Elektrische storing(en) - dashboard, verlichting, SRS
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Kan het niet zijn dat er een storing in de dim zit? Ik lees dat vandaaruit wel vaker rare storingen ontstaan. Of in je cem? ETS kan daar toch wel een en ander in betekenen?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Keesjan36 schreef:Ja, klopt. Hij moet op contact blijven staan. Het idee erachter is dat de elektronica als het ware met een klap tot leven gewekt wordt. Dat schijnt soms nodig te zijn om hardnekkige fouten uit het systeem te krijgen.s 60 summum schreef: Bij een harde reset moet dan de sleutel bij het verwijderen en terug plaatsen van de accu pool in stand twee blijven staan?
Overigens wordt deze procedure door Volvo zelf geadviseerd.
Broodje aap verhaal dus dit,sorry,maar ik heb er nog nooit van gehoord en mijn mede Volvo monteurs,techniese mensen ook niet..
Hardnekkige storingen bestaan niet,alles is met Vida op te lossen..
Mits je er goed in thuis bent..
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
jpwg001 schreef:Kan het niet zijn dat er een storing in de dim zit? Ik lees dat vandaaruit wel vaker rare storingen ontstaan. Of in je cem? ETS kan daar toch wel een en ander in betekenen?
Denk ook dat het probleem in de DIM zit..
Is ook het meest voorkomende probleem bij dit soort storingen..
Eigenlijk zeg je nu dat door de hoge temperatuur IN de auto de DIM (tijdelijk) de geest geeft?
Waar zit die DIM eigenlijk in de auto?
Waar zit die DIM eigenlijk in de auto?
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Zegt mijn gevoel ook... vaak alleen reflow van een aantal chips op de print...MarioC70 schreef:jpwg001 schreef:Kan het niet zijn dat er een storing in de dim zit? Ik lees dat vandaaruit wel vaker rare storingen ontstaan. Of in je cem? ETS kan daar toch wel een en ander in betekenen?
Denk ook dat het probleem in de DIM zit..
Is ook het meest voorkomende probleem bij dit soort storingen..
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
OneensMarioC70 schreef:Keesjan36 schreef:Ja, klopt. Hij moet op contact blijven staan. Het idee erachter is dat de elektronica als het ware met een klap tot leven gewekt wordt. Dat schijnt soms nodig te zijn om hardnekkige fouten uit het systeem te krijgen.s 60 summum schreef: Bij een harde reset moet dan de sleutel bij het verwijderen en terug plaatsen van de accu pool in stand twee blijven staan?
Overigens wordt deze procedure door Volvo zelf geadviseerd.
Broodje aap verhaal dus dit,sorry,maar ik heb er nog nooit van gehoord en mijn mede Volvo monteurs,techniese mensen ook niet..
Hardnekkige storingen bestaan niet,alles is met Vida op te lossen..
Mits je er goed in thuis bent..

Bij starthulp naar jouw auto, bij starthulp vanaf je auto en bij het aansluiten van de massa (de plus er altijd als eerste op!) ALTIJD contactsleutel in standje 2, in ieder geval bij Bosch ECM's !
Doordat er een grote verdeling is van de spanning bij contact op standje II (verlichting aan etc.) ontneem je de ECU's de kans om te gaan roosteren.
BBQ'en doen we buiten niet met ECU's

Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Bedankt voor de feedback tot nu toe. Dat van die "harde reset" vond ik ook al een bijzonder verhaal, maar goed, ik heb er zelf te weinig verstand van.
Zou die DIM verantwoordelijk kunnen zijn voor; storing remsysteem, storing ECC, storing raambediening, richtingaanwijzers, alarmverlichting, binnenverlichting?
En wat betekent "reflow van een aantal chips op de print"?
Ik heb ook verhalen over de DIM gelezen en die leken zich te concentreren op de tellerbak. Maar ik leer graag en hoop het met z'n allen toch op te kunnen lossen.
Zou die DIM verantwoordelijk kunnen zijn voor; storing remsysteem, storing ECC, storing raambediening, richtingaanwijzers, alarmverlichting, binnenverlichting?
En wat betekent "reflow van een aantal chips op de print"?
