Pagina 2 van 3

Geplaatst: 11.11.2012 - 15:14
door Ab S
M@rcel schreef:Dat weet ik niet. Mijn kennis is puur theoretisch.

Je schrijft dat je benzineverbruik 8ltr/100km is. Dat betekent dat je een rustige rijder bent en slijtage wel zal meevallen.
Maar je schrijft ook dat het olieverbuik is toegenomen. Of dit door de gebruikte olie komt? Who knows.

Maar voorkomen is beter dan genezen. In jouw motor hoort geen A5/B5, maar een A3/B3.
Heb net nog even in de handleiding gekeken: tot mijn verbazing staat daar voor benzine motoren: ACEA A1! Alleen voor zeer zware omstandigheden A3 (A5 bestond nog niet in 2001).

Tja, omdat A5/B5 de brandstof besparende variant van A3/B3 is, A5/B5 moeten kunnen.. Moet de motor wel tegen de extra additieven van A5/B5 kunnen (ook bij mijn kennis puur theoretisch, de verschillende info combinerend..).

Geplaatst: 11.11.2012 - 15:24
door Oceanracer
ACEA A1 is haast nergens meer te verkrijgen. Je zult het dus met A3/B3 moeten doen...

Geplaatst: 11.11.2012 - 16:04
door M@rcel
A5/B5 is niet de brandstofbesparende variant van A3/B3! Een motor moet speciaal voor A5/B5 ontwikkeld zijn. A5/B5 is een heel ander type olie dan A1/B1/A3/B3. De verschillen zitten in de dopes (toevoegingen).

A1/B1 en A3/B3 komen uit dezelfde lijn. Waarbij A1/B1 de brandstofbesparende versie is voor lichte toepassingen en A3/B3 bedoeld is voor zwaardere toepassingen. Ik leg dit laatste uit als: A3/B3 is beter voor de motor tegen een ietsjes hoger verbruik.

Geplaatst: 11.11.2012 - 19:14
door toppertje
Oceanracer schreef:ACEA A1 is haast nergens meer te verkrijgen. Je zult het dus met A3/B3 moeten doen...
mwoah,
in mijn V50 2.0D moet dus ook ACEA A1,kan er overal aankomen hoor.

Geplaatst: 11.11.2012 - 20:05
door Oceanracer
Overal, als in diverse merken en verschillende viscositeiten?

Geplaatst: 11.11.2012 - 20:15
door toppertje
Oceanracer schreef:Overal, als in diverse merken en verschillende viscositeiten?
of het bij diverse merken leverbaar is weet ik eerlijk gezegd niet.
maar ik gebruik de Ford formula F WSS-M2C913-A
5W-30 ACEA-A1/B1
ik geloof niet geschikt voor een D5?

Geplaatst: 12.11.2012 - 12:13
door RoninS60
Duidelijk verhaal, bedankt voor alle reacties. Ik leid er uit af dat ik gewoon weer voor 5W-40 moet gaan. Ik gebruik de auto zwaar, dus zowel veel stadsverkeer met koude motor, knallen op de autobahn met 4 man in de auto en bij -20 op wintersport. Geen centje pijn.

De dealer zegt dat hij 5W-30 in alle motoren gebruikt, zonder pardon. Dus ongeacht diesel/benzine en interval.

Ik ga wel opteren dat ik zelf een grote fles Castrol meeneem. Wat gaat er in zo'n 2.4T blok? 5 liter?

Geplaatst: 12.11.2012 - 13:14
door M@rcel
Vaak een koude motor? ga dan maar voor een 0W.

Geplaatst: 12.11.2012 - 14:11
door Oceanracer
Dat lijkt mij ook!

Geplaatst: 12.11.2012 - 20:56
door RoninS60
Met een 0W olie wordt de kans toch juist groot dat het een olieboot wordt? Die 0W olieen zijn mij echt iets te dun.

Ik kom vanuit een Saab, daar werd vanuit de importeur ook eerst 0W-30 aanbevolen maar zijn teruggekomen op 5W-30 omdat de 0W echt zo dun als water is. Dat komt de smering ook weer niet ten goede..

Geplaatst: 12.11.2012 - 21:05
door M@rcel
0W zegt alleen iets over de viscositeit ("dikte") bij lage olie-temperatuur. Als de olie op bedrijfstemperatuur is (100 graden C) hebben zowel een 0W30 als een 5W30 een viscositeit van een SAE30 olie.

Geplaatst: 16.11.2012 - 13:50
door sju_art
Dus ik kan de emperol olie (kroon olie) 5W40 met de volgende specs;
ACEA A3, B3, B4 er in kieperen?

Is juist erg geschikt voor mij volvo S60 2.4T uit 2001?

Blok heeft (straks) ongeveer 160.000 km gelopen.

Geplaatst: 14.01.2013 - 21:40
door jwr55
sju_art schreef:Dus ik kan de emperol olie (kroon olie) 5W40 met de volgende specs;
ACEA A3, B3, B4 er in kieperen?

Is juist erg geschikt voor mij volvo S60 2.4T uit 2001?

Blok heeft (straks) ongeveer 160.000 km gelopen.
ACEA A3, B3, B4 daar hoe je niet op te letten volgen Volvo gegevens kan er prima 5w40 in het liefst synthetische 5w40 olie en als je gewoon olie van een goed merk koopt is er niks aan de hand

Geplaatst: 14.01.2013 - 22:08
door Oceanracer
Tuurlijk joh, die specificaties slaan echt helemaal nergens op. Gewoon wat erin gooien, omdat de dealer ook maar wat aanrommelt... Tssssjj...

Geplaatst: 09.06.2013 - 13:02
door Bover
VRAAGJE
Onze S60 2.0.T verbruikt wat olie. Er zit nu 5/40 in. Zou het verbruik terug lopen met 15/40

Geplaatst: 09.06.2013 - 17:45
door Oceanracer
Geen idee, maar in de winter is dat echt vééls te stroperig en dus slecht voor je smering.

Geplaatst: 09.06.2013 - 20:06
door Bover
Ja maar het is nu zomer.... zou het olieverbruik iets te maken hebben met dikte olie.

En ik heb 15/40 staan. KAn ik dat bij 5/40 gooien om bij te vullen

Geplaatst: 09.06.2013 - 20:19
door Oceanracer
Bijvullen kan altijd en als je voor de winter toch weer gaat wisselen, is het 't proberen waard.

Geplaatst: 09.06.2013 - 22:20
door Fredhead
Ik denk alleen niet dat het gaat helpen, alleen in koude toestand is het echt dikker, warm precies hetzelfde als de 5w40

Geplaatst: 09.06.2013 - 22:21
door Oceanracer
Wellicht dat hij juist bij de koude start wat olie verbruikt...