Pagina 2 van 3

Geplaatst: 22.08.2012 - 21:02
door eddy3
icevolvo;Voor advies i.v.m tuning,ben je hier op het verkeerde forum.
Zouden beter het onderdeel "tuning"schrappen van het forum.
Zitten te veel moraalridders tussen.

Grtn

Geplaatst: 22.08.2012 - 21:37
door Bas1982
Viel mij ook al wel op, eerlijk gezegd :oops:

Ik zou ook zeggen gewoon doen, en ja uiteraard slijt alles een fractie harder dan normaal, maar vind het plezier vele malen groter. En ligt uiteraard ook aan je rijstijl. Tuning is ideaal voor de topicstarter. Bij normale rijstijl zuiniger, en mocht hij dan af en toe een keer willen invoegen of een 320 voor blijven kan dat perfect.

maar dat is mijn mening....

Geplaatst: 22.08.2012 - 21:43
door Marc Apeldoorn
Ieder algemeen merk forum heeft voor en tegenstanders, dat geldt zeker voor tuning. Maar er zit wel heel veel kennis op dit forum dus maak daar gebruik van!

Geplaatst: 22.08.2012 - 22:06
door wtr_s60
eddy3 schreef:icevolvo;Voor advies i.v.m tuning,ben je hier op het verkeerde forum.
Zouden beter het onderdeel "tuning"schrappen van het forum.
Zitten te veel moraalridders tussen.

Grtn
Hier sla je echt de nagel op z'n kop, Eddy, een reden waarom ik hier niet té veel vertoef, te veel moraalridders en azijnpissers.

Maar goed, om on-topic te blijven.. Ik quote mezelf even uit een oud topic ivm de verschillen tussen de 2.4 diesel motoren in de S60 van 2000 t/m 2009.


wtr_s60 schreef: 2001-2005 (euro-3 motor)
deze motorversies hebben fabriek-af géén roetfilter (DPF)
2.4D 130PK 5-bak
"D5" 163PK 5-bak

Beide versies zijn 100% identiek, hebben hetzelfde motorblok en transmissie (koppeling, versnellingsbak). Op de software na, geen enkel verschil.

Bij een eventuele tuning mag je rekenen op min of meer een "voor de motor nog steeds betrouwbare" 200-210PK en zo'n 390-420Nm (dit zijn indicatieve waarde's, maar mits goed getuned en op de testbank gezet zal dit bij een gezonde motor ongeveer de uitkomst zijn.

2005-2009 (euro-4 motor)
deze motorversies hebben fabriek-af wél een roetfilter (DPF)
2.4D 126PK 5-bak
2.4D 163PK 6-bak
"D5" 185PK 6-bak

De 2.4D 126PK 5-bak heeft (zoals je sowieso zelf al kan raden 5-bak tov 6-bak) niet dezelfde transmissie als de 2.4D 163PK 6-bak en "D5" 185PK 6-bak.

De 2.4D 163PK 6-bak én "D5" 185PK 6-bak zijn wel 100% identiek. Deze kunnen mits goede tuning zo'n betrouwbare 215-225PK en +- 500Nm halen. Meer kan natuurlijk, maar de DPF kan de pret bederven als je "overdrijft" en verder moet er natuurlijk ook aan gedacht worden dat de levensduur van de koppeling niet te negatief wordt beïnvloed.

De 2.4D 126PK 5-bak is dus voor het grootste deel dezelfde motor enkel zorgt die 5-bak er dus voor dat er in het tunen véél meer rekening moet gehouden met de marge van het koppel. Hieruit kan zo'n betrouwbare +- 210PK en 420Nm uitgehaald worden, te vergelijken dus kwa waardes met de "oude" niet-DPF 2.4D/D5 (die tevens 5-bak waren).

M'n ziet dus dat in 2005 't overgangsjaar was van niet-DPF naar wél-DPF.

Dus ja, er zitten verschillen tussen de versies van bouwjaar 2001-2005 tov 2005-2009 (onderling mbt de versnellingsbak dus ook tussen de 2.4D 126PK en 2.4D 163/D5 185PK).