Ik heb ook verhalen over de DIM gelezen en die leken zich te concentreren op de tellerbak. Maar ik leer graag en hoop het met z'n allen toch op te kunnen lossen.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 04.08.2013 - 11:39
Ik wil graag reageren op Keesjan36, aangezien ik vrijwel exact dezelfde problemen ondervind.
Ik heb een Volvo XC90 D5 uit 2004, in bezit sinds 2008, huidige kmstand 195.000.
Mijn auto heeft verschillende (meestal elektronisch gerelateerde problemen, echter vooral bij hoge buitentemperaturen ontstaan er verschilllende nieuwe, die meestal niet meer verdwijnen zodra de buitentemperatuur daalt.
Hoge temperaturen wil zeggen hoger dan ca 26 a 27 graden Celcius buiten:
1) Permanente kleinere elektronische defekten (sinds ca 3 jaar, ook bij lagere temperaturen) :
- Linker Xenonlicht werkt niet, display geeft dat ook aan; bij herstarten is het probleem opgelost.
- Linker- en rechter buitenspiegels werken vaak tegengesteld bij in- of uitklappen; de een keert naar binnen en de ander naar buiten (oplossing is handmatig spiegels in korrekte positie plaatsen);
- Stand van linker- en of rechter spiegel reageert niet meer via de binnenbediening, dwz. als het groene ledje (in het portierknopje) niet oplicht, doet hij het niet; brandt het lampje wel, reageert hij wel.
Echter: soms werkt alles spontaan weer naar behoren.
2) Sinds ca. 1 jaar:
- Ingebouwde telefoon registreert niet meer wanneer er een Sim-kaart in het houdertje van het dashboard wordt geplaatst; daardoor kan er niet meer gebeld worden via de autotelefoon.
- CD-speler werkte plotseling niet meer; de Volvo dealer zegt dat de wisselaar kapot is (besloten dit niet te laten repareren).
3) ontstaan zomer ca. 2 jaar geleden:
De turbo werkte niet meer op de autosnelweg bij zeer hoge buitentemperatuur van boven 35 Graden C. (display gaf iedere ca 25-50 km aan: “motorservice vereist”. Auto accelereert daardoor niet snel genoeg, reageert niet snel op gaspedaal. Toevoegen van motorolie hielp tijdelijk.
Heb daarna bij Volvodealer nieuwe kleinere turboklep laten installeren, probleem was tijdelijk weg maar komt uiteindelijk nu in de zomer van 2013 bij hoge buitentemperatuur toch weer terug.
4) Nu juli 2013 startte een reeks van elektronische problemen(weer bij hogere buitentemperatuur):
- Bij rond ca. 30 graden C. weer turbo die niet of erg traag reageert.
- Dakraam werkt niet meer (juni), ging niet meer dicht (Volvo garage heeft gekonstateert dat motortje wel werkt, maar communicatie tussen chip en motortje niet funktioneert en resetten lukte niet. Dus motortje en chip maar ontkoppelt en dakraam nu permanent dicht).
- Buitenspiegels reageren niet meer tegelijk, een gaat naar buiten en de andere naar binnen, ook verstellen gaat niet meer;
- Linkerraam gaat niet meer open;
- Buitenspiegel links reageert helemaal niet meer;
- Display zegt bij het gebruiken van de linkerrichtingaanwijzer “linkerportier open” terwijl dat niet zo is;
- Bestuurdersdeur reageert niet meer op centrale vergrendeling en moet handmatig worden gesloten.
Ook s’morgens als de buitentemperatuur lager is dan 20 Graden blijven de problemen bestaan.
04.08.2013
Ik heb een Volvo XC90 D5 uit 2004, in bezit sinds 2008, huidige kmstand 195.000.
Mijn auto heeft verschillende (meestal elektronisch gerelateerde problemen, echter vooral bij hoge buitentemperaturen ontstaan er verschilllende nieuwe, die meestal niet meer verdwijnen zodra de buitentemperatuur daalt.
Hoge temperaturen wil zeggen hoger dan ca 26 a 27 graden Celcius buiten:
1) Permanente kleinere elektronische defekten (sinds ca 3 jaar, ook bij lagere temperaturen) :
- Linker Xenonlicht werkt niet, display geeft dat ook aan; bij herstarten is het probleem opgelost.
