cool Soep, ben erg benieuwd hoe het bevalt en naar je ervaring....Soepkop schreef:Omdat de Polestar aanbieding volledig langs mij heen gegaan is, zojuist afspraak gemaakt voor aanstaande zaterochtend. Het hele proces schijnt niet langer dan een half uur te duren .... Ben erg benieuwd naar het effect. Ik houd jullie op de hoogte
T3 polestar tuning
- remmm
- 5th Gear member
-
- 4th Gear member
I will let you know 
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II
Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
-
- 4th Gear member
Gisterochtend vroeg is de chip van de T3 voorzien van nieuwe software :bday: Helaas nog niet de gelegenheid gehad om het effect van de tuning uitgebreid te testen: gisteren de gehele dag bezig geweest in ons nieuwe huis. Ervaringen daarom beperkt tot enkele ritjes van 2 kilometer. Voor mijn gevoel reageert de motor iets alerter op het gas. Volgens de dealer is het verschil vooral merkbaar boven de 3.500 toeren (een gebied overigens waar ik zelf niet veel kom ....).
Morgen circa 200 snelwegkilometers op de planning: ik zal morgenavond mijn ervaringen nog even terugkoppelen.
De hele klus duurde alles bij elkaar nog geen halfuur. Certificaat + Polestar badge (
) volgen via de post.
Morgen circa 200 snelwegkilometers op de planning: ik zal morgenavond mijn ervaringen nog even terugkoppelen.
De hele klus duurde alles bij elkaar nog geen halfuur. Certificaat + Polestar badge (

Hij:
Zij:
Zij:
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mods break
In dit topic houden we het op de T3.
Tunen van de D3 en andere motoren graag bespreken in een apart daarvoor te maken topic.
In dit topic houden we het op de T3.
Tunen van de D3 en andere motoren graag bespreken in een apart daarvoor te maken topic.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 4th Gear member
Vandaag 200 kilometers afgelegd en het effect van de tuning kunnen beoordelen. Om maar meteen een voorschot te nemen op het eindoordeel: de verschillen zijn niet enorm, dus het is vooral zoeken naar de detailverschillen.
Hoewel het mij sterk lijkt, heb ik het vermoeden dat de motor stiller is geworden en vooral stationair lekkerder loopt. Misschien omdat de T3 van nature toch wat is geknepen t.o.v. de T4. Van de vermogenstoename van 30pk merk je eigenlijk weinig, omdat het karakter van de motor grotendeels gelijk is gebleven. Dat betekent dat de vermogensopbouw heel gelijkmatig is en een duidelijke vermogenskick achterwege blijft. Je merkt weliswaar dat het allemaal sneller gaat, maar echt spannend of opwindend wordt het nooit. Wel hangt de motor duidelijk beter aan het gas: daar waar de T3 vóór de tuning voor mijn gevoel vaak even 'bedenktijd' nodig had, reageert hij nu veel alerter. Vanavond had ik (weliswaar op nat wegdek) doorslippende voorwielen; dat heb ik vóór de tuning nooit gehad.
De T3 was al een heerlijke snelwegcruiser en dat is 'ie na de tuning eigenlijk nog veel meer geworden. Stil, meer dan voldoende vermogen over een groot toerenbereik en een mooie gelijkmatige vermogensopbouw. Opwindend kun je het echter niet noemen - ook niet na de tuning.
Resumerend: is de Polestar tuning van de T3 de investering waard? In de wetenschap dat ik gebruik hebben kunnen maken van de aktie (Eur 790 i.p.v. Eur 990) en dat de investering op rekening van de zaak gaat, zeg ik: Ja. Moest ik de investering ad EUR 990 privé moeten voldoen, dan weet ik het nog niet zo zeker. Het hangt ook vooral af van de verwachtingen die je vooraf van de tuning hebt. Wil je het fijne karakter van de T3 nog verder versterken, dan is de tuning een hele goede investering. Verwacht je er een GTI-killer voor terug te krijgen, dan valt de investering vermoedelijk tegen.
