Winterbanden verplicht in Luxemburg

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
MyDJ
2nd Gear member

@Laguna-S60; http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... hE1pBTKFXc

Bevroren meer + en laagje platgereden sneeuw.
Volvo 360 2.0
Volvo S40 1.8 LPG G3 Vialle
Volvo S60 2.5T LPG G3 Vialle
Volvo V70 R AWD MY '07
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Ik ben dan toch wel benieuwd of er een set goede zomerbanden onder die andere ligt...

99% van de tijd in de winter ligt er toch geen sneeuw en is het warmer dan 7 graden en zijn die winterbanden een stuk gevaarlijker dan zomerbanden, en dat laten ze dan weer niet zien!
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Quota
6th Gear member

Ennuh, voor alle duidelijkheid, ik was op zoek naar de nederlandse regelgeving hieromtrent. Mijn auto is typegekeurd met snelheidsindex H (tot 210 km/u), maar mag ik er dan bij de winterbanden in NL type T (tot 190 km/u, al heb ik dat zelfs met droog weer nog nooit op de snelheidsmeter gehad) onder zetten? Of voldoet mijn auto dan niet aan het conformiteitsbeginsel?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Ja dat mag mits je in duitsland een sticker op je dashboard of op de kofferbak hebt dat je maar max die snelheid mag rijden.
MyDJ
2nd Gear member

Bij 'normale' banden mag je 1 codering terug volgens de garage dus van H naar T mag.

Heb ik destijds ook gedaan met winterbanden ('normale' banden Code H 210 naar Code T 190), kreeg van de banden speciaalzaak een stickertje voor op mijn dashboard.
Volvo 360 2.0
Volvo V70 R AWD MY '07
diesel01
Geartronic member

De voors en tegens komen elke keer weer uit op.....GELD.
Vorig jaar tijdens een winterse bui een dame achter mij in een Fiesta die probeerde tot stilstand te komen achter mijn auto voor het verkeerslicht.
De sneeuw was al platgereden en terwijl ik zonder drama stil kom te staan voor het oranje licht zie ik in mijn spiegel overdwars een Fiesta aankomen glijen en komt overdwars tot stilstand in het baanvak met de voorwielen tegen de stoep.
Ze had zelfs geen grip om bij de stoeprand weg te komen op haar zomerbanden.
Éénmaal schade en de winterbanden zijn al drie keer betaalt.
MyDJ
2nd Gear member

@diesel01 oftewel Tom +1
Volvo 360 2.0
Volvo V70 R AWD MY '07
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

heeft denk ik ook deels te maken met anticiperen, met goede zomerbanden kom je er ook wel ;)
Quota
6th Gear member

Ik ben ook wel overtuigd van winterbanden hoor, maar ik heb nu vier nieuwe banden nodig, en dan scheelt het ineens bijna 100 euro of ik een H of T kwalificatie band aanschaf...

Ik ga er van uit dat er geen verschil in grip is tussen beide banden, maar wil niet tijdens de APK (eind december) verrast worden door een afkeur wegens non-conformiteit oid. Ik ga sowieso niet naar het buitenland, dus die sticker zal niet nodig zijn.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
diesel01
Geartronic member

Laguna-S60 schreef:heeft denk ik ook deels te maken met anticiperen, met goede zomerbanden kom je er ook wel ;)
Klopt!
Maar ga ik op een besneeuwde weg vol in de remmen, vanwege een auto die via een zijstraat de weg opglijdt, en jullie rijden daar achter dan ben je zelf met 40km/h nergens.
Er is dan meer kapot dan alleen bumper en ik weet toevallig wat een simpele condensor kost, laat staan dat spul wat allemaal in de neus van de R zit.
Daarnaast zou ik ook gewoon claimen.
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Ik weet ook wel wat een condensor kost, laat staan zo'n voorbumper.

maar in zo'n situatie ben je gewoon altijd de lul zowel op winterbanden als op zomerbanden!
diesel01
Geartronic member

Ik heb in de gaten dat jij nog niet rijdt, juist in dit voorbeeld maak je het verschil.
Maar goed..ik heb ze nu in de kofferbak liggen setje Nodus met Dunlop 3D, binnenkort gaan ze erop ik heb nog 3mm profiel op de (zomer) voorbanden en dus te weinig voor de herfst.
jaapburg
4th Gear member

Heb altijd winterbanden onder al mijn auto's gehad, dat gezeur altijd over dat het geld kost, dat zomerbanden met genoeg profiel ook goed zijn. Mensen ga gewoon mee met je tijd!!

