Pagina 2 van 3

Geplaatst: 01.10.2012 - 19:39
door roadrage
LOL!

of..
- er is iets mis met de meegekregen D5
- het zit tussen de oortjes

mn buurman heeft een V50 1.6D, ik kreeg hem amper achter mijn stuur vandaan toen we van het weekend even naar de bouwmarkt gingen..says it all

Geplaatst: 01.10.2012 - 20:13
door kuupertie
Een D5 komt pas uit de voeten bij 2500rpm

Geplaatst: 01.10.2012 - 20:16
door JeroenSpock
Daar heb je wel gelijk in kuupertje, ik krijg nog een keer een trap in mijn rug vlak voor 3000 rpm.

Ger, ik blaas dat ding af en toe wel eens schoon en dan zit 'ie zo boven de 180. Maar moet heel af en toe uit een late dienst, dat rijbewijs verdient wel m'n geld.

Geplaatst: 01.10.2012 - 20:19
door ivoandriessen
Als het een automaat betrof dan valt er nog wat voor te zeggen, die kan door de jaren heen, zeker met 300.000 km dusdanig ingeleerd zijn dat het optrekken wat tegenvalt. Uit eigen ervaring......

Bak gereset en trekken als de donder....

Geplaatst: 01.10.2012 - 20:27
door NielsPHEV
heb jaren een 2001 "oer" D5 gereden in een S60 die auto was echt snel een 1.6D komt echt niet in de buurt van de D5. Een GT en zeker die in de modellen 2001 2002 geleverd zijn maken de auto wel minder levendig

Re: S60 D5 als vervangwagen

Geplaatst: 02.10.2012 - 09:40
door Chrizzle D5
Kobayashi schreef:Hi all,

Ik heb zojuist een vervangwagen meegekregen. Was benieuwd toen ze mij de sleutels van een S60 D5 meegaven (ik gok zo van het jaar 2002). Zal straks eens in het boekje kijken voor meer info.

Om eerlijk te zijn: valt me dat tegen seg.... Ik vind mijn v50 1.6D soepeler en (precies) heviger accelereren dan een S60 D5. Ofwel is hij al die jaren "lui" gereden, maar ben er dus allesbehalve van onder de indruk :(

Het zou mij niet verbazen als het idd een D5 is met "wat onder de leden". Onder het mom: niet goed genoeg voor de verkoop, laten we hem dan maar inzetten als vervangende auto, die korte ritjes redt ie voorlopig wel... ?

Mijn ervaring met mijn D5 is ook dat als anderen er in rijden, dat ze echt enthouasiast zijn. Ook bv. iemand die wel eens in een forse BMW 5-serie rijdt.

Geplaatst: 02.10.2012 - 10:24
door Kobayashi
Nu, ik heb er gisteren eens een heel ritje mee gemaakt, en hij leek idd los(ser) te komen. Ik heb ook nooit gezegd dat mijn 1.6D sneller zou zijn (ben ook niet dom.. 1.6 tov 2.4...) maar het LEEK zo in eerste instantie dat de S60 niet de power had die ik verwacht had. Soit, gisteren leek hij dan toch losser te komen.

Wat ik inderdaad merkte is dat hij vanaf 3000 toeren wel een extra duwtje geeft :)

Geplaatst: 02.10.2012 - 10:32
door t5power
Kobayashi schreef:Nu, ik heb er gisteren eens een heel ritje mee gemaakt, en hij leek idd los(ser) te komen. Ik heb ook nooit gezegd dat mijn 1.6D sneller zou zijn (ben ook niet dom.. 1.6 tov 2.4...) maar het LEEK zo in eerste instantie dat de S60 niet de power had die ik verwacht had. Soit, gisteren leek hij dan toch losser te komen.

Wat ik inderdaad merkte is dat hij vanaf 3000 toeren wel een extra duwtje geeft :)
Nou ja, ik moet toegeven dat ik ook niet echt in jubelstemming kwam toen ik 4 jaar geleden in een D5 stapte. Was een automaat en voelde niet echt sneller als mijn S40 2.0. Later bleek dat de 2.0 ook even snel was. Als je echt verschil wilt merken moet je een 2.5T/T5/R gaan rijden, dan merk je behoorlijk verschil.

