Pagina 2 van 3

Geplaatst: 15.09.2012 - 17:31
door toppertje
ik rij dit moment een V50 2.0D 6bak,maar ik vind die 6 versnellings
een drama.
je blijft schakelen,terwijl de motor koppel genoeg heeft om het met 5versnellings
te kunnen doen.
en echt zuinig kan ik hem dan ook niet vinden.
1:14/15 dan houd het wel op.
met de vorige V70 2.5D deed ik 1:15/16 met dezelfde rijstijl,en deze was nog
getuned ook!

Geplaatst: 15.09.2012 - 17:35
door Fredhead
Ik reed met mijn V50 2.0D ook gemiddeld een 1 op 14 en dat was het wel.
Vond de 6bak wel weer fijn, ben blij dat ik die nu ook weer heb.

Ontopic: Ik vraag me alleen wel echt af of de besparing op weegt tegen de kosten van de aanschaf van een andere wagen.
Met 80 euro in de maand zou je toch meerdere jaren met de huidige auto door kunnen rijden voordat je echt voordeliger uit bent

Geplaatst: 15.09.2012 - 18:01
door Beers!
Gerardf schreef:Ik rij ook met een 130PK met GT maar zit gemiddeld tussen de 1:15 en 1:16 (aan de pomp gemeten), ik rij wel veel snelweg kilometers.
Als je hem rustig berijddan valt he verbruik reuze mee.
Als het bedrag afzet wat je nu extra gaat inversteren t.o.v. de besparing per maand dan denk ik dat je toch nog wel een tijdje bezeg bent voor dat de inverstering er uit hebt.
Das een prima verbruik! Ik haal nooit 1:15, ook niet in een rit van 900 km met een snelheid van 120 op cruisecontrol. En de investering is ook omdat het leuk is he :) Ik heb er ook al 365.000km op staan.

Geplaatst: 16.09.2012 - 19:20
door Quota
Ik rij over ruim 50K km nu net iets beter dan 1 op 16 .... Grootste invloed heeft de rechtervoet, dan pas de configuratie van de auto (wel of geen GT/AWD) . 6 bak bevalt mij prima, voelt wel wat minder trefzeker dan de 5 bak die achter mijn oude 2.5D zat.

Geplaatst: 16.09.2012 - 20:34
door Turbotom
Ik rijd gemiddeld 1:14. Boordcomputer geeft iets minder dan 7liter/100km aan. Kan wel zeggen dat ik een rustige rijstijl heb, dus veel beter dan dit zit er niet in. Heeft van alles te maken met het roetfilter.

Tom

Geplaatst: 16.09.2012 - 21:27
door Quota
Turbotom schreef:Ik rijd gemiddeld 1:14. Boordcomputer geeft iets minder dan 7liter/100km aan. Kan wel zeggen dat ik een rustige rijstijl heb, dus veel beter dan dit zit er niet in. Heeft van alles te maken met het roetfilter.

Tom
Wel typisch dat ik dan 2 km verder kom per liter, is dat het verschil tussen de twin-scroll turbo en het motor management?

Geplaatst: 16.09.2012 - 21:42
door Msuidgeest
De huidige diesels zijn sterk genoeg voor 3 versnellingen: 1 om op te trekken, 2 voor in de stad en 3 voor alles boven de 50 km/uur.

Geplaatst: 16.09.2012 - 21:44
door wtr_s60
Msuidgeest schreef:De huidige diesels zijn sterk genoeg voor 3 versnellingen: 1 om op te trekken, 2 voor in de stad en 3 voor alles boven de 50 km/uur.
Afbeelding

Geplaatst: 16.09.2012 - 22:07
door 4wielen
Turbotom schreef:Ik rijd gemiddeld 1:14. Boordcomputer geeft iets minder dan 7liter/100km aan. Kan wel zeggen dat ik een rustige rijstijl heb, dus veel beter dan dit zit er niet in. Heeft van alles te maken met het roetfilter.
Ik rijd gemiddeld ongeveer 1:16 (en volgens de boordcomputer 6,0L / 100KM), dus het kan toch echt zuiniger... :P

Geplaatst: 16.09.2012 - 22:49
door Turbotom
4wielen schreef: Ik rijd gemiddeld ongeveer 1:16 (en volgens de boordcomputer 6,0L / 100KM), dus het kan toch echt zuiniger... :P
Die van mij is fully loaded :P

Tom

Geplaatst: 16.09.2012 - 22:58
door sbv
Mijn V70 ook, maar of het veel uitmaakt kwa verbruik.

