Pagina 2 van 3

Geplaatst: 04.09.2012 - 11:09
door volvov70r
Mooie bak zo op het oog.

Wat mij wel opvalt is de striping/plastic beschermingsdelen aan langs de onderzijde van de deuren en bumpers, nooit eerder gezien. Is dat wel origineel?
Die bescherming of wat het is ziet er ook vrij nieuw uit, misschien even onder spieken ivm roestschade ?

Hier kan je (ff gegooglet) overigens nakijken hoe hoog die diesel en lpg toeslag nu precies is, ik dacht misschien valt het mee en is het overkomelijk, maar persoonlijk vind ik het flinke bedragen:

http://www.oldtimernieuws.nl/2011/12/07 ... jaar-1987/

Geplaatst: 04.09.2012 - 11:14
door piotrV70
@volvo70r die toeslag doet het hele verhaal idd de das om. Jammer, want het is een erg fraai exemplaar met een mooie complete historie. De verkopende dealer heeft z'n best gedaan maar hij kan er helaas ook niets anders van maken.

Geplaatst: 04.09.2012 - 11:21
door Arjan.
De informatie op oldtimernieuws.nl komt niet overeen met de huidige wettekst. In de wettekst staat namelijk dat auto's die voor 1-1-1987 gebouwd zijn vrijgesteld zijn wegenbelasting en ook de brandstoftoeslag.

Zie de link in mijn eerste post.

Geplaatst: 04.09.2012 - 11:45
door volvov70r
Dat zal nog een leuke discussie geven in sommige gevallen want zou met die wettekst ook niet gewoon de toelatingsdatum bedoeld zijn ?

Anders krijg je dus dat auto's die in begin 1987 zijn toegelaten, toch nog zijn vrijgesteld.
En wat is gebouwd, datum begonnen met bouwen, datum afgemaakt, datum het fabriekshek uitgereden?

(vraag ik niet aan jou hoor, zit even retorisch voor me uit te brabbelen)

Geplaatst: 04.09.2012 - 12:07
door Gast
volvov70r schreef:Wat mij wel opvalt is de striping/plastic beschermingsdelen aan langs de onderzijde van de deuren en bumpers, nooit eerder gezien. Is dat wel origineel?
Is geloof ik vanaf modeljaar 1985 standaard.

Geplaatst: 04.09.2012 - 13:57
door volvov70r
Strange, misschien is het de witte kleur dat het er opeens zo vreemd uitziet. En doordat het lichter grijs is dan de bumpers etc?

Mn vader had zo'n 240 sedan in 1989 (nieuw, lease), hebben we 10 jaar in gereden en ga ik toch nog de mist in... Die was dan wel brandweerrood

Geplaatst: 04.09.2012 - 14:02
door Gast
strippen willen nog wel eens verkleuren.

Geplaatst: 04.09.2012 - 15:05
door oudevolvo
Met mijn 244 GLE op LPG met B23E motor rijd ik 1 op 7 op LPG en in totaal kost de auto me denk ik zo'n 19 a 20 cent per kilometer.
Daarbij moet ik wel opmerken dat ik al het onderhoud zelf uitvoer, dus alleen materiaalkosten kwijt ben, geen arbeidsloon.

Voor mij was het ook mijn daily driver, vooral toen ik 150 woon-werk per dag deed. Nu dat minder is, rij ik weer meer met mijn Amazon.

Geplaatst: 04.09.2012 - 16:18
door whitehorsekart
De datum eerste toelating is tegenwoordig leidend, niet wanneer hij van de band liep, helaas. Ze hebben dat wel een tijdje toegepast, maar dat is per 1-1-2012 teruggedraaid...

Geplaatst: 04.09.2012 - 16:47
door Arjan.
Mag ik vragen op welke bron je dit baseert? Dit komt namelijk niet overeen met de huidige wettekst (zie mijn eerste post in dit topic Klik) en een praktijkgeval (Klik)

Geplaatst: 04.09.2012 - 17:24
door whitehorsekart
Een vriend van mij had met succes het bouwjaar laten vaststellen en kreeg vrijstelling. Via een brief van de belastingdienst kreeg hij later in 2011 de aanzegging dat het werd teruggedraaid per 1 jan.. Ik zal hem eens even vragen wat de stand van zaken nu is..

