De roetfilterdiscussie

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Bart Simpson, laat maar, bespaar je de moeite. Men wil best iets aan een beter milieu doen. Oh nee, een ander moet dat doen, het individu is tegenwoordig zo individualistisch...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Marc Apeldoorn
5th Gear member

Mmm, ben het niet eens met dat statement Walter. Moralistisch gezien dient de automotive sector te worden gedwongen om milieuoverwegingen mee te nemen in hun productie ontwerpen (door o.a. overheids regulering), zelf staat men niet zo te trappelen. En rijdt Bart of jij dan rond in een volledig electrische auto?
En Bart is altijd fervent tegenstander van LPG, en dit is toch echt veel schoner dat diesel, ook met roetfilter. Dus of consequent milieu doortrekken in redenaties maar niet milieu argumenten meenemen als dat een keertje goed uitkomt en de andere keer niet.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Bart is tegen LPG vanuit leveranciersoogpunt; sommige motoren kunnen gewoon slechter tegen de schrale lpg en daar waarschuwt hij voor. Anders staan de klanten aan zijn buro te zeuren wat een waardeloze auto het is terwijl ze er zelf lpg in hebben laten zetten. Hetzelfde met tunen; ook doet de klant het zelf, het is de schuld van de auto en de dealer.

vwb de regulering ben ik het met je eens Marc. Jammer alleen dat ik nog steeds het gevoel heb dat de overheid te gevoelig is voor de lobby van brandstofproducenten. En waar ik het meer over had zijn de lui die genieten van de voordelen maar er niet naar rijden. Hoorde over iemand die een wagenpark met 14 Priussen heeft en die krijgen ze met moeite op 1:14/1:15. Dat is een houding, daar kan geen milieuregulering tegen op.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Marc Apeldoorn schreef:Mmm, ben het niet eens met dat statement Walter. Moralistisch gezien dient de automotive sector te worden gedwongen om milieuoverwegingen mee te nemen in hun productie ontwerpen (door o.a. overheids regulering), zelf staat men niet zo te trappelen. En rijdt Bart of jij dan rond in een volledig electrische auto?
En Bart is altijd fervent tegenstander van LPG, en dit is toch echt veel schoner dat diesel, ook met roetfilter. Dus of consequent milieu doortrekken in redenaties maar niet milieu argumenten meenemen als dat een keertje goed uitkomt en de andere keer niet.
Bart is tegenstander door negatieve ervaringen en teleurgestelde klanten die met kostbare en irritante problemen geconfronteerd werden, een Volvo van na 2000 is niet een 240 of 850 op gas is gebleken...
Met goed functionerende lpg installaties en een goede bedrijfszekerheid hoor je me niet.
Maar ben bekeert hoor, verdien een goede boterham aan kapotte auto's dus waarom zou ik iemand nog confronteren met de mogelijke konsekwenties van zijn keuze? ik leer ook...
Volvo for life
Marc Apeldoorn
5th Gear member

mm, dat zijn weer wat andere argumenten Bart, en ik wil niet de discussie rondom LPG aanwakkeren, maar jij gaat mij toch niet vertellen dat de moderne common-rail dieselauto's bedrijfszekerder zijn dan de oude? (Ik probeer je argument bedrijfszekerheid te begrijpen).
Ik beweer het tegenovergestelde namelijk, dat moderne dieselauto's niet bedrijfszeker zijn en veel meer onderhoud vergen dan de oude....
Als mijn stelling klopt dan ben je alleen voorstander van benzine auto's.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Marc Apeldoorn schreef:mm, dat zijn weer wat andere argumenten Bart, en ik wil niet de discussie rondom LPG aanwakkeren, maar jij gaat mij toch niet vertellen dat de moderne common-rail dieselauto's bedrijfszekerder zijn dan de oude? (Ik probeer je argument bedrijfszekerheid te begrijpen).
Ik beweer het tegenovergestelde namelijk, dat moderne dieselauto's niet bedrijfszeker zijn en veel meer onderhoud vergen dan de oude....
persoonlijk heb ik een vermoeden dat door de milieulobby de auto's allemaal zo arm lopen en op de grens van hun kunnen rijden, dat de 5 ton die wij met onze Volvo's rijden lastiger wordt. Wat nou duurzaam... Maar het is niet meer dan een vermoeden
Afbeelding
Mijn blog

MarioC70
6th Gear member

AlexV70 schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Wat je niet ziet wordt geacht niet te bestaan. Dat noemt men ook wel "Struisvogelpolitiek". De mijne gaat vanmiddag voor de APK en vanmorgen heb ik nog het één en ander bij de keurmeester nagevraagd, met name ten aanzien van de roetmeting.

De mijne moet nog voor de volgas-test maar, zo bezwoer de man mij, als er mee gefraudeerd is, dan vinden ze het. Maar het kan zijn dat het in België allemaal wat eenvoudiger gaat, dat weet ik niet.
Dat ga je toch niet menen, dat je nog een vol gas test krijgt. Ander keuringsstation zoeken, want dat is echt niet meer van deze tijd.

