Oké heren. Duidelijk. Flushen it is! Thanks voor jullie input. Ik laat weten hoe het afloopt.
Gr. Alex
Versnellingsbak temperatuur
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Zelf flushen kost niet meer dan de helft maar dan moet je wel zelf de oude olie inleveren bij de gemeentewerf.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Zelf flushen? Zelf kan je toch alleen maar gewoon olie wisselen? Of bestaan daar truken voor zodat je geen flush apparaat nodig hebt?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Je hebt een emmer nodig en 20 liter ATF.
Koppel de oliekoeler van de automaat los en hang de slang in die emmer. Vervolgens starten en de oude ATF vloeit rustig in de emmer waarbij je als het lukt probeert bij te vullen via de pijlstok. Zo duw je de oude olie de automaat uit met de nieuwe olie.
Wel tijdens het werk een keer alle versnellingen inleggen met de voet op de rem en blijven spoelen en bijvullen tot de uitgevloeide olie ook roze-rood begint te worden.
Koppel de oliekoeler van de automaat los en hang de slang in die emmer. Vervolgens starten en de oude ATF vloeit rustig in de emmer waarbij je als het lukt probeert bij te vullen via de pijlstok. Zo duw je de oude olie de automaat uit met de nieuwe olie.
Wel tijdens het werk een keer alle versnellingen inleggen met de voet op de rem en blijven spoelen en bijvullen tot de uitgevloeide olie ook roze-rood begint te worden.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
-
- 7th Gear member
Inderdaad,dat werkt anders!
- Lexus76
- 3rd Gear member
Kan iemand mij vertellen hoeveel versnellingen deze auto heeft? Ik dacht zelf 5, maar nu lees ik op sommige autosites dat het een 6traps zou kunnen zijn? 24-xv-gl
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
- Lexus76
- 3rd Gear member
Jaaaaa! Een 6 traps!! Nu eens uitvissen of hij in D wel doorschakeld tot 6. Ik vond namelijk dat hij redelijk hoog in toeren rijdt. Misschien is dat de reden dat de versnellingsbak olie heet wordt.
To be continued....
To be continued....
Viano 3.0 Cdi '06
Ja dat is veel geld. Gery rekende altijd € 285,- + € 35.- voorrijkosten. Hij komt dus bij je thuis.Lexus76 schreef:Het uitlezen gaf geen resultaat, waarop men zei, flushen kan nooit kwaad. Dan vind ik 400,- heul veul geld.
Even kijken op www.powerflush.nl
- Lexus76
- 3rd Gear member
Hoi Alex,
Dat vermoeden had ik inderdaad ook al. Ik heb Gery Slot gevraagd wanneer het kan. Hij is toch 70,- goedkoper dan de dealer...
Thanks anyways, ik ga je advies ter harte nemen.
Gr Alex
Dat vermoeden had ik inderdaad ook al. Ik heb Gery Slot gevraagd wanneer het kan. Hij is toch 70,- goedkoper dan de dealer...
Thanks anyways, ik ga je advies ter harte nemen.
Gr Alex
Viano 3.0 Cdi '06
- sbv
- 6th Gear member
Vraag wel om originele Volvo spec olie zou ik als advies mee willen geven.
Je kan de bak toch naar handmatig zetten, dan kan je zo zien hoeveel versnellingen je hebt
Je kan de bak toch naar handmatig zetten, dan kan je zo zien hoeveel versnellingen je hebt
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Lexus76
- 3rd Gear member
Klopt! Daar kwam ik even later ook achter 😳sbv schreef: Je kan de bak toch naar handmatig zetten, dan kan je zo zien hoeveel versnellingen je hebt
Zodoende; 6bak dus!
Viano 3.0 Cdi '06
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Wordt een GT dan echt zo warm? Als ik de mijne uitlees blijft die zelfs bij 120 gewoon de temperatuur van het koelwater aanhouden. Ik ga er nu even van uit dat elke Geartronic ook een oliekoeler heeft zoals de XC60 dat heeft, of is dat niet het geval?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
- Oceanracer
- Geartronic member
Lexus76 schreef:... Ik heb Gery Slot gevraagd wanneer het kan. Hij is toch 70,- goedkoper dan de dealer....
Ter infosbv schreef:Vraag wel om originele Volvo spec olie zou ik als advies mee willen geven.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- sbv
- 6th Gear member
Ik heb al heel wat km met diverse GT's gereden in koud en warm weer maar nooit een melding gekregen
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Lexus76
- 3rd Gear member
Bij de dealer hadden ze dit ook nog niet vaker meegemaakt. Bak is nu toch geflushed. Heb nog geen melding weer gehad, maar ik heb ook nog niet weer een lang stuk stevig doorgereden.
Even aankijken dus, maar so far so good.
Even aankijken dus, maar so far so good.
Viano 3.0 Cdi '06
- Oceanracer
- Geartronic member
Ben benieuwd....
Heb je nog iets gehoord over de olie die er inzat? Dan doel ik op een donkere kleur of verbrande geur.