Geplaatst: 17.09.2012 - 08:57
door 4wielen
[quote="TurbotomDie van mij is fully loaded :P
Tom[/quote]

Daarmee bedoel je dat je achterbak continu vol ligt met stenen en ijzer, of wat?

Geplaatst: 17.09.2012 - 12:47
door Jers3n
Quota schreef:
Turbotom schreef:Ik rijd gemiddeld 1:14. Boordcomputer geeft iets minder dan 7liter/100km aan. Kan wel zeggen dat ik een rustige rijstijl heb, dus veel beter dan dit zit er niet in. Heeft van alles te maken met het roetfilter.

Tom
Wel typisch dat ik dan 2 km verder kom per liter, is dat het verschil tussen de twin-scroll turbo en het motor management?
4wielen schreef:Ik rijd gemiddeld ongeveer 1:16 (en volgens de boordcomputer 6,0L / 100KM), dus het kan toch echt zuiniger... :P
Rijden Quota en 4wielen allebei niet met een MT ipv de GT van Tom?

Overigens als dat 'fully loaded' op de opties slaat is de mijne dat ook en ja, dat maakt nogal wat uit in gewicht en logischerwijs dus ook in verbruik. Gewogen gewicht van mijn XC70 zonder ladingen of inzittenden met 3/4 tank diesel is al gauw ca. 1890 kg, dus ietsje hoger dan de 1676 kg van het kentekengewicht.
Verklaart ook meteen het hogere verbruik bij stads-km's, alle kilo's opgang brengen kost gewoon de nodige diesel, als het eenmaal rolt is de D5 m.i. redelijk zuinig.

Geplaatst: 17.09.2012 - 14:40
door Quota
Oeps, overheen gelezen, ik rij inderdaad in een MT.

Geplaatst: 17.09.2012 - 17:45
door Akkoord
wtr_s60 schreef:Damn jullie Nederlanders, kunnen jullie niet gewoon praten over aantal liters verbruik / 100km ? :P

Persoonlijk praat ik ook niet graag over liters verbruik/100km ; Ik rijd bijna altijd andere afstanden , 100 km komt vrijwel niet voor.......

BC; 7,4 l/100km (LPG; 1:11,4)

Geplaatst: 18.09.2012 - 22:42
door Voorn
Ik hou het verbruik zelf bij met een Excel spreadsheet.
Kom met mijn V70 D5 Edition II met Geartronic (5 bak) uit 2005 met 315.000 km gereden met veel snelwegkilometers op een gemiddelde van 1:13,2

Geplaatst: 19.09.2012 - 08:16
door Cygnus
Voorn schreef:Ik hou het verbruik zelf bij met een Excel spreadsheet.
Ik ook. Volgens mijn Excel:1:14.3 over bijna 45k km. Zuinigste tank 1: 16.73 onzuinigste 1:12.11 met een 2006 M6 bak

Geplaatst: 19.09.2012 - 08:58
door Quota
@Cygnus, is dat een GT?

Geplaatst: 19.09.2012 - 09:13
door edraket
Heb de gegevens van mijn vorige (2.4D 6 bak hand MY2006 met roetfilter) er even bij gepakt. Deze heeft over een afstand van ong 20.000 km 1:16,8 (5,9l/100km) gereden. Is wel een periode van najaar tot voorjaar. Denk dat als ik de zomer erbij neem iets lager uit te komen. Ik rijdt dan namelijk met 18" velgen en dat kost heel wat extra brandstof (ga 's zomers de 1:16 niet halen).

Die daarvoor (S60 D5 2002 hand) deed over een zelfde afstand 1:15,2 (6,6l/100km). Best wel een fors verschil.

Overigens doet mijn nieuwe (2.4D 2008) doet over een afstand van 11.000 km 1:16,5 (6,1l/100km). Verbruik zal nog wel iets oplopen, heb zojuist 18" eronder gemonteerd.

Zijn allemaal verbruikscijfers aan de pomp.

Geplaatst: 19.09.2012 - 09:19
door Cygnus
Quota schreef:@Cygnus, is dat een GT?

Ik heb die afkorting niet gebruikt maar hier wordt daar de Geartronik automaat mee aangeduid.