GROM IPD3

Alles over Audio - Video, Navigatie en communicatie in de auto
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Volvofan1965 schreef:Het is wel duidelijk wie hier het forum sponsort, Volvo Tech preekt hier voor eigen parochie (en dat is niet de eerste keer). Gisteren mijn iPhone geupgrade naar IOS7 en mijn GROM werkt nog steeds...
praat ook prima met mijn vrouw haar Samsung S4.
Preken lijkt me logisch als je een Parochie hebt toch?

Maar goed, fijn dat het nog werkt, geniet er van.

(en ook de iMIV praat met de BT dongle prima met een Samsung hoor...)

En ter info (geen preek):

Het MFI programma is opgezet door Apple om een aantal dingen te regelen. Onder andere dat leveranciers die vallen binnen dat programma (gecertificeerd zijn) als eerste en als enige Apple producten kunnen maken en leveren, door Apple gecontroleerd op kwaliteit, keurmerken etc. etc.

Dit zou simpelweg afgeregeld moeten zijn omdat er een (dure Apple) chip extra in de apparaten/kabels moet om te zorgen dat het Apple apparaat de aangesloten bron / kabel herkent en er mee gaat communiceren.

Uiteraard is de chip "gekraakt" en wordt daar veelvuldig gebruik van gemaakt door partijen als Grom.
Apple heeft een afdeling in dienst die continue bedrijven als Grom aanpakt...
En als dat is gebeurd, dan is het gewoon over en klaar.
De eerste tekenen zijn er al, 7.0.2 geeft op de laatste hardware van de GROM een foutmelding bij het aansluiten.
(en nee, ik predik nu even niet, maar wil gewoon duidelijk maken dat er iets op de markt is wat gewoon niet OK is...)

Hetzelfde geldt voor het gebruik van de gepatendeerde 30Pin dockstekker. Er zijn cijfers inzichtelijk van de achteraf-opgehaalde inkomsten van bedrijven die jaren stekkers hebben verkocht.
Kunnen achteraf ineens de volle mep afrekenen en doen dus de deur dicht, want dat overleaf je als bedrijf niet.

Ook VolvoTech heeft de keuze te leveren wat we willen. (zijn niet gehouden alleen de iMIV te verkopen, ookal zijn er wel relaties tussen iMIV en VolvoTech natuurlijk).
Wij kiezen er voor om kwaliteit en zekerheid te leveren.
En zo omschrijven we het ook:
"zekerheid dat eea nog werkt bij iOS7..."

Ik hoop eerlijk voor je dat eea blijft werken, maar reken er gewoon niet op, ben je Apple fan en wil je zeker zijn koop je een iMIV....
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Is er dan ook een Imiv zonder zo'n dure apple chip voor mensen die toch geen Apple hebben?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Je kunt de MII gebruiken (hoogwaardige aux ingang) of een iMIV gebruiken (toch) met een Bluetooth dockje ... (BT streaming).
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Volvofan1965
2nd Gear member

Sorry hoor, maar ik zie dit toch als ordinaire bangmakerij. De GROM communiceert via bluetooth, een algemeen protocol. Ook al zou Apple met een extra beveiliging komen, dan gaat het alleen om een mogelijke beperking van het bekabeld afspelen/bedienen van de interface. Opladen kan gewoon via USB of AUX-poort. Bij mij is het geluid draadloos net zo goed als bekabeld. Maar goed dat is mijn kijk op het verhaal, ik ken de IMIV niet, weet niet of deze zogenaamde zekerheid opweegt tegen het prijsverschil. Wie weet waar ik volgend jaar weer in rijd....
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Tja, die MFI certificering... Wordt je ook gewoon lekker mee opgelicht.

De apparaten met een MFI certificering zijn altijd zo'n 150% duurder dan de goedkopere chinese varianten.
Zie bijvoorbeeld een ipad naar hdmi converter prijs Apple: € 40,- China: $9.10

En dat voor het zelfde apparaat met de zelfde functie alleen niet van Apple.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Franzel
2nd Gear member

Mijn Grom herkent mijn iPhone 4S met IOS 7.02 gewoon..
Gewoon via de dockconnector..
Daily: Volvo V70 D5 Automaat Black Sapphire Edition 2004
Daily II: Mini Cooper S 2003
For fun: Mazda MX5 1.6i 16v (1991) Mariner Blue
Ocl
Starter

Vanmiddag klusje succesvol uitgevoerd; resultaat top:

Volvo V70 MY2005 2.5T
HU850+RTI
iPhone 4S IOS 7.0.4

GROM VOLVO-HU USB2-PLUS interface
Uitbreidingsset: BTD (Bluetooth)

Aangesloten achter radio (dus niet achterin aan RTI-drive)

Apps: Spotify, TomTom etc: audio vol en kraakhelder over speakers! (Bluetooth, geen dock connector). Bediening via koppen op stuur (next/prev track, vol up/down).

