@DrRossi,
De Volvo S80 2.9 heeft net als de S80T6 (1998-2005) de GM4T65 automaatbak met 4 versnellingen van General Motots.
Deze bakken zitten ook in de XC90T6. En zijn in tegenstelling tot de 5 en 6 versn. automaatbakken van Aisin Warner die in de 5cilinder Volvo's zitten vanaf jaar 2000 zonder de zgn limited slip koppelomvormer overbruggingen.
Deze GM4T65 bakken hebben daarom geen JWS3309spec atf nodig, maar kunnen gewoon met de Dexron3 spec atfs hun werk doen.
De GMT65 bakken zijn vrij fragiel omdat ze oorspronkelijk voor lichtere amerikaanse voorwielaangedreven auto's van GM met weinig vermogen zijn ontwikkeld. Volvo gebruikte ze bij hun zescilinders omdat er weinig ruimte meer over was onder de motorkap voor een vijfbak. Vooral in de zware XC90T6 heeft deze bak een ondragelijk bestaan.
In een S80 2.9 zou hij het wel 3ton of meer moeten kunnen uithouden zonder al te veel aanhanglast, in een niet te warm land met niet te veel stadsverkeer. Op de sloop met een tonnetje gereden kan deze bak toch al flink wat slijtage hebben gehad. Dus als gebruikt onderdeel een risico.
Vaak kan door alleen het kleppenhuis incl. tussenplaat te vervangen de bak nog gered worden als hij niet te lang met slecht schakelen heeft doorgereden.
groet,
www.varioclean.nl
Transmissie volledig stuk! of simpele oplossing?
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Contacteer:
- DrRossi
- 4th Gear member
Ok .
Ik dacht dat de 2.9 geen GT functie had.
Ik heb mijn T6 destijds met ca. 165k van de eerste eigenaar gekocht.
Ik heb de bak direct geflushed met de transparante slang methode aan de bak op de koeler retour leiding.
Gewoon met synth atf dex3 olie.
Ik was voor die 15 liter een goede 100 euro kwijt.
En dat doe ik zo elke 100k.
Ik heb de auto direct na aanschaf laten tunen naar ca. 325pk en heb een verbruik van 13 liter dus gebruik ze ook.
Top ligt boven 275 km uur !!
Nu met bijna 3 ton schakelt deze nog steeds zijdezacht.
Bij de peage wil ik nog wel eens zelf schakelen om een beetje te spelen en ook dat gaat perfect.
Ik rij regelmatig even vanuit zuid frankrijk naar eindhoven in 9 uurtjes.
Het kan dus wel met deze bakken.
Ik ben er van overtuigd dat als je in de stad gaat raggen dat je alle bakken om zeep helpt
Ik dacht dat de 2.9 geen GT functie had.
Ik heb mijn T6 destijds met ca. 165k van de eerste eigenaar gekocht.
Ik heb de bak direct geflushed met de transparante slang methode aan de bak op de koeler retour leiding.
Gewoon met synth atf dex3 olie.
Ik was voor die 15 liter een goede 100 euro kwijt.
En dat doe ik zo elke 100k.
Ik heb de auto direct na aanschaf laten tunen naar ca. 325pk en heb een verbruik van 13 liter dus gebruik ze ook.
Top ligt boven 275 km uur !!
Nu met bijna 3 ton schakelt deze nog steeds zijdezacht.
Bij de peage wil ik nog wel eens zelf schakelen om een beetje te spelen en ook dat gaat perfect.
Ik rij regelmatig even vanuit zuid frankrijk naar eindhoven in 9 uurtjes.
Het kan dus wel met deze bakken.
Ik ben er van overtuigd dat als je in de stad gaat raggen dat je alle bakken om zeep helpt
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Contacteer:
@DrRossi
Mee eens, in de stad wordt de automaat veel warmer, de koppelomvormer moet zijn werk doen, en produceert veel warmte ,
tijdens het schakelen door de versnellingen produceren de koppelingsplaten ook hitte. Terwijl op de autobaan er minder geschakeld wordt, minder slip is in de koppelomvormer, of zelfs geen slip in lock-up.
De amerikaanse automaat van de volvo zescilnders van die tijd kan je inderdaad voorzien van redelijk willekeurige en dusminder dure atf3 syntheet die alleen aan de dexron3 norm hoeft te voldoen en niet aan de jws3309.
Als je dan veel autobaan rijdt en elke 100000km ververst kan je denk ik een heel eind voorruit met deze bakken.
Bij het spoelen gebruiken wij trouwens de dubbele hoeveelheid van de bakinhoud van 6a7 liter, dus ongeveer 15 liter bij de 5cilinder Volvo automaatbakken van AisinWarner. Jouw 4bak gaat wel bijna 2x zoveel atf in, dus helemaal doorspoelen zodat bijna alle oude atf eruit is kost misschien wel 25 liter bij deze bak. Je gebruikt ook geen reiniger. Dat geeft inderdaad minder risico voor de rubberafdichtingen als er restanten van de reiniger in de bak blijven. Met jouw 15 liter spoelen zou je ook niet alle reiniger er dus uitgespoeld hebben.
Reinigen van een bak lukt ook maar sowieso beperkt, de aangekoekte sludge in de koppelomvormer en de pan spoel je er nooit uit, losse zwerfdeeltjes wel. belangrijkste is dat je de meeste atf ververst, en dat doe je dus ook. Met 15 liter er doorheen te pompen haal je er zo het meeste vuil er wel uit.
met vriendelijke groet,
www.varioclean.nl
Mee eens, in de stad wordt de automaat veel warmer, de koppelomvormer moet zijn werk doen, en produceert veel warmte ,
tijdens het schakelen door de versnellingen produceren de koppelingsplaten ook hitte. Terwijl op de autobaan er minder geschakeld wordt, minder slip is in de koppelomvormer, of zelfs geen slip in lock-up.
De amerikaanse automaat van de volvo zescilnders van die tijd kan je inderdaad voorzien van redelijk willekeurige en dusminder dure atf3 syntheet die alleen aan de dexron3 norm hoeft te voldoen en niet aan de jws3309.
Als je dan veel autobaan rijdt en elke 100000km ververst kan je denk ik een heel eind voorruit met deze bakken.
Bij het spoelen gebruiken wij trouwens de dubbele hoeveelheid van de bakinhoud van 6a7 liter, dus ongeveer 15 liter bij de 5cilinder Volvo automaatbakken van AisinWarner. Jouw 4bak gaat wel bijna 2x zoveel atf in, dus helemaal doorspoelen zodat bijna alle oude atf eruit is kost misschien wel 25 liter bij deze bak. Je gebruikt ook geen reiniger. Dat geeft inderdaad minder risico voor de rubberafdichtingen als er restanten van de reiniger in de bak blijven. Met jouw 15 liter spoelen zou je ook niet alle reiniger er dus uitgespoeld hebben.
Reinigen van een bak lukt ook maar sowieso beperkt, de aangekoekte sludge in de koppelomvormer en de pan spoel je er nooit uit, losse zwerfdeeltjes wel. belangrijkste is dat je de meeste atf ververst, en dat doe je dus ook. Met 15 liter er doorheen te pompen haal je er zo het meeste vuil er wel uit.
met vriendelijke groet,
www.varioclean.nl
- peer54
- 3rd Gear member
Dag,
Zoals ik al berichte is onze automaat gewisseld. Ook deze bak schakelt op file snelheden niet comfortabel. De eerste en tweede versnelling wordt met een te hoog toerental ingelegd. Zodoende is de auto niet te doceren. Filerijden, rotondes en bochten nemen gaat verre van comfortabel. Als dit het resultaat is van een Lock up functie van de geartronic om zo zuinig rijden te bevorderen , is dit mijn eerste en tevens mijn laatste Volvo.
Groet,
Peer.
Zoals ik al berichte is onze automaat gewisseld. Ook deze bak schakelt op file snelheden niet comfortabel. De eerste en tweede versnelling wordt met een te hoog toerental ingelegd. Zodoende is de auto niet te doceren. Filerijden, rotondes en bochten nemen gaat verre van comfortabel. Als dit het resultaat is van een Lock up functie van de geartronic om zo zuinig rijden te bevorderen , is dit mijn eerste en tevens mijn laatste Volvo.
