Pagina 2 van 3

Geplaatst: 03.10.2012 - 15:41
door Quota
Voor de volledigheid dan maar:
vaste lasten per maand
Wegenbelasting € 134,00
Verzekering € 76,00

Variabele lasten per km
Brandstof € 0,09
onderhoud € 0,04
subtotaal € 0,13

Variabele kosten totaal
Totaal kilometers gereden 50.792
Opbrengsten gedeclareerde km's € 3.069,36
Totaal kosten brandstof € 4.575,59
totaal kosten onderhoud € 2.489,80
totaal kosten wegenbelasting € 2.948,00
totaal kosten verzekering € 1.672,00
Totaal kosten afschrijving € 5.500,00

Kosten totaal gemaakt € 17.185,39
kosten per kilometer € 0,34
Kosten per kilometer incl vergoeding voor decalarabele km's € 0,278
Kosten per kilometer incl. alle vergoedingen € 0,19

Geplaatst: 03.10.2012 - 15:49
door pieneman
volvov70r,
Enige verschil is dat ik een S60 D5 heb. Deze inderdaad enkel WA is verzekerd omdat ie 10 jaar oud is en daarnaast rij ik iets meer kilometers. Ik had alleen geen afschrijving meegenomen in mijn eerdere calculatie, als ik daar € 1000,00 voor neem voor de afgelopen 13 maanden komt mijn plaatje er iets anders uit te zien:

Wegenbelasting plus verzekering: € 2.296,00
Onderhoud: € 935,85
Brandstof: € 2.184,90
Afschrijving: € 1.000,00

Kosten totaal: € 6.416,75
Totaal aantal km: 21.729
Bruto kosten per kilometer: € 0,295
Totaal netto vergoedingen € 2.589,12
Netto kosten per kilometer incl. alle vergoedingen € 0,176

Maar wel net onder de 30 cent....

Geplaatst: 03.10.2012 - 19:24
door kuupertie
Ik zit op 107.500 KM met 6007.32 onderhoud (dus ex brandstof).
Ik doe kleine beurt (zelf) elke 15.000km.
Kortom 0.056 euro/km ex brandstof.

0.15 euro/km onderhoud, verzekering, belasting

Geplaatst: 03.10.2012 - 20:01
door JeroenSpock
volvov70r schreef:Ben wel benieuwd naar het plaatje van wie dit allemaal voor 30 cent kan doen. Alleen WA verzekerd, lager verbruik en veel km maken?
In mijn geval niet zo moeilijk, ik kijk even in excel en die laat me alles zien :)
Voor afschrijving heb ik trouwens het volledige aanschafbedrag genomen en hij is WA+ verzekerd.

Aanschafprijs auto € 7.950,00
Totaal onderhoud € 5.983,14
Wegenbelasting € 4.749,00
Verzekering € 2.214,13
Diesel € 6.312,55

Komt totaal op 28,55 cent per kilometer.
Vergoeding: €4,40 per dag (voor 54km). Dat is niet genoeg maar dat maakt me niet uit.

Geplaatst: 03.10.2012 - 20:47
door Pikantje
Ik heb mijn S60 (handgeschakeld / MY2001 / 2.4-170 pk / Vialle LPi) 7,5 jaar geleden gekocht met toen 163.000 km op de klok. Inmiddels staat de teller op 350.000.

De auto krijgt iedere 20.000 km - conform Volvo-onderhoudsvoorschrift - een beurt bij een Volvo-specialist, dus bij 310.000 km is de distributieriem weer vervangen

Ik ben een enorme pietlut, dus wil ik nog wel eens meer (laten) vervangen dan strikt noodzakelijk is. Buiten onderhoudsbeurten en reguliere slijtagedelen (banden, remblokken en -schijven, uitlaat etc.) heb ik de volgende grote en dure vervangingen laten doen of zelf gedaan
- LPi-pomp (±250.000)
- Injectoren ultrasoon laten reinigen (±280.000, zelf gedemonteerd en gemonteerd)
- Injectorhouders vast laten zetten (±270.000)
- Condensor v.d. airco (±280.000)
- ETM (±270.000)
- Schokdempers (achter bij ±300.000, vóór bij 350.000)
- Kleppen uit voorzorg laten stellen, tegelijk met vervangen distributieriem (±310.000)
- Draagarmen+allerlei kogels voorwielophanging (±320.000, zelf gedaan)
- Achterste uitlaatdemper (±340.000)
- Bobines (±270.000, zelf gedaan)
- Prise-as opnieuw smeren incl. vervanging koppeling (±240.000)

