Pagina 2 van 2

Geplaatst: 26.06.2012 - 18:55
door E.T.
Ik heb altijd begrepen dat de bakken in de basis hetzelfde zijn, alleen de elektronica/aansturing erom heen is anders.

Geplaatst: 26.06.2012 - 19:16
door Battlecruiser
Met een caravan erachter moet je natuurlijk wel een extra oliekoeler hebben, dat is algemeen bekend.

En een automaat van Volvo had altijd vier versnellingen, terwijl de GT er vijf heeft. In de bergen is dat een levensgroot verschil.
En nogmaals: bergop maakt het allemaal niet zoveel uit, GT of gewoon automaat.
Maar bergaf is een GT precies goed, want dan zet je hem in de juiste versnelling, terwijl de automaat altijd doorschakelt tot het maximum dat je zelf hebt aangegeven. Op een steile helling is bv. bergaf de max-2 een veel te hoge versnelling, terwijl je in de max-1 nauwelijks vooruit komt.

Ik heb jaren met allebei gereden in de bergen, en een GT is dan een verademing, vergeleken met een gewone automaat.

Geplaatst: 26.06.2012 - 20:25
door Jers3n
Ik weet het allemaal niet zeker hoor, maar het gaat over de V70N-serie en die heeft volgens de prijslijst van januari 2000 al een 5-traps automaat en GT. Dus dat stukje klopt m.i. niet. De laatste bouwjaren had de GT op de 2.4D, D5 en R zelfs zes verzetten.

Daarnaast meen ik mij uit andere topics te herinneren dat de extra oliekoeler, in ieder geval op een diesel met GT, niet leverbaar was/is. Maar dat weten anderen wellicht beter, 'hoef' ik me ook niet in te verdiepen met een handgeschakelde 6-bak...

Geplaatst: 26.06.2012 - 21:05
door w.stif
Volgens mij zijn het idd 5 traps.
Mijn vorige volvo was geartronic, mijn huidige is een gewone automaat.
Het enigste verschil dat ik merk is dat de laatste zuiniger is....of komt dat door iets anders.

Wat wel oopvalt in vergelijking met m'n vorige is dat als ik voor het stoplicht sta en vervolgens de gas intrapt hij er té plotseling inschiet.

Geplaatst: 26.06.2012 - 21:09
door Morgenstond
De gewone automaat in een V70N en een S60 "oude editie" is altijd een vijftraps.

Geplaatst: 27.06.2012 - 07:34
door EVV
w.stif schreef:Volgens mij zijn het idd 5 traps.
Wat wel oopvalt in vergelijking met m'n vorige is dat als ik voor het stoplicht sta en vervolgens de gas intrapt hij er té plotseling inschiet.
Daar is als het goed is een software update voor zodat de automaat bij stilstand altijd in de versnelling blijft staan. Voor de update schakelt die automatisch naar neutraal bij stilstand, dan krijg je inderdaad een schok als je weer weg wilt rijden. Even bij de dealer langs dus...

Geplaatst: 27.06.2012 - 13:54
door piotrV70
Samengevat: hendel in D en dan moet de bak automatisch naar de 1e versnelling schakelen en dit moet zonder voelbare schok gebeuren ?
Ook bij flink gasgeven moet het "smooth" blijven schakelen ?

Geplaatst: 27.06.2012 - 14:31
door Walter
een schok je kun je wel voelen, zeker als alles koud is. Maar vooral zwaar schokken bij overschakelen of dan een soort in zijn vrij schieten, dat zijn wel symptomen. Maar een goede bak is niet helemaal schokvrij hoor

Geplaatst: 27.06.2012 - 15:13
door EVV
Helaas hoeft dat in zijn vrij schieten met doorschakelen niet altijd voor te komen, die van mij deed het eens in de tig keer bij schakelen van 2 naar 3, maakte niet uit of het nu met weinig of veel belasting was en bij welk toerental.
Gaf wel mooi een idee van het zelf lerende karakter van de bak aan, de volgende aantal wisselingen daarna van 2 naar 3 gingen een stuk ruwer waarna het weer normaal werd.

Geplaatst: 27.06.2012 - 17:25
door Battlecruiser
Ik merk het eigenlijk alleen aan de toerenteller dat er een ander verzet wordt ingeschakeld.
Alleen als de motor gaat opschakelen en je laat ineens het gas los, voel je een schokje. Maar dat is logisch, omdat er dan tegengestelde krachten ontstaan.
Met mijn vorige automaat (de 4-versnellingsautomaat in een S80) voelde je wel dat hij schakelde, maar dat was toch altijd nog prettiger dan dat geschuf in een handschakelauto.

Kijk maar eens naar een optrekkende handschakelauto bij het stoplicht hoe "soepel" dat dat gaat: die hoofden schieten altijd van voor naar achter. En dat heb je zelfs bij een ouwe automaat niet.

Geplaatst: 27.06.2012 - 20:56
door ovlov058
:headbang: Dat was een stelletje headbangers zeker :headbang:

Als je normaal schakelt :dontknow: geen koppegeschud.

Als je met een automaat rijd zoals met een schakelbak voor, in en na bocht of rotonde :angel12: :angel4: :angel5: :angel7: