Pagina 2 van 5

Geplaatst: 02.07.2012 - 21:36
door Ben
Heb je alleen olie gewisseld of ook schoongemaakt?
Bij een powerflush wordt er altijd extra cleaner rondgepompt. Ik noem het altijd Redbull :D

Geplaatst: 02.07.2012 - 22:23
door arjan_de_jong
Dat powerflush hoor ik verschillende verhalen over. Ik ben er daar door niet echt happig op. Heb het bij alle automaten die ik gehad op de normale manier gedaan. Wel 3x afgetapt en opnieuw gevuld maar dan is de olie ook weer perfect.

Msuidgeest, Was de olie duidelijk donkerder dan de nieuwe olie? Nog verschillen gemerkt na het verversen met schakelen?

Geplaatst: 02.07.2012 - 23:11
door Msuidgeest
De olie had dezelfde kleur als Wiener Melange uit een koffie-automaat. En ik ga zo nog even naar Lelystad om mijn broertje op te halen bij het station en naar mijn vader te brengen. Dus die 80 km lijkt me genoeg om een indruk op te doen van het schakelgedrag.

Geplaatst: 02.07.2012 - 23:41
door Gast
arjan_de_jong schreef:Dat powerflush hoor ik verschillende verhalen over. Ik ben er daar door niet echt happig op.
Als je een onderbouwt verhaal hebt, horen wij dat graag.

Geplaatst: 03.07.2012 - 07:15
door arjan_de_jong
Nee dat heb ik niet. Ik zeg enkel dat ik er verschillende verhalen over hoor. En dat is voor mij een reden om het niet te doen. Wat ik hoor is dat keeringen er niet altijd even goed tegen kunnen en een automaat nog eens wil gaan lekken daarna.

Dan doe ik het liever op de oude manier.

Nogmaals dat is enkel wat ik hier en daar gehoord en gelezen heb hierover.
Maar ik wil met mijn bak geen problemen. Hij gaat nu al ruim 6 ton mee met normaal flushen en dan laat ik het daar graag bij.

Geplaatst: 03.07.2012 - 07:49
door V480-S60
De techniek van powerflushen wordt al tientallen jaren in de US of A toegepast. En daar elke 80.000 km.
Wij kennen dat niet maar als de Amerikanen met hun claimcultuur het zo vaak toepassen lijkt het mij dat het best wel goed is. 8)

Geplaatst: 03.07.2012 - 17:38
door Gast
arjan_de_jong schreef:Nee dat heb ik niet. Ik zeg enkel dat ik er verschillende verhalen over hoor. En dat is voor mij een reden om het niet te doen. Wat ik hoor is dat keeringen er niet altijd even goed tegen kunnen en een automaat nog eens wil gaan lekken daarna.
Dat lekken heb ik ook wel eens gehoord, maar dit betreft dan met machine (uit Amerika) die onder hoge druk de olie ververst.
Dus niet met gebruik van de eigen pomp (draaiende motor), zoals Gery dat wel doet. Duurt dan ook iets langer. :wink:

Geplaatst: 03.07.2012 - 21:40
door Msuidgeest
Even terug dus:

Ik heb maandagavond-nacht een rit gemaakt van 80 km. De bak leek iets beter te schakelen maar dat kan net zo goed illusie zijn omdat ik aanneem dattie beter moet schakelen.
De temperatuur van de olie stabiliseerde tussen de 85 en 90 graden, een beetje onafhankelijk van welke snelheid en soort weg. Met 87 graden reed ik de auto de garage in en heb haar afgezet.

Vandaag nog even 600 cc erbij gekieperd omdat er net niet genoeg in gegaan is bij het flushen. Er zat al te weinig olie in en daar kwam ik pas achter bij de flush.

Zaterdag de caravan weer ophalen uit Steenwijk en dan meld ik mij weer met de temperatuur van de automaatolie.

Geplaatst: 07.07.2012 - 19:40
door Msuidgeest
Vanmorgen op weg geweest om de caravan weer te halen, maar nu met nieuwe ATF-olie in de bak.

Op de heenreis bleef de temperatuur ongeveer 85 a 90 graden op de snelweg. Daarna eraf op de A32 (afslag 5) en tijdens rustig rijden werd het warmer dan 90 graden in de automaat. Hier leid ik uit af dat rijwindkoeling rondom de automaat dus blijkbaar van invloed is op de temperatuur: zodra die rijwind afneemt of stopt, loopt de temperatuur zomaar 5 graden op.
Met de caravan er achter ging de temperatuur richting 100 graden, met weer een uitschieter naar 110 kleinnulletjeC toen we moesten wachten voor de Roggebotsebrug.