Ik heb alle rekeningen eens opgeteld en wat komt daar uit: ± € 12.500,-

Dat is nog zónder de kosten van de 350.000-onderhoudsbeurt (o.a. voorste schokdempers, veerpootlagers, remslangen) dus tel ik er nog eens € 1.500,- bij; in totaal dus €14.000,-

Ik heb inmiddels slechts 187.000 km met de auto gereden sinds de aanschaf. E.e.a. resulteert in een km-kostprijs van 7,5 ct/km voor al het onderhoud en andere reparaties. Hier zit dus álles in excl. schades: beurten, banden, remmen, uitlaat, airco, ETM, kleppen stellen, koppeling, draagarmen, LPi-zaken enz. enz.


Als ik dan tóch aan het rekenen ben:
- afschrijving: ± 5,5 ct/km (± €10.000)
- wegenbelasting: ± 5 ct/km (G3, 20.000 km/jaar)
- brandstof: ± 7,5 ct/km (verbruik ±1:9, €0,70/liter)
- Verzekering: ± 1,5 ct/km

TOTAAL: 27 ct/km

Geplaatst: 03.10.2012 - 22:02
door JosW
Pikantje schreef:Ik heb mijn S60 (handgeschakeld / MY2001 / 2.4-170 pk / Vialle LPi) 7,5 jaar geleden gekocht met toen 163.000 km op de klok. Inmiddels staat de teller op 350.000.

De auto krijgt iedere 20.000 km - conform Volvo-onderhoudsvoorschrift - een beurt bij een Volvo-specialist, dus bij 310.000 km is de distributieriem weer vervangen

Ik ben een enorme pietlut, dus wil ik nog wel eens meer (laten) vervangen dan strikt noodzakelijk is. Buiten onderhoudsbeurten en reguliere slijtagedelen (banden, remblokken en -schijven, uitlaat etc.) heb ik de volgende grote en dure vervangingen laten doen of zelf gedaan
- LPi-pomp (±250.000)
- Injectoren ultrasoon laten reinigen (±280.000, zelf gedemonteerd en gemonteerd)
- Injectorhouders vast laten zetten (±270.000)
- Condensor v.d. airco (±280.000)
- ETM (±270.000)
- Schokdempers (achter bij ±300.000, vóór bij 350.000)
- Kleppen uit voorzorg laten stellen, tegelijk met vervangen distributieriem (±310.000)
- Draagarmen+allerlei kogels voorwielophanging (±320.000, zelf gedaan)
- Achterste uitlaatdemper (±340.000)
- Bobines (±270.000, zelf gedaan)
- Prise-as opnieuw smeren incl. vervanging koppeling (±240.000)

Ik heb alle rekeningen eens opgeteld en wat komt daar uit: ± € 12.500,-

Dat is nog zónder de kosten van de 350.000-onderhoudsbeurt (o.a. voorste schokdempers, veerpootlagers, remslangen) dus tel ik er nog eens € 1.500,- bij; in totaal dus €14.000,-

Ik heb inmiddels slechts 187.000 km met de auto gereden sinds de aanschaf. E.e.a. resulteert in een km-kostprijs van 7,5 ct/km voor al het onderhoud en andere reparaties. Hier zit dus álles in excl. schades: beurten, banden, remmen, uitlaat, airco, ETM, kleppen stellen, koppeling, draagarmen, LPi-zaken enz. enz.


Als ik dan tóch aan het rekenen ben:
- afschrijving: ± 5,5 ct/km (± €10.000)
- wegenbelasting: ± 5 ct/km (G3, 20.000 km/jaar)
- brandstof: ± 7,5 ct/km (verbruik ±1:9, €0,70/liter)
- Verzekering: ± 1,5 ct/km

TOTAAL: 27 ct/km
Uitgaande van het feit dat jouw betoog realistisch is moet ik dus niet klagen over mijn 30 eurocent per kilometer? Bovendien heb ik al die reparaties niet gehad (nu 200.000 kilometer) Wel schokbrekers voor, nieuwe accu, draagarm rechts-voor. En ook mijn "mannetje" is een pietlut.

