Pagina 2 van 3

Geplaatst: 20.10.2012 - 13:16
door ivoandriessen
Als het goed is kan de VCE dat wel. De AEM doet het ook zonder de VCE, mits je sensoren hebt. De optie in de VCE is juist bedoeld voor after market sensoren zonder AEM.

Eerst was er alleen de optie om te muten en daarna een x aantal tikken het geluid terug op de HU. Sinds een poosje zitten hier ook de telefoon mute en de parking mute bij.

Geplaatst: 20.10.2012 - 16:02
door M@rcel
toedeledoki schreef:Ja oké. Waarschijnlijk bedoel je dus, dat wanneer je de tekst in het display krijgt, je in ieder geval een AEM-module hebt. Ik dacht eerst dat de VCE de tekst in het display kon genereren, maar dat gebeurt bij mij niet omdat ik dus géén AEM heb.
De CFE/VolCanExt heeft een aantal methodes om het volume te muten als de achteruit wordt ingeschakeld:

- muten door PDC te simuleren
De radio mute met de text "Park Distance Active" (of zoiets) op het display. CD, IMIV (advanced), etc worden gepauzeerd. Dit is de optie die Ivo gebruikt en is de meest ideale keuze.
- muten door telefoon te simuleren
De radio mute met de tekst "Telephone" op het display. Bij bepaalde types/modeljaren kan de eerste optie niet gebruikt worden omdat daar de radio pas begint te muten als er daadwerkelijk pdc-afstandsinfo wordt ontvangen. De CFE/VolCanExt kan deze niet sturen omdat er geen koppeling is met een PDC-systeem. CD, IMIV (advanced), etc worden gepauzeerd. Ikzelf gebruik deze optie.
- muten door het volume te verlagen
De CFE/VolCanExt draait het volume laag als de auto in zijn achteruit wordt gezet. Omdat er geen informatie beschikbaar is over de stand van het volume voor het muten, wordt het volume bij unmute altijd op een vaste waarde ingesteld. Er worden geen geluidsbronnen gepauzeerd. Dit is de optie die als "laatste redmiddel" bedoeld is. Toedeledoki gebruikt deze optie.


De laatste optie hoeft alleen gebruikt te worden bij autotypes/modeljaren waar ik nog niet in de gelegenheid ben geweest om metingen uit te voeren. Om de meting uit te kunnen voeren heb ik een auto nodig met AEM. Om de eerste twee opties te gebruiken hoeft er géén AEM in de auto aanwezig te zijn, maar moet ik wél in de gelegenheid zijn geweest om een aan een auto mét AEM te meten.

:)

Geplaatst: 20.10.2012 - 16:44
door ivoandriessen
Ivo heeft gewoon een AEM. Ik gebruik de VCE niet voor het muten ;-)
Dusse, Marcel, je hebt al eens aan een auto met AEM gemeten....

En je bent altijd welkom als je nog meer wilt meten, maar dat weet je.

Geplaatst: 20.10.2012 - 16:56
door M@rcel
ivoandriessen schreef:Ivo heeft gewoon een AEM. Ik gebruik de VCE niet voor het muten ;-)
Dusse, Marcel, je hebt al eens aan een auto met AEM gemeten....

En je bent altijd welkom als je nog meer wilt meten, maar dat weet je.
oh ja, da's waar.
Ik wil meten aan een MY2000/2001/2002 met AEM. De jouwe heb ik al gehad.

Geplaatst: 21.10.2012 - 15:16
door malle pietje
Ok, er zit een zekering op positie 11 die volgens het boekje voor AEM is, bovendien heb ik een boekje van AEM en heb inmiddels ook alle modules zoals op de tekening gevonden, dus dat zal wel een AEM zijn;)

Bij mij gebeurt er niks bij achteruit rijden, geen geluid, geen mute van de radio of berichten op de display, dus ik vermoedde een kapotte module. Er is voeding, kan aan de binnenkant niks vinden en ook de kabels zijn allemaal in tact, dus ik vermoed dat een van de sensoren ooit vies is geworden, de module bleef piepen en de dealer uiteindelijk de boel op mute of uit heeft gezet.

Ook geen schakelaar kunnen vinden, ook niet op het dashboard overigens...

Wat is trouwens VCE? Kan ik zelf in de boordcomputer nog dingen programmeren?

Geplaatst: 21.10.2012 - 15:20
door M@rcel
Een AEM wordt voor meer zaken gebruikt dan alleen parkeersensoren. Bijvoorbeeld ook voor de standkachel en een niet-Volvo telefoon

Geplaatst: 21.10.2012 - 21:15
door malle pietje
Dat had ik inderdaad inmiddels uitgevonden. In ieder geval vond ik de modules achterin, maar heb geen defect kunnen vinden.

