Pagina 2 van 2
Geplaatst: 16.07.2012 - 13:39
door middelsommer
Je zou het relais, rechts derde van boven, op je CEM (onder dashboard bestuurderszijde) kunnen vervangen. Deze geeft de stroom door voor je DIM maar ook voor je middenconsole, radio en airco. Check ook even zekering 11C
22 en 24 aan de zijkant van je dashboard.
Geplaatst: 16.07.2012 - 14:26
door wim de jong
een fotootje, geleend van een ander forum:
de printplaat los in je handen:
http://www.loadmypicture.com/getimage.c ... jpg&full=1
de spanningsregelaar/chip waar het meestal om gaat:
http://www.loadmypicture.com/getimage.c ... jpg&full=1
De spanningsregelaar op de plaat ( L4925N ) maakt slecht contact/is bijna op zijn eind/is defect. Deze spanningsregulator zorgt voor een stabiele constante spanning voor de elektronica voor je klokkenwinkel. Deze chip zit op dat omgezette aluminium plaatje, voor de koeling. voorzichtig alle soldeerpuntjes ff doorsolderen in de buurt, is meestal de remedie.
Zoals gezegd,
http://www.ets1.nl/home.html doet dit ook, als je het zelf niet wilt/kunt/durft.
oh ja, als je het toch open hebt liggen......je lampjes verwisselen is dan peanuts, toch?
succes.
Geplaatst: 16.07.2012 - 23:57
door BeHappy
Probleem is opgelost....
Ik zal hieronder proberen te beschrijven wat er allemaal gedaan is.
Probleem:
Verlichting en alle meters van het dashboard werkten niet. Wat wel op de achtergrond zichtbaar was waren de kilometerstand en de tijd.
Wat allemaal uitgeprobeerd:
1) Dynamo: was oké (14,15V)
2) Output Accu: oké
3) L4925N opnieuw gesoldeerd: geen verschil. Achteraf logisch omdat de verlichting 12V is en deze spanningswisselaar 5V.
4) RA6-201: opnieuw gesoldeerd: geen verschil
5) Relais 51ND09-W en TR3 (zit links ernaast) opnieuw gesoldeerd: geen verschil
Oplossing:
1) Opnieuw solderen van de Yazaki chip (YG5003B - 2132M17-B)
Dit zorgde ervoor dat de meters en de verlichting het weer deden. Probleem was nog wel dat de meters trilden en de verlichting knipperde.
2) Opnieuw solderen van de Motorola chip. Alles werkte weer met een strak beeld.
Enig minpuntje is dat ik ontzettend vaak het dashboard in en uit de auto gehaald heb
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. Super!!!
Edit: Volgens mij zit de motorola chip op dezelfde hoogte maar dan aan de linkerkant. Chip is ongeveer even groot.
Goed nieuws: Daarna geen problemen meer gehad met het dashboard

Geplaatst: 17.07.2012 - 00:40
door wim de jong
fijn dat het opgelost is......en dat je het zelf gedaan hebt geeft ook voldoening, toch ??
Geplaatst: 17.07.2012 - 09:01
door Huskvarna
Jammer dat je van je reparatie geen foto,s hebt gemaakt, daar zijn we gek op.
Top gedaan, veel plezier met de volvo.
Geplaatst: 17.07.2012 - 09:32
door edraket
Heb je dat gewoon met een soldeerbout gedaan, of met zon speciale fohn?
Geplaatst: 17.07.2012 - 09:35
door pieneman
edraket schreef:Heb je dat gewoon met een soldeerbout gedaan, of met zon speciale fohn?
+1
Geplaatst: 17.07.2012 - 12:40
door M@rcel
edraket schreef:speciale fohn?
Hot air rework station

Geplaatst: 17.07.2012 - 13:29
door edraket
Die bedoel ik.
Geplaatst: 15.08.2012 - 22:41
door Bernard
edraket schreef:Die bedoel ik.
Hallo BeHappy
Inderdaad mooi dat je het zelf gerepareerd hebt.
Ik heb exact hetzelfde probleem, dus jouw bijdrage gaf mij hoop dat het mij ook zou lukken. Het is inderdaad jammer dat de beschrijving van de reparatie nogal summier is en dat je geen foto's geplaatst hebt.
De spanningsregelaar L4925N heb ik gevonden, maar de Yazaki chip (YG5003B - 2132M17-B) heb ik niet kunnen vinden en de Motorola chip waarnaar je refereert ook niet.
Zitten deze componenten ook op de printplaat achter de klokken?
Geplaatst: 04.05.2013 - 22:48
door BeHappy
Op vraag of het met een soldeerbout of hot air rework station is gedaan: Beide. Allereerst geprobeerd met de hot air. Dit ging goed bij de Yazaki chip. Bij de Motorola chip is uiteindelijk de tin verwijderd (ik geloof alleen aan de rechterkant van de chip) en opnieuw aangebracht.
Geplaatst: 07.05.2013 - 22:15
door w.stif
dieselpower schreef:probeer deze eens:
http://www.ets1.nl/home.html
Het lijkt me een storing in/op de printplaat van de tellerunit en bovengenoemde kan dat repareren (er zullen er wel meer zijn) maar mijn ervaring (en van zovelen hier) met ETS is goed.
Die firma van bovenstaand adres ziet er goed uit, maar je raad het al, dit is niet bij mij om de hoek!
Wie weet zo'n bedrijfje in de buurt van Noord-Holland/Friesland?
Geplaatst: 12.05.2013 - 10:20
door w.stif
Is dit bedrijf in het zuiden van het land nu de enige die er zo handig in is?
Geplaatst: 12.05.2013 - 11:40
door Morgenstond
Je hebt nog KMS in Apeldoorn, maar dat zal niet veel schelen qua afstand.
Geplaatst: 08.09.2013 - 11:47
door MoondustV70D5
Hoi allen,
Bedankt voor de goede raadgeving in dit topic.
Had eergisteren net hetzelfde, direct het forum nagelezen en deze gevolgd.
Ik heb enkel de aansluitfiche,L4925N en relais hersoldeerd.
Alles werkt terug.

Dashboard storing
Geplaatst: 05.11.2019 - 21:18
door jan thijssen
De cijfers in het dashboard werden onleesbaar en vielen steeds meer uit. Nu is het dashboard op zwart!
Typisch: geeft aan "cruise" , terwijl die niet aan staat. Lijkt een elektrisch storing?
Dashboard storing
Geplaatst: 27.11.2019 - 20:23
door Musicus
jan thijssen schreef: ↑05.11.2019 - 21:18
De cijfers in het dashboard werden onleesbaar en vielen steeds meer uit. Nu is het dashboard op zwart!
Typisch: geeft aan "cruise" , terwijl die niet aan staat. Lijkt een elektrisch storing?
Dag Jan, welkom op het forum. Het is een goed gebruik om je even voor te stellen in het desbetreffende topic...
Grote kans dat het probleem in je DIM zit, daar is al veel over geschreven. Erich van ETS kan dit uitstekend voor je herstellen.