Pagina 2 van 3

Geplaatst: 30.10.2012 - 16:40
door Sehzade
Hoe kan ik dat controleren?

Geplaatst: 30.10.2012 - 16:45
door sbv
D5 duurt erg lang voordat deze warm is. Mijn C30 D5 deed er best wel de nodige km over voordat ik het wat warm ging krijgen.

Was het voorheen niet, of is het enkel pas sinds enige tijd ?

Geplaatst: 30.10.2012 - 16:47
door Sehzade
Voorheen heb ik er niet opgelet. Misschien is het een eigenschap van d5?

Geplaatst: 30.10.2012 - 17:12
door edraket
Duurt bij wat kouder weer echt ruim 20 km voordat de meter in het midden staat. Als de meter terugloopt nadat hij de middenstand heeft gehaald is er iets mis, anders zou ik me geen zorgen maken. Wordt de kachel wel voor de tijd warm?

Geplaatst: 30.10.2012 - 17:15
door Sehzade
Kachel is pas warm wanneer de meter middenstaat. Wanneer de auto niet helemaal warm is en je zet verwarming aan daalt de warmte van de motor. Wanneer motor helemaal warm is en je zet de motor voor een kwartier/half uur uit om boodschappen te doen bijwijze van zie je al dat de meter 3strepen is gedaald

Geplaatst: 30.10.2012 - 22:39
door Volvootje C30
Thermostaat is gewoon echt stuk als de motor afkoelt als het in bedrijf is. Betere garage opzoeken?

Geplaatst: 30.10.2012 - 23:03
door Sehzade
Wanneer mijn motor op temperatuur is, blijf hij op temperatuur.

Geplaatst: 31.10.2012 - 10:14
door edraket
Als je de kachel aan zet en de temperatuurmeter daalt is er iets niet goed. De kachelradiator zit bij deze auto in het circuit zonder kraan. De warmtevraag wordt geregeld door middel van luchtkleppen. Door de kachel open te zetten is er maar een geringen verstoring van de thermische balans in de motor. Dan is wat mij betreft zeker de thermostaat stuk. Waarschijnlijk komt deze niet goed meer open. Gebeurt niet vaak, zeker niet bij zo'n jonge auto, maar kan altijd.

Geplaatst: 31.10.2012 - 10:48
door Sehzade
Volgens mij heb ik me niet goed kunnen verwoorden. Temperatuur van mijn motor daalt niet wanneer ik mijn kachel aanzet. Het probleem is dat mijn motor moeilijk op temperatuur komt, wanneer hij eenmaal op temperatuur is heb ik er geen moeite mee. Wanneer ik de auto laat staan half uurtje, dan is de meter met 2 strepen gezakt. Ik vroeg me af of dit normaal was. Hoe kan ik mijn thermostaat checken of deze defect is? Ik zag op youtube dat deze niet zo moeilijk te vervangen is.

Geplaatst: 31.10.2012 - 12:51
door Frederik Welvaert
Als de naald het midden bereikt en daar ook blijft (ook al sta je 5 minuten voor een rood licht en bij wisselende snelheid) dan lijkt de thermostaat me in orde. Maar ze kunnen kapot gaan (die op mijn XC60 is 3 weken geleden vervangen, de dichting van de klep was losgekomen en zat vast tussen de klep zelf. Water bereikte nooit de temperatuur van 90°C zoals het hoort, maar bleef hangen op 70° en zakte naar 60° bij lagere belasting)

Geplaatst: 31.10.2012 - 22:28
door Sehzade
Dat wat je beschrijft is niet het geval bij mijn volvo. Ik vroeg me alleen af of het dus normaal was dat de auto langzaam op temperatuur komt. Zo niet waar het aan kan liggen. Thermostaat lijkt me zo in orde als ik lees wat jij beschijft

Geplaatst: 01.11.2012 - 08:50
door sbv
Ja het duurt vrij lang voordat een D5 op temperatuur is. Dat is mijn ervaring en ook die van anderen.

Geplaatst: 01.11.2012 - 14:15
door edraket
Duurt het echt 20 minuten voordat de kachel warmte geeft? In dat geval denk ik toch dat het thermostaat stuk is. Voel na een km of 3 eens aan de openingen bij de voorruit. Als dat dan echt nog koud is zul je toch echt aan een nieuw thermostaat moeten.

Geplaatst: 01.11.2012 - 16:11
door Popoll
Hallo, mijn V50 D5 van 2007 heeft hier geen probleem mee. Ik woon op 10 minuten van mijn werk en auto begint na enkele minuten een aangename temperatuur te maken.
Ik zeg niet dat de motor helemaal opwarmt op deze 10 minuten, maar het scheeld toch niet veel.

Geplaatst: 03.11.2012 - 08:24
door Sehzade
Edraket het duurt 20 ongeveer 20km voordat de motor op 90graden is. Na 3 km is de voorruit nog koud. Ik begin me nu wel een beetje te irriteren. Ik kreeg gisteren ineens de melding dat er een motorsyteem service verreist is. Verder branden er geen lampjes op mijn dashboard. Iemand een idee wat dit kan wezen?

Geplaatst: 03.11.2012 - 09:44
door sbv
Laat de auto uitlezen

Geplaatst: 03.11.2012 - 10:05
door edraket
Het zou maar zo kunne zijn dat er een parameter in het programma zit die meet hoelang het duurt voordat de uitlaatgassen een bepaalde waarde bereikt hebben. Als het thermostaat defect is wordt die tijd overschreden en krijg je een foutmelding. Ik wil niet zeggen dat dit zo is, maar is wel een logische verklaring. Ik zal eens kijken of er een parameter in het management zit die hierop meet als ik de tijd heb. Laat de auto even uitlezen dan heb je in elk geval meer info over de storing zoals SBV ook al aangeeft.

Geplaatst: 03.11.2012 - 13:35
door Sehzade
Ik kom net van de anwb vandaan. Heb vanochtend contact gehad met volvo service die hebben mij daarheen verwezen. Uitgelezen en hij kon helemaal GEEN fout vinden zei hij. Hij heeft het gereset maar het blijf dezelfde melding weergeven. Ik zit er nu echt mee??

Geplaatst: 03.11.2012 - 14:54
door edraket
Als je een melding hebt moet er een foutmelding te zien zijn in de auto. Is de auto wel bij de Volvo dealer uitgelezen met een Volvo tool, of in en universele garage met een universele tool?

Geplaatst: 07.11.2012 - 00:39
door wim de jong
@Sehzade:

Volgens mij zie je spoken, en is er niets mis mee.
Zelf heb ik ook een D5, en net heen en weer naar Zwolle gereden vanuit Amersfoort. Ik zag dat pas net voor Harderwijk (is toch 25 km) de temp meter in het midden kwam. Dit soort dingen viel me vorige winter ook al op, een D5 heeft behoorlijke tijd nodig om op temperatuur te komen. Soms met tanken al zie je dat de temp wat gezakt is.

Dus er is niets mis met de termostaat, en zeker de gloeibougies hebben er niets mee te maken.