Is dit een Automaat of een GT

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Ik heb altijd begrepen dat de bakken in de basis hetzelfde zijn, alleen de elektronica/aansturing erom heen is anders.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Met een caravan erachter moet je natuurlijk wel een extra oliekoeler hebben, dat is algemeen bekend.

En een automaat van Volvo had altijd vier versnellingen, terwijl de GT er vijf heeft. In de bergen is dat een levensgroot verschil.
En nogmaals: bergop maakt het allemaal niet zoveel uit, GT of gewoon automaat.
Maar bergaf is een GT precies goed, want dan zet je hem in de juiste versnelling, terwijl de automaat altijd doorschakelt tot het maximum dat je zelf hebt aangegeven. Op een steile helling is bv. bergaf de max-2 een veel te hoge versnelling, terwijl je in de max-1 nauwelijks vooruit komt.

Ik heb jaren met allebei gereden in de bergen, en een GT is dan een verademing, vergeleken met een gewone automaat.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2405
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Ik weet het allemaal niet zeker hoor, maar het gaat over de V70N-serie en die heeft volgens de prijslijst van januari 2000 al een 5-traps automaat en GT. Dus dat stukje klopt m.i. niet. De laatste bouwjaren had de GT op de 2.4D, D5 en R zelfs zes verzetten.

Daarnaast meen ik mij uit andere topics te herinneren dat de extra oliekoeler, in ieder geval op een diesel met GT, niet leverbaar was/is. Maar dat weten anderen wellicht beter, 'hoef' ik me ook niet in te verdiepen met een handgeschakelde 6-bak...
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Volgens mij zijn het idd 5 traps.
Mijn vorige volvo was geartronic, mijn huidige is een gewone automaat.
Het enigste verschil dat ik merk is dat de laatste zuiniger is....of komt dat door iets anders.

Wat wel oopvalt in vergelijking met m'n vorige is dat als ik voor het stoplicht sta en vervolgens de gas intrapt hij er té plotseling inschiet.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

De gewone automaat in een V70N en een S60 "oude editie" is altijd een vijftraps.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

w.stif schreef:Volgens mij zijn het idd 5 traps.
Wat wel oopvalt in vergelijking met m'n vorige is dat als ik voor het stoplicht sta en vervolgens de gas intrapt hij er té plotseling inschiet.
Daar is als het goed is een software update voor zodat de automaat bij stilstand altijd in de versnelling blijft staan. Voor de update schakelt die automatisch naar neutraal bij stilstand, dan krijg je inderdaad een schok als je weer weg wilt rijden. Even bij de dealer langs dus...
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Samengevat: hendel in D en dan moet de bak automatisch naar de 1e versnelling schakelen en dit moet zonder voelbare schok gebeuren ?
Ook bij flink gasgeven moet het "smooth" blijven schakelen ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

een schok je kun je wel voelen, zeker als alles koud is. Maar vooral zwaar schokken bij overschakelen of dan een soort in zijn vrij schieten, dat zijn wel symptomen. Maar een goede bak is niet helemaal schokvrij hoor
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Helaas hoeft dat in zijn vrij schieten met doorschakelen niet altijd voor te komen, die van mij deed het eens in de tig keer bij schakelen van 2 naar 3, maakte niet uit of het nu met weinig of veel belasting was en bij welk toerental.
Gaf wel mooi een idee van het zelf lerende karakter van de bak aan, de volgende aantal wisselingen daarna van 2 naar 3 gingen een stuk ruwer waarna het weer normaal werd.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Ik merk het eigenlijk alleen aan de toerenteller dat er een ander verzet wordt ingeschakeld.
Alleen als de motor gaat opschakelen en je laat ineens het gas los, voel je een schokje. Maar dat is logisch, omdat er dan tegengestelde krachten ontstaan.
Met mijn vorige automaat (de 4-versnellingsautomaat in een S80) voelde je wel dat hij schakelde, maar dat was toch altijd nog prettiger dan dat geschuf in een handschakelauto.

Kijk maar eens naar een optrekkende handschakelauto bij het stoplicht hoe "soepel" dat dat gaat: die hoofden schieten altijd van voor naar achter. En dat heb je zelfs bij een ouwe automaat niet.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

:headbang: Dat was een stelletje headbangers zeker :headbang:

Als je normaal schakelt :dontknow: geen koppegeschud.

Als je met een automaat rijd zoals met een schakelbak voor, in en na bocht of rotonde :angel12: :angel4: :angel5: :angel7:
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”