Geplaatst: 03.10.2012 - 22:29
door Quota
Gewoon een kwestie van lang doorrijden met een auto wordt ie vanzelf goedkoper van per km

Geplaatst: 03.10.2012 - 22:35
door Bakboord1
Als je goedkoop uit wilt zijn moet je dus heel veel kilometers gaan autorijden. ;)

Geplaatst: 04.10.2012 - 08:02
door Quota
Bakboord1 schreef:Als je goedkoop uit wilt zijn moet je dus heel veel kilometers gaan autorijden. ;)
Euhhh.... het was al later, ik bedoelde te zeggen dat je dan heel veel kilometers met één auto moet blijven rijden, dus niet elke 3 jaar een nieuwe/andere auto, daar worden ze pas duur van...

Geplaatst: 04.10.2012 - 08:42
door V70/2.4D/2003
Zo is dat, V70 diesel kopen en net zo lang door blijven rijden totdat de APK voor beul gaat spelen.

En verder.......ik ben gestopt met het inzichtelijk maken van allerlei kosten. Mij is gebleken dat ik daar stapelgek van ga worden en tot de conclusie kom dat ik feitelijk een armoezaaier ben. 8)

Geplaatst: 04.10.2012 - 09:55
door edraket
Eigenlijk maakt het niet eens zoveel uit of je de auto nu goed of slecht onderhoud. Dat doet erg weinig met de uiteindelijke km prijs. De vaste component (verzekering, MRB, afschrijving enz) zijn zwaar dominant in het kosten totaal.

De km prijs hangt voor een groot deel af van de afschrijving die je hebt. Als je een redelijk nieuwe auto aanschaft zie je dat je een dergelijke auto niet onder de 30ct krijgt. Bij een oudere auto of een met veel km's lukt dat wel.

Meestal koop ik elke 3 jaar een andere, en het lukt me niet om onder de 30 ct te komen. Ik kom op de volgende bedragen uit:
S60 D5, 3 jaar gehad, van 182.000 tot 247.000; 30,7 ct/km all inn
V70 2.4D 3 jaar gehad, van 178.000 tot 262.000; 35 ct/km all inn

Als ik de laatste nog 2 jaar had door gereden was de km prijs wel behoorlijk gezakt vanwege de afgenomen afschrijving. Echter is een frisse auto me ook iets waard. Na de 220.000 km vind ik onze Volvo's net iets minder lekker gaan rijden is mijn ervaring. Voor mij een reden om weer naar iets anders te kijken.
Ik heb mijn nieuwe auto met een iets andere benadering gekocht. Veel minder km's en verwacht ook minder onderhoudskosten tegen een iets hogere afschrijving. Denk dat het per saldo niet veel uit maakt, allen wederom een lekkerder auto.

Volgens mijn calculatie moet ik met mijn huidige auto bij 5 jaar gebruik net onder de 35 ct uit komen.

Geplaatst: 04.10.2012 - 10:29
door volvov70r
Thanks voor de reacties.
Heb inmiddels wel duidelijk waar de verschillen in zitten.
Het geeft wel te denken moet ik zeggen.

Wou nog 1 kleine aanvulling maken:

Naar mijn idee hangt de waarde van je auto (even afgezien van of tie fatsoenlijk onderhouden is) toch af van zowel bouwjaar als kmstand. Dus meer kms lijkt mij dat je wel iets meer zal moeten afschrijven. Natuurlijk gaat dit naar verhouding wel minder hard.

Idem met onderhoud, dat zal ook wat sneller in de papieren met meer kilometers lijkt mij. Ook naar verhouding minder snel maar toch.

Dit even om het begrip "vaste lasten" een beetje te nuanceren.

Met 24.000 km (hypothetisch) kom ik op zo'n 45 ct/km uit.

Waarschijnlijk vooral omdat ik m "te jong" heb gekocht (veel hogere afschrijving) en hogere brandstofkosten.

Geplaatst: 04.10.2012 - 11:06
door Quota
Voor een Diesel is het voor mij juist een pre als een jonge auto veel km's heeft gemaakt. Mijn auto was dik drie jaar oud toen ik hem kocht, maar had al wel 180K km gemaakt. Dan weet je dat dat vooral km's op bedrijfstemperatuur zijn geweest, en die zorgen nu net voor de minste slijtage...

Daarnaast is scherp inkopen ook bepalend voor je afschrijving.

Geplaatst: 04.10.2012 - 20:42
door edraket
Quota schreef:Voor een Diesel is het voor mij juist een pre als een jonge auto veel km's heeft gemaakt. Mijn auto was dik drie jaar oud toen ik hem kocht, maar had al wel 180K km gemaakt. Dan weet je dat dat vooral km's op bedrijfstemperatuur zijn geweest, en die zorgen nu net voor de minste slijtage...

