Pagina 2 van 2
Geplaatst: 12.10.2012 - 09:35
door edraket
Bij grotere schijven komt de remklauw meer uit het hart van de wielnaaf te staan. Dat geeft een groter remmoment. Denk aan het losdraaien van een bout. Dat gaat ook een stuk makkelijker met een langere sleutel. Je hebt dus iets meer remwerking bij gelijke pedaalkracht, en dat geeft een beter remgevoel. Daarnaast kan de schijf ietsje mer warmte opslaan en ook kwijt dankzij het grotere oppervlak. De remklauwen blijven gelijk, dus bij zeer hard remmen zal de werking niet veel anders zijn.
Geplaatst: 12.10.2012 - 10:16
door Doeke Dobma
Bedankt Johan S60 voor je antwoord, al moest ik er wel 2x over nadenken.
edraket schreef:Denk aan het losdraaien van een bout. Dat gaat ook een stuk makkelijker met een langere sleutel.
Na dit bericht begreep ik het in 1x

Geplaatst: 12.10.2012 - 11:43
door M@rcel
ook bij hard remmen zal er verbetering zijn. Omdat de diameter van de schijven groter is, is de omtrek ook groter. Per omwenteling van de schijf, komt er daardoor meer cm2 remschijfstaal onder de (naar buiten geplaatste) klauwen/blokken door.
De grotere schijf maakt bij 100km/h hetzelfde aantal omwentelingen/minuut als de kleinere, maar omdat de omtrek groter is, komt er meer staal onder de remblokken door en dat vergroot je remvermogen.
Geplaatst: 12.10.2012 - 11:51
door EVV
Totdat je zo hard remt dat het ABS in grijpt, dan zit je op de grens van wat je banden kunnen. Als je dit met de standaard remmen voor elkaar krijgt, zal de maximale remkracht niet beter worden met grotere schijven, je banden zijn dan immers de beperkende factor.
Geplaatst: 12.10.2012 - 11:56
door M@rcel
EVV schreef:Totdat je zo hard remt dat het ABS in grijpt, dan zit je op de grens van wat je banden kunnen. Als je dit met de standaard remmen voor elkaar krijgt, zal de maximale remkracht niet beter worden met grotere schijven, je banden zijn dan immers de beperkende factor.
+1
Geplaatst: 12.10.2012 - 12:53
door Quota
EVV schreef:Totdat je zo hard remt dat het ABS in grijpt, dan zit je op de grens van wat je banden kunnen. Als je dit met de standaard remmen voor elkaar krijgt, zal de maximale remkracht niet beter worden met grotere schijven, je banden zijn dan immers de beperkende factor.
Wat dan in mijn ogen de originele melding dat de remmen tekort schieten redelijk grondstoffelijk onderuit haalt. Immers, ik heb met de huidige remmen al regelmatig het ABS "aan" gekregen.
Dat grotere schijven dus wat beter doseerbaar kunnen zijn en misschien prettiger (maar da's dan subjectief, toch?) aangrijpen staat er dan even buiten.
Snap ik het nog? :roll: