Pagina 2 van 3

Geplaatst: 04.01.2013 - 11:31
door Mart van der Steeg
Let er op dat bij service 2.0 door de dealer de tuningsoftware overschreven kan worden (niet bij Polestar).

Geplaatst: 04.01.2013 - 12:16
door dukcer
Bij mij valt Polestar af. Wat een geld zeg! Iemand ervaring met ATM?

Geplaatst: 07.01.2013 - 00:16
door Varioclean
De V70 2.4D van 163pk naar 185pk, 400Nm tunen levert weinig risico:
de originele D5 heeft hetzelfde vermogen, koppel en dezelfde automaatbak

bij hoger vermogen en koppel zijn de belangrijkste risico's:
-automaat gaat minder lang mee door hogere belasting en temp.,
-uitlaatsysteem kan eerder verstopt raken door meer roetvorming
-katalysator kan eerder verbranden door hogere temperaturen
-verstuivers, motor en turbo krijgen het ook harder te voortduren

mvrgr

Geplaatst: 07.01.2013 - 00:21
door Jers3n
Gelden de risico's niet bij het tunen tot 185 pk dan?

Geplaatst: 07.01.2013 - 02:02
door Varioclean
@Jers3n,

kort door de bocht:
een 2.4D is een gedetunede D5,
het tunen van de 2.4D naar D5 nivo is dan eigenlijk alleen maar de-de-tunen,

groet,

Geplaatst: 07.01.2013 - 07:46
door bijlaard
Best interresant om even te lezen ,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5-motor
(zie het gedeelte naamgeving)

mvgr Obbe

Geplaatst: 07.01.2013 - 09:33
door Jers3n
Varioclean schreef:@Jers3n,

kort door de bocht:
een 2.4D is een gedetunede D5,
het tunen van de 2.4D naar D5 nivo is dan eigenlijk alleen maar de-de-tunen,

groet,
Dat is/was al duidelijk, maar je zou dus ook kunnen stellen dat de punten die je aanstipt als risico's ook gelden voor het de-de-tunen. Dus dat door het mindere vermogen van de 2.4D de automaat langer mee gaat, uitlaat minder snel verstopt raakt, katalysator minder snel verbrandt en de verstuivers, motor en turbo het minder hard te verduren krijgen dan bij de 185pk versie....

Nu stel je inderdaad niet dat dat niet zo is maar het lijkt wel of je suggereert dat die 22 extra pk's en de extra Nm's geen invloed hebben op deze punten.

Geplaatst: 07.01.2013 - 12:20
door Varioclean
@!Jers3n,
wij denken inderdaad dat 22pk extra weinig extra slijtage geeft,
bv 60pk extra wel, omdat de defecten exponentieel toenemen bij hogere vermogens, een beetje veiligheidsmarge heeft de fabrikant altijd wel ingebouwd bovendien.

Met exponentieel toenemen bedoelen we dat met 10% extra vermogen er maar 10% extra slijtage is, terwijl met 30% extra vermogen er 100% extra slijtage is, en met 50% vermogenstoename misschien 1000% extra slijtage is opbijvoorbeeld automaat of verstuivers.


groet,

VarioClean

Geplaatst: 18.01.2013 - 20:32
door Frederick
De kogel is door de kerk.
Dinsdag krijgt de V70 haar nieuwjaarsgeschenk van BSR! Benieuwd naar het verschil in koppel..
Mijn Volvodealer die het spul levert en installeert heeft me uitvoerig ingelicht over de pro's en contra's, de risico's etc. Voorzichtigheid, goed onderhoud en preventief nazicht zijn de essentie.
Ik hou jullie wel op de hoogte omtrent de ervaringen... ;)

Geplaatst: 18.01.2013 - 20:36
door dukcer
ik ben benieuwd naar je ervaringen en wat het heeft gekost . . .

Geplaatst: 18.01.2013 - 20:37
door Frederick
De kostprijs staat online... Niet meer, niet minder. Wel levenslange updates etc..

Geplaatst: 20.01.2013 - 21:17
door jbuure
Heb mijn 2007 V70D van 126PK/ 300NM op 1 december laten tunen bij Tunex. Niet alleen prijstechnisch erg aantrekkelijk maar ook van ervaring van andere gehoord die hun Volvo daar hebben laten doen en nu 100.000+ km verder zijn naar volle tevredenheid en zonder problemen. Voor de V70D is de aangeboden stage 2 185PK/400NM. Omdat ik graag wilde weten wat de auto had en hoe het koppel opgebouwd is voor en na de tuning de auto ook op de rollenbank laten zetten. Dat viel niet tegen: voor het tunen 133PK en 307NM. Bij de uitdraai na tunen keek ik toch wel even op 202PK/443NM. Veel meer dan aangegeven. Maar wat nog veel beter is auto was in zeer positieve zin niet terug te herkennen. Voor het tunen continue het idee dat ie tegengehouden werd. Dat is absoluut voorbij. Hij wil continue vooruit zonder nerveus te zijn. Hij rijdt gewoon zoveel lekkerder! 2 dagen later zit ik met iemand anders te kijken die dit met zijn S60 ook wel wilde. Blijkt de stage 2 voor de S60D 220PK/475NM, toch wel even iets meer, maar ook €50 duurder. Heb per email contact opgenomen omdat het precies hetzelfde blok is met dezelfde bak erachter, kreeg een antwoord van Peter Angenent dat dat helemaal correct is en dat dit een foutje op hun site is. Was geen enkel probleem, ik kon terugkomen om deze tuning te krijgen en ze zouden hem dan nogmaals op de bank zetten voor een nieuwe meting. Nu ik toch de stap om te tunen genomen had wilde ik dan ook wel voor deze sterkste gaan. Afgelopen zaterdag eindelijk tijd om terug te gaan (het is niet naast de deur). om 1000 uur afgesproken en meteen geholpen, tjonge jonge wat een drukte daar. wachtruimte was veel te klein. Nieuwe software geladen, helaas was er door de weersomstandigheden geen mogelijkheid de auto op de rollenbank te zetten (willen het risico op schade door pekel niet lopen)m aar gezien de resultaten van de eerste tuning ben ik wel erg benieuwd. Zonder verdere rekening de sleutels teruggekregen en het verzoek vooral door te geven wat ik nu van de auto vind en bij beter weer nog een keer de rollenbank te komen doen (ik kom nog wel eens in de buurt, geen probleem dus). Prima service dus.
GENOTEN van de terugweg. wat is die auto soepel, tussenacceleraties trekken als een tierelier. Topsnelheid is in no time bereikt en toch voelt de auto heel gemoedelijk aan en je kunt nog steeds je schoonmoeder er mee op pad sturen. Stoplicht sprint is wel even wat anders. Die moet je echt doseren want in alle versnellingen rook je de banden op, nu heeft dat natuurlijk ook wel met de huidige weersomstandigheden en de winterbanden te maken. Maar goed daar ging het mij niet om, wel om snel te kunnen inhalen wanneer nodig, zeker op binnenwegen, en dat is nu helemaal top.
Ben helemaal blijk dat ik deze beslissing genomen heb en met de ervaring die ik er nu opgedaan heb en die ik al gehoord had , kan ik ze helemaal aanbevelen. Maar wie je ook kiest om je auto te tunen je moet je zelf er goed bij voelen.

Geplaatst: 20.01.2013 - 21:27
door bart simpson
wist je dat de remmen van een 126pk kleiner zijn dan van de 163 en de 185pk? en dat de 5 bak moeite heeft met het veel hogere koppel?

Geplaatst: 20.01.2013 - 21:42
door jbuure
bart simpson schreef:wist je dat de remmen van een 126pk kleiner zijn dan van de 163 en de 185pk? en dat de 5 bak moeite heeft met het veel hogere koppel?
Remmen gaan ook aangepast worden, gewoon voor het geval dat. Ben niet bang voor de bak. Ben normaal gesproken rustige en anticiperende rijder en vol koppel erop enkel nu om even te proberen en wanneer het echt nodig is. Gaat de bak dan gaat de bak, dat is het risico.

Geplaatst: 20.01.2013 - 21:49
door bart simpson
verstandig van je

Geplaatst: 20.01.2013 - 21:54
door V70/2.4D/2003
jbuure, veel plezier en geniet van de momenten.

Geplaatst: 21.01.2013 - 18:58
door mjeuring
Heb zelf niet zulke goede ervaringen met Tunex: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Wel met Fasttec. 300 Euro verschil meer dan waard. I.p.v. een standaard aanpassing kon er nog het e.e.a. aangepast worden.

Geplaatst: 21.01.2013 - 20:20
door wtr_s60
bart simpson schreef:wist je dat de remmen van een 126pk kleiner zijn dan van de 163 en de 185pk? en dat de 5 bak moeite heeft met het veel hogere koppel?
De versnellingsbak op zich zou ik niet zo veel schrik van hebben, de koppeling daarentegen. 220PK/475Nm zie ik niet goedkomen met de standaard koppeling van de 5-bak. Vroeg of laat begint die te slippen. De 6-bakken hebben een veel sterkere koppeling.

Geplaatst: 21.01.2013 - 20:55
door icevolvo
Ik laat binnenkort mijn 2.4d 126 pk doen bij apec. Meer dan 420 moet je niet op die 5 bak zetten. Of je moet voor een zwaardere koppeling gaan. Maar dan kan je beter inruilen voor een 6-bak zal goedkoper zijn als je 475 nm wil of je moet handig zijn in het vervangen van koppelingen. Maar zolang je het leuk vind vooral doen :-)

Apec biedt enkel een stage 1 aan.
Waarbij ze naar 400nm gaan en 215pk vooropstellen.

Geplaatst: 22.01.2013 - 16:15
door Frederick
Voila! Het zwarte beest is gekieteld...
Nog maar een honderdtal kilometer gereden daarnet, maar wat een wereld van verschil! De extra pk's heb ik nog niet echt aangesproken, maar het extra koppel is een droom. Vlot de snelweg op, inhalen, etc zonder veel terugschakelen van de GT en voor je het weet al aan de, zelf opgelgde, snelheidslimiet.. Ook de hernemingen zijn een wereld van verschil.
Maar vooral: de auto rijdt nu nog meer "smooth & relaxed".. Geen zenuwachtig aan het gas hangen, geen gebrul in toeren, geen geschok...
Wel een onzichtbare hand van een reus die je desgewenst flink in je rug blijft duwen, alsof je met de fiets de wind in de rug hebt.
Ben eens benieuwd naar de verbruikscijfers (rij zowiezo op cc op de snelweg en de meeste n-wegen). De eerste weken zullen die wel niet direct zakken, de verleiding is voorlopig nog te groot om de auto af en toe eens te laten doorlopen.. ;)