Pagina 2 van 6
Geplaatst: 06.11.2012 - 18:42
door ovlov058
roadrage schreef:wat ik niet snap he..
zo een motor met eh >200.000 km of meer heeft gelopen heeft toch meer slijtage en dus meer speling intern op bep. onderdelen.
dan zou je toch zeggen gooi er wat dikkere olie in ipv dunner ?
Maar als deze motor enkele hele kleine doorgangetjes heeft die al een klein beetje dichtgeslibt zitten, kan dat wel problemen opleveren.
Ik dacht bij deze b.v. aan het oliekanaal naar de turbo, en deze kan echt geen seconde zonder olie.
Geplaatst: 06.11.2012 - 19:56
door mad
Mogelijk is het een waanidee... maar ik heb het gevoel dat mijn XC lekkerder loopt op Catrol dan op Shell. En het verbruik van Castrol ligt lager (uiteraard is het minimaal, maar toch). Ik kies voor Castrol.
Geplaatst: 06.11.2012 - 19:58
door Turbodesk
Waarom moet er afgeweken worden van de specificaties die zijn voorgeschreven?
Gebruik gewoon de olie die er in hoort en die in je serviceboekje vermeld staat.
Dat een dealer een andere olie erin gooit wil niet zeggen dat dat de juiste is.
Dat is in een ander topic ook al voorbij gekomen.
Geplaatst: 06.11.2012 - 20:29
door sbv
mad schreef:Mogelijk is het een waanidee... maar ik heb het gevoel dat mijn XC lekkerder loopt op Catrol dan op Shell. En het verbruik van Castrol ligt lager (uiteraard is het minimaal, maar toch). Ik kies voor Castrol.
Ik juist andersom. Verbruik laat ik buiten beschouwing
Geplaatst: 06.11.2012 - 20:45
door Turbodesk
Ik heb Castrol erin gehad en nu heb ik Shell. Geen enkel verschil in verbruik en geluid en eventueel lekkerder lopen.
Geplaatst: 07.11.2012 - 11:30
door mad
Mijn waanidee blijkbaar...

Geplaatst: 07.11.2012 - 11:55
door edraket
Ramon&Ramon schreef:edraket schreef:Viscositeit is lang niet meer voldoende. De auto's met roetfilter verlangen een speciale olie. Een D5 zonder roetfilter kan inderdaad best 5W30, maar bij mijn weten is er nog geen 5W30 olie die aan de ACEA A5/B5 specs voldoet.
Die is er,maar kost 40 euro de liter..
Enkele dealers gebruiken deze al...
Waaat :shock: 40 euro!! Waar is dat goed voor? Is deze olie gekomen naar aanleiding van problemen?
Geplaatst: 07.11.2012 - 15:39
door sbv
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_X_ ... 212233.pdf
Even snel zoeken kom ik echt niet op 40 euro per liter, misschien dealer prijs bij verkoop losse liter aan klant
Geplaatst: 07.11.2012 - 16:07
door Marc Apeldoorn
Svb, volgens mij wordt er speciale olie bedoelt, die kan makkelijk 40 Euro per liter kosten...
Geplaatst: 07.11.2012 - 16:48
door sbv
Het was ook meer richting EdRaket dat er wel een 5W30 is die aan de juiste specs voldoet
Geplaatst: 07.11.2012 - 19:38
door Turbodesk
sbv schreef:Het was ook meer richting EdRaket dat er wel een 5W30 is die aan de juiste specs voldoet
Wel met de juiste specificatie, maar wel voor Ford motoren.
De 0W30 met ACEA A5/B5 met Volvo specificatie is de enige juiste olie.
En zo duur is het ook niet, 7,80 euro de liter.
http://shop.oil-center.de/index.php/she ... 1x1-l.html
Geplaatst: 08.11.2012 - 11:15
door sbv
Ik doe zelf die AS versie erin en bestel het op zelfde adres
Geplaatst: 08.11.2012 - 14:00
door Ramon&Ramon
Marc Apeldoorn schreef:Svb, volgens mij wordt er speciale olie bedoelt, die kan makkelijk 40 Euro per liter kosten...
Die wordt verstrekt door sommige dealers,oa bij Verkerk in Utrecht,speciaal voor diesels met roetfilter!
Geplaatst: 08.11.2012 - 14:02
door Ramon&Ramon
Oliekwaliteit is ook niet afhankelijk van de prijs,er zijn dure oliesoorten te koop,die ik nog niet in een Solex zou gooien.
Geplaatst: 08.11.2012 - 16:39
door veeeseventy
Turbodesk schreef:Waarom moet er afgeweken worden van de specificaties die zijn voorgeschreven?
Gebruik gewoon de olie die er in hoort en die in je serviceboekje vermeld staat.
Dat een dealer een andere olie erin gooit wil niet zeggen dat dat de juiste is.
Dat is in een ander topic ook al voorbij gekomen.
Mijn garage waar ik de V70 heb aangeschaft heeft de auto na 3/4 jaar stilstand een afleverbeurt gegeven en hem met 10W40 volgegooid.....
Denk dat ik deze maar ga vervangen door de 5w30 AF, kost de kop niet en geeft wel een beter gevoel dat erin zit wat erin hoort!
Geplaatst: 08.11.2012 - 17:38
door Thijs
Waarom in hemelsnaam nou niet de voorgeschreven 0W30?
Geplaatst: 08.11.2012 - 17:58
door V70/2.4D/2003
Ehm....ik heb 5W40.....omdat de garage vond dat het verstandig was bij een 2 ton + motor waar eerder 5W30 in zat.
Geplaatst: 08.11.2012 - 18:07
door Thijs
Ieder zijn ding natuurlijk Ger! Ik vind het alleen raar om van fabrieksvoorschriften af te wijken. Als dat goed was geweest had wel in het instructie boekje gestaan om vanaf 2 ton over te stappen op een andere olie?
En waarom zou na 2 ton de motor andere olie behoeven?
Geplaatst: 08.11.2012 - 18:22
door V70/2.4D/2003
ikke nie weet nie, hij loopt er mooi op en verbruikt in mijn optiek weinig tot geen olie. Bij peilen vorige week bleek mij dat er op 15.000 km ongeveer een kwart litertje is verdwenen en dat noem ik netjes, wetende wat de motor zoal tijdens die 15.000 voor de kiezen heeft gehad naar en van La Douce France.
Geplaatst: 08.11.2012 - 18:33
door JeroenSpock
Ik heb ook die Shell 5W40 net als Ger, en volgende maand gaat het er weer in.
Ook mijn auto verliest nauwelijks olie, na 17.000km ½ kruisje op de peilstok.