Pagina 2 van 4

Geplaatst: 15.10.2012 - 23:32
door Markh
conti's m&s zijn heerlijke banden, kan je lekker door rulle sneeuw raggen, als je dat dstc uitzet.

Geplaatst: 16.10.2012 - 00:22
door MarcoHollaar
Nadeel van winterbanden van 205/55/16 is dat ze nog kleiner zijn dan de omtrek van de zomerbanden 225/45/17. En er is al een tellerafwijking.
Vandaar de keuze voor 215/55/16. Ietsje meer hoogte, dus ietsje meer comfort. En iets meer "vulling" van de wielkasten.

Geplaatst: 16.10.2012 - 00:23
door MarcoHollaar
Vorige auto Michelin Pilot Alpin.
Erg prettig, maar niet super slijtvast.

Nu Goodyear Ultragrip Performance.

Geplaatst: 16.10.2012 - 09:14
door Quota
crackedtooth schreef:
Quota schreef:
diesel01 schreef:@Quota ik noem dat serieus geld.
Dat is ook mijn eerste reactie het gaat dan om een michelin Alpin A4 in de maat 205/55/16 H, vandaar dat ik ook aan het kijken was of je voor je winterbanden een band met een lagere snelheidsindex mag monteren...

Enige bezwaar is wel dat ik de velgen waar ze omheen moeten gekregen heb van de dealer, dus er is wel de neiging om ze daar af te nemen... Allen de prijs per band ligt daar zo hoog, hij kost inclusief de korting bij de dealer ex. BTW wat ik er bij een kwikfit voor betaal incl BTW en Montage...

Mijn huidige winterwielen (15"staal) zijn Kleber Krisalps, maar dat zijn mijn eerste winterbanden ooit. Ik weet ook niet wat in deze maatvoering de beste banden zijn. Iemand tips suggesties?
advies.. koop velgen bij dealer OF bij specialist:


en de banden:
http://www.shop4tyres.com/

zeer goed en bij mij en anderen binnen paar dagen bezorgd met normale vervoerder.. vorig jaar gekocht 4x incl bezorging

(let op dat was V code en geen H)

MICHELIN ALPIN A4 225/45 R17 94 V XL - EXTRA LOAD
Objectnr. W2254517VMIALPIN4 €186,60 EUR 4 €746,40 EUR


en de DOT code was toen voor mij 3 maanden oud, dus zeer recent geproduceerd


bandemarkt etc in nederland zelf NIET bij kopen, die leveren vaak oude duitse banden (meer dan 3jr oud dan mogen ze in dld niet meer verkocht worden)



Ik heb mijn banden gewoon in DLD gekocht en ze door dealer (uurloon) laten monteren.
Ander onderhoud mogen zij altijd doen, banden niet wanneer ze te duur zijn. Enige uitzondering
Tsja,

Mijn dealer wil ze niet tegen uurloon monteren... :(

Geplaatst: 16.10.2012 - 09:20
door MarcoHollaar
Met een uur/werkplaatstarief van rond de € 90 - € 110 ex BTW ben je waarschijnlijk ook beter af met een vast tarief van € 12,50 per band.
Dat is € 50 en een half uur zijn ze zeker bezig met 4 banden omleggen en balanceren.

Geplaatst: 16.10.2012 - 09:51
door Oceanracer
MarcoHollaar schreef:Nadeel van winterbanden van 205/55/16 is dat ze nog kleiner zijn dan de omtrek van de zomerbanden 225/45/17. En er is al een tellerafwijking.
Vandaar de keuze voor 215/55/16. Ietsje meer hoogte, dus ietsje meer comfort. En iets meer "vulling" van de wielkasten.
De omtrek van de eerste twee bandenmaten is bij een even diep bandenprofiel nagenoeg gelijk. Die laatst genoemde geeft juist een grotere bandomtrek. De standaard afwijking van de km-teller en snelheidsmeter wordt alleen door de laatst genoemde bandenmaten kleiner, bij de 205 en 225 brede banden is deze gelijk.

Geplaatst: 16.10.2012 - 09:54
door Quota
MarcoHollaar schreef:Met een uur/werkplaatstarief van rond de € 90 - € 110 ex BTW ben je waarschijnlijk ook beter af met een vast tarief van € 12,50 per band.
Dat is € 50 en een half uur zijn ze zeker bezig met 4 banden omleggen en balanceren.
De grap is dat de dealer voor montage, balanceren en de rataplan in zijn offerte 17 euro ex btw per wiel neemt. Tegen die prijs wil de dealer ze niet monteren als ik de banden zelf aanlever. Dat snap ik ergens ook nog wel.

