Pagina 2 van 3
Geplaatst: 23.08.2012 - 19:31
door Fredhead
V70/2.4D/2003 schreef:A propos oliewissel:
Of topic vraagje maar, de mijne heeft de afgelopen dagen behoorlijk op zijn sodemieter gehad. 38 graden hitte en in 19 uur bijna 1400 km door berg en dal met de caravan aan de haak. Het hele spul is door en door heet geweest en bij het opdraaien van de N33 voor de laatste 15 km naar huis meende ik te constateren dat het vermogen toch ietwat aan het afnemen was.
De vraag: ik heb zelf zoiets van...ik ga hem verwennen met verse/schone olie. Het zit er nu 10.000 km in maar vanwege de belasting die de motor heeft gehad denk ik aan een wissel.
Ben ik gek, is dat nodig en/of verstandig?
Of je gek bent is aan jezelf :razz:
Nodig is het niet direct, wel is de werking van de olie mogelijk iets minder geworden.
Reed vroeger zelf met dunnere olie in de 205 en als dat langdurig warm was geweest bleef het "dun".
Met normaal gebruik zou ik me dus geen zorgen maken, maar kwaad kan het in pricipe nooit
Geplaatst: 23.08.2012 - 21:59
door V70/2.4D/2003
Ik voel een Volvo-forum-najaar-oliewisseldag opkomen

Geplaatst: 23.08.2012 - 23:40
door Gast
V70/2.4D/2003 schreef:Ik voel een Volvo-forum-najaar-oliewisseldag opkomen

Hoezo, riekte er toch wat?
Geplaatst: 24.08.2012 - 00:12
door MarioC70
sbv schreef:Rijstijl ?
veel korte stukken ?
Persoonlijk zou ik niet afwijken van de voorgeschreven olie viscositeit.
1l op 10000 km is overigens nog geen reden om zorgen te maken, als het snel oploopt zou ik me wel wat meer zorgen gaan maken.
1 liter op 10000km is natuurlijk geen verbruik te noemen en zeer zeker niet bij een turbo motor,de restanten olie die dan verbruikt worden vindt je terug in het inlaattraject,dat hebben alle turbo motoren namelijk..
Als je een intercooler goed bekijkt van binnen zie je de olie eruit druipen.
Het autogebruik,dat is van belang voor het olieverbruik,veel korte ritten,niet op temperatuur komen en zo zijn er nog wel enkele zaken.
Een paar verharde klepseals en je hebt al een beetje verbruik.
1 liter op de 10000km is dus een lachertje!
Geplaatst: 24.08.2012 - 08:43
door V70/2.4D/2003
AlexV70 schreef:V70/2.4D/2003 schreef:Ik voel een Volvo-forum-najaar-oliewisseldag opkomen

Hoezo, riekte er toch wat?
Neuh, maar in het najaar zit het er sowieso bijna 20.000 km in en aldus tijd voor de verschoning. Fris filtertje zo hier en daar, jeweet wel: onderhoud.
Geplaatst: 24.08.2012 - 09:38
door Oceanracer
Kom ik even met de lesauto langs. Ik denk er over om te kappen met die long-life olie.
Geplaatst: 24.08.2012 - 09:41
door Oceanracer
hansk schreef:hallo oceanracer ,
Vanmorgen even onder de motorkap gekeken , op het plaatje staat inderdaad al A5/B5 , 0W30 , Castrol .
Ik neem aan dat de motor geschikt is voor de 0W30 versie of 5W30 , maar is 5W40 dan uit den boze ?
Nee hoor, gewoon minder geschikt. Maar da's heel wat anders dan uit den boze.
Geplaatst: 24.08.2012 - 09:42
door Oceanracer
Doeke Dobma schreef:Oceanracer schreef:Welke olie gebruik jij dan?
Eerst 0W30, nu 5W30, in de hoop dat het verbruik iets omlaag zou gaan. Dat is denk ik niet het geval(niet echt merkbaar in ieder geval), maar ik vind het wel prima, zolang ie maar niet méér gaat vebruiken.
Ramon, goed om te horen dat jij dit wel normaal vindt

