Pagina 2 van 3
Geplaatst: 16.10.2012 - 15:01
door Lexus76
Oké heren. Duidelijk. Flushen it is! Thanks voor jullie input. Ik laat weten hoe het afloopt.
Gr. Alex
Geplaatst: 16.10.2012 - 19:56
door Msuidgeest
Zelf flushen kost niet meer dan de helft maar dan moet je wel zelf de oude olie inleveren bij de gemeentewerf.
Geplaatst: 17.10.2012 - 14:41
door Frederik Welvaert
Zelf flushen? Zelf kan je toch alleen maar gewoon olie wisselen? Of bestaan daar truken voor zodat je geen flush apparaat nodig hebt?
Geplaatst: 17.10.2012 - 22:11
door Msuidgeest
Je hebt een emmer nodig en 20 liter ATF.
Koppel de oliekoeler van de automaat los en hang de slang in die emmer. Vervolgens starten en de oude ATF vloeit rustig in de emmer waarbij je als het lukt probeert bij te vullen via de pijlstok. Zo duw je de oude olie de automaat uit met de nieuwe olie.
Wel tijdens het werk een keer alle versnellingen inleggen met de voet op de rem en blijven spoelen en bijvullen tot de uitgevloeide olie ook roze-rood begint te worden.
Geplaatst: 17.10.2012 - 23:42
door sbv
TF-80SC bij diesel heeft geen pijlstok meer
Geplaatst: 17.10.2012 - 23:44
door Ramon&Ramon
Inderdaad,dat werkt anders!
Geplaatst: 18.10.2012 - 09:32
door Lexus76
Kan iemand mij vertellen hoeveel versnellingen deze auto heeft? Ik dacht zelf 5, maar nu lees ik op sommige autosites dat het een 6traps zou kunnen zijn? 24-xv-gl
Geplaatst: 18.10.2012 - 10:33
door Lexus76
Jaaaaa! Een 6 traps!! Nu eens uitvissen of hij in D wel doorschakeld tot 6. Ik vond namelijk dat hij redelijk hoog in toeren rijdt. Misschien is dat de reden dat de versnellingsbak olie heet wordt.
To be continued....
Geplaatst: 18.10.2012 - 21:58
door Gast
Lexus76 schreef:Het uitlezen gaf geen resultaat, waarop men zei, flushen kan nooit kwaad. Dan vind ik 400,- heul veul geld.
Ja dat is veel geld. Gery rekende altijd € 285,- + € 35.- voorrijkosten. Hij komt dus bij je thuis.
Even kijken op
www.powerflush.nl
Geplaatst: 18.10.2012 - 21:59
door Gast
Alles nog even gelezen, maar volgens mij moet je niet te lang meer wachten met flushen.
Geplaatst: 18.10.2012 - 22:18
door Lexus76
Hoi Alex,
Dat vermoeden had ik inderdaad ook al. Ik heb Gery Slot gevraagd wanneer het kan. Hij is toch 70,- goedkoper dan de dealer...
Thanks anyways, ik ga je advies ter harte nemen.
Gr Alex
Geplaatst: 18.10.2012 - 22:33
door sbv
Vraag wel om originele Volvo spec olie zou ik als advies mee willen geven.
Je kan de bak toch naar handmatig zetten, dan kan je zo zien hoeveel versnellingen je hebt
Geplaatst: 18.10.2012 - 23:22
door Lexus76
sbv schreef:
Je kan de bak toch naar handmatig zetten, dan kan je zo zien hoeveel versnellingen je hebt
Klopt! Daar kwam ik even later ook achter 😳
Zodoende; 6bak dus!
Geplaatst: 18.10.2012 - 23:50
door Frederik Welvaert
Wordt een GT dan echt zo warm? Als ik de mijne uitlees blijft die zelfs bij 120 gewoon de temperatuur van het koelwater aanhouden. Ik ga er nu even van uit dat elke Geartronic ook een oliekoeler heeft zoals de XC60 dat heeft, of is dat niet het geval?
Geplaatst: 19.10.2012 - 07:11
door Oceanracer
Lexus76 schreef:... Ik heb Gery Slot gevraagd wanneer het kan. Hij is toch 70,- goedkoper dan de dealer....
sbv schreef:Vraag wel om originele Volvo spec olie zou ik als advies mee willen geven.
Ter info
Geplaatst: 19.10.2012 - 10:36
door sbv
Ik heb al heel wat km met diverse GT's gereden in koud en warm weer maar nooit een melding gekregen
Geplaatst: 02.11.2012 - 01:25
door Lexus76
Bij de dealer hadden ze dit ook nog niet vaker meegemaakt. Bak is nu toch geflushed. Heb nog geen melding weer gehad, maar ik heb ook nog niet weer een lang stuk stevig doorgereden.
Even aankijken dus, maar so far so good.
Geplaatst: 02.11.2012 - 20:34
door Oceanracer
Ben benieuwd....
Heb je nog iets gehoord over de olie die er inzat? Dan doel ik op een donkere kleur of verbrande geur.
Geplaatst: 02.11.2012 - 20:46
door Lexus76
Volgens hun was de olie behoorlijk zwart. Ik heb het zelf niet gezien. Ik moet wel zeggen dat ik echt geen verschil merk met schakelen. Ook het pendelen bij 60 km per uur is nog aanwezig. Ik heb me laten vertrllen dat soepeler schakelen nog kan komen ivm met "leren".
Keep you posted
Geplaatst: 03.11.2012 - 21:02
door Varioclean
@Lexus76
De XC70 diesel van 2006 heeft een 6bak en geen peilstok meer.
De XC70 benzine van 2006 heeft een 5bak en nog wel een peilstok.
Om de diesel te peilen moet hij op de brug en kan vanonder gepeild worden.
Het probleem van te hoge baktemperatuur kan onstaan als het peil in de bak te laag is dan moet er bijgevuld worden. Bij XC70D5 dus wel op de brug.
Als je nu weinig problemen meer zou hebben was dus wellicht het peil te laag.
Andere oorzaken van hoge atf temperatuur kunnen zijn:
-Verstopte atf koeler, dit kan worden opgelost door niet de bak te flushen, maar de koeler, met veel hogere druk dan onder normale bedrijfsomstandigheden, in goed amerikaans " powerflush".
-Versleten kleppenhuis. De atf circuleert niet meer goed door de koeler en of de rest van de transmissie. Dus kleppenhuis vervangen..
-Interne lekkage in de koppelomvormer. Dus koppelomvormer vervangen.
-Te veel atf in de koppelomvormer. Dus koppelomvormer of kleppenhuis vervangen.
-Te veel interne lekkage in de transmissie waardoor er continu met zeer hoge druk in de transmissie gewerkt moet worden, wat ook veel warmte creeerd. dan dus de hele bak reviseren.
Aangezien je aangeeft dat de transmissie nog steeds niet perfekt schakeld en ook rond de 60kmpu slingeringen in toerental maakt, denken we in eerste instantie aan vervanging van het kleppenhuis. Het kleppenhuis regelt de atf doorstroming door de verschillende componenten (koeler, koppelomvormer, bak) en zorgt ook voor het soepel verlopen van de schakelingen en voor het leveren van de juiste druk op de lock-up van de koppelomvomer, zodat slingeringen in toerental daarmee ook opgelost zouden kunnen worden.
Ervaring leert dat met de vroege zesbakken, dus van 05 en 06 de kleppenhuizen sowieso zeer vaak voor de twee ton het loodje leggen. Op tijd ingrijpen zorgt ervoor dat de rest van de bak en koppelomvormer gespaard blijven.
met vriendelijke groet,
www.varioclean.nl