Pagina 2 van 4
Geplaatst: 15.08.2012 - 17:40
door Msuidgeest
Peter, wat beveel jij in dit geval aan? Nieuwe nivomats zoals Broker aangeeft of toch de veer vervangen?
Geplaatst: 15.08.2012 - 21:02
door Iroll
Ik kan niet in je portemonnee kijken, Mark! Maar als je regelmatig met de caravan erachter rijdt en/of met veel belading zijn nivomats ideaal, helaas wel prijzig. Hoe veel je kwijt bent voor een nwe set bladveren zou ik niet weten. Wil je het goed doen dan zou ik er ook een set nwe schokbrekers bij zetten. Bij deze km stand en door het doorhangen hebben die er nu onderzitten echt wel hun beste tijd gehad. Je zal verbaast staan hoeveel beter die dan zal sturen!
Geplaatst: 15.08.2012 - 22:49
door wim de jong
De bladveer 6819301 kost iets van € 200 bij de dealer.
Het is wel een K*-klus om het er zelf onder te zetten, zeker zonder brug oid.
De dealer rekent er al een 3/4 dag voor.
Maar als je het doet, neem ook de rubbers mee, da's in vergelijking met de veer, niets, maar dan is alles wel lekker fris.....de rubbers hebben ook al de beste tijd gehad.
nivo mats zijn aan te raden als je veel met zware belasting rijdt, of met LPG....maar die kosten wel wat, iets van € 800 per paar...
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=4270
Geplaatst: 16.08.2012 - 11:41
door Msuidgeest
De grap is dat monteren van nivomats 10 minuten werk is ...
Voorlopig heb ik de caravan niet meer nodig maar ik heb wel een kennis met een brug. Een inspectie kan geen kwaad en dan is er wel een conclusie te trekken over de veer en zeker ook de rubbers. Bij mijn vorige auto leek het wel of ergens een rubber was uit gevallen.
Geplaatst: 16.08.2012 - 16:27
door Msuidgeest
Inmiddels weet ik dat ik bladveer 301 heb onder de auto, de dikkere versie. Vadis had het er al over en ook hier werd het geschreven maar nu toch zelf gezien ook. De stabilisatorstang is 18 mm dik.
Tevens maar eens de remmerij een beetje gecontroleerd en schoongemaakt: er kwam een emmer zand uit de achterwielophanging en wielkuipen ...
Geplaatst: 17.08.2012 - 21:44
door broker
Mark,
met die bladveer is bij een sedan meestal niets mis. Gewoon 2 nivomats en je kent je auto niet weer terug qua rijden en gedrag bij zware belading. Een sedan heeft standaard de dikke veer omdat ie af fabriek geen nivomats heeft. De estates daarentegen hebben vaak een zwaar en arbeidzaam leven qua belading achter de rug en dan kan de veer moe worden. Overigens worden de estates standaard uitgevoerd met nivomats en hebben dan weer standaard een dunnere bladveer.
@ Jan Weemering: het klopt dat de 100 liter tank niet past icm de achterspeakers. Ik heb ze eruit gehaald. Ik vond de 4 luidsprekers in de deuren voldoende en de extra speakers in de hoedenplank niet opwegen tegen de luxe om maar eens in de 600 km aan de gaspomp te hoeven staan.
Groeten, Jan
Geplaatst: 17.08.2012 - 21:49
door Msuidgeest
Ik ben inmiddels op de hoogte Jan. Dank je. Die nivomats gaan een keer komen maar niet vandaag.
Geplaatst: 18.08.2012 - 07:38
door jan weemering
Hoi Broker,
ik snap em.
Tja de Exe heeft staandaard 10 speakers en ik wilde daar juist niet te veel aan inboeten, maar ik begrijp je wel, bij mij is het om de 350 naar de pomp.
ik heb ook niet meer zakgeld dan dat per week, dus dat komt goed uit

Geplaatst: 18.08.2012 - 13:35
door wim de jong
ik heb ook niet meer zakgeld dan dat per week, dus dat komt goed uit
whahahaaa......en een kratje bier dan? Daar wil ik ook wat voor overhouden, hoor! De auto is dorstig, maar ikke ook, zeker met dit weer!

Geplaatst: 18.08.2012 - 17:59
door Gast
Ik zit zo tussen de 1 op 9,5 en 1 op 10 met de S90 op benzine, vind dat best netjes eigenlijk!
Geplaatst: 18.08.2012 - 21:55
door wim de jong
Voor mijn 965 is het realistischer om te zeggen dat ik net onder de 1:9,5 zit.....1 keer 1:9,7 gehaald (wind mee, zon in de rug en heuvel af, en op snelweg rond de 110 km/h gereden een lange tijd) , maar verder altijd slechter dan 1:9,5.
Rijdt wel op LPG-G3 natuurlijk.
Geplaatst: 19.08.2012 - 09:56
door jan weemering
op lpg 1:8 als ik rustig rijdt
de mijne is wel 100 kg zwaarder natuurlijk
Geplaatst: 19.08.2012 - 11:39
door arjan_de_jong
Hier ook ongeveer 1 op 8 op lpg en ik doe niet echt de moeite om zuinig te rijden. Dan kan ie nog wel heel wat zuiniger zijn denk ik.
Geplaatst: 19.08.2012 - 15:21
door RVL
Even back to topic: verzwaarde achterveren leveren een hoogteverschil op van ca. 3 a 4 cm! Althans bij mijn 945 was het geval. Kosten niet de hoofdprijs en de auto ligt ook nog eens beter op de weg.
Geplaatst: 19.08.2012 - 18:35
door broker
De constructie van de achteras van de 960 is totaal anders dan bij de 940. Die heeft schroefveren terwijl de 960 een overdwars liggende kunststof bladveer heeft. Of je een dikke of dunne bladveer hebt heeft in principe geen invloed op de wagenhoogte. De dikkere veer icm nivomats zorgt ervoor dat de 960 netjes horizontaal blijft bij zware belading en dat de vering minder slap is.
Groeten, Jan.
Geplaatst: 20.08.2012 - 10:38
door Gast
Hier zie je dat mijn S90 best hoog staat met nivomats.

Geplaatst: 20.08.2012 - 12:44
door arjan_de_jong
Die staat hoog ja. Het valt me altijd wem op dat een sedan altijd een stuk hoger staat dan een estate trouwens. Heb nog nooit een estate zo hoog zien staan.
Geplaatst: 20.08.2012 - 12:54
door Gast
Is het eigenlijk normaal dat hij zo hoog staat van achteren?
Geplaatst: 20.08.2012 - 15:05
door arjan_de_jong
Geen idee wat standaard is. Dan zou het op te meten zijn. (bijvoorbeeld hoe hoog krikpunt is)
Msuidgeest, hoe hoog staat die van jou achter als hij niet vol zit? Dus met lege auto?
Geplaatst: 20.08.2012 - 17:07
door wim de jong
Die sedan staat wel errug hoog op z'n achterwieltjes, hoor!
Of zitten de voorwielen ook zo hoog?
Je kan ook zien dat de dorpel iets omhoog loopt.
een fotootje van mijn 965, met nivomats en de 301 veer......en de auto staat nog iets omhoog het parkeervak op, deze loopt iets omhoog.
Normaal loopt de dorpel van voor naar achteren tussen de wielen evenwijdig aan de straat. Ik denk dat het ook zo ongeveer juist is.