Natuurlijk zijn 200 kilometer te weinig om een goed onderbouwd totaaloordeel te kunnen geven. Ik zal daarom de komende tijd mijn ervaringen blijven delen. Ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Hoewel het mij sterk lijkt, heb ik het vermoeden dat de motor stiller is geworden en vooral stationair lekkerder loopt. Misschien omdat de T3 van nature toch wat is geknepen t.o.v. de T4. Van de vermogenstoename van 30pk merk je eigenlijk weinig, omdat het karakter van de motor grotendeels gelijk is gebleven. Dat betekent dat de vermogensopbouw heel gelijkmatig is en een duidelijke vermogenskick achterwege blijft. Je merkt weliswaar dat het allemaal sneller gaat, maar echt spannend of opwindend wordt het nooit. Wel hangt de motor duidelijk beter aan het gas: daar waar de T3 vóór de tuning voor mijn gevoel vaak even 'bedenktijd' nodig had, reageert hij nu veel alerter. Vanavond had ik (weliswaar op nat wegdek) doorslippende voorwielen; dat heb ik vóór de tuning nooit gehad.
De T3 was al een heerlijke snelwegcruiser en dat is 'ie na de tuning eigenlijk nog veel meer geworden. Stil, meer dan voldoende vermogen over een groot toerenbereik en een mooie gelijkmatige vermogensopbouw. Opwindend kun je het echter niet noemen - ook niet na de tuning.
Resumerend: is de Polestar tuning van de T3 de investering waard? In de wetenschap dat ik gebruik hebben kunnen maken van de aktie (Eur 790 i.p.v. Eur 990) en dat de investering op rekening van de zaak gaat, zeg ik: Ja. Moest ik de investering ad EUR 990 privé moeten voldoen, dan weet ik het nog niet zo zeker. Het hangt ook vooral af van de verwachtingen die je vooraf van de tuning hebt. Wil je het fijne karakter van de T3 nog verder versterken, dan is de tuning een hele goede investering. Verwacht je er een GTI-killer voor terug te krijgen, dan valt de investering vermoedelijk tegen.
Natuurlijk zijn 200 kilometer te weinig om een goed onderbouwd totaaloordeel te kunnen geven. Ik zal daarom de komende tijd mijn ervaringen blijven delen. Ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Hij:
Zij:
Zij:
-
- 5th Gear member
Was het niet zo dat het koppel niet veranderde maar er alleen 30 pks (ws dan bovenin toerenbereik) bij komen? Dan is het misschien niet zo verwonderlijk dat het niet zoveel sneller lijkt.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 4th Gear member
Klopt helemaal: koppel is bij standaard T3 tot 4.000 toeren/minuut voorhanden, na tuning is dit 5.000 toeren. Ik ben er overigens wel van overtuigd dat het na de tuning allemaal sneller is, maar dat het niet heel veel sneller lijkt. Dat zal zoals je zegt inderdaad te maken hebben met het feit dat het maximum koppel niet is gestegen.
Hij:
Zij:
Zij:
-
- 5th Gear member
Mijn ervaring met de T4 is identiek. Ik vond het helemaal niet snel lijken, maar als ik dan op de teller keek... En superstil inderdaad.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Bakboord1
- 4th Gear member
De opbouw is erg soepel bij deze motor.
In mijn onderschrift staat een 1.6 insignia met 180 pk en die rijdt totaal anders dan een t4 met gelijke pk's. De t4 pakt op en versneld door. Mijn insignia deed even niets en werd dan gestoken door een bij. Als ie ging dan ging ie ook echt. De insignia voelt daardoor sneller en heftiger maar zal vermoedelijk te veel tijd verliezen in de eerste seconden.
De t4 doet het allemaal wat gemoedelijker, beter en daardoor saaier.
In mijn onderschrift staat een 1.6 insignia met 180 pk en die rijdt totaal anders dan een t4 met gelijke pk's. De t4 pakt op en versneld door. Mijn insignia deed even niets en werd dan gestoken door een bij. Als ie ging dan ging ie ook echt. De insignia voelt daardoor sneller en heftiger maar zal vermoedelijk te veel tijd verliezen in de eerste seconden.