Heb je nog iets gehoord over de olie die er inzat? Dan doel ik op een donkere kleur of verbrande geur.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- Lexus76
- 3rd Gear member
Volgens hun was de olie behoorlijk zwart. Ik heb het zelf niet gezien. Ik moet wel zeggen dat ik echt geen verschil merk met schakelen. Ook het pendelen bij 60 km per uur is nog aanwezig. Ik heb me laten vertrllen dat soepeler schakelen nog kan komen ivm met "leren".
Keep you posted
Keep you posted
Viano 3.0 Cdi '06
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Contacteer:
@Lexus76
De XC70 diesel van 2006 heeft een 6bak en geen peilstok meer.
De XC70 benzine van 2006 heeft een 5bak en nog wel een peilstok.
Om de diesel te peilen moet hij op de brug en kan vanonder gepeild worden.
Het probleem van te hoge baktemperatuur kan onstaan als het peil in de bak te laag is dan moet er bijgevuld worden. Bij XC70D5 dus wel op de brug.
Als je nu weinig problemen meer zou hebben was dus wellicht het peil te laag.
Andere oorzaken van hoge atf temperatuur kunnen zijn:
-Verstopte atf koeler, dit kan worden opgelost door niet de bak te flushen, maar de koeler, met veel hogere druk dan onder normale bedrijfsomstandigheden, in goed amerikaans " powerflush".
-Versleten kleppenhuis. De atf circuleert niet meer goed door de koeler en of de rest van de transmissie. Dus kleppenhuis vervangen..
-Interne lekkage in de koppelomvormer. Dus koppelomvormer vervangen.
-Te veel atf in de koppelomvormer. Dus koppelomvormer of kleppenhuis vervangen.
-Te veel interne lekkage in de transmissie waardoor er continu met zeer hoge druk in de transmissie gewerkt moet worden, wat ook veel warmte creeerd. dan dus de hele bak reviseren.
Aangezien je aangeeft dat de transmissie nog steeds niet perfekt schakeld en ook rond de 60kmpu slingeringen in toerental maakt, denken we in eerste instantie aan vervanging van het kleppenhuis. Het kleppenhuis regelt de atf doorstroming door de verschillende componenten (koeler, koppelomvormer, bak) en zorgt ook voor het soepel verlopen van de schakelingen en voor het leveren van de juiste druk op de lock-up van de koppelomvomer, zodat slingeringen in toerental daarmee ook opgelost zouden kunnen worden.
Ervaring leert dat met de vroege zesbakken, dus van 05 en 06 de kleppenhuizen sowieso zeer vaak voor de twee ton het loodje leggen. Op tijd ingrijpen zorgt ervoor dat de rest van de bak en koppelomvormer gespaard blijven.
met vriendelijke groet,
www.varioclean.nl
De XC70 diesel van 2006 heeft een 6bak en geen peilstok meer.
De XC70 benzine van 2006 heeft een 5bak en nog wel een peilstok.
Om de diesel te peilen moet hij op de brug en kan vanonder gepeild worden.
Het probleem van te hoge baktemperatuur kan onstaan als het peil in de bak te laag is dan moet er bijgevuld worden. Bij XC70D5 dus wel op de brug.
Als je nu weinig problemen meer zou hebben was dus wellicht het peil te laag.
Andere oorzaken van hoge atf temperatuur kunnen zijn:
-Verstopte atf koeler, dit kan worden opgelost door niet de bak te flushen, maar de koeler, met veel hogere druk dan onder normale bedrijfsomstandigheden, in goed amerikaans " powerflush".
-Versleten kleppenhuis. De atf circuleert niet meer goed door de koeler en of de rest van de transmissie. Dus kleppenhuis vervangen..
-Interne lekkage in de koppelomvormer. Dus koppelomvormer vervangen.
-Te veel atf in de koppelomvormer. Dus koppelomvormer of kleppenhuis vervangen.
-Te veel interne lekkage in de transmissie waardoor er continu met zeer hoge druk in de transmissie gewerkt moet worden, wat ook veel warmte creeerd. dan dus de hele bak reviseren.
Aangezien je aangeeft dat de transmissie nog steeds niet perfekt schakeld en ook rond de 60kmpu slingeringen in toerental maakt, denken we in eerste instantie aan vervanging van het kleppenhuis. Het kleppenhuis regelt de atf doorstroming door de verschillende componenten (koeler, koppelomvormer, bak) en zorgt ook voor het soepel verlopen van de schakelingen en voor het leveren van de juiste druk op de lock-up van de koppelomvomer, zodat slingeringen in toerental daarmee ook opgelost zouden kunnen worden.
Ervaring leert dat met de vroege zesbakken, dus van 05 en 06 de kleppenhuizen sowieso zeer vaak voor de twee ton het loodje leggen. Op tijd ingrijpen zorgt ervoor dat de rest van de bak en koppelomvormer gespaard blijven.
met vriendelijke groet,
www.varioclean.nl