Onregelmatig toerental

Alles over de 440 / 460
Aaron-460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 17.09.2011 - 13:12
Locatie: Tilburg
Contacteer:

dat is inderdaad de plek waar de injectoren de brandstof inspuiten. aan de linkerkant van de rail zit een vacuumslangetje. zet de motor aan en spuit remmenreiniger op de rails en de vacuumslangen. als de motor anders gaat lopen(vaak gaat de motor meer toeren maken) dan pakt ie valse lucht
Volvo XC40 T3 Automaat R-Design 2021 - zakelijk
Volvo S60 T6 Recharge R-Design 2021 - zakelijk
Volvo V40 D3 Polar+ Sport 2020 - zakelijk
Volvo V40 D2 Nordic+ 2017 - Bedrijf
Volvo V70 2.5T AWD 1999 - 293.500 - Hobby
Volvo V40 T4 Intro 1998 - 241000KM
BMW 530iA Special Executive 2002 - 214500KM
Porsche 944 S Targa 1987 - 253500KM
Volvo 480 2.0i ES GT 1995 - 272000KM
Volvo 460 2.0i GLE 1993 - 211500KM
Honda Civic III 1.3 Luxe 1987-122500KM
evjatar
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 01.07.2012 - 21:34

ok, ik zal even kijken binnenkort! Waarschijnlijk vanavond ergens..

Groeten
evjatar
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 01.07.2012 - 21:34

Zo, volgensmij is het opgelost. Weet het niet honderd procent zeker, maar ik zal het uitleggen.

Ik heb de auto laten onderhouden bij de volvo garage in tynaarlo toen ik de auto net had, nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies, verdelerkapje, rotor etc. Gewoon een goede beurt dus. Voor de rest verder niets aan de hand daarna met de auto, reed lekker, etc.

Toen ik op vakantie was met de auto in zuid frankrijk deze zomer, begon deze hoog stationair te lopen. Erg vervelend, maar het zakte wel af zodra de auto warm was, en op de terugweg rijd je toch alleen maar over de snelweg, dus ik dacht dat ik de auto zou laten onderhouden als ik terug was, en het dan wel opgelost zou zijn.
Toen begon de auto dus, na vervanging van de stappenmotor, laag in de toeren te lopen na het ontkoppelen voor een stoplicht/kruising.
Weer verdacht ik de stappenmotor, en alle andere punten waar de auto valse lucht kan aanzuigen.

Toch net, onder het genot van een pilsje na een lange dag, even gefriemeld aan de auto, even met remmenreiniger gespoten, alles nog even goed aangedrukt etc.. Tot ik bij de bougiekabel kwam aan de kant van de rotor. Deze kon ik nog een "klikje" verder op de bougie duwen...
En cylinder 2 en 3 ook... alleen 4 zat helemaal prima op de bougie.
Toen de auto weer gestart, en hij loopt in ieder geval stilstaand weer normaal stationair, geen enkele hapering/schok wat dan ook. Starten gaat ook weer een stuk soepeler.
Aangezien ik al wat gedronken heb kan ik op dit moment even niet proefrijden, maar het klinkt me logisch in de oren wat betreft het haperen en het laag in de toeren dippen.

Ik hoop echt dat dit het was. Ik ben er wel achtergekomen dat mn kleppendeksel pakking een beetje lek is. Het bougiegat van cylinder nummer 4(verdelerkap) stond vol met olie. Gelukkig is het maar een klein gaatje en valt het mee hoeveel olie erin zit, maar alsnog wel vervelend.
Hopelijk is dit het wat betreft het onregelmatig stationair lopen, en valt de olie lekkage weer mee. Verder zit er niet veel wat kan lekken op die plek, behalve de o-ring achter de verdelerkap, deze leek echter schoon/droog.

En als laatste nog een vraag, hoeveel werk is het zelf je kleppendekselpakking te vervangen? lijkt me dat er niet heel veel los hoeft, alleen inlaatspruitstuk, en alle slangetjes etc aan die kant..

Groeten en bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Check of de bougie wel goed aangedraaid is. Die olie kan daar zitten omdat er gassen langs de bougie lekken. Komt vaker voor.
evjatar
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 01.07.2012 - 21:34

Ah, dat had ik nog niet gecheckt. Zal ik gelijk even gaan doen!

Groeten
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”