Patrick100 vroeg me om nog eens uit te leggen hoe ik het precies gefixt had, omdat hij nu zelf ook problemen heeft na handmatige bediening. Het leek me handig dat hier in het topic te beantwoorden in plaats van een PM, dan hebben anderen er ook wat aan.
Patrick's probleem:
in het kort. accu was leeg. kon dus niet in de auto. wel in de achterklep. manueel de kap opengedraaid. maar de haak in de hoedenplank (passagierszijde )bleef vast houden. ik heb het oog aan de kap los gehaald zodat de kap aan de achterzijde toch open kon. nieuwe accu erin. kap manueel weer dicht gedraaid. en sindsdien storing.( met openen wordt nu ook de haak niet meegenomen en geeft een piep ) voorheen deed de kap het goed.
Het probleem is tweeledig:
1) Na het handmatig bedienen
kan het zijn dat het systeem zijn referenties kwijt is. Daarom moet de kap na handmatige bediening altijd op een specifieke manier gepositioneerd worden voordat hij weer elektrisch bediend wordt.
2) De kap haakt niet meer goed in de arm van de cover. Dit wijst erop dat de armen asymmetrisch staan. Ze hoeven niet 100% gelijk te staan, maar door handmatige bediening kunnen de twee armen allebei een offset krijgen, waardoor de ene wel goed gaat en de andere niet.
De oplossingen zijn als volgt:
1) Zet de kap handmatig in de volgende positie met de motor van het contact:
met de toevoeging dat de voorkant van de kap ook los moet zijn en iets omhoog moet staan (bediening zit midden boven bij de voorruit, maar die heb je als het goed is al eerder gevonden). Het handmatig bedienen van de voorkant duurt wat lang, het beste kun je gewoon een accuboormachine gebruiken.
Het is wat lastig om 'm handmatig zo te krijgen, omdat de achterklep open moet zijn om 'm handmatig te kunnen bedienen, en dat zit in de weg van de afdekplaat. De afdekplaat hoeft niet helemaal omhoog te staan volgens mij, wees gewoon voorzichtig met de weinige ruimte die je hebt. Uiteindelijk moet je de kofferbak wel dichtdoen voordat je de kap probeert te bedienen, anders kan dat sowieso niet. Gewoon voorzichtig doen en niets forceren.
Het enige probleem wat er dan nog kan zijn is dat je 'm alleen maar óf open, óf dicht krijgt. Dat zat 'm bij mij in de exacte stand van de handmatige bediening van het locking mechanisme van de afdekkap. Deze moet je handmatig van het slot zetten, maar dan op een (neutrale?) stand terugzetten, om 'm weer via de motor te laten gaan. Maar volgens mij zijn er meer dan 3 standen (slot, motor, open en tussenliggende?), en het duurde bij mij een kwartier voordat ik die goed geprutst kreeg. VIDA geeft daar ook verder geen info over.
2) Als ik het goed begrijp heb je een probleem bij dit gedeelte:
Dat kan komen doordat de twee armen niet geheel gesynchroniseerd zijn. Er zit ook wat speling in, dus dat kan gebeuren. Vooral als je dan zelf de kap een keer bedient, en misschien verder of minder ver bedient dan normaal. Deze zul je handmatig moeten afstellen.
Als je het mechanisme van binnen bekijkt zie je dat beide armen via een spindle via flexibele assen door dezelfde motor bediend worden. De armen verzorgen alle bewegingen van de afdekplaat en de kap aan de achterkant, in één beweging. Alleen het locking mechanisme is apart. Dus ook de aanhechting en aantrekken van de kap wordt hierdoor geregeld. De kap wordt door de armen meegetrokken omlaag in het laatste gedeelte van de L-vorm. De klemmen gaan vanzelf open en dicht rond het punt dat het dak aan moet grijpen.
Het is nu de kunst deze twee spindles zo te positioneren dat beide klemmen op hetzelfde moment open zijn als de kap naar beneden getrokken moet worden. Omdat op de resetpositie van de kap (bij 1) de afdekplaat niet gesloten is, maakt de timing verder dus niet heel veel uit, zolang het maar synchroon gaat.
Zorg er alleen voor dat je bij het volgende punt niet teveel af gaat wijken van de posities waarin de spindles staan bij een gegeven positie van de motor, want ik weet niet of de motor continu kan draaien, of eindstops heeft. Het is het veiligste als je één kant met rust laat, en de andere kant probeert te tunen.
Er zijn twee manieren om de armen te synchroniseren. VIDA raadt aan om het aanhechtingspunt van de spindle met de afdekplaat te verdraaien.
Dit heb ik niet gedaan. In principe kun je hiermee inderdaad de onderlinge effectieve lengte aanpassen, maar je kan ook de spindles zelf draaien.
Hiervoor kun je de flexibele as aan één kant loshalen (gewoon in de lengterichting trekken niet draaien).
Als je vervolgens via de achterklep de zaak handmatig gaat verdraaien, draait alleen de andere kant mee. Dat is de meest nauwkeurige veilige manier. Je kan ook de losgehaalde spindle verdraaien met een tang, maar dan riskeer je dat je de aansluiting vernaggelt (been there, done that, is wel nog nauwkeuriger, maar niet zo veilig). Met een schuifmaat of meetlint kun je de lengtes van de armen bepalen om ze gelijk te zetten, maar je kan ook gewoon kijken welke voorloopt op de ander, dus welke je even "stil" moet zetten in de sequence om ze gelijk te laten lopen.
Zoals ik al had gezegd is dit veel werk, want je zal bij elke aanpassing de afdekplaat moeten sluiten om te kijken of ze goed aangrijpen op het dak.
Ik hoop dat het allemaal wat begrijpelijk is. Anders moet je het maar laten weten, ook als het probleem iets anders blijkt te zijn. Dan kan ik altijd nog even in VIDA kijken.