Groet,
Peer.
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
S80 3.2 executive
-
- 7th Gear member
Gewisseld voor een nieuwe bak of een gebruikte?
Door een dealer of ?
Goeie olie gebruikt die er wordt voorgeschreven?
Allemaal belangrijke dingen om in de gaten te houden,heeft dus niets te maken met het feit dat het een Volvo betreft.
Alles staat en valt met,wat is er gebruikt en door wie is het gemonteerd.
Door een dealer of ?
Goeie olie gebruikt die er wordt voorgeschreven?
Allemaal belangrijke dingen om in de gaten te houden,heeft dus niets te maken met het feit dat het een Volvo betreft.
Alles staat en valt met,wat is er gebruikt en door wie is het gemonteerd.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Is de electronica van de bak wel gereset?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Contacteer:
@peer54,
de lockup functie zal het niet zijn, die speelt pas boven de 50kmpu,
dit is een tf80 automaatbak van aisin warner hier hoort jws3309 spec atf in,
als de nieuwe bak net is gemonteerd zou het kunnen dat na paar honderd km inrijden het schakelen nog verbeterd omdat de adaptie moet wennen aan de bak en de andere atf die nog op de frictieplaten moet inweken een paar dagen, soms gaan er wel 2 nachten overheen voordat de auto weer goed schakelt,
ook zou het kunnen dat een sensor van het motormanagement defectueus is zodat de verkeerde signalen via de computer de bak ingaan,
ook kan het zijn dat de nieuwe bak geen goed, of een gebruikt, of verkeerd gereviseerd kleppenhuis heeft zodat de aansturing hydraulisch niet correct is van de bak,
het atf peil in de nieuwe bak moet ook goed zijn, 100ml te weinig, en hij schakelt al slecht,
zoals gezegd door Battlecruiser moet de adaptie gereset worden en de atf teller op nul worden gezet na inbouw,
zijn de bovenste zaken gecontroleerd, kan het ook nog in de computer van de bak of de motor zitten of in de noeuwe bak zelf,
succes verder,
mvrgr
www.varioclean.nl
de lockup functie zal het niet zijn, die speelt pas boven de 50kmpu,
dit is een tf80 automaatbak van aisin warner hier hoort jws3309 spec atf in,
als de nieuwe bak net is gemonteerd zou het kunnen dat na paar honderd km inrijden het schakelen nog verbeterd omdat de adaptie moet wennen aan de bak en de andere atf die nog op de frictieplaten moet inweken een paar dagen, soms gaan er wel 2 nachten overheen voordat de auto weer goed schakelt,
ook zou het kunnen dat een sensor van het motormanagement defectueus is zodat de verkeerde signalen via de computer de bak ingaan,
ook kan het zijn dat de nieuwe bak geen goed, of een gebruikt, of verkeerd gereviseerd kleppenhuis heeft zodat de aansturing hydraulisch niet correct is van de bak,
het atf peil in de nieuwe bak moet ook goed zijn, 100ml te weinig, en hij schakelt al slecht,
zoals gezegd door Battlecruiser moet de adaptie gereset worden en de atf teller op nul worden gezet na inbouw,
zijn de bovenste zaken gecontroleerd, kan het ook nog in de computer van de bak of de motor zitten of in de noeuwe bak zelf,
succes verder,
mvrgr
www.varioclean.nl
- peer54
- 3rd Gear member
Beste allen,
Het zit hem in de eerste versnelling. Bij lage snelheid gas los,daarna voorzichtig gas bij wacht de bak een fractie met het inschakelen van de eerste versnelling. Vervolgens grijpt hij met een schok in de eerste versnelling en schiet de auto met meer snelheid dan mij lief is voorwaarts. De snelheid is dan niet te doceren.
Vast dank voor de gedane reacties .
Groet,
peer
Het zit hem in de eerste versnelling. Bij lage snelheid gas los,daarna voorzichtig gas bij wacht de bak een fractie met het inschakelen van de eerste versnelling. Vervolgens grijpt hij met een schok in de eerste versnelling en schiet de auto met meer snelheid dan mij lief is voorwaarts. De snelheid is dan niet te doceren.
Vast dank voor de gedane reacties .
Groet,
peer
S80 3.2 executive
S80 3.2 executive
- peer54
- 3rd Gear member
Evert65 zegt ,kleppen huis denk ik.
Mijn vraag is: kan dit via een diagnose bevestigd worden?
Groet,
Peer
Mijn vraag is: kan dit via een diagnose bevestigd worden?
Groet,
Peer
S80 3.2 executive
S80 3.2 executive
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Contacteer:
@peer54,
evert65 heeft waarschijnlijk gelijk: kleppenhuis defect:
slijtage in het kleppenhuis op de cilinderboringen zorgt voor te lage druk,
waardoor te laat een versnelling wordt ingeschakeld,
of,
een magneetklep (solenoid) van het kleppenhuis werkt niet meer goed zodat te weinig hydraulische actie wordt ondernomen om snel de koppelingen in de bak aan te sturen,
of,
de drukregeling voor de bak is versleten, en er is te weinig duk in het algemeen om snel te schakelen,
andere, en goedkopere oorzaak kan verder nog zijn:
te weinig atf in de bak,
of,
drukregelklep koppelingscircuit in het kleppenhuis blijft hangen (plakken),
dit laatste zou nog met een automaatbakspoeling kunnen worden verholpen.
dus met de informatie die wij nu hebben:
atf peil controleren,
kleppenhuis vervangen, of,
nog een gokje wagen en er eerst nog een spoeling met reiniger tegenaan gooien
groet,
evert65 heeft waarschijnlijk gelijk: kleppenhuis defect:
slijtage in het kleppenhuis op de cilinderboringen zorgt voor te lage druk,
waardoor te laat een versnelling wordt ingeschakeld,
of,
een magneetklep (solenoid) van het kleppenhuis werkt niet meer goed zodat te weinig hydraulische actie wordt ondernomen om snel de koppelingen in de bak aan te sturen,
of,
de drukregeling voor de bak is versleten, en er is te weinig duk in het algemeen om snel te schakelen,
andere, en goedkopere oorzaak kan verder nog zijn:
te weinig atf in de bak,
of,
drukregelklep koppelingscircuit in het kleppenhuis blijft hangen (plakken),
dit laatste zou nog met een automaatbakspoeling kunnen worden verholpen.
dus met de informatie die wij nu hebben:
atf peil controleren,
kleppenhuis vervangen, of,
nog een gokje wagen en er eerst nog een spoeling met reiniger tegenaan gooien
groet,
- peer54
- 3rd Gear member
De bak is 8 maanden geleden vervangen voor een ruilbak.ik ga er van uit dat alle hier bovengenoemde onderdelen en olie ook mee vervangen zijn.
Ook ga ik er van uit dat een Volvo dealer de juiste onderdelen monteerd en de juiste olie gebruikt. Ik heb nadien wel gevraagd om een schriftelijke garantie. Dat was niet gebruikelijk zei men toen. Het stond immers bij hun in de computer, was geen probleem antwoorde de dealer.
Ik begin nu toch wel erg te twijfelen aan de kwaliteit van deze ruilbak.
Groet,
Peer
Ook ga ik er van uit dat een Volvo dealer de juiste onderdelen monteerd en de juiste olie gebruikt. Ik heb nadien wel gevraagd om een schriftelijke garantie. Dat was niet gebruikelijk zei men toen. Het stond immers bij hun in de computer, was geen probleem antwoorde de dealer.
Groet,
Peer
S80 3.2 executive
S80 3.2 executive
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Contacteer:
@peer54
dus het kleppenhuis zou goed moeten zijn,
in plaats van eindeloos doorzoeken en doordenken misschien toch maar eens met ander kleppenhuis kijken of dan de problemen weg zijn, zo niet dan:
-atf koeler verstopt of
-transmissie computer module defect of
-fout in engine control unit of
-defecte sensor of
-kleppenhuis niet goed op bak gemonteerd of
-wat anders nog
is net atf nivo goed gepeild?
zit er originele volvo atf in?
worden de problemen erger?
hoe schakelt hij koud?
