Is dit een Automaat of een GT
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Met een caravan erachter moet je natuurlijk wel een extra oliekoeler hebben, dat is algemeen bekend.
En een automaat van Volvo had altijd vier versnellingen, terwijl de GT er vijf heeft. In de bergen is dat een levensgroot verschil.
En nogmaals: bergop maakt het allemaal niet zoveel uit, GT of gewoon automaat.
Maar bergaf is een GT precies goed, want dan zet je hem in de juiste versnelling, terwijl de automaat altijd doorschakelt tot het maximum dat je zelf hebt aangegeven. Op een steile helling is bv. bergaf de max-2 een veel te hoge versnelling, terwijl je in de max-1 nauwelijks vooruit komt.
Ik heb jaren met allebei gereden in de bergen, en een GT is dan een verademing, vergeleken met een gewone automaat.
En een automaat van Volvo had altijd vier versnellingen, terwijl de GT er vijf heeft. In de bergen is dat een levensgroot verschil.
En nogmaals: bergop maakt het allemaal niet zoveel uit, GT of gewoon automaat.
Maar bergaf is een GT precies goed, want dan zet je hem in de juiste versnelling, terwijl de automaat altijd doorschakelt tot het maximum dat je zelf hebt aangegeven. Op een steile helling is bv. bergaf de max-2 een veel te hoge versnelling, terwijl je in de max-1 nauwelijks vooruit komt.
Ik heb jaren met allebei gereden in de bergen, en een GT is dan een verademing, vergeleken met een gewone automaat.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Jers3n
- 5th Gear member
Ik weet het allemaal niet zeker hoor, maar het gaat over de V70N-serie en die heeft volgens de prijslijst van januari 2000 al een 5-traps automaat en GT. Dus dat stukje klopt m.i. niet. De laatste bouwjaren had de GT op de 2.4D, D5 en R zelfs zes verzetten.
Daarnaast meen ik mij uit andere topics te herinneren dat de extra oliekoeler, in ieder geval op een diesel met GT, niet leverbaar was/is. Maar dat weten anderen wellicht beter, 'hoef' ik me ook niet in te verdiepen met een handgeschakelde 6-bak...
Daarnaast meen ik mij uit andere topics te herinneren dat de extra oliekoeler, in ieder geval op een diesel met GT, niet leverbaar was/is. Maar dat weten anderen wellicht beter, 'hoef' ik me ook niet in te verdiepen met een handgeschakelde 6-bak...
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 4th Gear member
Volgens mij zijn het idd 5 traps.
Mijn vorige volvo was geartronic, mijn huidige is een gewone automaat.
Het enigste verschil dat ik merk is dat de laatste zuiniger is....of komt dat door iets anders.
Wat wel oopvalt in vergelijking met m'n vorige is dat als ik voor het stoplicht sta en vervolgens de gas intrapt hij er té plotseling inschiet.
Mijn vorige volvo was geartronic, mijn huidige is een gewone automaat.
Het enigste verschil dat ik merk is dat de laatste zuiniger is....of komt dat door iets anders.
Wat wel oopvalt in vergelijking met m'n vorige is dat als ik voor het stoplicht sta en vervolgens de gas intrapt hij er té plotseling inschiet.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
- Morgenstond
- 5th Gear member
De gewone automaat in een V70N en een S60 "oude editie" is altijd een vijftraps.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- EVV
- 5th Gear member
Daar is als het goed is een software update voor zodat de automaat bij stilstand altijd in de versnelling blijft staan. Voor de update schakelt die automatisch naar neutraal bij stilstand, dan krijg je inderdaad een schok als je weer weg wilt rijden. Even bij de dealer langs dus...w.stif schreef:Volgens mij zijn het idd 5 traps.
- piotrV70
- 5th Gear member
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
een schok je kun je wel voelen, zeker als alles koud is. Maar vooral zwaar schokken bij overschakelen of dan een soort in zijn vrij schieten, dat zijn wel symptomen. Maar een goede bak is niet helemaal schokvrij hoor
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- EVV
- 5th Gear member
Helaas hoeft dat in zijn vrij schieten met doorschakelen niet altijd voor te komen, die van mij deed het eens in de tig keer bij schakelen van 2 naar 3, maakte niet uit of het nu met weinig of veel belasting was en bij welk toerental.
Gaf wel mooi een idee van het zelf lerende karakter van de bak aan, de volgende aantal wisselingen daarna van 2 naar 3 gingen een stuk ruwer waarna het weer normaal werd.
Gaf wel mooi een idee van het zelf lerende karakter van de bak aan, de volgende aantal wisselingen daarna van 2 naar 3 gingen een stuk ruwer waarna het weer normaal werd.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik merk het eigenlijk alleen aan de toerenteller dat er een ander verzet wordt ingeschakeld.
Alleen als de motor gaat opschakelen en je laat ineens het gas los, voel je een schokje. Maar dat is logisch, omdat er dan tegengestelde krachten ontstaan.
Met mijn vorige automaat (de 4-versnellingsautomaat in een S80) voelde je wel dat hij schakelde, maar dat was toch altijd nog prettiger dan dat geschuf in een handschakelauto.
Kijk maar eens naar een optrekkende handschakelauto bij het stoplicht hoe "soepel" dat dat gaat: die hoofden schieten altijd van voor naar achter. En dat heb je zelfs bij een ouwe automaat niet.
Alleen als de motor gaat opschakelen en je laat ineens het gas los, voel je een schokje. Maar dat is logisch, omdat er dan tegengestelde krachten ontstaan.
Met mijn vorige automaat (de 4-versnellingsautomaat in een S80) voelde je wel dat hij schakelde, maar dat was toch altijd nog prettiger dan dat geschuf in een handschakelauto.
Kijk maar eens naar een optrekkende handschakelauto bij het stoplicht hoe "soepel" dat dat gaat: die hoofden schieten altijd van voor naar achter. En dat heb je zelfs bij een ouwe automaat niet.
Volvo Rules the Road
- ovlov058
- 4th Gear member
:headbang: Dat was een stelletje headbangers zeker :headbang:
Als je normaal schakelt :dontknow: geen koppegeschud.
Als je met een automaat rijd zoals met een schakelbak voor, in en na bocht of rotonde :angel12: :angel4: :angel5: :angel7:
Als je normaal schakelt :dontknow: geen koppegeschud.
Als je met een automaat rijd zoals met een schakelbak voor, in en na bocht of rotonde :angel12: :angel4: :angel5: :angel7:
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93