Iedereen koopt tegenwoordig de nieuwste telefoons, computers, auto's, maar zijn nog verstokt aan de ouderwetse zomerband omdat dat vroeger altijd goed ging.

Investeer liever in de veiligheid van jezelf en die van anderen!! Heb al vele situaties meegemaakt waar winterbanden de redding waren!!
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Battlecruiser
8th Gear member

Ben erg tevreden over mijn M+S-all weatherbanden. Nooit meer banden wisselen en opslaan.
En ja, het is een compromis, maar, zoals Laguna terecht opmerkt: met winterbanden in de winter boven de 7 graden is eigenlijk een zomerband beter. Winterbanden zijn dus in de winter meestentijds een slecht compromis en soms (die 2 weken dat het sneeuwt) een goede keuze. En zomerbanden zijn soms in voorjaar en najaar minder goed omdat het dan weleens wat kouder is ´s ochtends.
En M+S all-weatherbanden voldoen zelfs aan de wettelijke eisen van de winterbandenlanden.
Met all-weatherbanden heb je al dat gedonder niet.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Carlsson 900

diesel01 schreef:Ik heb in de gaten dat jij nog niet rijdt, juist in dit voorbeeld maak je het verschil.
Maar goed..ik heb ze nu in de kofferbak liggen setje Nodus met Dunlop 3D, binnenkort gaan ze erop ik heb nog 3mm profiel op de (zomer) voorbanden en dus te weinig voor de herfst.
3 mm is bij hevige regenval voldoende voor prima aquaplaning !
:P
Ramon&Ramon
7th Gear member

Bij drie mm gaan ze bij mij in de container!
Ramon&Ramon
7th Gear member

jaapburg schreef:Heb altijd winterbanden onder al mijn auto's gehad, dat gezeur altijd over dat het geld kost, dat zomerbanden met genoeg profiel ook goed zijn. Mensen ga gewoon mee met je tijd!!

Iedereen koopt tegenwoordig de nieuwste telefoons, computers, auto's, maar zijn nog verstokt aan de ouderwetse zomerband omdat dat vroeger altijd goed ging.

Investeer liever in de veiligheid van jezelf en die van anderen!! Heb al vele situaties meegemaakt waar winterbanden de redding waren!!

Veiligheid heeft niet alleen te maken met wel of geen winterbanden,je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden helpt meestal ook.
Het is niet te hopen dat ze het hier ook gaan verplichten,dat zal best wel,het brengt weer veel geld in het laatje!
Carlsson 900

Ramon&Ramon schreef:Bij drie mm gaan ze bij mij in de container!
+1

Bij mij idem, vandaar mijn voorzet. :D
Carlsson 900

.....
Ramon&Ramon schreef: Veiligheid heeft niet alleen te maken met wel of geen winterbanden,je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden helpt meestal ook.
Het is niet te hopen dat ze het hier ook gaan verplichten,dat zal best wel,het brengt weer veel geld in het laatje!

Hier heb ik niets aan toe te voegen, nogmaals +1
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:
jaapburg schreef:Heb altijd winterbanden onder al mijn auto's gehad, dat gezeur altijd over dat het geld kost, dat zomerbanden met genoeg profiel ook goed zijn. Mensen ga gewoon mee met je tijd!!

Veiligheid heeft niet alleen te maken met wel of geen winterbanden,je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden helpt meestal ook.
+ dat winterbanden 99% van de tijd in Nederland nog gevaarlijker zijn ook...
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”