Waarom gebruik jij van die dunne olie dan en niet de voorgeschreven olie? Denk dat daar het "probleem" van het olieverbruik door wordt veroorzaakt.
Geplaatst: 24.08.2012 - 12:51
door Bakboord1
Lees maar eens in het boekje welke olies allemaal kunnen. Dat zijn er heel wat.
Ik heb nu het vloeibare goud van 0W30 (shell) erin gedaan en ben benieuwd wat het verbruik gaat zijn. Hiervoor met 5W40 was het 1 liter op 6500km.
Geplaatst: 24.08.2012 - 13:09
door Oceanracer
Shell is wel goed hoor, daar niet van, maar een 0W30 is een A5/B5 olie en die staat niet in jouw boekje. Vanwaar dan toch deze keuze?
Geplaatst: 24.08.2012 - 14:37
door Bakboord1
Ik ben afgegaan op dit forum en de link naar castrol waar deze olie ook wordt geadviseerd.
Welke olie zou het dan moeten zijn?
Geplaatst: 24.08.2012 - 19:57
door Oceanracer
Voor onze oude motoren wordt nog een andere olie voorgeschreven. We hebben ons er voor de oliewisseldag even in
verdiept. Gaf toen ook wel even wat onduidelijkheid, maar kort gezegd hebben wij nog de A1 olie nodig, maar die is er bijna niet meer, dus is A3 een goed alternatief. A5 is dat niet.
Geplaatst: 24.08.2012 - 23:17
door Bakboord1
pff, wat een verhaal. Weer wat geleerd.
Is nog niet zo makkelijk om de juiste olie te bestellen lees ik.
Ik kan nog twee keer een liter bijvullen en dan maar a3 bestellen.
zie ook 60-70-80 forum: "wie heeft hoogste olieverbruik
Geplaatst: 25.08.2012 - 15:58
door Ab S
Ik zit al tijdje (meer dan 2 jaar) op 1L/4000 km (S60 2.4 2001, 190.000 km).
Twee jaar geleden was verbuik plotseling toegenomen van iets van 1L/10.000 km naar 1L/5000 km en daarna verder toegenomen tot 1L/2500 km. Was lekke krukaskeerring aan distributiezijde (was ook te zien). Daarna bleef het iets van 1L/4000 km. In de bergen zelfs 1L/2500 km (maar het schijnt normaal te zijn dat verbruik sterk toeneemt bij veel op de motor remmen, heb ik ook eerder meegemaakt).
Dealer gebruikt 5W30 (merk weet ik niet meer) en ik vul zelf bij met Shell Helix Ultra Extra 5W30.
Gebruiksaanwijzing S60 zegt ASEA A3 voor zware omstandigheden. Op Shell fles kon ik geen specificatie vinden.
Laat binnenkort dealer er nog een keer naar kijken, maar voel niets voor een engine flush. Dat hoge verbruik heb ik nu 2 jaar en wagen rijdt prima. Als dat nog zo een paar jaar blijft, ben ik dik tevreden.
Geplaatst: 25.08.2012 - 16:09
door Oceanracer
Ga er maar van uit dat de 5W30 olie van de dealer en die van Shell een ACEA A5 olie is. Die olie staat (nog) niet in jouw boekje omdat die er toen nog niet was. De nieuwere motoren gebruiken ook de nieuwere olie, wij kunnen met onze oude beestjes dan ook beter de oude voorgeschreven olie gebruiken en niet dat dunne goedje.
Geplaatst: 25.08.2012 - 16:21
door Ab S
Oceanracer schreef:Ga er maar van uit dat de 5W30 olie van de dealer en die van Shell een ACEA A5 olie is. Die olie staat (nog) niet in jouw boekje omdat die er toen nog niet was. De nieuwere motoren gebruiken ook de nieuwere olie, wij kunnen met onze oude beestjes dan ook beter de oude voorgeschreven olie gebruiken en niet dat dunne goedje.
Kan het kwaad??
PS: Paar jaar geleden gebruikte dealer nog OW30 Mobil 1, en toen had ik nog een verbruik van 1L/10.000 km.
Geplaatst: 25.08.2012 - 16:24
door Oceanracer
Ik ben geen autotechnicus. Ik ga er van uit, dat wanneer de dealer het gebruikt, het zeker geen kwaad kan.
Maar omdat mij het hogere olieverbruik ging opvallen, heb ik mij er eens in verdiept en nu ik andere olie erin heb zitten, is het olieverbruik ook weer stukken minder.
Er zal bij een dunne olie waarschijnlijk wat meer op de cilinderwand achterblijven, door de interne slijtage van onze oudere blokken, waardoor deze gemakkelijker verbrandt en dus een hoger olieverbruik geeft.
Geplaatst: 25.08.2012 - 17:11
door elianmars
Bakboord1 schreef:
Ik heb nu het vloeibare goud van 0W30 (shell) erin gedaan
Wat betaal jij er dan voor, per liter?
Geplaatst: 26.08.2012 - 09:14
door Bakboord1
Geen idee, was bij oil-center.de maar de 0w30 is duurder dan veel andere soorten.
Geplaatst: 26.08.2012 - 09:37
door V70/2.4D/2003
Eurotje of 8 de liter, de olie kost (in vergelijking tot wat ik eerder op facturen zag verschijnen waarbij bedragen van 25 euro/ltr niet tot de uitzondering behoorden) geen drol.