Oke, foutje van mijn zijde.Wist niet dat pressostaat het zelfde was / is als drukschakelaar.
Zal vanavond het paneel van de climate control paneel opmaken om te kijken of de temperatuur sensor daar vies is. (Moet toch nog een lampje vervangen) Bij uitlezen gaf de pc ieder geval geen foutmelding of sensoren in de auto.
Met de ac knop schakelt hij wel aan het uit. Zal na schoonmaak de auto eens laten draaien met basisinstelling 22 graden.
Hij moet dan bij het bereiken van de temp de motor ontkoppelen???
Edit.Net gebeld met een andere " airco specialist".
Na de te hebben verteld wat het euvel was / is kwam die met de optie:
Temperatuur / bevriesingsensor op de verdamper in de auto.
Die zou moeten zitten bij het gaspedaal. Volgens zeggen van hem is dit ook waarom mijn airco vanaf het schutbord bevroor.
Deze geeft dan ook geen signaal door naar de pomp dat hij moet uitschakelen.
Richard
Edit
Naar Niham in de 2e Schuystraat gereden.
Is onderdeel 30665118
Vadis kan deze niet uitlezen / herkennen als hij kapot is.
Symptomen beschreven en hun bevestigde bovenstaande als mogelijke oorzaak.
Onderdeel kost € 21,42.
Vanavond maar eens vervangen en kijken of dit de oplossing is.
Geplaatst: 01.08.2012 - 20:11
door Plein69
Nou het euvel is opgelost.
Het airco verhaal van Nordicar dat de pomp altijd meedraait klopte dus niet.
Waarschijnlijk was het dus niet eens nodig om de pressorstaat te vervangen.
Onderdeel bij Volvo gehaald.
Net het climate control paneel er uit gehaald en ventilator schoongemaakt.
Zat een mooi dik aangekoekt stof nest in.
Daarna de temperatuur sensor vervangen (zie foto) en gaan rijden naar industrieterrein om de hoek waar ik droog kon staan.
En wat blijkt de koppeling draait even en ontkoppeld enz enz.
De temperatuur regeling is ook veel beter.
Daarvoor gaf hij ook bij 22 graden eigenlijk koude lucht.
Dus als je airco bevriest of niet ontkoppeld rij naar de Volvo en haal het onderdeel van de foto.
Geplaatst: 01.08.2012 - 21:03
door Oceanracer
Zei ik het niet?
Geplaatst: 01.08.2012 - 21:38
door Plein69
inderdaad je hebt het gezegd.
Ga morgen maar eens Nordicar bellen.
Voor € 250,- had ik mooi andere dingen kunnen doen. :evil:
Edit.
Net Nordicar gebeld.
Ze gaan het uitzoeken en bellen mij terug....
Geplaatst: 01.08.2012 - 21:41
door Oceanracer
Zeker nu in de vakantietijd!
Geplaatst: 01.08.2012 - 22:13
door MarioC70
Plein69 schreef:inderdaad je hebt het gezegd.
Ga morgen maar eens Nordicar bellen.
Voor € 250,- had ik mooi andere dingen kunnen doen. :evil:
En dat is een Volvo specialist?
Geplaatst: 02.08.2012 - 08:52
door Andrew82
Ik heb met mijn S60 dezelfde symptomen, ecc op 22 graden en deze blijft continue koude lucht blazen ondanks dat de temperatuur al bereikt is, de fan blaast wel minder hard dan.
Na het lezen van dit verhaal ben ik eens gaan kijken en idd, de compressor slaat alleen maar af als ik de airco zelf uitzet.
Tevens zie of hoor ik geen ventilatortje draaien op de plek waar de sensor zit.
Vandaag dus ook maar even een andere sensor scoren en dan het paneel los om te kijken of de fan vast zit door het stof.
Is het nodig om de accu los te halen voor het loshalen van het ecc paneel of voldoet het om het contact uit te zetten?
