Foutcode 1-2-1

Alles over de 440 / 460
frank460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
Locatie: Rotterdam

Zojuist heb ik de MAP sensor weer even losgehaald en even nader bekeken, net zoals de slangetjes rondom. Slangetjes waren niet gescheurd en zag er naar mijn mening gewoon schoon uit van binnen. Toch voor de zekerheid de contacten even ingesprayed met contactspray en heb de foutcodes even gereset (accu loshalen, toch?).
Vervolgens ben ik een stukje gaan rijden en reed zoals verwacht in het begin even wat stotterig maar vervolgens reed hij weer prima. Daarna even nog wat kleine andere dingetjes gedaan aan de auto en ben weer een stukje gaan rijden. Zachtjes optrekken, normaal optrekken en wanneer de auto op temperatuur was even flink doorgetrokken. Auto weer even stationair laten draaien en weer een stukje gaan rijden.
Toen heb ik weer even getest of er nog een foutmelding was maar nee, 1-1-1 gaf die aan.
Is het nou opgelost of...?
frank460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
Locatie: Rotterdam

Niemand?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

die code 1-1-1- wil zeggen dat er geen storingen meer zijn.
keer klepspeling controleren ook,die staan te strak vrees ik!
frank460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
Locatie: Rotterdam

Nee ik begrijp dat er geen storingen meer zijn maar bedoel meer van is het probleem dan verholpen? In de zin van zit het probleem er nog steeds maar wordt het niet weergegeven?
Hoe keer ik de klepspeling? Kan het zo zijn dat die "opeens" te strak zijn gaan staan dan?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als ze lange tijd niet gesteld zijn,dan is de kans groot dat ze een keer gesteld moeten worden,staan ze te strak,dan heb je ook storingen en slecht lopen enz enz.
Of het probleem verholpen is,dat weet ik niet,als hij ze niet meer opgeeft,is het dus ok.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je merkt toch vanzelf of je probleem is opgelost? Dat kan ik niet vanachter m'n laptop voor je beoordelen dat zal je toch echt zelf moeten bepalen.
frank460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
Locatie: Rotterdam

De vraag die ik stelde was dus niet voor niks, het probleem was maar tijdelijk verholpen. Van het een op het andere moment reed de auto weer slecht, na een nacht stil te hebben gestaan. Hij sloeg in een keer af nadat ik een bocht moest gaan maken en terug wilde schakelen naar z'n 2. In het begin hield hij bij vol gas in en naar mate de kilometers vorderde bij 3/4 gas en bij half gas ook. Heb er weer wat benzine bij gegooid aangezien hij nog minder dan 1/3 had.
Ik heb hem daarna even stil gezet om de foutcode uit te lezen, 1-1-1 was de melding. Ik toch weer even verder gereden maar de auto bleef slecht rijden.
Auto sloeg maar "een paar keer" af (niet door mij) waar dat eerst vaker was (zie link in het begin van de topic).
Eenmaal thuis aangekomen weer foutcode uitlezen, en nu dus weer 1-2-1.
Is het dan toch de MAP sensor?
frank460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
Locatie: Rotterdam

Eindelijk eens tijd gehad om het probleem weer eens wat nader te bekijken.
Heb even de slangetjes van de MAP sensor nagelopen. Het slangetje van de MAP sensor naar motorblok bestaat uit twee slangetjes, een wat dikkere die van het motorblok afkomt en vervolgens wat dunnere die naar de MAP sensor gaat. Moet dit eigenlijk 1 slangetje zijn of maakt dat niet uit?

Enfin, ik heb het slangetje er even afgehaald en ik kwam het volgende tegen...

Dit is dus het dikkere slangetje dat aan de ene kant wat scheurtjes heeft. Slangetje even bekeken of dat die vuil was en ja dat was die (zie foto's, de zooi wat ik er uithaalde is te zien aan de schroevendraaier. Wat wazige kwaliteit (iPhone) maar goed.)

Daarna alles weer terug gezet en de motor gestart. Hij loopt stationair dus nu slechter, schommelt heel erg tussen de 800/900 en 1000/1100 toeren.
Kan dit dan het probleem zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ramon&Ramon schreef:Zijn de slangetjes heel die achter de monopiont zitten en degeen die naar de MAP gaat?
Is er in de stekker van de map geen draadje los,even onder het afdichtrubbertje kijken of er niets stuk is of groen uitgeslagen.
Zit de restrictie in het vacuumslangetje naar de map toe?
Dat is een klein koperen busje.
frank460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
Locatie: Rotterdam

In het slangetje zit wel een klein koperen busje, ik zag er in ieder geval iets glimmends in zitten (waar is dit voor dan?)
Kan je de MAP (dus het blokje zelf) dan ook nog een keer open halen?

Ik had net overigens de auto even gestart toen ik de MAP even er af had gehaald (Lambda lampje brandde uiteraard), hij liep stationair rond de 1000 toeren en had het gevoel dat hij veel rustiger liep dan met erop. Of is dit normaal? Toen heb ik even de contacten van de MAP ingespoten met contactspray en de auto weer gestart en even een klein stukje gereden. Auto trok harder op dan voorheen had ik het idee. Maar dat kan ook tussen de oren zitten uiteraard.

Is de MAP dan niet gewoon de boosdoener?
frank460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
Locatie: Rotterdam

Zojuist de stappenmotor + contacten schoongemaakt en de auto rijdt een stuk beter en slaat ook niet meer af. Hij loopt stationair 1000 toeren (na een aantal km te hebben gereden), zonder hevige schommelingen. Maar is 1000 toeren stationair niet nog steeds te veel?
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

ja, moet 900 zijn. Kijk de slangetje eens na van het koolstoffilter. die zit in het rechter binnenscherm. Daar lopen ook slangetjes heen vanaf je inlaatspruitstuk
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Heb je dat gescheurde slangetje al gerepareerd van de map? Die lekt ws valse lucht.
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

Valse waarde, meer lucht door valse lucht, van de Manifold air pressure (MAP) sensor zorgt er voor dat er te weinig benzine in je cilinders komt, of beter gezegt te veel lucht. door teveel lucht lopen de toeren omlaag, je lambda sonde registreert een verkeerde zuurstof waarde waardoor hij dit gaat tegen werken met meer benzine waardoor je weer meer toeren krijgt dan speelt de MAP sensor weer in en zo krijg je het schommelen.

in het kort, valse lucht Lamda waarde > 1, lambda sonde wil weer Lamda=1 dus meer benzine dan speelt de MAP sensor waarde weer een grotere rol waardoor Lamda > 1 optreed en dan terug bij begin.

Daarnaast rij je in hogere toeren met te weinig benzine, het gebrek aan vermogen wat beschreven staat. Door demonteren en opnieuw monteren kan het zo zijn dat je met het vuil uit de slang tijdelijk het lek dichtte waardoor de waarde van MAP sensor wel weer klopte. Door hoge luchtstromen op het hoge toeren gebied word het vuil weg gezogen, het gat begint klein waardoor je het effect op hogere toeren beter merkt dan lage toeren. Door het doorrijden groeit het gat weer en treedt het ook op bij de lageren toeren.

Helaas dat dit topic een jaar oud is, ik hoop wel dat mensen in de toekomst gebruik kunnen maken van deze informatie met het opsporen van de oorzaak bij soortgelijke problemen.
Volvo 440 1.8 GLE Maart 1993 (Groen, 230.000km).
Volvo 440 1.8 GLE April 1993 (Zilver 124.000km).
Foto van de auto's:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8624_n.jpg
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”