Pagina 2 van 3

Geplaatst: 08.11.2012 - 08:24
door DrRossi
Ik heb ooit bij een oudere 24 klepper forte gedaan voor de olie wissel.
Het was echt net tell sell !
Waar we bij stonden begon de motor steeds mooier en stiller te lopen.
Ongelofelijk en er is nog meer !!

Deze man reed veel stads ritjes en dan zouden de hydraulische klepstoters best wat vervuilt kunnen zijn geweest.
Jij hebt nu in 5 jaar 140 k gereden en als je vindt dat het nodig is probeer je het toch gewoon.
Kost je 2 tientjes voor de forte en een olie wissel ( incl. filter natuurlijk)

En ik mieter er nu elk jaar de befaamde Action vol syntheet in.
Al was het maar om eens te kijken waar dat gezever op al de fora over gaat!
Nu mijn auto waarde nul heeft ben ik overgestapt naar de goedkoopste olie die ik kon vinden.
Heb daarvoor altijd Prachtige Elf olie gebruikt van ca 15 euro de liter en nu na 3 jaar merk ik nul verschil.
In een T6 gaat wel steeds 7 liter in !
Geen verbruik, kleur blijft een jaar lang lichtbruin en motor loopt als een naaimachine.
En bij de APK kreeg ik een dik compliment over de gas waardes.
Ik zal het niemand adviseren maar iemand moest dat toch eens proberen!

Geplaatst: 08.11.2012 - 08:51
door Brambo67
Zoals een wijs forumlid al meerdere malen gezegd heeft..... zo af en toe maakt men elkaar hier de kop een beetje gek. Er zijn forumleden die complete studies hebben gemaakt van motor- en versnellingsbakolie. Je leest hier uiteraard vooral de verhalen van motoren waar iets mee gebeurd is. Al die andere zoveel honderdduizend Volvo-rijders, die al jáááren met 5W-30 rijden, zonder de befaamde standkachel, van huis naar werk (3 km), met koude motor de snelweg optrekken en. enz. en zónder problemen maar vooral zonder angst te zijn aangejaagd door forumleden, die hoor/lees je niet. Feit is dat verreweg de meeste D5 motoren heel lang trouwe dienst leveren zonder problemen. En heel af en toe heb je d'r één die gaat stuk. Die meldt zich dan hier en leert dat hij andere olie had moeten gebruiken, achteraf een standkachel had moeten laten inbouwen en eigenlijk iedere 500 km z'n olie had moeten verversen omdat dit beter is voor de motor.... dan haalt ie 499.768 km zonder grote problemen in plaats van 467.890 km...

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor planmatig onderhoud mét de voorgeschreven middelen en methodes maar laat je niet gek maken door alle 'pseudowetenschappelijke' stellingen. Lees vooral die verhalen van forumleden die uit hoofde van hun beroep heel veel D5'en voorbij hebben zien komen, de één ploppend, de ander ratelend weer een ander een beetje rokend enz. Ik zou in ieder geval niet preventief mijn klepstoters laten vervangen. Vergeet vooral niet dat dit voor de Volvo-dealer ook een mooie klus is. Als jij zelf al gelooft dat het nodig is dan zullen ze achteraf altijd gelijk hebben.

Geplaatst: 08.11.2012 - 10:05
door piotrV70
@Brambo67: Amen !

Geplaatst: 08.11.2012 - 10:31
door diesel01
Voel mij niet aangesproken, ook al heb ik een standkachel.
Mijn D5 krijgt eens per jaar of per 30k een beurt en pas als hij warm is wordt er gas gegegeven, aangezien wij chronisch te laat zijn gebeurt dat regelmatig.
Ondehoud wordt door de dealer gedaan ik gooi er eens per week BP Ultimate in en trek eens in de 2 maand de oliepeil stok eruit om te kijken of er genoeg in zit.
Zit er te weinig in dan rijdt ik naar de dealer die er iets bij doet.
Vanaf het moment dat ik mijn Mazda coupe 2.0 heb ingeruild in '98 heb ik alle opeenvolgende auto's nooit olie hoeven bijvullen, ook met de diesel blokken van Volvo niet.
Zegt mi iets over de berijder!