Trouwens:
Van de site van de belastingsdienst:
"Gewijzigde vrijstelling oldtimers
Vanaf 1 januari 2012 geldt een vrijstelling voor motorrijtuigen die ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. De datum 1e toelating bepaalt wanneer een motorrijtuig voor het eerst in gebruik is genomen."

Geplaatst: 04.09.2012 - 17:33
door Arjan.
De terugdraaiingsbrief kwam in het door mij genoemde geval ook, echter na de daarop volgende wetswijziging kwam er nog een brief. Ben benieuwd of je vriend die brief ook gehad heeft.

In het geciteerde gedeelte staat alleen hoe de eerste ingebruikname gedefinieerd is, dit is inderdaad op basis van datum eerste toelating.

Enkele regels onder het geciteerde gedeelte staat de overgangsregeling waar expliciet een verschil is gemaakt in peildatum tussen auto's die gebouwd zijn voor 1987 (leeftijd, dus bouwdatum) en auto's die daarna gebouwd zijn (ingebruikname dus datum 1e toelating).
Overgangsregeling

In de volgende situaties krijgt u vrijstelling van belasting:

Het motorrijtuig is op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud.
Het motorrijtuig is in 1987 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 26 jaar geleden.
Het motorrijtuig is in 1988 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 27 jaar geleden.
Het motorrijtuig is in 1989 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 28 jaar geleden.
Het motorrijtuig is in 1990 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 29 jaar geleden.

Geplaatst: 04.09.2012 - 17:41
door whitehorsekart
Nou, ik zal hem vragen hoe het in zijn geval is gegaan...

Geplaatst: 04.09.2012 - 23:47
door zwientie
ik zeg ook doen ik rijd ook meer dan 40000 km in het jaar met een volvo 240 op lpg en dat gaat prima, erg leuk om mee te rijden elke dag weer :)

groetjes rik

Geplaatst: 05.09.2012 - 11:10
door piotrV70
update:

Antwoord van Ulla: "Sorry I can't help you as the information of the production date is missing in the register."

Ik weet dus nog steeds niet de exacte productiedatum.

Geplaatst: 05.09.2012 - 11:58
door Arjan.
Hmm, vreemd. Ik ken meerdere gevallen waarbij netjes een lijstje met data terugkwam. Volvo NL ook al geprobeerd? Weet niet of die iets weten over niet origineel NL auto's, maar is altijd het proberen waard.

Je zou ook nog kunnen proberen een brief naar de belastingdienst te schrijven dat latere chassisnummers ook in 1986 gebouwd zijn en deze dus ook in 1986 gebouwd moet zijn, maar ik weet niet of ze dat genoeg vinden.

Geplaatst: 05.09.2012 - 11:59
door Iroll
Ga er maar vanuit dat de productiedatum niet geldt maar de datum 1e toelating die op het kenteken staat. Zo is het nl altijd al geweest.

Geplaatst: 05.09.2012 - 12:02
door Arjan.
Misschien is het verstandig de rest van het topic + links ook te lezen.

Geplaatst: 05.09.2012 - 14:16
door whitehorsekart
Als de auto buiten Zweden is geproduceerd, heeft Volvo Zweden daar meestal geen gegevens van. En Belgie schijnt niets bij te hebben gehouden....

Geplaatst: 05.09.2012 - 14:35
door Iroll
whitehorsekart schreef:Als de auto buiten Zweden is geproduceerd, heeft Volvo Zweden daar meestal geen gegevens van. En Belgie schijnt niets bij te hebben gehouden....
Dat bedoel ik, die datum productie gegevens zijn niet of nauwelijks te controleren. En dan heeft Volvo zijn zaakjes in vergelijking met andere merken nog redelijk goed op orde. De belastingdienst kan alleen met 100% zekerheid de datum 1e toelating verifieren, lijkt me logisch dat ze uiteindelijk daar definitief vanuit zullen gaan. Maar we zullen zien.