Dat uitschakelen van het geluid, ik neem aan dat dat met de computer moet?

Geplaatst: 22.10.2012 - 06:44
door ivoandriessen
Volgens mij kan het geluid niet eens uit. Lijkt er meer op dat de sensoren niet aangemeld zijn op de AEM. Je kunt dit controleren door de stekker uit de AEM te halen en na te gaan of de drie draadjes voor de sensoren erin zitten (zie stukje terug voor de inbouw handleiding).

Als ze er wel inzitten zou ik langs de dealer gaan om na te vragen of de hele boel wel geactiveerd is. Zitten ze er niet in dan heb je direct al je antwoord.

Geplaatst: 22.10.2012 - 11:32
door malle pietje
Ga ik dat nog even controleren! Dank!

Geplaatst: 29.10.2012 - 20:14
door malle pietje
De topictitel veranderd, want AEM wel gevonden maar nog niet aan het werk gekregen.

Vandaag laten uitlezen: er was een storing van de elektronische asseccoiremodule opgeslagen. De huidige status was groen (wat volgens mij zou moeten betekenen dat ie werkt) maar hij was eerder uitgeschakeld geweest. Nu is de melding gemist, maar nog steeds geen kik. Dus:
- wel sensoren
- wel AEM kastje
- goed aangesloten, geen stekkers los
- geen schakelaar op het dash of los in de kofferbak
- bij in R zetten geen melding, geluid, helemaal niks

Hoe kan ik er nu achter komen wat het probleem is? Iemand tips waar ik kan beginnen? Kan ik signaalkabeltjes doormeten bijvoorbeeld?

Geplaatst: 29.10.2012 - 20:20
door sbv
Je kan in Vida de sensoren testen., echter weet ik niet of dat ook bij een 2002 het geval is. Bij mijn weten is dat wat simpeler allemaal

Geplaatst: 29.10.2012 - 20:56
door malle pietje
Als (een van) de sensoren de oorzaak waren, zou ik dan niet op zn minst een geluid moeten horen? Van wat ik begrijp uit dit draadje zou ik op de boordcomputer moeten kunnen zien dat de parkeerhulp is ingeschakeld, zou de radio moeten muten en er piepjes te horen zijn. Maar niks van dat alles is bij mij het geval....

Geplaatst: 29.10.2012 - 21:49
door ivoandriessen
Je ziet het niet op de boordcomputer maar op de HU.

Geplaatst: 30.10.2012 - 07:41
door malle pietje
Wat is de HU?

Geplaatst: 30.10.2012 - 07:56
door Plein69
Is je bumper er niet afgeweest? Mogelijk dat 1 van de stekkers van de sensoren niet is aangesloten?

****
Bij mij was 1 sensor kapot. Daardoor bleef hij piepen.
Mij werd geadviseerd door Rima om te luisteren welke kapot was.

Vervolgens gedaan. Contact in stand II en in z'n R.
Met mijn oor er tegen hoorde ik er duidelijk 3 tikken en 1 niet.
****

Geplaatst: 30.10.2012 - 08:02
door Jak
bijna OT, maar welke aftermarket perkeersensoren hebben jullie ervaring mee, en raden jullie aan ? ik heb iets gezien met een lint achter de bumper, eenvoudig monteren. heb geen display, dus moet werken met audiosignalen.

Geplaatst: 30.10.2012 - 08:10
door V70/2.4D/2003
malle pietje schreef:Wat is de HU?
Je radio...als je er een HU in hebt zitten tenminste :wink:

Geplaatst: 30.10.2012 - 09:21
door ivoandriessen
HU603, HU803, enzovoorts. De originele radio van Volvo. Bij inschakelen achteruit en de sensoren zijn aangesloten op de AEM en de software is geladen dan krijg je op het display van de HU de melding "reversing aid".

Dat zie je even bij het inschakelen en zodra de eerste piepjes komen. Daartussen hoor je gewoon de radio en zie je de RDS meldingen op je radio.

Geplaatst: 30.10.2012 - 11:18
door malle pietje
Ik heb een originele volvo radio, deHU803 zo blijkt:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... SEBG5gy6et

maar geen enkele melding op het display bij in de R zetten. Zal nog eens luisteren maar ik verwacht niks te horen.....

Het enige waaraan ik momenteel kan afleiden dat er parkeersensoren in zitten, is door de sensoren zelf ;) en het kastje rechts achterin.

Geplaatst: 30.10.2012 - 11:19
door malle pietje
Ik zie overigens wel in het display IT staan ,maar dat zal iets heeeel anders zijn?