Ik heb in ieder geval een indruk wat de temperatuurontwikkeling doet in de automaat. En dan waren we niet eens met het hele gezin plus bepakking op vakantie naar een ver en heuvelachtig land.

Tijd dus voor een oliekoeler ...

Geplaatst: 07.07.2012 - 21:20
door V70/2.4D/2003
Tijd dus voor een oliekoeler ...
EENS!

Geplaatst: 08.07.2012 - 08:29
door Ben
Volvo heeft bij gebruik van een caravan altijd al plaatsing van een oliekoeler voorgeschreven.

Geplaatst: 08.07.2012 - 10:18
door Msuidgeest
Overigens ben ik nog niet klaar met deze test: de motorbeschermingsplaat zit er nog niet onder. Het kan zo maar zijn dat de gemeten temepraturen anders worden na de gemonteerde plaat.

Geplaatst: 08.07.2012 - 16:52
door arjan_de_jong
dat is goed kans maar denk dat de temp dan enkel maar hoger word. Ik heb er ook niet meer onder zitten en ben ook niet van plan hem er terug onder te zetten.

Geplaatst: 08.07.2012 - 17:31
door Iroll
Je zou eens de warmtewisselaar in de radiateur door kunnen spoelen met petroleum. Kan zijn dat de boel daar wat dichtgeslibt zit. Ik heb dat een paar jaar geleden gedaan bij mijn 1800ES. Daar kwam toen behoorlijk wat drab uit. De buis heb ik een nachtje vol petroleum laten staan, en daarna goed gespoeld. Vervolgens goed droog geblazen met perslucht. Ik heb dat gedaan met de radiateur uitgebouwd.

Geplaatst: 08.07.2012 - 22:05
door Msuidgeest
Peter, de radiator (waar die koeler in gemonteerd is) heb ik 2 maanden geleden vervangen wegens lekkage aan de bovenste koelwaterslangaansluiting.

@Arjan, ik twijfel heel sterk of jij wel gelijk hebt. Met beschermingsplaat moet de lucht wel langs de automaat "blazen" tijdens rijden of ventileren. In het geval er geen plaat onder zit kan de lucht net zo goed direct naar de grond geblazen worden. We zullen het meemaken.

Geplaatst: 08.07.2012 - 22:44
door Iroll
Peter, de radiator (waar die koeler in gemonteerd is) heb ik 2 maanden geleden vervangen wegens lekkage aan de bovenste koelwaterslangaansluiting.
Dan heeft spoelen idd weinig zin!
Ik ben overigens ook geen voorstander van de bodemplaat weglaten. Dat ding beschermd de motor en el. toebehoren plus bekabeling tegen water en pekel, geleid de koeling door strategisch geplaatste luchtsleuven en drukt het verbruik.

Geplaatst: 08.07.2012 - 23:09
door arjan_de_jong
Vroeger zat onder de meeste auto's geen plaat...

Lucht die onder de auto langs gaat komt zonder plaat ook langs de automaat en met plaat dus niet.

Maar proberen dan weten we meer!

Geplaatst: 08.07.2012 - 23:33
door Ramon&Ramon
Als die plaat geen zin heeft,was Volvo daar zelf wel op gekomen denk ik!

Geplaatst: 09.07.2012 - 06:21
door arjan_de_jong
Och ze zullen er vast een reden voor gehad hebben maar ik zie geen voordeel om die plaat er weer terug onder te hangen. Ik heb bij alle auto's die ik heb gehad en waar een plaat onder zat hem er gelijk onder uit gehaald bij de eerste olie wissel en onderuit gelaten en nog nooit problemen gehad. En maak enkel met de volvo al meer dan 80.000 km per jaar en dan ook nog wat km's met andere auto's...

Maar nogmaals ik ben wel benieuwd wat de temp word met die kap er onder!

Geplaatst: 09.07.2012 - 17:44
door leidsekade
Vwb die onderplaat: Anders dan bij een 940 loopt er bij mijn 964 een rubberleiding onder het motorblok die door de onderplaat wel beschermd wordt tegen inwerking van bijvoorbeeld zout.