In elk geval bedankt voor het delen van je verhaal, weer een hoop geleerd en waarschijnlijk was ik pas achter het probleem gekomen als er zich meer problemen hadden gaan voordoen!
Geplaatst: 02.08.2012 - 09:29
door Plein69
Accu zeker ontkoppelen.
Als je je climatecontrol paneel verwijderd met spanning kan je daarna naar de Volvo om het zaakje te laten resetten.
Paneel er uit halen. ( Via google kan je een site vinden met foto's hoe je climate control paneel los haalt) Leg er een handoekje onder. Als je de schroef laat vallen vind je hem nooit meer terug..
En op de achterkant zit 1 schroef op een uitstekend kapje. Deze los halen en dan kan je met 1 schroefje het ventilatortje loshalen. (kan iets stroef gaan)
Het pijpje in het paneel voorzichtig schoonmaken. Daar zit namelijk een temperatuur voeler en die is zeer teer.
Ventilator kan je ook met wattenstaafje schoonmaken. Gebruik er 2. Dan kan je met 1 het blad tegenhouden en de andere gaan schoonmaken.
Om de sensor bij je gaspedaal te vervangen.
Lange plaat langs de middentunnel los en trek je richting de stoel.
Daarna het paneel boven het gas en rempedaal. (2 keer torx)
Sensor er uit stekker los en nieuwe erin en stekker er in.
Daarna plastic terug plaatsen.
LET OP!!!
Voordat je accu aansluit.
Contact op stand II zetten.
Dit ivm mogelijke piekstroom op je systeem bij aansluiten accu.
Geplaatst: 02.08.2012 - 09:44
door Andrew82
Oke bedankt voor je uitleg en heldere tips, de foto's ga ik even opzoeken met google.
Nog even voor de duidelijkheid, de sensor die je hebt vervangen (onderdeel 30665118) is dus niet de sensor in het ECC paneel maar de sensor bij het gaspedaal zoals je omschrijft?
Geplaatst: 02.08.2012 - 09:46
door Plein69
Onderdeel 30665118 is de sensor die schuin rechts boven je gaspedaal zit en niet de sensor van je ECC paneel.
Volgens mij ga je de sensor die ik op de foto heb gezet niet in je ECC paneel krijgen.
Geplaatst: 02.08.2012 - 10:00
door Andrew82
Haha, oke bedankt!
Ik heb net Niham in de 2e Schuytstraat gesproken en op hun advies ga ik eerst even naar de ventilator in het paneel kijken aangezien die niet werkt.
Mijn voeler van het ecc paneel zit namelijk zo goed als tegen het roostertje aan en volgens hen zou die pas achter het ventilatortje moeten zitten :S
Geplaatst: 02.08.2012 - 10:30
door Plein69
Bij mij zit de voeler ook direct ahter het roosterje.
De ventilator zuigt lucht naar binnen langs de voeler.
De sensor bij het gegaspedaal meet de temperatuur van de lucht die de auto in komt. Doordat deze bij mij niet werkte werd ginge airco dus niet uit tot het systeem bevroor.
Geplaatst: 02.08.2012 - 10:32
door Morgenstond
Ter info: dat ventilatortje in het ECC-paneel is los te vervangen, maar kost wel ruim 100 euro!
Geplaatst: 02.08.2012 - 12:28
door Andrew82
Plein69 schreef:Bij mij zit de voeler ook direct ahter het roosterje.
De ventilator zuigt lucht naar binnen langs de voeler.
De sensor bij het gegaspedaal meet de temperatuur van de lucht die de auto in komt. Doordat deze bij mij niet werkte werd ginge airco dus niet uit tot het systeem bevroor.
Oke dus de magazijnman heeft niet goed op de tekening gekeken, hij was er van overtuigd.
Ik ga eerst, op aanraden van Niham, eens kijken wat er gebeurt als het ventilatortje wel weer werkt. Dit veroorzaakt volgens hen namelijk dezelfde symptomen.