Maar grosso modo zijn de 2001-2005 tov 2005-2009 versies toch nog hetzelfde motorblok. De aanpassingen zijn er vooral gekomen om een "schonere" motor te maken (o.a. DPF) en zo binnen de euro-4 norm te kunnen vallen.
En mooi aangevuld door iemand anders met bijkomende info (als je de 126 DPF-versie met 5-bak in onderstaande quote even als 6-bak aanschouwt dan welteverstaan)
edraket schreef:WTR heeft helemaal gelijk daar is geen speld tussen te krijgen. Nog even voor de duidelijkheid alle wijzigingen van de euro3 tov de euro4 variant:

6 bak ipv 5 bak
Ander bosch motor management (EDC16)
RPF
verlaagde compressie (17,3 ipv 18)
verwarmde carter ventilatie
andere olie (0W30)
30.000 km service interval
andere common rail pomp met hogere inspuit drukken
wervel klep in de inlaat
andere luchtinlaatbuis met thermostaat
injectoren met 7 gaatjes ipv 5
grotere CAT
gewijzigde EGR
andere koelventilator (borstelloos)
ander klepdeksel (plastic) met andere inlaat kanalen
andere koppakking (verkrijgbaar in verschillende diktes ivm compressie)
ander carter, nu geschikt voor olie nivo/temperatuur sensor
turbo met groter compressor wiel (56 ipv 52 mm)
elecronisch geregelde "gasklep"


hier gaat 't hem wel enkel om manuele versies, geen automaten.



Om een lang verhaal kort te maken, de 2.4D 126PK heeft identiek dezelfde motor als de D5 185PK alleen moet je met de versnellingsbak en koppeling rekening houden dat deze niet evenveel koppel aankunnen als de 6-bak, APEC heeft 't dus bij 't rechte eind.

icevolvo, bekijk ook even je PM.

Geplaatst: 22.08.2012 - 22:45
door sbv
Bakboord1 schreef:welke remmen liggen er eigenlijk onder de d5?
Een 170pk 2:4 heeft ook 286 remmen.
En ook van de 305 remmen is de klauw gelijk.
Daar zou ik het dus niet voor laten.

Wel zou ik kijken welk koppel je versnellingsbak aan kan. Dat lojkt me wel goed om problemen te voorkomen.

Verder zou ik me niet te veel laten afschrikken.
Power is ook veiligheid bij het invoegen en inhalen.
Mijn 185 pk D5 had gewoon 286 remmen. Mijn huidige D5 AWD heeft 305 standaard, nu 316 mm van een MY05 T5

Geplaatst: 23.08.2012 - 08:09
door diesel01
Nou je hebt het gehoord..
Gewoon doen!!

Geplaatst: 23.08.2012 - 08:51
door icevolvo
@wtr_s60 thx voor de PM.

Ja wel ik verschiet efkes van de moraalridders maar apprecieer de goede adviezen.
Thx

Geplaatst: 23.08.2012 - 09:35
door isomo
Mijn vorige S60, ook 126 pk versie heb ik op maat laten herprogrammeren door Bruno, vroeger werkzaam bij Heinz, nadie bij Shiftech en nu met eigen zaak onder de naam BR-Performance.

Belangrijk is dat je het koppel er niet te bruusk laat in komen en dit laat beperken tot rond de 375nm.

Heb probleemloos ruim 100.000km afgelegd.

PS : de remmen voor tuning voldeden ook niet wanneer je diverse keren na mekaar krachtig diende af te remmen. Snelheid aanpassen, ook met 126 pk is de boodschap.

Indien je wil zend ik je per pm uitdraai van de vermogen en koppelcurve voor en na.

Groetjes

Geplaatst: 23.08.2012 - 09:35
door NielsPHEV
als ik bovenstaande artikeltjes van wtr_S60 en Ed raket lees zou de 126 / 130 pk identiek moeten zijn aan de 163 pk (ook de bak) maw zouden je remmen en versn bak niet onderbemeten zijn wanneer je naar 163 pk chipt.

Heb zelf de 163 pk en 185 pk gereden en heb de remmerij overigens altijd ondermeten gevonden bij echt hoge snelheden.

Overigens ken ik meerdere mensen die bij aflevering de 130 pk 2.4 D lieten chippen naar 163 pk !

Geplaatst: 23.08.2012 - 10:39
door JeroenSpock
icevolvo schreef:about mijn leeftijd: ik doe er zakelijk en privé 30000 op een jaar.
Ik rij af en toe met gehandicapten rond dus roekeloos ben ik zeker niet.
Veel vermogen op jonge leeftijd kan ook best goed gaan hoor, het zijn weer de slechte die het verpesten voor de goede...
Beginnend bestuurder, tjah. Ik reed op mijn 23e met bussen van 24.000kg en 150 mensen, met een puntenrijbewijs. En die leeftijd willen ze zelfs omlaag brengen naar 18 jaar, wie is hier nou gek?

Bakboord1 schreef:welke remmen liggen er eigenlijk onder de d5?
Een 170pk 2:4 heeft ook 286 remmen.
Mijn 2003 D5 heeft 286 mm remschijven.


Ik snap het probleem met tunen niet zo. De mijne is gechipt naar 200pk, maar het is niet zo dat ik er constant mee loop te jagen. De auto is zuiniger geworden, trekt een stuk sneller naar 80 of 100, heeft onderin wat meer power waardoor je een keer niet hoeft terug te schakelen.
Remmen is wel het meest domme wat je kan doen met een auto. Eerst dat ding op snelheid brengen en vervolgens weer remmen. Ik laat hem altijd uitrollen in de versnelling of in de neutraal, ligt er aan wat er voor me rijdt, hoe ver een rotonde/kruising nog weg is, beetje vooruit kijken dus.
Mijn remmen gebruik ik als iemand iets onverwachts doet of bij een noodstop. En reken maar dat hij wil stoppen met die 'maar' 286mm remmen.

Goede adviezen hier hoor, maar niet net doen alsof tunen de auto uit elkaar trekt.

Geplaatst: 27.01.2013 - 12:42
door icevolvo
Ma een bezinningsperiode van 15000 km langsgegaan bij apec. Ze waren aan een rs4 bezig een alfa 159. Heel professioneel onthaald geweest. Resultaat. 213pk en 440 nm. Koppel komt er heel langzaam in. Curve is te vinden op de facebook van apec. Tuninhg is volledig op basis van mijn wensen ontwikkeld.
En voor de moraalridders heb een transaxle porsche gekocht ondertussen :-) daar zijn de remmen niet onderbemeten en heb ik het echte sportwagen gevoel.

Geplaatst: 27.01.2013 - 12:46
door bart simpson
Moraalridders? het zal mij persoonlijk volkomen jeuken wat jij raken gaat met je onderbemeten remmen en al je vermogen, ik voel me alleen niet geroepen om geraakt te worden omdat jij niet op tijd stil kon komen staan

Geplaatst: 27.01.2013 - 13:01
door diesel01
Vraag je ook een typegoedkeuring voor je "nieuwe" auto?
Ik weet dat er veel kan in Belgie maar +100pk heeft Volvo met dit blok niet bedoelt.
Overigens voorzie ik problemen met koppeling/vliegwiel, laat je het ons ook weten als die eruit liggen?

Geplaatst: 27.01.2013 - 13:02
door dutchlimits
Er zijn al enkelen voorbij gekomen hier op 't forum die een defecte motor/versnellingsbak hadden te danken aan tuning.

En er gebeurd ook wel eens dat de mengeling van brandstof en zuurstof verkeerd is, resultaat: te weinig smering, dit betekent een defecte motor

Ik zal er nooit aan beginnen, maar goed je moet doen wat je zelf het beste vind, je hebt overal risico's bij. Weet alleen zeker dat je bij het goede adres bent.

Geplaatst: 27.01.2013 - 14:03
door wtr_s60
diesel01 schreef: Ik weet dat er veel kan in Belgie maar +100pk heeft Volvo met dit blok niet bedoelt.
dutchlimits schreef:
En er gebeurd ook wel eens..

maar goed je moet doen wat je zelf het beste vind
Afbeelding



Anyways,

geniet er van icevolvo, knap maatwerk geleverd! Niet te veel aantrekken van de comments hier, deze zijn toch maar gebaseerd op cafépraat. Los van het veiligheidsaspect, waar ik ook voorstander van ben (remmen moeten in proportie zijn met 't vermogen) kan ik wel zeggen dat die 5-cylinder diesels van Volvo quasi niet kapot te krijgen zijn indien je ze met respect behandelt (warmrijden, vroegtijdige oliewissels, kort laten nadraaien na een stevige rit, ..). Ik ken zelf genoeg personen (persoonlijk) die met een getunede 2.4D/D5 rijden (zowel euro 3 als euro 4 exemplaren), sommigen met nog veel hogere waardes dan icevolvo, en sommigen die al 200.000+ km (!) met de tuning rijden, en van geen enkele weet ik dat er motorische/mechanische problemen zijn geweest.

Tuning associeer ik pas met "potentieel brokken krijgen" als we gaan praten over prutstuners zoals ziptuning.

Geplaatst: 27.01.2013 - 14:50
door diesel01
wtr_s60 schreef:
diesel01 schreef: Ik weet dat er veel kan in Belgie maar +100pk heeft Volvo met dit blok niet bedoelt.
dutchlimits schreef:
En er gebeurd ook wel eens..

maar goed je moet doen wat je zelf het beste vind
Afbeelding



Anyways,

geniet er van icevolvo, knap maatwerk geleverd! Niet te veel aantrekken van de comments hier, deze zijn toch maar gebaseerd op cafépraat. Los van het veiligheidsaspect, waar ik ook voorstander van ben (remmen moeten in proportie zijn met 't vermogen) kan ik wel zeggen dat die 5-cylinder diesels van Volvo quasi niet kapot te krijgen zijn indien je ze met respect behandelt (warmrijden, vroegtijdige oliewissels, kort laten nadraaien na een stevige rit, ..). Ik ken zelf genoeg personen (persoonlijk) die met een getunede 2.4D/D5 rijden (zowel euro 3 als euro 4 exemplaren), sommigen met nog veel hogere waardes dan icevolvo, en sommigen die al 200.000+ km (!) met de tuning rijden, en van geen enkele weet ik dat er motorische/mechanische problemen zijn geweest.

Tuning associeer ik pas met "potentieel brokken krijgen" als we gaan praten over prutstuners zoals ziptuning.
Zo blij dad jij in België zit.
Overigens..was er bij jullie laatst niet een gevalletje van een hoog testosteron gehalte en 24 jarigen die in auto's met hoog vermogen elkaar de dood in reden?
Je zou er maar net rijden in je getunde S60...
Overigens heb ik niets tegen tunen, wel tegen figuren die +100 extra in een motor stoppen en niet een extra keuring aandurven om het ook legaal te laten worden.
Aan een kansleaus figuur in jouw persoon maak ik helemaal geen woorden vuil, maar dat heb ik je al eens eerder laten weten.
Nitwit

Geplaatst: 27.01.2013 - 15:04
door wtr_s60
diesel01 schreef: Zo blij dad jij in België zit.
Bang van mij misschien ? :)
diesel01 schreef: Overigens..was er bij jullie laatst niet een gevalletje van een hoog testosteron gehalte en 24 jarigen die in auto's met hoog vermogen elkaar de dood in reden?
Je zou er maar net rijden in je getunde S60...
Klopt, waren enkele nieuwe Belgen die als een mongool door de bebouwde kom aan 't racen waren, had te maken met drugs en geld.
Grof gezegd, goed dat ze niets van ons belastingsgeld meer verspillen door in de gevangenis te vertoeven.
Wat heeft dit er trouwens mee te maken ?
diesel01 schreef: Overigens heb ik niets tegen tunen, wel tegen figuren die +100 extra in een motor stoppen en niet een extra keuring aandurven om het ook legaal te laten worden.
Aan een kansleaus figuur in jouw persoon maak ik helemaal geen woorden vuil, maar dat heb ik je al eens eerder laten weten.
Nitwit
Beheers eerst je eigen taal eens voor je iemand een nitwit noemt, kid. Zelf kom je niet al te intelligent over om het licht uit te drukken, ik heb er dan ook geen nood aan om scheldwoordjes te gaan gebruiken om je belachelijk te maken, dat doe je vanzelf al.

Geplaatst: 27.01.2013 - 15:10
door icevolvo
Er zijn mensen die dingen doen die anderen nooit zouden doen.
Mijn rijstijl is nu niet verandert ik blijf een defensieve chauffeur met respect voor mijn medeweggebruikers. Is mijn wagen warm en is er een stukje verlaten snelweg(gebeurt 2 keer op een maand ofzo) dan zal ik wel es doortrekken. Ga ik daarmee mijn motor kapotdraaien? Dacht het niet.
Mijn oldtimer laat ik ook eerst warmdraaien voor ik hoger dan 3000 toeren klim. Kan ik met een heel pittige rijstijl hem kapotdraaien ja dat is goed mogelijk maar daar hoeft een auto niet getuned voor te zijn.

Geplaatst: 27.01.2013 - 15:37
door diesel01
Bang voor wat??
Exact met jouw soort heb ik niets, gisteren weer op de autobahn gezeten met allemaal mentaliteitjes zoals de jouwe..
Ik zie in al jouw Posts een disrespect naar mensen die een andere mening hebben dan die van jouw, ik wens je vooral veel snelheid toe, komt vanzelf goed.
Tabee.

Geplaatst: 27.01.2013 - 15:45
door wtr_s60
diesel01 schreef:Bang voor wat??
Exact met jouw soort heb ik niets, gisteren weer op de autobahn gezeten met allemaal mentaliteitjes zoals de jouwe..
Ik zie in al jouw Posts een disrespect naar mensen die een andere mening hebben dan die van jouw, ik wens je vooral veel snelheid toe, komt vanzelf goed.
Tabee.
Oh, blijkbaar ken jij mij ? Hoe weet jij überhaupt hoe mijn "mentaliteit" is op de autobahn ? Ik zal 't zo zeggen, heb nog nooit echt problemen gehad met verkeersaggressie, en krijg genoeg opgestoken handjes/dubbele pinkers als bedankje terug voor m'n hoffelijkheid in 't verkeer.

Zei je trouwens niet dat je "geen woorden meer vuil zou maken" aan mij ?

Maar ga vooral verder!