Geplaatst: 02.10.2012 - 10:49
door diesel01
Vergelijk je nu een S40 2.0 met een S60 D5???
Ik heb vroeger een V40 1.9D (115pk) gehad wat een pittig blok was maar die verbleekte bij het ritje wat ik mocht maken in 2 verschillende S60 D5(163pk)
Zeker een manuele S60 D5 hangt prachtig aan het gas en is een heerlijk snelle machine.
Een blok dat 300.000 heeft gelopen mag wel wat verlies hebben en zal ongetwijfeld niet meer zo kwiek zijn als één die een ton gelopen heeft.
Ik heb eens een leen S60 T5 meegehad met een respectabele kmstand die mij zwaar tegenviel.
Dergelijke auto's met kmstand en als leenauto worden veelvuldig geprobeerd door zijn berijders, iets wat de auto niet ten goede komt.

Geplaatst: 02.10.2012 - 12:39
door t5power
diesel01 schreef:Vergelijk je nu een S40 2.0 met een S60 D5???
Ik heb vroeger een V40 1.9D (115pk) gehad wat een pittig blok was maar die verbleekte bij het ritje wat ik mocht maken in 2 verschillende S60 D5(163pk)
Yep, mijn S40 uit 1997 met 2.0 blok (140 pk) en S60 automaat D5 met 163 pk. Zo raar is die ervaring toch niet? Ik weet nog dat ik de cijfers erbij zocht na de rit en toen bleek idd dat mijn s40 even snel was op de 100 (ook niet raar natuurlijk, 140 pk op 1200 kg en 163 pk op 1530 ofzo?). Klonk allemaal wel beter, die 2.0 maakt behoorlijk wat herrie. Die s40 hebben we trouwens nog steeds en ik rijd er nog wel eens in, dat gevoel wat ik toen had met die D5 heb ik echter met mijn V70 niet.

Geplaatst: 02.10.2012 - 13:31
door Fredhead
0-100 zal het inderdaad niet zoveel schelen met een 2 liter benzine in een S40.
Daarna als er eenmaal een beetje snelheid in zit of een keer gas geven om in te halen en dan gaat de S60 toch wel even flink uitlopen op de S40.


Trouwens weer wat meer on-topic:
Ik kocht na mijn S60 D5 een V50 2.0D en dat is toch wel een maatje meer dan een 1.6D, maar zelfs die leek totaal niet op een D5.
0-100 praktisch gelijke tijden, maar je mist heel duidelijk iets ten opzichte van die heerlijke 5 cilinder.

Zal dus zoals al een aantal keren is geroepen iets mis zijn met deze leenauto

Geplaatst: 02.10.2012 - 19:42
door jds
Mijn ervaring met alle 3 diesels; de 1.6d rijdt aangenaam harmonisch goed voor alle dagen, maar heeft duidelijk kracht tekort. De 2.0d geeft een snelheidgevoel door bruut alle kracht te ontplooien (1500 tpm)over een korte toerentalband ( de begintoeren tot 3000tpm), maar de kracht is snel weg, dit geeft de wagen een nerveus karakter. De D5 geeft kracht en soeplesse van bij het begin(1800 tpm) en trekt door naar de hogere toerentallen(voor een diesel 4000tpm) zonder ophouden, plus het geluid is veel geraffineerder.

Geplaatst: 02.10.2012 - 19:45
door Mart van der Steeg
:P Helemaal goed

Geplaatst: 02.10.2012 - 21:58
door Bakboord1
Ik vond de 185pk v70 ook niet bijzonder snel. Komt door de soepele vermogensopbouw. Een benzine turbo voelt veel bruter aan maar is niet perse sneller.
Overigens vind ik de 1.6d net een maatje te klein in een focus. Een d5 zou dus toch wel een stukje beter moeten rijden maar wellicht had je er meer van verwacht. Net zoals ik in de 185pk versie.

Geplaatst: 13.11.2012 - 08:19
door JCF
Het valt me op dat vrijwel alle reacties hierboven betreffende de D5 motor over het vermogen gaan. Ik heb zelf eens in een V70 D5 gereden en ik was teleurgesteld doordat ik met name stationair het gevoel had in een bestelbus te zitten, en dan heb ik het dus over het geluid. Het geluid draagt mi veel meer bij tot de rij-ervaring van een motor/auto dan hoe snel hij precies is.
Mijn vergelijkingsmateriaal toen was een Peugeot met 2.0 HDI motor; die vond ik fantastisch. Dus om op het stukje van de topicstarter terug te komen; een 1.6d zou inderdaad wel eens 'lekkerder' kunnen rijden.

