Pagina 2 van 6

Geplaatst: 12.07.2012 - 21:44
door Mr Wim
Hier nog een stukje over de D2 motor. http://www.autoweek.nl/autoreview/33916 ... ition-2012
Bron Autoweek.

De motor

De DRIVe beschikt over de inmiddels bekende Volvo D2 motor, die aangepast is voor extra zuinigheid. Het is een 1.6 liter Ford / PSA blok met 115 pk en een nette 270nm koppel tussen de 1750 en 2500 toeren. Met deze motor is de auto absoluut geen racewagen, maar hij komt perfect mee met het verkeer (hoewel de Prius sneller was). Doortrekken tot ver boven de 3000 toeren levert weinig extra snelheid op, maar de auto doet het wel zonder morren.

Het grote pluspunt is dat de motor ontzettend stil en soepel loopt, bij het optrekken hoor je lichtjes dat het een diesel is, maar bij constante snelheden hoor je het blok helemaal niet meer. De motor is gekoppeld aan een lekker soepel schakelende 6 versnellingsbak waarmee je de toeren lekker laag kunt houden. Bij 125 kilometer per uur draait de motor 2250 toeren en is hij niet hoorbaar. Wel schakel je je helemaal suf in het stadsverkeer. De schakelindicator is wat enthousiast en wil je erg vroeg laten overschakelen naar de volgende versnelling, wat geen succes is. Wel kun je bij normaal rijden rustig bij 2000- 2200 toeren overschakelen naar de volgende versnelling, waardoor je vanaf 75-80 km/h in de 6 kunt rijden. De auto pakt dan netjes vlot en soepel op en je komt prima mee in het verkeer. Het verbruik over de eerste 2000 kilometer is ongeveer 1 op 18, waarbij ik wel moet zeggen dat ik de auto rustig in heb gereden en dat ik ongeveer 80% van de tijd op de snelweg doorbreng met 125 op de cruise control.

De motor heeft echter 1 groot nadeel: bij het wegrijden in de 1e versnelling is de auto nukkig. Bij normaal wegrijden (1200-1400 toeren) zakt het toerental vaak ineens weg waardoor je een dipje in de acceleratie krijgt. Als je meer toeren maakt lijkt de auto zelf gas bij te geven waardoor je op een gegeven moment wegspuit, wat rustig en met beleid wegrijden moeilijker maakt. Het lijkt alsof er een digitale beperking / hulp op zit. Heel laag in de toeren (onder de 1100 toeren) moet je even met beleid gas geven om de gang er weer in te krijgen, bijvoorbeeld bij het nemen van drempels of bochten in een woonwijk.

Geplaatst: 12.07.2012 - 22:19
door nickster
Dat laatste stuk herken ik ook wel van de dip en het optrekken

Geplaatst: 13.07.2012 - 08:03
door JahRastafari
Is dat niet gewoon het moment dat de koppelcurve omhoog schiet bij, zeg boven 1500 toeren? Dat is ook in de 2 en 3, je geeft gas, hij versnelt langzaam en ineens schiet hij vooruit.

Ik los dat op door het gas gedoseerd te geven en wat gas terug te nemen als hij flink begint te trekken.

Afbeelding

Geplaatst: 18.07.2012 - 08:51
door dimitripb
Ben zelf ook heel tevreden over het comfort van de D2. Lekker soepel en zeer geruisloos. Alleen het verbruik baart me wat zorgen. Eerder had ik de 1.6D en reed met woon-, werkverkeer in de winter zo'n 850 km met 50 l. Met alleen autobahn kwam ik op 1050 km uit.
Nu kom ik midden in de zomer, minder files, meer autobahn op 800 km met 50 l uit en rijd echt op de onderste limiet (veel uitrollen, normaal accelereren, vroeg schakelen).
Ik hoop dat dat nog verbetert.

Geplaatst: 18.07.2012 - 14:28
door Pelleboer
dimitripb schreef:Ben zelf ook heel tevreden over het comfort van de D2. Lekker soepel en zeer geruisloos. Alleen het verbruik baart me wat zorgen. Eerder had ik de 1.6D en reed met woon-, werkverkeer in de winter zo'n 850 km met 50 l. Met alleen autobahn kwam ik op 1050 km uit.
Nu kom ik midden in de zomer, minder files, meer autobahn op 800 km met 50 l uit en rijd echt op de onderste limiet (veel uitrollen, normaal accelereren, vroeg schakelen).
Ik hoop dat dat nog verbetert.
Bredere banden misschien?
Ik moet ook wel zeggen dat die D2 motor wel uitnodigt tot sportief rijden.
Wel een redelijk smalle powerband. Maar bij goed schakelen echt lekker vlot. Om 1000 km op een tank te halen moet je inderdaad erg goed je best gaan doen en niet teveel in de stad rijden. Realistisch verbruik is ergens tussen 5,1 en 5,8 liter per 100 km gezien alle gemiddelden.