Wat ik echter vreemd vindt is dat zelfs tegen het normale werkplaats tarief, de dealer ze niet wil monteren. laat dat eens een goede 100 euro kosten, dan nog ben ik 150 euro goedkoper uit door ze zelf te bestellen en bij mij thuis af te laten leveren...

Maar goed, ik ga kijken of ik ze via via op de autovakschool kan laten plaatsen op de velgen, dan verdient de dealer er helemaal niets aan...
Ik gun de dealer zijn boterham echt wel, maar dit verschil vind ik gewoon erg groot..

in alle gevallen betreft het de michelin Alpin A4 205/55/16 91H:
Dealer: 692 euro
Kwikfit: 548 euro
shop4tyres: 425 euro (ex montage)

Geplaatst: 16.10.2012 - 09:55
door Oceanracer
Quota schreef: Tsja,

Mijn dealer wil ze niet tegen uurloon monteren... :(
Dan laat je ze toch níet bij de dealer erom leggen? Er zijn legio bedrijven bij jou in de buurt die dat wel gewoon doen!

Edit: ik lees nu dat je daar zelf ook al voor hebt gekozen. :wink:

Geplaatst: 16.10.2012 - 11:13
door maxjager
Heeft een minder brede band ook nog invloed op de werking van je ABS? Oftwel hoe snel deze in zal grijpen? Dit werd mij bij Profile verteld toen ik een maatje minder breed wilde.

Geplaatst: 16.10.2012 - 11:25
door Oceanracer
Een bredere band geeft bij droog weer meer contact met de weg, maar vergroot bij regen de kans op aquaplaning. Een smallere band geeft een hogere druk per cm2 (o.a. in het voordeel bij het rijden in de sneeuw) maar of dit alles nou ook van invloed is op het ingrijpen van de ABS hangt volgens mij dan af van de weersomstandigheden en de weggesteldheid. M.a.w. het zal wel invloed hebben, maar de ene keer in het voordeel, de andere keer juist in het nadeel van de smallere band.

Geplaatst: 16.10.2012 - 12:18
door toppertje
MarcoHollaar schreef:Nadeel van winterbanden van 205/55/16 is dat ze nog kleiner zijn dan de omtrek van de zomerbanden 225/45/17. En er is al een tellerafwijking.
Vandaar de keuze voor 215/55/16. Ietsje meer hoogte, dus ietsje meer comfort. En iets meer "vulling" van de wielkasten.
205/60/16 had dan ook gekund

Geplaatst: 16.10.2012 - 14:17
door w.stif
Persoonlijk zo ik voor 205/55/r16 gaan en dan michelin alpin A4.

Geplaatst: 16.10.2012 - 14:34
door Oceanracer
Ik ook. En als je het niks vindt om ze bij onze oosterburen te bestellen, mag je ze ook bij mij bestellen voor dat geld. Uiteraard dan ook nog wel zelf even laten monteren, maar ik kan je wel helpen met een montageadres in de buurt, welke voor een vast bedrag de banden wel wil monteren. En meestal is dat ook nog eens geen € 17,00 ex btw per wiel.

Geplaatst: 17.10.2012 - 10:27
door RichieB
Bij vervanging van de velg/bandmaat is de stelregel dat de rolomtrek niet meer dan 2% mag afwijken van de originele band. Een aardig hulpmiddel hiervoor is deze site: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

Geplaatst: 17.10.2012 - 12:53
door Oceanracer
Maar dat is natuurlijk niet wettelijk, dus feitelijk mag je er onder doen wat je goed dunkt...

Geplaatst: 17.10.2012 - 14:17
door RichieB
We weten allemaal dat alleen de meting met een geijkt apparaat van de politie rechtsgeldig is. :-x Maar is er echt geen regel in de wegenverkeerswet die stelt dat een snelheidsmeter geen te lage snelheid aan mag geven?

Geplaatst: 17.10.2012 - 19:10
door Oceanracer
Ik heb het nog nooit ergens gelezen. Wel dat hij moet werken, maar that's it.

Geplaatst: 22.10.2012 - 10:40
door Markh
Volgens mij is niet alleen de snelheid lager, maar ook het aantal werkelijk gereden kilometers?

Geplaatst: 22.10.2012 - 12:02
door Oceanracer
Correct!

Geplaatst: 22.10.2012 - 12:18
door Markh
blijft de waarde van de auto hoger