Geplaatst: 08.11.2012 - 11:18
door Turbodesk
veeeseventy schreef:
KLasse!!, zo leer je nog wat van andere forumleden!
Hoezo klasse???

Lees eerst eens een datasheet voordat je dat roept. Omdat er Volvo bij staat, bij die link. Hij heeft op Volvo gezocht, daarom staat dat erbij.

Ik heb de datasheet toegevoegd. Speciaal voor Ford motoren!
Heeft dan wel een ACEA A5/B5 specificatie maar geen goedkeuring van Volvo.
Dat heeft de Shell Helix Ultra AS 0W30 wel.

Geplaatst: 08.11.2012 - 11:49
door edraket
Ja en nog een aanvulling daarop: het premium advies van de Shell luematch geeft de helix ultra AP-L 5W-30 aan. Deze olie heeft helemaal geen ACEA A5/B5 kwalificatie en is dus ongeschikt voor de D5 diesel met roetfilter! Vreemd overigens dat de 0W-30 olie van Shell er niet tussen staat.

Geplaatst: 08.11.2012 - 13:49
door MarioC70
kuupertie schreef:Bij versleten klepstoters of tuimelaars ontstaat er geen tik, maar meer een bonk. Deze bonk hoor je bij een D5 altijd iets, maar bij slijtage extreem vanuit het luchtfilter. Op youtube zoeken naar Volvo S60 Valve ticking sound.

Ik vervang (zelf) nu de olie (Shell Helix 0W30) na 15dkm. Beurtje kost dan incl. filter wellicht 60 euro.

Ik ben er nu met eentje bezig,men een tik,waarbij een van de tuimelaar rolletjes is afgebroken,de plop die veroorzaakt wordt in het luchtfilter heeft weer een andere oorzaak..

Geplaatst: 08.11.2012 - 17:07
door Thijs
Foto Mario?

Geplaatst: 08.11.2012 - 20:25
door volvofreak65
@MarioC70....Nu ben ik benieuwd geworden wat die "plop" veroorzaakt want dat heeft ie van mij namelijk. :cry:

Geplaatst: 08.11.2012 - 21:29
door V70D5AWD
Ja, heel bijzonder dat advies van Shell..Lijkt idd incompleet. Vind dat verhaal van die Action olie ook wel lachen. We maken elkaar hier een beetje gek ook denk ik. Maar allemaal vanuit een goed hart voor Volvo !

Ga maar gewoon eens door met rijden en de premium sound wat harder, kun je je ook nergens druk over maken. Maar ik meld me weer als ik toch ga doorpakken. Ben een beetje aan het twijfelen gebracht door de diverse inzichten.

Geplaatst: 08.11.2012 - 23:06
door Ramon&Ramon
volvofreak65 schreef:@MarioC70....Nu ben ik benieuwd geworden wat die "plop" veroorzaakt want dat heeft ie van mij namelijk. :cry:

Dat doen ze namelijk allemaal,als je de olie vuldop eraf haalt hoor je het ook.
Niks mis mee.Als je de rembekrachtigerslang van de rembekrachtiger loshaalt is het ploppen weg,het wordt veroorzaakt door de vacuumpomp van de remmen.de inlaat van die pomp zit onder het kleppendeksel en staat in de olie.
Dit onderwerp is al vaak ter sprake geweest,maar men denkt dat er iets mis is met de motor,niet dus.

Geplaatst: 08.11.2012 - 23:19
door veeeseventy
Turbodesk schreef:Waar maak jij je druk om met die lage kilometerstand? Die van mij heeft er nu 230.000 km op zitten en heeft nergens last van.

Knap dat je wat getik kunt horen, met dat lawaai van de D5.

Is dat nu standaard om er 5W30 in te gooien? Officieel moet er 0W30 in.

De Shell Helix Ultra 5W30 voldoet dan weliswaar aan de ACEA A5/B5 specificatie maar is gemaakt voor de Ford motoren.