- Linker- en rechter buitenspiegels werken vaak tegengesteld bij in- of uitklappen; de een keert naar binnen en de ander naar buiten (oplossing is handmatig spiegels in korrekte positie plaatsen);
- Stand van linker- en of rechter spiegel reageert niet meer via de binnenbediening, dwz. als het groene ledje (in het portierknopje) niet oplicht, doet hij het niet; brandt het lampje wel, reageert hij wel.
Echter: soms werkt alles spontaan weer naar behoren.
2) Sinds ca. 1 jaar:
- Ingebouwde telefoon registreert niet meer wanneer er een Sim-kaart in het houdertje van het dashboard wordt geplaatst; daardoor kan er niet meer gebeld worden via de autotelefoon.
- CD-speler werkte plotseling niet meer; de Volvo dealer zegt dat de wisselaar kapot is (besloten dit niet te laten repareren).
3) ontstaan zomer ca. 2 jaar geleden:
De turbo werkte niet meer op de autosnelweg bij zeer hoge buitentemperatuur van boven 35 Graden C. (display gaf iedere ca 25-50 km aan: “motorservice vereist”. Auto accelereert daardoor niet snel genoeg, reageert niet snel op gaspedaal. Toevoegen van motorolie hielp tijdelijk.
Heb daarna bij Volvodealer nieuwe kleinere turboklep laten installeren, probleem was tijdelijk weg maar komt uiteindelijk nu in de zomer van 2013 bij hoge buitentemperatuur toch weer terug.
4) Nu juli 2013 startte een reeks van elektronische problemen(weer bij hogere buitentemperatuur):
- Bij rond ca. 30 graden C. weer turbo die niet of erg traag reageert.
- Dakraam werkt niet meer (juni), ging niet meer dicht (Volvo garage heeft gekonstateert dat motortje wel werkt, maar communicatie tussen chip en motortje niet funktioneert en resetten lukte niet. Dus motortje en chip maar ontkoppelt en dakraam nu permanent dicht).
- Buitenspiegels reageren niet meer tegelijk, een gaat naar buiten en de andere naar binnen, ook verstellen gaat niet meer;
- Linkerraam gaat niet meer open;
- Buitenspiegel links reageert helemaal niet meer;
- Display zegt bij het gebruiken van de linkerrichtingaanwijzer “linkerportier open” terwijl dat niet zo is;
- Bestuurdersdeur reageert niet meer op centrale vergrendeling en moet handmatig worden gesloten.
Ook s’morgens als de buitentemperatuur lager is dan 20 Graden blijven de problemen bestaan.
04.08.2013
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 04.08.2013 - 11:39
Ik ben nog een aantal elektronische klachten vergeten bovendop wat ik reeds meldde:
- Het autoalarm wrkt af en toe spontaan;
- De binnenverlichting achter wil af-en toe niet meer uit.
Dat is het, hopenlijk wordt het niet meer.
Peter.
- Het autoalarm wrkt af en toe spontaan;
- De binnenverlichting achter wil af-en toe niet meer uit.
Dat is het, hopenlijk wordt het niet meer.
Peter.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Neem eens contact op met ETS. www.ets.nl. Op het forum een geroemd vakman.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Heb het idee dat er wat tussen je CEM en andere modules mis is eerlijk gezegd.Keesjan36 schreef:Bedankt voor de feedback tot nu toe. Dat van die "harde reset" vond ik ook al een bijzonder verhaal, maar goed, ik heb er zelf te weinig verstand van.
Zou die DIM verantwoordelijk kunnen zijn voor; storing remsysteem, storing ECC, storing raambediening, richtingaanwijzers, alarmverlichting, binnenverlichting?
En wat betekent "reflow van een aantal chips op de print"?
Ik heb ook verhalen over de DIM gelezen en die leken zich te concentreren op de tellerbak. Maar ik leer graag en hoop het met z'n allen toch op te kunnen lossen.
Al eens uit laten lezen? Wat komt er dan naar boven?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 04.08.2013 - 11:39
Beste jpwg001,
Bedankt voor de snelle reaktie. Bij www.ets.nl krijg ik een website van een zakelijke dienstverlener ?
