TIC M90 1991
744 GLT 16V B234F AW72L Bilstein B6 1989
242 DL B20A BW35 1975
744 GLE 16V B234E M46 LSD 1989 + Add-on
764 Tic 16V B204GT M90 G80 1983
Volvo 740 GLT 2.3 1985 B230E RHD
Volvo 740 GLE 2.3 1985 B230F USA
Volvo 440 Turbo B18FT 1991 - Originele bodykit
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Het beste (goedkoopste) is inderdaad om gewoon een andere auto te kopen, dan te gaan zitten klooien; ook al gaat dat tegen je gevoel in.
Een auto is in veel gevallen een wegwerpartikel geworden...kwestie van logisch beredeneren :roll:.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Fijn zo,n specialist dan,elke verantwoording afschuiven op de klant.
Ik laat me verder maar niet uit over al die zogenaamde Volvo specialisten!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gast

MarioC70 schreef:Fijn zo,n specialist dan,elke verantwoording afschuiven op de klant.
Ik laat me verder maar niet uit over al die zogenaamde Volvo specialisten!
Dat is wel zo, maar een goed spreekwoord zegt ook "een gewaarschuwd mens telt voor 2" Daarmee is het trouwens niet mijn bedoeling om nog extra zoud in de wonde te gooien !!
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Staat het al vast dat het verbranden van 2 uitlaatkleppen veroorzaakt is door de distributie wissel? Dan zou je toch verwachten dat er meer stuk zijn, zeker omdat de motor gewoon door gelopen heeft.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Wanneer je die auto ergens kwijt kan is wel een goed idee om zelf te gaan sleutelen.
Je leert er veel van en bovendien denk ik dat je onder de honderd Euro blijft qua onderdelen 8).
(2 kleppen, distri, koppakking)
P.s. Haal evt. een complete kop op de sloop.......
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

EVV schreef:Staat het al vast dat het verbranden van 2 uitlaatkleppen veroorzaakt is door de distributie wissel? Dan zou je toch verwachten dat er meer stuk zijn, zeker omdat de motor gewoon door gelopen heeft.
Die kleppen zullen krom zijn,twee kleppen tegelijk verbranden van dezelfde cilinder komt niet voor.Verkeerde timing dus.
Gast

MarioC70 schreef:Die kleppen zullen krom zijn,twee kleppen tegelijk verbranden van dezelfde cilinder komt niet voor.Verkeerde timing dus.
En dat komt vervolgens weer door...... (en dan is het circeltje weer rond)
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

MarioC70 schreef:
EVV schreef:Staat het al vast dat het verbranden van 2 uitlaatkleppen veroorzaakt is door de distributie wissel? Dan zou je toch verwachten dat er meer stuk zijn, zeker omdat de motor gewoon door gelopen heeft.
Die kleppen zullen krom zijn,twee kleppen tegelijk verbranden van dezelfde cilinder komt niet voor.Verkeerde timing dus.
Kan zou inderdaad kunnen, ze sluiten dan niet meer waardoor hete verbrandingsgassen te vroeg de cilinder verlaten en daardoor de kleppen verbranden. Blijft mijn vraag, waarom maar 2 stuks? Als ze door verkeerde timing krom zouden zijn, waarom zijn de overige 6 kleppen dat dan niet? Die staan toch even verkeerd en hebben even weinig ruimte ten opzichte van de zuiger? De motor heeft immers gewoon doorgelopen en is niet afgeslagen zoals bij een geknapte distributie riem, dan zou ik persoonlijk meer kromme kleppen verwachten...
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
koen303114
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 23.10.2011 - 12:07
Locatie: borne OV

hieronder een aantal foto's van de kleppen in mijn cilinderkop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 Black Sapphire Edition II, 2.4 140PK 2004
744 Turbo 16V B204GT M46 G80 1990
764 Turbo B230ET M46 1986
766 GLE V6 Limousine B280E AW71 1986
242 Turbo IC B21ET M46 1980
745 TDic Huiskamp verlengd D24TIC M90 1991
744 GLT 16V B234F AW72L Bilstein B6 1989
242 DL B20A BW35 1975
744 GLE 16V B234E M46 LSD 1989 + Add-on
764 Tic 16V B204GT M90 G80 1983
Volvo 740 GLT 2.3 1985 B230E RHD
Volvo 740 GLE 2.3 1985 B230F USA
Volvo 440 Turbo B18FT 1991 - Originele bodykit
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Toch zelf aan begonnen? Ziet er niet best uit, is de cilinder wand niet beschadigd door de missende stukken van de kleppen? Wel raar dat er een inlaat en een uitlaat klep stuk zijn.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
koen303114
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 23.10.2011 - 12:07
Locatie: borne OV

waarop te zien is dat er een hoekje uit de klep is bij de 3e cilinder. hoe het kan mag joost weten. maar voor zo ver bekend verderg geen schade aan de cilinder zuiger en kop.
V70 Black Sapphire Edition II, 2.4 140PK 2004
744 Turbo 16V B204GT M46 G80 1990
764 Turbo B230ET M46 1986
766 GLE V6 Limousine B280E AW71 1986
242 Turbo IC B21ET M46 1980
745 TDic Huiskamp verlengd D24TIC M90 1991
744 GLT 16V B234F AW72L Bilstein B6 1989
242 DL B20A BW35 1975
744 GLE 16V B234E M46 LSD 1989 + Add-on
764 Tic 16V B204GT M90 G80 1983
Volvo 740 GLT 2.3 1985 B230E RHD
Volvo 740 GLE 2.3 1985 B230F USA
Volvo 440 Turbo B18FT 1991 - Originele bodykit
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik zie op foto 2 anders wel schade op de rand van de klepzetel. Lijkt wel of er een stuk metaal tegen de klep aangeslagen is. Misschien dat er iets via het bougiegat ingevallen is? of het stuk uit de klep zelf heeft dat veroorzaakt?
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”