Je bent zeker bij een gecombineerde Ford / Volvo Dealer geweest.

Bij mijn auto komt alleen de voorgeschreven 0W30 ACEA A5/B5 met Volvo specificatie in.
Klaarblijkelijk hebben de modellen tot en met 2006 nog de 5w30 voorgeschreven.
Ik zal morgen nogmaals mijn anual erop naslaan maar ik meen écht de shell 5w30 gelezen te hebben

Geplaatst: 09.11.2012 - 07:07
door kuupertie
ik denk dat de plop (in het luchtfilter...niet in het karter) de voorbode is van de tik door afgebroken delen.
Kan alleen vertellen dat na het vervangen van mijn versleten tuimelaars, de plop uit het luchtfilter weg was.

Gouden drukleidingen ? .... waarom nieuwe drukleidingen ? dicht is dicht.

Geplaatst: 10.11.2012 - 22:40
door veeeseventy
Heb toch eens goed gelezen en zie dat ik fout zat: het moet Castrol 0w30 zijn met a5b5 classificatie. Deze bestel ik dit weekend bij een website zoals olietekoop.nl. Kleine 80 euro maar wel het originele spul wat Volvo bedoelde toen ze deze V70 uitleverden. Zag trouwens dat ook Kroon Oil de 0w30 met a5b5 heeft maar met het door Volvo voorgeschreven smeermiddeltje in je blok moét het gewoon goed zijn lijkt me.

Geplaatst: 16.11.2012 - 21:10
door veeeseventy
Morgen gaat ie op de brug, mijn buurman is zo aardig om de wissel voor me te doen :D , ben benieuwd of ie dan ook weer wat zuiniger wordt met de dunnere olie en of het gehamer in de eerste honderden meters dan ook sneller weg is.

Geplaatst: 16.11.2012 - 21:31
door veeeseventy
Turbodesk schreef:
veeeseventy schreef:
KLasse!!, zo leer je nog wat van andere forumleden!
Hoezo klasse???

Lees eerst eens een datasheet voordat je dat roept. Omdat er Volvo bij staat, bij die link. Hij heeft op Volvo gezocht, daarom staat dat erbij.

Ik heb de datasheet toegevoegd. Speciaal voor Ford motoren!
Heeft dan wel een ACEA A5/B5 specificatie maar geen goedkeuring van Volvo.
Dat heeft de Shell Helix Ultra AS 0W30 wel.
Morgen gaat er braaf Castrol 0w30 a5b5 in, gedaan door mijn aardige buurman.
Geen gezeur en zeg nou eerlijk, is 5 tientjes extra teveel om een motorblok van minstens het 100 voudige te beschermen tegen onheil?
In een oude polo die olie verbruikt houd je de kwaliteit hoog door de permanente verversing echter na 9500 km heeft mijn Veetje nog geen druppie! olie gebruikt.

Geplaatst: 16.11.2012 - 22:23
door toppertje
veeeseventy schreef: echter na 9500 km heeft mijn Veetje nog geen druppie! olie gebruikt.
elke motor hoort iets te gebruiken.
mischien last van olie verdunning?

Geplaatst: 17.11.2012 - 11:08
door veeeseventy
toppertje schreef:
veeeseventy schreef: echter na 9500 km heeft mijn Veetje nog geen druppie! olie gebruikt.
elke motor hoort iets te gebruiken.
mischien last van olie verdunning?
Leg eens uit?, geen lekkage en toch verdunning?

Geplaatst: 17.11.2012 - 16:25
door bartv70
toppertje schreef:
veeeseventy schreef: echter na 9500 km heeft mijn Veetje nog geen druppie! olie gebruikt.
elke motor hoort iets te gebruiken.
mischien last van olie verdunning?
Zo'n fijngevoelige pijlstok heb ik niet :?

Geplaatst: 17.11.2012 - 16:59
door Thijs
toppertje, Ben ik niet met je eens, en volgens mij verbruikte jouw traktor ook niets. Mijn huidige verbruikt ook niets, maar er komt echt geen diesel in de olie hoor!