Vr. groet,
Peter
Bedankt voor de snelle reaktie. Bij www.ets.nl krijg ik een website van een zakelijke dienstverlener ?
Vr. groet,
Peter
-
- 4th Gear member
- Berichten: 598
- Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
- Locatie: Noord-Brabant.
Welkom op de site van Erich Technical Support
Deze moet U hebben Peter59
Deze moet U hebben Peter59
V60 cross country 2023 Silver Dawn
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
www.ets1.nlPeter59 schreef:Beste jpwg001,
Bedankt voor de snelle reaktie. Bij www.ets.nl krijg ik een website van een zakelijke dienstverlener ?
Vr. groet,
Peter
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
"Heb het idee dat er wat tussen je CEM en andere modules mis is eerlijk gezegd.
Al eens uit laten lezen? Wat komt er dan naar boven?"
_________________
@ VolvoTech; Ja dat is iedere keer gebeurd. Bij het eerste uitlezen komen een hele serie storingen naar boven, van luchtkwaliteitssensor, binnenverlichting, ABS, Airbags, tot en met interne storing CEM ondefinieerbaar.
Na resetten gingen alle meldingen eruit, behalve in 1 geval de "interne storing CEM - ondefinieerbaar". Maar uiteindelijk gaat die er ook uit.
Wisselen/vernieuwen van het relais van ondermeer de snelheidsmeter, toerenteller etc heeft ook niets opgeleverd.
Al eens uit laten lezen? Wat komt er dan naar boven?"
_________________
@ VolvoTech; Ja dat is iedere keer gebeurd. Bij het eerste uitlezen komen een hele serie storingen naar boven, van luchtkwaliteitssensor, binnenverlichting, ABS, Airbags, tot en met interne storing CEM ondefinieerbaar.
Na resetten gingen alle meldingen eruit, behalve in 1 geval de "interne storing CEM - ondefinieerbaar". Maar uiteindelijk gaat die er ook uit.
Wisselen/vernieuwen van het relais van ondermeer de snelheidsmeter, toerenteller etc heeft ook niets opgeleverd.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Ik heb eens op de website rond gekeken en het ziet er allemaal veelbelovend uit. Ik zal eens contact opnemen.jpwg001 schreef:Neem toch maar eens contact op met ETS.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 05.01.2009 - 23:13
Bij mijn S80 heb ik de ABS en DIM beide doorgesoldeerd. Eigenlijk treurig dat de kwaliteit van die onderdelen niet beter is.
Als er gekke storingen zijn, kijk dan ook even goed naar de stroomvoorziening. Accu, accupolen en klemmen, 12 volt verbindingen onder de motorkap en met name de dynamo. Als de dynamo bijvoorbeeld allerlei stoorsignalen geeft, dan kan de elektronica ook van slag raken. Via het Volvo Vida uitlees programma kun je spanningen in de verschillende elektronische modules monitoren en zelfs in grafiekvorm zien. Als je daar pieken en dalen in ziet, dan is dat niet goed.
Tip: controleer ook de zekeringen, contacten opschuren kan geen kwaad!
Als er gekke storingen zijn, kijk dan ook even goed naar de stroomvoorziening. Accu, accupolen en klemmen, 12 volt verbindingen onder de motorkap en met name de dynamo. Als de dynamo bijvoorbeeld allerlei stoorsignalen geeft, dan kan de elektronica ook van slag raken. Via het Volvo Vida uitlees programma kun je spanningen in de verschillende elektronische modules monitoren en zelfs in grafiekvorm zien. Als je daar pieken en dalen in ziet, dan is dat niet goed.
Tip: controleer ook de zekeringen, contacten opschuren kan geen kwaad!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Bedankt voor deze nuttige informatie.GerbenBokma schreef:Bij mijn S80 heb ik de ABS en DIM beide doorgesoldeerd. Eigenlijk treurig dat de kwaliteit van die onderdelen niet beter is.
Zeer triest dat ons dit met Volvo's overkomt. Die dingen moeten het toch gewoon bij -50 tot +50 graden celsius blijven doen.
Dit soort dingen doet me denken aan Fiats, Alfa's en Ferrari's met hun vreemde elektronische gebreken.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD