Leuk onderwerp!
Qua remmen kan elke normale moderne auto meer aan dan 'men' denkt.
Voor het werk doen wij veel rem metingen.
Op droog asfalt gaat dit van ongeveer 110 km/h tot 0, volledig in het ABS.
Dan ongeveer 1 minuut rondrijden / koelen en dan weer een remming. 10 remmingen gaat prima. Dan worden de wielen gewisseld voor de volgende set en gaat het weer door. Uren achter elkaar, zonder een centje pijn!
Toegegeven, heb het nog niet met een Volvo geprobeerd, maar wel met veel verschillende auto's van diverse merken, van compact klasse tot grote SUV's.
Aangezien Volvo nogal 'wat waarde aan veiligheid' hecht (understatement van de dag?) lijkt het me sterk dat ze zo veel moeite steken in passieve veiligheid en dan de actieve veiligheid als het remsysteem onder bemeten laten? Iets met: Voorkomen is beter dan genezen?
Uiteraard worden de remmen heet tijdens zo'n test. Wielbouten pak je niet meer aan zonder handschoenen

.
Roken kan komen doordat de remmen in normaal verkeer relatief weinig 'echt' gebruikt worden. Bij nieuwe remmen (af fabriek) kan het zelfs zijn dat de lak op de klauw wat kan roken / stinken.
Voor wat betreft het vergelijken van remwegen:
Dat wordt een aardige uitdaging. Als je verschillende auto 's met elkaar gaat vergelijken, hebben de banden een erg grote invloed, denk aan:
- Bandmaat
- Bandmerk / Type
- Hoeveelheid slijtage van de band
- Leeftijd van de band
- ...
Ook is het een aardige uitdaging om remwegen te vergelijken zonder deugdelijke meetapparatuur.
Bij 100 km/h is elke 0.1 seconde die je later op de rem trapt een slordige 2.8 meter extra remweg. Daarnaast zijn er weinig mensen die ongeoefend een goede 'vol-remming' kunnen uitvoeren. Klinkt vaag, maar ervaring leert dat het wel de waarheid is.
Dus wat blijft is goede meetapparatuur die de remweg kan meten. Dan kun je weer een stukje rijdersinvloed uitsluiten...
Desalniettemin wel een leuke test om op te zetten