groet,
dus het kleppenhuis zou goed moeten zijn,
in plaats van eindeloos doorzoeken en doordenken misschien toch maar eens met ander kleppenhuis kijken of dan de problemen weg zijn, zo niet dan:
-atf koeler verstopt of
-transmissie computer module defect of
-fout in engine control unit of
-defecte sensor of
-kleppenhuis niet goed op bak gemonteerd of
-wat anders nog
is net atf nivo goed gepeild?
zit er originele volvo atf in?
worden de problemen erger?
hoe schakelt hij koud?
groet,
-
- 7th Gear member
Als de bak gemonteerd is 8 maanden geleden bij een Volvo dealer,dan is het simpel,je hebt gewoon 100%garantie!peer54 schreef:De bak is 8 maanden geleden vervangen voor een ruilbak.ik ga er van uit dat alle hier bovengenoemde onderdelen en olie ook mee vervangen zijn.
Groet,
Peer
- peer54
- 3rd Gear member
Varioclean.
Een paar berichten terug schrijf je ‘waardoor te laat wordt ingeschakeld’ dat is wat er aan de hand is. Hij schakelt zijn eerste versnelling te laat in. Daardoor schiet de auto voorruit. Met file rijden heb je ook dat effect, een beetje gas en ineens grijpt hij met een schokje in zijn eerste versnelling en schiet de wagen voorwaarts.
Ook herken ik uit je bericht het volgende woord ‘plakken’ zo voelt het ook, ik citeer uit je tekst ‘drukregelklep koppelingscircuit in het kleppenhuis blijft hangen (plakken). Eerst heb je gas los voor een bocht, daarna een beetje gas bij (er gebeurt niets ”plakken” )’opeens grijpt hij in zijn eerste versnelling, de auto schiet voorwaarts.
Het is jammer dat je met je bedrijf dik 150km van mij vandaan zit.
Ramon&Ramon.
Je hebt gelijk ik ga eerst volgende week contact opnemen met de dealer die de bak heeft vervangen. Het punt is, dat ik de auto gekocht heb bij een Volvo dealer 100km van mijn woonplaats. De auto is nu in onderhoud bij een Volvo dealer in de buurt. Die kijkt mij voortaan moedeloos aan als ik weer over de automaat begin. Grote reparaties als ook het wisselen van de automaat moet volgens mijn dealer (huidige) gedaan worden via de aankoopdealer.
Tot zover iedereen vast bedankt voor het meedenken.
groet,
Peer
Een paar berichten terug schrijf je ‘waardoor te laat wordt ingeschakeld’ dat is wat er aan de hand is. Hij schakelt zijn eerste versnelling te laat in. Daardoor schiet de auto voorruit. Met file rijden heb je ook dat effect, een beetje gas en ineens grijpt hij met een schokje in zijn eerste versnelling en schiet de wagen voorwaarts.
Ook herken ik uit je bericht het volgende woord ‘plakken’ zo voelt het ook, ik citeer uit je tekst ‘drukregelklep koppelingscircuit in het kleppenhuis blijft hangen (plakken). Eerst heb je gas los voor een bocht, daarna een beetje gas bij (er gebeurt niets ”plakken” )’opeens grijpt hij in zijn eerste versnelling, de auto schiet voorwaarts.
Het is jammer dat je met je bedrijf dik 150km van mij vandaan zit.
Ramon&Ramon.
Je hebt gelijk ik ga eerst volgende week contact opnemen met de dealer die de bak heeft vervangen. Het punt is, dat ik de auto gekocht heb bij een Volvo dealer 100km van mijn woonplaats. De auto is nu in onderhoud bij een Volvo dealer in de buurt. Die kijkt mij voortaan moedeloos aan als ik weer over de automaat begin. Grote reparaties als ook het wisselen van de automaat moet volgens mijn dealer (huidige) gedaan worden via de aankoopdealer.
Tot zover iedereen vast bedankt voor het meedenken.
groet,
Peer
S80 3.2 executive
S80 3.2 executive
-
- 7th Gear member
Al moest ik er 300km voor rijden,garantie is garantie,zo simpel is het!