En wat hier al is geschreven, je moet eerst al een vermoeden hebben dat het roetfilter is leeg geslagen en dat geldt ook voor de software.
Gaat een APK keurmeester dit vinden? Echt niet!

Je kunt het regeneratie proces terug vinden,APK keurmeesters met verstand van zaken zijn niet gek!
Plus dat een normaal roetfilter anders klinkt dan een leeggehaalde.
Niet alle APK keurmeesters komen uit een ei!
wim de jong
5th Gear member
Contacteer:

Laten we eens een keer ophouden met dat hypocriete gezeik over het milieu....de grootste mogelijke onzin wordt eruit gekraamd.....
Dat hele milieu gezeik slaat helemaal nergens op, gewoon een ordinaire manier om geld te vangen.
Als je echt om het milieu geeft, ga je bij de automobiel fabrikanten flinke subsidies geven voor sterke (benzine)motoren, welke zonder problemen op LPG lopen.....dat is de schoonste fossiele brandstof. Maar nee, daar is de belastingen niet blij mee (lees: schatkist), dus wordt de MRB flink opgeschroeft, en zodoende ontmoedigd!

Dus.....milieu is daar ondergeschikt aan........belachelijk. Nu moet je allerlei trucs en trics loslaten op een vrijwel schone dieselmotor, waardoor je op kosten gejaagd wordt, de motor meer gaat verbruiken, en storinggevoeliger wordt..En wat is de winst? nagenoeg niets, want het verschil is (amper) te meten, met of zonder roetfilter.
Waar zijn we mee bezig hier.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20

C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Wauter
2nd Gear member

AlexV70 schreef:Dat ga je toch niet menen, dat je nog een vol gas test krijgt. Ander keuringsstation zoeken, want dat is echt niet meer van deze tijd.
Dit is niet aan het station, maar vastgelegd in een wettelijk kader. Voertuigen in gebruik genomen na 31-12-2005 hoeven die test inderdaad niet meer, maar volstaat het uitlezen met diagnose apparatuur. Voertuigen van voor die tijd krijgen gewoon een roetmeting, ongeacht of deze een DPF heeft (er zijn nog wat uitzonderingen zoals voertuigen met komprex-lader, die hoefden al nooit).
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Dit alles zo eens gelezen hebbende neem ik de vrijheid de navolgende conclusies te trekken:

* Een RPF verwijderen is strijdig met wet- en regelgeving
* Een verwijderd RPF is aan te tonen en zal, in die gevallen, als resultaat hebben:
- Afkeuring bij de APK
- Inname kentekenbewijs deel I
- Herkeuring door de RDW
- De groeten uit Leeuwarden c.q. de tevredenheidsbetuiging in geel.

En aldus kan, volgens mij, een ieder zijn plan trekken en doen naar hem/haar goeddunkt.
Ik bedoel, als ik mijn geliefde grijze V70 met een roller rose wil verven en er nadien paarse hartjes op wil schilderen, dan is dat immers ook mijn keuze. Dat een ander er mogelijk braakneigingen van krijgt zal mij niet jeuken.

Zo: ik pak de bier en chips, kom maar op.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Rippie V70
5th Gear member

En? Wat levert Rutte dat op dan?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Rippie V70 schreef:
En? Wat levert Rutte dat op dan?
240 euro (maar dat dekt de kosten niet)
Vigilat ut quiescant
Jers3n
5th Gear member

wim de jong schreef:Laten we eens een keer ophouden met dat hypocriete gezeik over het milieu....de grootste mogelijke onzin wordt eruit gekraamd.....
Dat hele milieu gezeik slaat helemaal nergens op, gewoon een ordinaire manier om geld te vangen.
Als je echt om het milieu geeft, ga je bij de automobiel fabrikanten flinke subsidies geven voor sterke (benzine)motoren, welke zonder problemen op LPG lopen.....dat is de schoonste fossiele brandstof. Maar nee, daar is de belastingen niet blij mee (lees: schatkist), dus wordt de MRB flink opgeschroeft, en zodoende ontmoedigd!

Dus.....milieu is daar ondergeschikt aan........belachelijk. Nu moet je allerlei trucs en trics loslaten op een vrijwel schone dieselmotor, waardoor je op kosten gejaagd wordt, de motor meer gaat verbruiken, en storinggevoeliger wordt..En wat is de winst? nagenoeg niets, want het verschil is (amper) te meten, met of zonder roetfilter.
Waar zijn we mee bezig hier.
Redelijk off-topic maar goed:
Als dat zou gebeuren (LPG op grote schaal) is er een wereldwijd tekort aan LPG, dat is een rest-/bijproduct bij de productie en behandeling van aardgas en aardolie. Dus om aan de vraag te voldoen zal de productie en behandeling hiervan moeten toenemen, lekker goed voor het milieu..