Daarnaast is scherp inkopen ook bepalend voor je afschrijving.
Daar ben ik het niet mee eens, Juist de slijtage onderdelen maakt het niets uit of je lange of korte stukjes hebt gereden. Denk aan remmen, draagarmen, schokbrekers enz. De delen die te lijden hebben van korte ritjes als koppakking, zuigers, lagers enz gaan niet stuk bij onze auto's.

Geplaatst: 05.10.2012 - 08:03
door Quota
Ed, op een aantal punten geef ik je gelijk (draagarmen, banden etc.) maar qua remmen en schokbrekers, is het cruisen op een snelweg wel degelijk minder belastend dan het rijden in de stad of op provinciale wegen.

Geplaatst: 06.10.2012 - 13:33
door msxx
Sinds 2006 rijd ik met een privé auto naar klanten toe. Totaal aantal kilometers op jaarbasis is tussen de 75.000 en 90.000km waarvan max 15.000km privé.

Dit deed ik (met prettige dieselprijzen) voor 0,26ct bruto (dus 7cent belast wat maakt 0,235 netto per km) en daar kwam ik mee uit.
Sinds 2 jaar heb ik het anders geregeld 19cent per kilometer + tankkaart. En daar kom ik ruim mee uit.
Netto komt dat overeen met zo'n 31 cent per kilometer.

Wat rijd ik daarvoor: Een S80 D5 full option, gekocht op 5jr oud met 80.000km. Hiermee rijd ik door tot 300.000km en dan gaat hij eruit.
Afschrijving in die 3jr is zo'n 15.000km, allrisk verzekerd. Kost me helemaal niets en dat weet ik zeker omdat ik de autovergoeding naar een aparte rekening laat storten en van daaruit alle autogerelateerde kosten betaal. Dus vrij goed inzichtelijk wat ik hieraan overhoud.

En in the end heb ik op de reguliere rekening ook nog het voordeel dat er geen bijtelling in minder gebracht is op mijn salaris. Dat tel ik daar nog niet in mee...
Leaseauto's zijn alleen leuk als je weinig zakelijke kilometers rijdt. In elk ander geval kan je beter privé rijden

Geplaatst: 06.10.2012 - 19:29
door NielsPHEV
Die constructie met de tankkaart is leuk maar bij een controle heb je (en je werkgever) naar mijn stellige overtuiging een serious probleem en zullen de brandstofkosten met terugwerkende kracht en boete worden belast via IB

Geplaatst: 08.10.2012 - 05:11
door kuupertie
idd is verkapt inkomen. Economisch delict: ontduiken van loonbelasting

Geplaatst: 08.10.2012 - 12:50
door pieneman
Dat is niet helemaal waar, het is nml afhankelijk van de werkgever welke fiscale regels hij gebruikt. Vanaf 1-1-2012 is het mogelijk om een percentage, geloof 6%, van de totale loonkosten van het bedrijf als netto vergoeding uit te keren. De tankpas zou als voorschot kunnen dienen en de werkgever boekt dat onder onkosten vergoeding. Hiermee kunnen beide partijen voordeel halen. Of dat hier van toepassing is weet ik niet, voor 2012 iig niet.
Economisch delict (alleen voor werkgever) en andere termen is wat voorbarig als de details niet bekend zijn.

Geplaatst: 08.10.2012 - 13:20
door NielsPHEV
pieneman schreef:Dat is niet helemaal waar, het is nml afhankelijk van de werkgever welke fiscale regels hij gebruikt. Vanaf 1-1-2012 is het mogelijk om een percentage, geloof 6%, van de totale loonkosten van het bedrijf als netto vergoeding uit te keren. De tankpas zou als voorschot kunnen dienen en de werkgever boekt dat onder onkosten vergoeding. Hiermee kunnen beide partijen voordeel halen. Of dat hier van toepassing is weet ik niet, voor 2012 iig niet.
Economisch delict (alleen voor werkgever) en andere termen is wat voorbarig als de details niet bekend zijn.
Beste Pieneman je zult doelen op de werkosten regeling die naar 1,6 % is gegaan 2012 dat kan hier gezien de bedragen nooit van toepassing zijn (75.000 - 90.000 km). Er is gesteld dat dit er al twee jaar een tankpas naast 0,19 cm/km wordt vergoed en dat mag niet. Ook zal de werkkosten regeling niet als aanvulling op 0,19/km mogen worden gebruikt. Bij controle hebben werkgever en werknemer een serieus probleem