Geplaatst: 12.07.2012 - 21:44
Hier nog een stukje over de D2 motor. http://www.autoweek.nl/autoreview/33916 ... ition-2012
Bron Autoweek.
De motor
De DRIVe beschikt over de inmiddels bekende Volvo D2 motor, die aangepast is voor extra zuinigheid. Het is een 1.6 liter Ford / PSA blok met 115 pk en een nette 270nm koppel tussen de 1750 en 2500 toeren. Met deze motor is de auto absoluut geen racewagen, maar hij komt perfect mee met het verkeer (hoewel de Prius sneller was). Doortrekken tot ver boven de 3000 toeren levert weinig extra snelheid op, maar de auto doet het wel zonder morren.
Het grote pluspunt is dat de motor ontzettend stil en soepel loopt, bij het optrekken hoor je lichtjes dat het een diesel is, maar bij constante snelheden hoor je het blok helemaal niet meer. De motor is gekoppeld aan een lekker soepel schakelende 6 versnellingsbak waarmee je de toeren lekker laag kunt houden. Bij 125 kilometer per uur draait de motor 2250 toeren en is hij niet hoorbaar. Wel schakel je je helemaal suf in het stadsverkeer. De schakelindicator is wat enthousiast en wil je erg vroeg laten overschakelen naar de volgende versnelling, wat geen succes is. Wel kun je bij normaal rijden rustig bij 2000- 2200 toeren overschakelen naar de volgende versnelling, waardoor je vanaf 75-80 km/h in de 6 kunt rijden. De auto pakt dan netjes vlot en soepel op en je komt prima mee in het verkeer. Het verbruik over de eerste 2000 kilometer is ongeveer 1 op 18, waarbij ik wel moet zeggen dat ik de auto rustig in heb gereden en dat ik ongeveer 80% van de tijd op de snelweg doorbreng met 125 op de cruise control.
De motor heeft echter 1 groot nadeel: bij het wegrijden in de 1e versnelling is de auto nukkig. Bij normaal wegrijden (1200-1400 toeren) zakt het toerental vaak ineens weg waardoor je een dipje in de acceleratie krijgt. Als je meer toeren maakt lijkt de auto zelf gas bij te geven waardoor je op een gegeven moment wegspuit, wat rustig en met beleid wegrijden moeilijker maakt. Het lijkt alsof er een digitale beperking / hulp op zit. Heel laag in de toeren (onder de 1100 toeren) moet je even met beleid gas geven om de gang er weer in te krijgen, bijvoorbeeld bij het nemen van drempels of bochten in een woonwijk.
Bron Autoweek.
De motor
De DRIVe beschikt over de inmiddels bekende Volvo D2 motor, die aangepast is voor extra zuinigheid. Het is een 1.6 liter Ford / PSA blok met 115 pk en een nette 270nm koppel tussen de 1750 en 2500 toeren. Met deze motor is de auto absoluut geen racewagen, maar hij komt perfect mee met het verkeer (hoewel de Prius sneller was). Doortrekken tot ver boven de 3000 toeren levert weinig extra snelheid op, maar de auto doet het wel zonder morren.
Het grote pluspunt is dat de motor ontzettend stil en soepel loopt, bij het optrekken hoor je lichtjes dat het een diesel is, maar bij constante snelheden hoor je het blok helemaal niet meer. De motor is gekoppeld aan een lekker soepel schakelende 6 versnellingsbak waarmee je de toeren lekker laag kunt houden. Bij 125 kilometer per uur draait de motor 2250 toeren en is hij niet hoorbaar. Wel schakel je je helemaal suf in het stadsverkeer. De schakelindicator is wat enthousiast en wil je erg vroeg laten overschakelen naar de volgende versnelling, wat geen succes is. Wel kun je bij normaal rijden rustig bij 2000- 2200 toeren overschakelen naar de volgende versnelling, waardoor je vanaf 75-80 km/h in de 6 kunt rijden. De auto pakt dan netjes vlot en soepel op en je komt prima mee in het verkeer. Het verbruik over de eerste 2000 kilometer is ongeveer 1 op 18, waarbij ik wel moet zeggen dat ik de auto rustig in heb gereden en dat ik ongeveer 80% van de tijd op de snelweg doorbreng met 125 op de cruise control.
De motor heeft echter 1 groot nadeel: bij het wegrijden in de 1e versnelling is de auto nukkig. Bij normaal wegrijden (1200-1400 toeren) zakt het toerental vaak ineens weg waardoor je een dipje in de acceleratie krijgt. Als je meer toeren maakt lijkt de auto zelf gas bij te geven waardoor je op een gegeven moment wegspuit, wat rustig en met beleid wegrijden moeilijker maakt. Het lijkt alsof er een digitale beperking / hulp op zit. Heel laag in de toeren (onder de 1100 toeren) moet je even met beleid gas geven om de gang er weer in te krijgen, bijvoorbeeld bij het nemen van drempels of bochten in een woonwijk.