Geplaatst: 13.11.2012 - 11:18
door Ramon&Ramon
JCF schreef:Het valt me op dat vrijwel alle reacties hierboven betreffende de D5 motor over het vermogen gaan. Ik heb zelf eens in een V70 D5 gereden en ik was teleurgesteld doordat ik met name stationair het gevoel had in een bestelbus te zitten, en dan heb ik het dus over het geluid. Het geluid draagt mi veel meer bij tot de rij-ervaring van een motor/auto dan hoe snel hij precies is.
Mijn vergelijkingsmateriaal toen was een Peugeot met 2.0 HDI motor; die vond ik fantastisch. Dus om op het stukje van de topicstarter terug te komen; een 1.6d zou inderdaad wel eens 'lekkerder' kunnen rijden.

Dan heb je blijkbaar niet in een technies goeie D5 gereden!
Wat betreft de Peugeot Diesel is dezelfde als Volvo gebruikt en waar nogal is problemen mee zijn,lees de Peugeot fora er maar is op na!

Geplaatst: 13.11.2012 - 13:48
door JeroenSpock
Ik ben altijd blij dat mijn D5 niet als een tractor klinkt zo als bv VW of Opel, of een Ford Transit.

Geplaatst: 13.11.2012 - 13:57
door V8 Oyster
Ik heb jaren Peugeot 2.0 hdi gereden. Was, zeker kort na introductie een hele mooie (ook auditief) motor. Maar niet te vergelijken met een D5. Koud en stationair hoor je wel dat het een diesel is, maar die diepe volle 5 cilinder brom is toch een heel eigen en mooi geluid. Helemaal met Jeroen eens dat dit niet het tractor geluid is dat je wel bij de VAG auto's aantreft. Was toen voor mij, samen met zitpositie, reden om Peugeot 406 en geen VW Passat te gaan rijden.

Geplaatst: 13.11.2012 - 14:01
door Ramon&Ramon
V8 Oyster schreef:Ik heb jaren Peugeot 2.0 hdi gereden. Was, zeker kort na introductie een hele mooie (ook auditief) motor. Maar niet te vergelijken met een D5. Koud en stationair hoor je wel dat het een diesel is, maar die diepe volle 5 cilinder brom is toch een heel eigen en mooi geluid. Helemaal met Jeroen eens dat dit niet het tractor geluid is dat je wel bij de VAG auto's aantreft. Was toen voor mij, samen met zitpositie, reden om Peugeot 406 en geen VW Passat te gaan rijden.

Als je de waardevastheid vergelijkt tussen een Peugeot en een VAG diesel,zit daar wel een wereld van verschil in.
VAG motoren zijn simpelweg een stuk betrouwbaarder dan die Peugeot gebruikt.
Plus de inruilwaarde ligt bij VAG een stuk gunstiger.
Een 406 van 2006 koop je al voor rond de 5500 euro,dat gaat bij een VAG model helaas niet lukken.

Geplaatst: 13.11.2012 - 14:41
door Quota
Ramon&Ramon schreef:
V8 Oyster schreef:Ik heb jaren Peugeot 2.0 hdi gereden. Was, zeker kort na introductie een hele mooie (ook auditief) motor. Maar niet te vergelijken met een D5. Koud en stationair hoor je wel dat het een diesel is, maar die diepe volle 5 cilinder brom is toch een heel eigen en mooi geluid. Helemaal met Jeroen eens dat dit niet het tractor geluid is dat je wel bij de VAG auto's aantreft. Was toen voor mij, samen met zitpositie, reden om Peugeot 406 en geen VW Passat te gaan rijden.

Als je de waardevastheid vergelijkt tussen een Peugeot en een VAG diesel,zit daar wel een wereld van verschil in.
VAG motoren zijn simpelweg een stuk betrouwbaarder dan die Peugeot gebruikt.
Plus de inruilwaarde ligt bij VAG een stuk gunstiger.
Een 406 van 2006 koop je al voor rond de 5500 euro,dat gaat bij een VAG model helaas niet lukken.
sorry Ramon, maar daar twijfel ik wel een beetje aan, niet de waardevastheid, maar wel de betrouwbaarheid van de PSA diesels, die zijn wereldwijd breed ingezet, en niet zozeer omdat ze onbetrouwbaar zijn. Dat de rest van de auto niet dezelfde weerbaarheid kent kan ik ook uit eigen ervaring onderschrijven.