Van 5w-40 naar 5w-30 2.4T

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 964
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

M@rcel schreef:Dat weet ik niet. Mijn kennis is puur theoretisch.

Je schrijft dat je benzineverbruik 8ltr/100km is. Dat betekent dat je een rustige rijder bent en slijtage wel zal meevallen.
Maar je schrijft ook dat het olieverbuik is toegenomen. Of dit door de gebruikte olie komt? Who knows.

Maar voorkomen is beter dan genezen. In jouw motor hoort geen A5/B5, maar een A3/B3.
Heb net nog even in de handleiding gekeken: tot mijn verbazing staat daar voor benzine motoren: ACEA A1! Alleen voor zeer zware omstandigheden A3 (A5 bestond nog niet in 2001).

Tja, omdat A5/B5 de brandstof besparende variant van A3/B3 is, A5/B5 moeten kunnen.. Moet de motor wel tegen de extra additieven van A5/B5 kunnen (ook bij mijn kennis puur theoretisch, de verschillende info combinerend..).
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

ACEA A1 is haast nergens meer te verkrijgen. Je zult het dus met A3/B3 moeten doen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

A5/B5 is niet de brandstofbesparende variant van A3/B3! Een motor moet speciaal voor A5/B5 ontwikkeld zijn. A5/B5 is een heel ander type olie dan A1/B1/A3/B3. De verschillen zitten in de dopes (toevoegingen).

A1/B1 en A3/B3 komen uit dezelfde lijn. Waarbij A1/B1 de brandstofbesparende versie is voor lichte toepassingen en A3/B3 bedoeld is voor zwaardere toepassingen. Ik leg dit laatste uit als: A3/B3 is beter voor de motor tegen een ietsjes hoger verbruik.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3784
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Oceanracer schreef:ACEA A1 is haast nergens meer te verkrijgen. Je zult het dus met A3/B3 moeten doen...
mwoah,
in mijn V50 2.0D moet dus ook ACEA A1,kan er overal aankomen hoor.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Overal, als in diverse merken en verschillende viscositeiten?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3784
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Oceanracer schreef:Overal, als in diverse merken en verschillende viscositeiten?
of het bij diverse merken leverbaar is weet ik eerlijk gezegd niet.
maar ik gebruik de Ford formula F WSS-M2C913-A
5W-30 ACEA-A1/B1
ik geloof niet geschikt voor een D5?
geen glans zonder wrijving
RoninS60
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23

Duidelijk verhaal, bedankt voor alle reacties. Ik leid er uit af dat ik gewoon weer voor 5W-40 moet gaan. Ik gebruik de auto zwaar, dus zowel veel stadsverkeer met koude motor, knallen op de autobahn met 4 man in de auto en bij -20 op wintersport. Geen centje pijn.

De dealer zegt dat hij 5W-30 in alle motoren gebruikt, zonder pardon. Dus ongeacht diesel/benzine en interval.

Ik ga wel opteren dat ik zelf een grote fles Castrol meeneem. Wat gaat er in zo'n 2.4T blok? 5 liter?
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Vaak een koude motor? ga dan maar voor een 0W.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat lijkt mij ook!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
RoninS60
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23

Met een 0W olie wordt de kans toch juist groot dat het een olieboot wordt? Die 0W olieen zijn mij echt iets te dun.

Ik kom vanuit een Saab, daar werd vanuit de importeur ook eerst 0W-30 aanbevolen maar zijn teruggekomen op 5W-30 omdat de 0W echt zo dun als water is. Dat komt de smering ook weer niet ten goede..
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

0W zegt alleen iets over de viscositeit ("dikte") bij lage olie-temperatuur. Als de olie op bedrijfstemperatuur is (100 graden C) hebben zowel een 0W30 als een 5W30 een viscositeit van een SAE30 olie.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Dus ik kan de emperol olie (kroon olie) 5W40 met de volgende specs;
ACEA A3, B3, B4 er in kieperen?

Is juist erg geschikt voor mij volvo S60 2.4T uit 2001?

Blok heeft (straks) ongeveer 160.000 km gelopen.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
jwr55
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.01.2013 - 20:56

sju_art schreef:Dus ik kan de emperol olie (kroon olie) 5W40 met de volgende specs;
ACEA A3, B3, B4 er in kieperen?

Is juist erg geschikt voor mij volvo S60 2.4T uit 2001?

Blok heeft (straks) ongeveer 160.000 km gelopen.
ACEA A3, B3, B4 daar hoe je niet op te letten volgen Volvo gegevens kan er prima 5w40 in het liefst synthetische 5w40 olie en als je gewoon olie van een goed merk koopt is er niks aan de hand
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Tuurlijk joh, die specificaties slaan echt helemaal nergens op. Gewoon wat erin gooien, omdat de dealer ook maar wat aanrommelt... Tssssjj...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

VRAAGJE
Onze S60 2.0.T verbruikt wat olie. Er zit nu 5/40 in. Zou het verbruik terug lopen met 15/40
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Geen idee, maar in de winter is dat echt vééls te stroperig en dus slecht voor je smering.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ja maar het is nu zomer.... zou het olieverbruik iets te maken hebben met dikte olie.

En ik heb 15/40 staan. KAn ik dat bij 5/40 gooien om bij te vullen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Bijvullen kan altijd en als je voor de winter toch weer gaat wisselen, is het 't proberen waard.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27916
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik denk alleen niet dat het gaat helpen, alleen in koude toestand is het echt dikker, warm precies hetzelfde als de 5w40
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wellicht dat hij juist bij de koude start wat olie verbruikt...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”