145 - 1970 voorruit vervangen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
laptoprob
2nd Gear member

Maar als je de roest er niet uithaalt en de sponning schoonmaakt en goed in de lak zet, gaat alles lekken. Zeker ook een ruit in rubber.
twaintje
2nd Gear member

Beste Retsok,

Hou er wèl rekening mee dat een nieuwe ruit van GELAAGD glas is en deze in principe niet geschikt is om in een rubber te plaatsen.
Met de komst van de gelaagde ruiten (in principe niets meer dan 2 lagen VENSTERGLAS met een kunsstof folie ertussen) werd ook het plakken van de ruiten ingevoerd.
De gelaagde ruiten kunnen géén buigspanning aan!
De ouderwetse GEHARDE securit ruiten konden de spanning die onstaat bij het intrekken van de rubber met een pees WÈl aan !!
Kans op breuk is dus vele malen groter en wat ben je dan opgeschoten ???

Gewoon de sponning goed ontroesten en goed conserveren en daarna de ruit in de kit (laten) zetten.
Òf zoeken naar een GEHARDE ruit, maar die zal denkelijk niet te vinden zijn!

succes en wijsheid gewenst
keep them old tanks rolin'
laptoprob
2nd Gear member

1944 Introductie gelaagde voorruit op PV444.
retsok
2nd Gear member

Mijn 164 uit 1970 is voorzien van een ORGINELE, getinte, gelaagde ruit met blauwe band.
Dat je deze niet kunt monteren met een rubber is complete onzin.
Ik heb er tientallen keren bij gestaan dat een gelaagde voorruit van een vrachtwagen of personenwagen werd vervangen met een rubber. Nooit eentje zien breken. De meeste auto's hebben helemaal geen gelijmde voorruiten. Dit wordt wel steeds meer gedaan om de carrosserie stijver te maken. Scheelt misschien net een punt bij de botsproef.

Dat Volvo al zo vroeg begon met gelaagde ruiten wist ik niet.
Wel weet ik dat een Hillman Minx uit 1959, mijn andere oldtimer, in Amerika standaard afgeleverd werd met een gelaagde voorruit. In rubber.
ovlov2
2nd Gear member

Klopt
Mijn 144 uit 1969 en 1800 (65 en 66) hebben ook allen gelaagde voorruiten in rubber.

Wat betreft de 145 , ik ga het gewoon proberen en laat het weten . Dit kan nog wel een tijdje duren want de rand is op verschillende plaatsen weggeroest en tijd ontbreekt op dit ogenblik.
laptoprob
2nd Gear member

retsok schreef:De meeste auto's hebben helemaal geen gelijmde voorruiten. Dit wordt wel steeds meer gedaan om de carrosserie stijver te maken.
Dat is nieuw voor mij. Hoe kan een constructie met een ruit in een rubber stijver zijn dan een gelijmde ruit? Het verhaal is andersom. Vooruitgang enzo. Gelijmd is stijver dan in rubber. Ik heb jaren terug een stuk gereden om een andere ruit op te halen. De gelijmde ruit was gebroken bij het lossnijden. Je wilt niet weten hoe snel de scheuren in die nog deels gelijmde ruit vlogen!
boedr
1st Gear member

dat staat er toch?
:
de meeste auto's hebben geen gelijmde ruiten, maar dit(wat wijst op gelijmde ruiten) word steeds meer gedaan
laptoprob
2nd Gear member

Dan bedoelen we hetzelfde ;-)
maar ik begrijp nog steeds niet waarom de starter van deze discussie 'terug' wil naar een ruit in rubber.
twaintje
2nd Gear member

Waarschijnlijk omdattie dat altijd gedaan heeft en nix weet van plakken.
Vroeger in the old days durfden ook maar weinig particulieren een ruit in een rubber te vervangen en kijk nu eens.
"Als carglass €100,- rekend om een meegebrachte ruit in te plakken, zal het wel moeilijk zijn" kan ook een reden zijn.
Bovendien doet Carglass dat gewoon niet met een ruit in de ruitrubber ivm het breukrisico, alleen nieuwe ruiten zijn nog soepel genoeg om het risico te lopen.
Denk eraan: Glas is een vloeistof die naarmate de leeftijd vorderd, steeds vèrder uithard en het breukrisico toe neemt.
keep them old tanks rolin'
ovlov2
2nd Gear member

Ik heb in totaal toch ook al een tiental geplakte ruiten vervangen vnl in oudere Volvo's dus "nix" ervan kennen is misschien een beetje overdreven .
Déze wilde ik graag in rubber hebben omdat ze er veel eenvoudiger uit te halen is dan geplakte , zeker als er kans is op "verroeste randen". Bij roestranden trek je gewoon een heel stuk van de rand mee, bij rubber is dit minder het geval. Het risico op roest bij geplakte ruiten bij de begin 70-volvo's is groter door de ijzertjes en de eventuele lichte vervormingen van de carrosserie door de jaren heen . Een rubber vangt dit beter op. Ik ben niet van plan om volgende keer terug alles te moeten oplassen. Vandaar .
Iedereen bedankt voor de reacties en tips.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”