De t4 doet het allemaal wat gemoedelijker, beter en daardoor saaier.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
-
- 2nd Gear member
Doordat de T4 (maar ook de T3) al bij 1600 toeren het maximale koppel bereikt, kun je (als je wilt) vroeg opschakelen. Je rijdt dan behoorlijk zuinig en de motor stottert geen moment. De elasticiteit van deze motor is echt prima!
Volvo XC40 T5 Recharge R-Design Automaat (2020)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
-
- Starter
Vandaag tuning uitgevoerd. Je merkt wel dat je langer kunt doortrekken in de versnellingen. Maar voor de rest nog geen merkbaar verschil, misschien was normale T3 al goed genoeg. Was afgelopen zomer in Duitsland, heb toen makkelijk 200 kunnen rijden. Zal het nog een keer testen na tuning.
Trouwens Soepkop nog een vraag, je had over certificaat en badge. Volgens de Volvo dealer waar ik het heb laten tunen krijg je geen certificaat.
Maar zij zouden het nog navragen. Alvast bedankt voor je reactie.
Trouwens Soepkop nog een vraag, je had over certificaat en badge. Volgens de Volvo dealer waar ik het heb laten tunen krijg je geen certificaat.
Maar zij zouden het nog navragen. Alvast bedankt voor je reactie.
-
- 4th Gear member
Voly,
Zeker weten doe ik het niet, maar bij mijn weten ontvang je een bewijs dat jouw auto Polestar is getuned, dus met behoud van fabrieksgarantie. Verder ontvang je volgens mij een Polestar badge. Ik laat het je weten als hier iets op de deurmat is gevallen.
Overigens moet ik mijn mening over de tuning in positieve zin bijstellen: inmiddels 500 km verder - voornamelijk snelwegkilometers - merk ik in de praktijk het verschil toch wel degelijk. Tussenacceleraties zijn merkbaar sneller geworden. Daar waar de T3 voorheen voor mijn gevoel af en toe in ademnood kwam, is daar nu in het geheel geen sprake meer van. Dat beetje extra kracht vind ik erg comfortverhogend werken. Daarbij komt dat ik nog steeds van mening ben dat de motor mooier loopt en gewoonweg stiller is geworden. Inmiddels vind ik het de investering daarom zonder twijfel waard :thumbright:
Zeker weten doe ik het niet, maar bij mijn weten ontvang je een bewijs dat jouw auto Polestar is getuned, dus met behoud van fabrieksgarantie. Verder ontvang je volgens mij een Polestar badge. Ik laat het je weten als hier iets op de deurmat is gevallen.
Overigens moet ik mijn mening over de tuning in positieve zin bijstellen: inmiddels 500 km verder - voornamelijk snelwegkilometers - merk ik in de praktijk het verschil toch wel degelijk. Tussenacceleraties zijn merkbaar sneller geworden. Daar waar de T3 voorheen voor mijn gevoel af en toe in ademnood kwam, is daar nu in het geheel geen sprake meer van. Dat beetje extra kracht vind ik erg comfortverhogend werken. Daarbij komt dat ik nog steeds van mening ben dat de motor mooier loopt en gewoonweg stiller is geworden. Inmiddels vind ik het de investering daarom zonder twijfel waard :thumbright:
Hij:
Zij:
Zij:
- ZX10r
- 5th Gear member
het komt niet vanzelf hoor als de dealer je niet registreert:
http://www.polestar.se/nl/performance/registreren/
http://www.polestar.se/nl/performance/registreren/
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
-
- 4th Gear member
Klopt, maar dat zou Hooftman dan ook voor mij doen :thumbleft:
Hij:
Zij:
Zij:
-
- 2nd Gear member
Weet men welke dealer er ook werkt met Rica. Mijn huidige dealer werkt alleen met Polestar. Maar Rica stage 2 is 300 euro goedkoper en dan schijnt je T3 echt een beest te worden. +- 200 PK en 300 NM. In plaats van Polestar 180 pk en geen verandering in het koppel.