Heb nu 1400 km gereden en de motor wordt duidelijk losser. Ook de rateltjes lijken minder te worden. Komend weekend naar Duitsland voor de grote test :D

Geplaatst: 18.07.2012 - 16:10
door Bazzz
Het wegrijden met de D2 vind ik nog steeds wat vreemd gaan nog steeds wat nukkig zoals hier meer wordt gemeld. Maar je went er wel aan.
Heb nu ruim 22.000km zonder problemen gereden, gisteren in Duitsland de 200km/u aangetikt (wind mee / heuvel af :D )

Geplaatst: 18.07.2012 - 18:27
door Johan s60
Kun je voorkomen door eerst het toerental op 1200 te zetten en dan je kopp. laten opkomen

Geplaatst: 18.07.2012 - 22:13
door Mr Wim
dimitripb schreef:Ben zelf ook heel tevreden over het comfort van de D2. Lekker soepel en zeer geruisloos.
Ik heb het idee dat mijn D2 steeds meer geluid gaat produceren...

De rateltjes (in de hoogste frequentie van het motorgeluid) lijken harder te worden. Eerst hoorde ik ze niet echt in de auto maar slechts met dak of ramen open. Nu hoor ik de motor (typisch getokkel van een dieselmotor) ook met de ramen dicht. Vooral in de 1e, 2e en 3e versnelling....

Ik heb nooit eerder een personenauto gehad met een soortgelijke dieselmotor dus wellicht verbeeld ik me het omdat ik er meer op ben gaan letten....

@dimitripb: Verklaar: zeer geruisloos? Bedoel je hiermee in relatie tot andere dieselmotoren? Of hoor je de motor echt niet?!?

Geplaatst: 18.07.2012 - 22:18
door Paul
Waar woon je, als je keer in Amsterdam bent, geef ff PM, zal ik je Stereo D2 laten horen ;-)

Geplaatst: 18.07.2012 - 23:50
door Mr Wim
@paul PB verstuurd.

Geplaatst: 19.07.2012 - 08:34
door dimitripb
Pelleboer schreef: Bredere banden misschien?
Ik moet ook wel zeggen dat die D2 motor wel uitnodigt tot sportief rijden.
Nee, banden zijn hetzelfde en de 1.6D was niet minder uitnodigend tot sportief rijden (misschien nog wel uitnodigender :-)
Ik probeer echt zo zuinig mogelijk te rijden, maar het lage verbruik van de 1.6D haal ik gewoon niet.

Geplaatst: 19.07.2012 - 08:40
door dimitripb
Mr Wim schreef:
@dimitripb: Verklaar: zeer geruisloos? Bedoel je hiermee in relatie tot andere dieselmotoren? Of hoor je de motor echt niet?!?
In vergelijking met allerlei types. De 1.6D was wat rouwer en maakte duidelijk meer geluid in de cabine. Ook andere turbodiesels heb ik wel meer lawaai horen maken dan de D2.
Het heeft natuurlijk niet alleen met de motor zelf te maken maar ook met de geluiddichtheid van de auto.
Mijn ouders rijden een Golf met Tfsi (benzine-)motor, maar die maakt in de cabine meer lawaai dan de D2 in de C30.

Geplaatst: 19.07.2012 - 19:36
door Mr Wim
@paul en dimitripb. Naar een idee van Paul. Take 1, "D2 in stereo".
Klinkt dat als een 'gezonde' D2? http://www.youtube.com/watch?v=N_rXl332kyc&feature=plcp

Geplaatst: 19.07.2012 - 19:54
door Paul
Ik heb mijn auto gefilmd met 120km/u over de A2, zal zo posten :)

Geplaatst: 20.07.2012 - 19:00
door Mr Wim
Laat maar doorkomen!

Geplaatst: 21.07.2012 - 10:10
door Paul

Geplaatst: 22.07.2012 - 12:17
door JahRastafari
Is dit de C30? Of de V50? Volgens mij maakt de C30 D2 (94grCO2) minder toeren? In mijn herinnering nog geen 2100 toeren bij 120km/h en deze doet bij 2200 toeren 115km/h?

Geplaatst: 22.07.2012 - 12:29
door Paul
Ja dit is de V50, ga zo met de C30 op pad doe ik hetzelfde :)

Geplaatst: 22.07.2012 - 12:55
door JahRastafari
Top, kunnen we dat meteen vergelijken!

Geplaatst: 22.07.2012 - 22:44
door Paul
En bij deze, wat korter, want het was niet op de stille A2. En moest op het verkeer letten...

http://sdrv.ms/PxO0RP