Handsfree ga ik morgen uitproberen (moet mic-kabeltje nog aansluiten/leggen). Ook USB HDD nog te testen.

Totnogtoe: zeeeer tevreden.

Vervolg:
Handsfree werkt ook zeer goed; geluid helder.
USB HDD werkte niet echt. Kreeg het niet voor elkaar playlist te maken die daadwerkelijk werkt. Nummers speelden random af.

Inmiddels de V70 verkocht. Nu een C70 2.4i. MY07
p.s. De GROM heb ik er eruit gehaald en ligt hier op tafel, te wachten op volgende geïnteresseerde.
p.s. Inmiddels de C70 verkocht. Ook hierin een GROM gehad, maar dan de MST3Plus. Ook die wacht op volgende geïnteresseerde. Nu een V70 T6 AWD MY08
Laatst gewijzigd door Ocl op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vervolg toegevoegd...
jpwg001
6th Gear member

VolvoTech schreef:Als je met iPod (apple) aan de slag gaat, geen grom nemen mannen... gewoon de iMIV doen met MFI Certificering door Apple.
Verzekert je van
A- optimale audio kwaliteit
B- stuurwielbediening en text op de HU in alle gevallen,
C- volledig Melbus protocol wat geimplementeerd is in de IMIV (dus RTI en HU kunnen niet op tilt),
D- garandeert je foutloze werking ook met iOS7, iPhone 5S etc. etc.
Behalve het opladen via usb van een iPhone 5. Werkt dat wel bij de 5S?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Vapor cloud explosion
2nd Gear member

Volvofan1965 schreef: Het is wel duidelijk wie hier het forum sponsort, Volvo Tech preekt hier voor eigen parochie (en dat is niet de eerste keer). Gisteren mijn iPhone geupgrade naar IOS7 en mijn GROM werkt nog steeds...
praat ook prima met mijn vrouw haar Samsung S4.
Het ligt iets subtieler. In wezen gaat het hier om converters tussen twee (of meer) verschillende interfaces.

Volvo heeft een Melbus interface.
Apple heeft zijn eigen interface.
Android heeft zijn eigen interface.
USB, Bluetooth enz. zijn weer een andere interfaces (eigenlijk: communicatieprotocollen/standaarden/specificaties maar daar ga ik nu even niet op in).

Zo kun je iedere interface met iedere andere interface combineren door daar een stukje soft/hardware tussen te zetten die de een in de ander "vertaalt". Bijvoorbeeld Apple <-> Melbus, USB <-> Melbus, USB+BlueTooth <-> Melbus enz.

De interface-uitwerking kan verder nog verschillen doordat achter de Melbus interface verschillende typen radio's kunnen zitten met allerlei verschillende mogelijkheden/knoppen.

IMIV (wat door VolvoTech wordt geleverd, het is hier immers een Volvo forum) heeft gekozen om de Apple-Melbus interface voor Volvo goed uit te werken. Voordeel: werkt goed en stabiel en de mogelijkheden van alle Volvo radio's worden optimaal benut. Nadeel, kleinere markt (alleen Volvo), hogere prijzen en minder keuze zoals (nog?) geen USB interface. Verder liggen de Apple protocollen op een iets hoger niveau zodat ook playlists ondersteund kunnen worden.

GROM biedt vele interfaces (waaronder USB en Android) voor vele automerken. Voordeel: grotere markt, dus goedkoper. Nadeel: beperkter in functionaliteit (alleen de grootste gemene deler wordt ondersteund omdat er anders teveel interfacecombinaties ontstaan waardoor de ontwikkel/onderhoudskosten exponentieel stijgen) en niet altijd even stabiel omdat een wijziging in de centrale firmware soms onbedoelde bijwerkigen heeft op de verschillende interfacecombinaties. Ook Android kent playlists.

De USB interface ligt op een lager niveau als Apple/Android waardoor het geen playlists kent. Dat zou te omzeilen zijn door (kopieën van) muziekbestanden in verschillende mappen onder te brengen. Verder ondersteunt de USB interface (veel) grotere geheugendragers dan het apparaat meestal aankan. Afhankelijk van de omstandigheden kan de USB interface van GROM 8 tot 32 GB aan. De laatste versie kan tot 500 GB gaan. Even een 2TB harddisk erachter hangen is dus zinloos.

Het blijft echter (en dat geldt zowel voor de GROM als de IMIV) een uitdaging om te navigeren met een geheugendrager met 6000 muziekbestanden op een radio die daar nooit voor ontworpen is. De technologie van de meeste Volvo radio's waar je dit soort apparatuur voor aanschaft stammen uit de jaren '90 waarin je met een CD wisselaar met 10 CD's (150 muzieknummers) koning te rijk was. De stap van 150 naar 6000 of meer muzieknummers kan wel, maar blijft gezien de beperkte bedieningsorganen op deze radio's aanmodderen.
Plaats reactie

Terug naar “Audio - Video - Navigatie - Communicatie”