Daarnaast is autorijden per definitie natuurlijk niet goed voor het milieu dus als het echt enkel om het milieu zou gaan zou autorijden 'te duur gemaakt' moeten worden of zelfs verboden??

Iets meer on-topic:
Er wordt hier gesproken over het voldoen aan de APK-roetmeting bij een vol gas-test, bij mijn weten zal er dan een vrijwel geheel volledige verbranding zijn en dus ook geen of weinig roet. Dat ontstaat immers bij ONvolledige verbranding.. Lijkt me logisch dat je dan met een leeg roetfilter slaagt voor die test....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Marc Apeldoorn schreef:mm, dat zijn weer wat andere argumenten Bart, en ik wil niet de discussie rondom LPG aanwakkeren, maar jij gaat mij toch niet vertellen dat de moderne common-rail dieselauto's bedrijfszekerder zijn dan de oude? (Ik probeer je argument bedrijfszekerheid te begrijpen).
Om te beginnen is er een wettelijke regeling, daar is weinig vrijblijvends aan, deze is mede vastgesteld op basis van onderzoek door gerenomeerde onderzoeksinstituten als b.v, TNO, die op hun beurt een verband menen tussen fijnstofuitstoot en sterfte door longziekten.
Wat maakt het dan uit of een commonrail wat minder bedrijfszeker is dan voorheen als de winst minder sterfgevallen door longziekten op zal leveren? dat gegeven raakt de een wel en de ander in het geheel niet.
Als jij het dan ook nodig vindt om mij om een in Nederland voor iedereen geldende wetgeving belachelijk te moeten maken ga vooral je gang maar die wetgevers zijn imho steeds lieden die democratisch gekozen zijn door eenieder die hier actief is en die jou en mij en de anderen hier steeds vertegenwoordigen.
En nee, ik ben geen voorstander van benzineauto's en probeer met de diesel die ik rijdt om rond de 1 op 20 te rijden, ben daarbij meestal op de rechterbaan te vinden.
(ga nu ook even chips en wat fris halen)
Volvo for life
Marc Apeldoorn
5th Gear member

Bart,

Kun je mij een quote geven van mij waarin ik het nodig vind om een wetgeving belachelijk te maken?
Ik reageer alleen op het te pas en onpas gebruiken van milieu argumenten, zonder te refereren naar de context.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
V70/2.4D/2003
8th Gear member

het te pas en onpas gebruiken van milieu argumenten
Kan iemand mij even uitleggen waarom er anders een RPF voor een diesel nodig is? Of, kan ook en is wat breder, een katalysator op een benzineauto?

Dat heeft toch slechts ten doel het verminderen c.q. enigszins reinigen van de uitstoot van allerlei viezigheid?
Vigilat ut quiescant
Ben
Executive Member
Contacteer:

Forummers lijken nogal eigenwijs Frederik.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Frederik Welvaert
5th Gear member

lijken? We zijn het gewoon :p
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gast

MarioC70 schreef:
AlexV70 schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Wat je niet ziet wordt geacht niet te bestaan. Dat noemt men ook wel "Struisvogelpolitiek". De mijne gaat vanmiddag voor de APK en vanmorgen heb ik nog het één en ander bij de keurmeester nagevraagd, met name ten aanzien van de roetmeting.

De mijne moet nog voor de volgas-test maar, zo bezwoer de man mij, als er mee gefraudeerd is, dan vinden ze het. Maar het kan zijn dat het in België allemaal wat eenvoudiger gaat, dat weet ik niet.
Dat ga je toch niet menen, dat je nog een vol gas test krijgt. Ander keuringsstation zoeken, want dat is echt niet meer van deze tijd.

En wat hier al is geschreven, je moet eerst al een vermoeden hebben dat het roetfilter is leeg geslagen en dat geldt ook voor de software.
Gaat een APK keurmeester dit vinden? Echt niet!
Je kunt het regeneratie proces terug vinden,APK keurmeesters met verstand van zaken zijn niet gek!
Plus dat een normaal roetfilter anders klinkt dan een leeggehaalde.

Niet alle APK keurmeesters komen uit een ei!
Uitzonderingen bevestigen de regel. :P
Ik er ook van overtuigd dat jij als Volvo monteur het verschil kan horen.
Maar van een APK keurmeester van een merkloze garage betwijfel ik dat en dan ook nog het regeneratieproces vinden?
Schorpioen
5th Gear member

AlexV70 schreef: Maar van een APK keurmeester van een merkloze garage betwijfel ik dat en dan ook nog het regeneratieproces vinden?
Hoeft een RDW steekproef controleur maar één keer uit te leggen en je weet waar je op moet letten.
Doe je dit niet kost het je bij een steekproef punten en na herhaling mag het keurstation een tijdje niet meer keuren en hebben ze minder inkomsten.
Wedden dat alle keurmeesters binnen korte tijd weten waar ze op moet letten en naar moeten kijken?
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”