Pagina 2 van 4

Geplaatst: 09.09.2012 - 20:50
door robbie2
Verplaatst naar een nieuw onderwerp.

Geplaatst: 09.09.2012 - 21:15
door Oceanracer
Schorpioen schreef:
blacklizard schreef:Ik doe mijn onderhoud altijd zelf bij een kameraad/garagist. Deze zijn olie is 10w40 en koopt het enkel in vaten van 200liter. Hij heeft ook maar 1 soort.
En dat is nu één van de redenen waarom ik tegen universele garages ben.
Ze kopen voor het gemak en uit zuinigheid maar 1 soort olie en mieteren dat overal in.
En wat denk je dat er bij de dealer uit dat vulpistool in de werkplaats komt?

Geplaatst: 09.09.2012 - 21:54
door Schorpioen
Oceanracer schreef:
Schorpioen schreef:
blacklizard schreef:Ik doe mijn onderhoud altijd zelf bij een kameraad/garagist. Deze zijn olie is 10w40 en koopt het enkel in vaten van 200liter. Hij heeft ook maar 1 soort.
En dat is nu één van de redenen waarom ik tegen universele garages ben.
Ze kopen voor het gemak en uit zuinigheid maar 1 soort olie en mieteren dat overal in.
En wat denk je dat er bij de dealer uit dat vulpistool in de werkplaats komt?
Bij ons in iedergeval de olie die de fabrikant voorschrijft.
En zo hebben we meerdere vulpistolen met elk een ander soor olie.

Geplaatst: 09.09.2012 - 22:22
door blacklizard
Tja mieteren de olie er in maar heb ook al meegemaakt dat ze olie filter zogezegd vervangen en het niet doen maar hem wel aanrekenen.
Overbuur heeft dit meegemaakt. Ging naar de Volvo garage met c70 voor onderhoud en kwam tot constatie na een week dat zijn olie filter niet vervangen was. Hij had een keer opgemerkt dat zijn filter nog vuil was na onderhoud en merkte dan zijn filter met er een kras op te zetten. Laatste onderhoud zat deze filter er nog op maar was er wel een nieuwe aangerekend.
Op de koop toe hadden ze ook nog 2 nieuwe banden gestoken vooraan zonder dat de overbuur er van wist. de eurotjes liepen dus hoog op.
Ik wil hiermee zeggen die kleine garages zijn niet altijd slecht. Doen het misschien soms beter dan de grote garages en kosten een pak minder.

Geplaatst: 10.09.2012 - 10:10
door Oceanracer
Er zijn ook zó veel verschillende motoren met elk hun eigen voorgeschreven motorolie, je kunt als garagist dan ook niet al die olieen op voorraad hebben, denk ik. Maar om er dan standaard maar altijd 10W40 in te gooien is natuurlijk het andere uiterste.

Geplaatst: 10.09.2012 - 11:23
door blacklizard
Juist. Ik bekijk het en koop desnoods zelf mijn olie als ik een V50 koop of gekocht heb.
Ik heb nu ook al een s60 zien staan van bouwjaar 2005. 24d http://www.2dehands.be/autos/autos/volv ... dium=email
Heb just wa schrik van het verbruik.
Wie rijdt er hier allemaal met dit soort wagen? Wat is jullie verbruik??

Geplaatst: 10.09.2012 - 12:07
door Phacoid
Blacklizard: er is een verkoopstopic van die auto; http://www.autoforum.be/showthread.php? ... lvo-S60-D5

Is geen D5, maar een 2.4D die gechipped is tot D5. Wel betrouwbaar en mooie auto, wellicht te hoog geprijsd. Als particulier kun je geen BTW terugvorderen, hou daar rekening mee.

Geplaatst: 10.09.2012 - 13:08
door blacklizard
Oeps die topic had ik nog niet gezien. Ja is naar de dure kant misschien ja. Staan er zo veel te koop eigenlijk.