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Contacteer:
@peer54,
succes bij de dealer, we blijven graag op de hoogte.
neem evt een proefmonstertje van de huidige atf,
met behulp van een olie-analyse kan je dan ook zien of de bak zelf beschadigd is van binnen, op basis van de materialen die er in de atf rondzwemmen, zoal koppeling of lagermateriaal.
Want na het rijden met de schakelproblemen kan er extra slijtage in de bak zijn ontstaan,
die niet meer teruggedraaid kan worden met een evt. nieuw kleppenhuis of nieuwe atf of andere ingrepen buiten de bak zelf.
groet,
succes bij de dealer, we blijven graag op de hoogte.
neem evt een proefmonstertje van de huidige atf,
met behulp van een olie-analyse kan je dan ook zien of de bak zelf beschadigd is van binnen, op basis van de materialen die er in de atf rondzwemmen, zoal koppeling of lagermateriaal.
Want na het rijden met de schakelproblemen kan er extra slijtage in de bak zijn ontstaan,
die niet meer teruggedraaid kan worden met een evt. nieuw kleppenhuis of nieuwe atf of andere ingrepen buiten de bak zelf.
groet,
- peer54
- 3rd Gear member
Dag,
Ramon&Ramon.
Ja, zo zit ik er ook in. Maar wat ik bedoel is, dat ik de claim van de garantie ook op moet kunnen nemen bij mijn Volvo dealer om de hoek. Volvo pretendeert met haar Volvo selekt garantie geheel Europa te bestrijken. Daarom moet eigenlijk niet zo zijn dat ik met dit probleem weer aangewezen wordt naar de aankoopdealer 100 km verderop.
Trouwens de km hoef ik niet zelf te maken, ze komen de auto halen en brengen met als achterlating een vervangende wagen. Dat was in de Volvo Selekt periode goed geregeld. Ben wel benieuwd hoe de aankoopdealer nu omgaat met deze situatie.
Varioclean.
Vandaag flink uitgetest koude motor, warme motor. Koude motor echt goed voelbaar overgang gas los, remmen, gas bijgeven eerste versnelling. Bij warme motor minder voelbaar overgang gas los, remmen, gas bijgeven eerste versnelling, maar nog wel voelbaar met nog steeds het ‘plak’ gevoel en nog steeds niet doceerbaar op zeer lage snelheden 3 tot 10 km.
Ik ga morgen contact opnemen met de aankoopdealer die de bak gewisseld heeft en met de dealer om de hoek die de auto in onderhoud heeft. De Volvo dealer die het onderhoud verricht kan dan wat atf olie afnemen voor diagnose, zoals je voorstelt.
Ik hou Jullie op de hoogte.
Groet,
Peer
Ramon&Ramon.
Ja, zo zit ik er ook in. Maar wat ik bedoel is, dat ik de claim van de garantie ook op moet kunnen nemen bij mijn Volvo dealer om de hoek. Volvo pretendeert met haar Volvo selekt garantie geheel Europa te bestrijken. Daarom moet eigenlijk niet zo zijn dat ik met dit probleem weer aangewezen wordt naar de aankoopdealer 100 km verderop.
Trouwens de km hoef ik niet zelf te maken, ze komen de auto halen en brengen met als achterlating een vervangende wagen. Dat was in de Volvo Selekt periode goed geregeld. Ben wel benieuwd hoe de aankoopdealer nu omgaat met deze situatie.
Varioclean.
Vandaag flink uitgetest koude motor, warme motor. Koude motor echt goed voelbaar overgang gas los, remmen, gas bijgeven eerste versnelling. Bij warme motor minder voelbaar overgang gas los, remmen, gas bijgeven eerste versnelling, maar nog wel voelbaar met nog steeds het ‘plak’ gevoel en nog steeds niet doceerbaar op zeer lage snelheden 3 tot 10 km.
Ik ga morgen contact opnemen met de aankoopdealer die de bak gewisseld heeft en met de dealer om de hoek die de auto in onderhoud heeft. De Volvo dealer die het onderhoud verricht kan dan wat atf olie afnemen voor diagnose, zoals je voorstelt.
Ik hou Jullie op de hoogte.
Groet,
Peer
S80 3.2 executive
S80 3.2 executive