Ik hoop trouwens niet dat je het erg vind dat ik je topic een beetje kaap
Geplaatst: 02.08.2012 - 12:34
door Andrew82
Morgenstond schreef:Ter info: dat ventilatortje in het ECC-paneel is los te vervangen, maar kost wel ruim 100 euro!
Bedankt voor de info, bij veel topics over dit onderwerp zijn mensen van mening dat dan het hele paneel vervangen moet worden maar ik heb het ook nagevraag; Het sensortje in de ECC zelf kan, kompleet met ventilatortje, besteld worden a een slordige €100,- idd. Echter gaf de man bij Niham aan, dat hij deze nog nooit los heeft vervangen/verkocht.
Geplaatst: 02.08.2012 - 12:50
door ovlov058
als het ventilatortje blijft hangen, blijft de airco koud blazen, omdat hij geen gekoelde lucht binnentrekt door het roostertje en langs de voeler.
Zelf ondervonden
Geplaatst: 02.08.2012 - 13:54
door GerbenBokma
Die kleine ventilator kun je er uit halen en vervolgens even goed schoonmaken. Bij mij zat er stof in waardoor deze niet meer draaide. Schoongemaakt, beetje wd40 op de asjes en het probleem was opgelost!
Geplaatst: 02.08.2012 - 20:18
door Andrew82
Nou de ventilator eruit gelepeld en schoongemaakt, ook het buisje waar de voeler inzit voorzichtig schoongemaakt. Zat een hele partij stof in de ventilator waardoor hij niet meer wilde draaien...
Ventilatortje draait nu weer als een dolle, beetje wd40 erop en die kan er voorlopig weer tegenaan!
Even geprobeerd natuurlijk maar helaas slaat de compressor nog steeds niet af en vormt er al snel ijs op de leidingen. Wel heb ik het idee dat de ecc beter weet wat ie moet doen en wanneer de temperatuur correct is.
Morgen maar even de nieuwe temperatuursensor ophalen en die er in sleutelen, ze zouden hem toch laten komen van een andere vestiging dus als het goed is ligt ie klaar. Kijken of dat soelaas biedt.
Geplaatst: 02.08.2012 - 20:23
door Andrew82
Overigens was het schoonmaken van het ventilatortje, mede dankzij jullie hulp (mag gezegd worden), een fluitje van een cent. Hulde! Helaas is het wel een gepruts om het ecc paneel los te krijgen van de radio...
Nog een kleine tip voor andere mensen die dit willen proberen;
Je kan het ventilatortje helemaal los krijgen van het zwarte omhulsel, door de klemmetjes waar de draden mee vastgeklemd zitten op de achterkant los te halen. Je hebt dan het ventilatortje los op de as zitten en zodoende zijn alle afzonderlijke bladen van de ventilator erg makkelijk schoon te maken.
Houdt wel met 2 vingers de bladen op de as zodat deze er niet afkomt!
Geplaatst: 03.08.2012 - 17:40
door Andrew82
Nou vandaag de Sensor opgehaald (30665118 €21,42) gelijk vervangen (erg simpel zelf te doen) en ook hier is het euvel opgelost!
Ook gelijk de luchtspleet van de magneetkoppeling gemeten en deze valt binnen de normen.
Dus mocht je hetzelfde probleem ervaren (ECC blijft koelen en compressor slaat niet af);
1. ECC paneel verwijderen, ventilator en voeler achter het roostertje schoonmaken.
2. Luchtspleet magneetkoppeling meten en evt aanpassen. (0.3-0.5mm)
3. Temperatuursensor recht boven gaspedaal vervangen. (30665118 €21,42)
4. Dan pas probleem in duurdere onderdelen zoeken.
Nog even een filmpje van hoe de magneetkoppeling dus hoort te werken for future reverence;
Aan de oude sensor is verder niets vreemds te zien.