Geplaatst: 13.09.2012 - 01:37
door eeltje69
Heb mijzelf een V50 2.0d '05 kado gedaan. Eerst lopen zoeken naar een 1.6D, die zou goed genoeg moeten zijn. Heb er in diverse gereden en allemaal reden ze anders.
De 2.0D die ik begin deze week tegenkwam .... na het proefritje wist ik het.
Geen 1.6D als je een 2.0D kan rijden!!
Wat een verschil in power en daardoor ook veel rustiger.
En wat er gezegd wordt over de storingen op een 1.6D motor is allemaal waar. Maar er zijn meer dan genoeg van die motoren die het wel goed doen.

Blacklizard, waarom keek je eerst naar een V50 en nu naar een S60?

Geplaatst: 13.09.2012 - 10:10
door blacklizard
Gewoon ik zag die s60 staan en dacht das nog een goeie auto se.
Maar het wat schrik van het verbruik. Daarom gaat mijn voorkeur nog uit naar een V50 met 20d motor.

Geplaatst: 13.09.2012 - 11:50
door BG_Volvoforum
Koop een 2.0 D.

Alleen al het feit datje de vraag stelt bevestigd dat de 1.6D te licht gaat zijn.

Je gaat je continu afvragen, had ik toch niet beter een 2.0D genomen bij gelijk wel ongemakje.

Ik heb een 2.0D, nu 110K km, verbruik zakt merkwaardig genoeg nog altijd, ik rij korte afstanden, in de stad, en heb absoluut geen lichte voet, zit nu op 6 liter, dat is 1/16.5. Als test heb ik eens 120 km rustiger gereden (sorry maar met ene 2.0D rustig rijden is er niet bij, ik kan je verzsekeren dat na die 120km mijn tenen opkrulden, mijn tong kurkdroog was en een oog niet meer open ging....saaaaiii), toen zat hij op 4.8 liter, das is 1/21.

Eigenlijk let ik niet op het verbruik, maar het viel me laatst op toen ik wat met de BC knop zat te spelen.

Heb al een 1.6D gehad als vervanger toen mijne binnen was voor onderhoud.

Auto reed opmerkelijk vlot mee in het verkeer, maar nog snel effe inhalen was er niet bij, die extra hap die de 2.0D heeft tussen de 2000 en 3000 had die 1.6D gewoon niet.

Geplaatst: 13.09.2012 - 11:58
door blacklizard
Ja denk ik ook. Nu nog ééntje vinde he want ze liggen niet voor te rapen.
16d genoeg maar 20d met weinig km moeilijk

Geplaatst: 13.09.2012 - 16:06
door sequence
Ik heb nog wel een 2.0D te koop die is net ingelopen :-) (210.000km)
Toen ik die kocht heb ik ook proefgereden in een 1.6D en die vond ik te tam, de 2.0 heeft echt meer te vertellen in een V50.

Wil je echt iets leuks, ik zag op marktplaats een witte V50 bj 2008 (met zwart dak) voor minder dan 10.000 euro. Een D5, wel over de 2 ton gelopen maar ik zou dat zeker aandurven, die motoren zijn oersterk. Ik vind de prijs zo laag dat je wel alles goed moet uitzoeken. :-)

Geplaatst: 14.09.2012 - 15:15
door rona222
Ze steken zelfs een 1.6D drive in een s-v-60, een v-70, een s-80, zouden ze dan toch zo slecht zijn of te zwak voor een v50 ?

Geplaatst: 14.09.2012 - 17:14
door Janhertogh
Die 1.6d is een prima motor voor id v50. Groter zoals in de s80 heb ik ook merkwaardig gevonden en ben benieuwd hoe die motor het in dat soort slagschepen doet. Overigens namen we in de jaren negentig genoegen met dieseltjes die amper 60 pk bevatten. Het is maar vanuit welk perspectief je naar 'voldoende vermogen' kijkt.

Geplaatst: 16.09.2012 - 08:21
door robbie2
Janhertogh schreef:Die 1.6d is een prima motor voor id v50. Groter zoals in de s80 heb ik ook merkwaardig gevonden en ben benieuwd hoe die motor het in dat soort slagschepen doet. Overigens namen we in de jaren negentig genoegen met dieseltjes die amper 60 pk bevatten. Het is maar vanuit welk perspectief je naar 'voldoende vermogen' kijkt.
Precies. Als je bijvoorbeeld binnen 5 sec van 0 naar 100 Km/h wil, neem dan geen 1.6D. :lol:

Voor rest een prima motor en ik heb er na 1 jaar in rijden nog geen spijt van gehad ! Tuurlijk een 2.0d id natuurlijk sterker, maar is ook duurder.
't is maar wat je wilt.....

Geplaatst: 16.09.2012 - 08:58
door janvanmeer
Juist Robbie dat is het precies wat je zegt: "het is maar wat je wilt".
Je kunt hier nog vele pagina's over de voors en tegens van de verschillende motoren schrijven.
Ik rijd een 1.6 d en zou geen andere motor willen. Gewoonweg omdat dit (op afstand) de zuinigste motor is. De trekkracht bv. van 120 tot 140 is voor mij niet interessant want ik rijd niet harder dan 100. Als ik ga tanken geeft de bc een gemiddeld verbruik aan van 3.8 tot 4.2. Echt verbruik is dan 1:22 tot 1:24.
Als je een 2.0 hebt die je stevig berijdt tussen de 120 en 140 kom je zo aan 1:12 (vertelde een collega me) Met een 2.4 gaat dat nog een stapje verder. Deze laatste rijdt zeker het fijnst maar ik heb dat meerverbruik er niet voor over. Als je op cc 90 rijdt hoor je amper verschil tussen de motoren. Heb dit zelf getest.
Het is wat je eisen zijn en wat je ervoor uit wil geven.

Geplaatst: 16.09.2012 - 09:01
door Migaddo
blacklizard schreef:Ja denk ik ook. Nu nog ééntje vinde he want ze liggen niet voor te rapen.
16d genoeg maar 20d met weinig km moeilijk
Lage kilometers zijn leuk, maar persoonlijk heb ik een wat hogere kilometerstand met een goede onderhoudshistorie. Een diesel die minder dan 20K gemiddeld per jaar gereden heeft vertrouw ik niet, dan vraag ik me af of de vorige eigenaar de omslagpunt diesel/benzine wel begrepen heeft.

Geplaatst: 16.09.2012 - 09:03
door V70/2.4D/2003
Aan bovenstaande is verder weinig aan toe te voegen lijkt me. En daarom, voor janvanmeer: +1

Geplaatst: 16.09.2012 - 09:09
door bart simpson
En dat omslagpuntenverhaal heeft migaddo wel begrepen?

meerprijs 1.6D tov 1.8B was nw max € 2.000,--
mrb B per jaar v.a. € 608,--
mrb D per jaar v.a. € 1.232,--
Neem als vertrekpunt eens 15.000km/jr
bij een B met een verbruik van 1 op 10 heb je nodig 1.500ltr a 1.80 = € 2.700,-
bij een B met een verbruik van 1 op 15 heb je nodig 1.000ltr a 1.80 = € 1.800,--
bij een D met een verbruik van 1 op 15 heb je nodig 1.000ltr a 1.50 = € 1.500,-
bij een D met een verbruik van 1 op 20 heb je nodig 750ltr a 1.50 = € 1.125,--

Een benzine kost je p/jr bij 15.000km minimaal € 3.300,-- waar een diesel je minimaal € 2.700,-- kost, met ruim 3 jaar heb je de meerprijs eruit.
Bij 20.000km/jr heb je het lek nog eerder boven (< 2 jr)

Doe mij maar een diesel met een lage stand (ipv een moegestreden exemplaar van een leaserijder die het allemaal toch weinig uitmaakte) daar ga je nog veel langer plezier van hebben.
En van het begin aan heb je het veel lekkerdere koppel beschikbaar van een 1.6D, een 1.8 is een tamelijk dood ding