Pagina 2 van 3

Geplaatst: 14.11.2012 - 09:34
door Walter
Bart Simpson, laat maar, bespaar je de moeite. Men wil best iets aan een beter milieu doen. Oh nee, een ander moet dat doen, het individu is tegenwoordig zo individualistisch...

Geplaatst: 14.11.2012 - 09:45
door Marc Apeldoorn
Mmm, ben het niet eens met dat statement Walter. Moralistisch gezien dient de automotive sector te worden gedwongen om milieuoverwegingen mee te nemen in hun productie ontwerpen (door o.a. overheids regulering), zelf staat men niet zo te trappelen. En rijdt Bart of jij dan rond in een volledig electrische auto?
En Bart is altijd fervent tegenstander van LPG, en dit is toch echt veel schoner dat diesel, ook met roetfilter. Dus of consequent milieu doortrekken in redenaties maar niet milieu argumenten meenemen als dat een keertje goed uitkomt en de andere keer niet.

Geplaatst: 14.11.2012 - 10:33
door Walter
Bart is tegen LPG vanuit leveranciersoogpunt; sommige motoren kunnen gewoon slechter tegen de schrale lpg en daar waarschuwt hij voor. Anders staan de klanten aan zijn buro te zeuren wat een waardeloze auto het is terwijl ze er zelf lpg in hebben laten zetten. Hetzelfde met tunen; ook doet de klant het zelf, het is de schuld van de auto en de dealer.

vwb de regulering ben ik het met je eens Marc. Jammer alleen dat ik nog steeds het gevoel heb dat de overheid te gevoelig is voor de lobby van brandstofproducenten. En waar ik het meer over had zijn de lui die genieten van de voordelen maar er niet naar rijden. Hoorde over iemand die een wagenpark met 14 Priussen heeft en die krijgen ze met moeite op 1:14/1:15. Dat is een houding, daar kan geen milieuregulering tegen op.

Geplaatst: 14.11.2012 - 10:40
door bart simpson
Marc Apeldoorn schreef:Mmm, ben het niet eens met dat statement Walter. Moralistisch gezien dient de automotive sector te worden gedwongen om milieuoverwegingen mee te nemen in hun productie ontwerpen (door o.a. overheids regulering), zelf staat men niet zo te trappelen. En rijdt Bart of jij dan rond in een volledig electrische auto?
En Bart is altijd fervent tegenstander van LPG, en dit is toch echt veel schoner dat diesel, ook met roetfilter. Dus of consequent milieu doortrekken in redenaties maar niet milieu argumenten meenemen als dat een keertje goed uitkomt en de andere keer niet.
Bart is tegenstander door negatieve ervaringen en teleurgestelde klanten die met kostbare en irritante problemen geconfronteerd werden, een Volvo van na 2000 is niet een 240 of 850 op gas is gebleken...
Met goed functionerende lpg installaties en een goede bedrijfszekerheid hoor je me niet.
Maar ben bekeert hoor, verdien een goede boterham aan kapotte auto's dus waarom zou ik iemand nog confronteren met de mogelijke konsekwenties van zijn keuze? ik leer ook...

Geplaatst: 14.11.2012 - 11:10
door Marc Apeldoorn
mm, dat zijn weer wat andere argumenten Bart, en ik wil niet de discussie rondom LPG aanwakkeren, maar jij gaat mij toch niet vertellen dat de moderne common-rail dieselauto's bedrijfszekerder zijn dan de oude? (Ik probeer je argument bedrijfszekerheid te begrijpen).
Ik beweer het tegenovergestelde namelijk, dat moderne dieselauto's niet bedrijfszeker zijn en veel meer onderhoud vergen dan de oude....
Als mijn stelling klopt dan ben je alleen voorstander van benzine auto's.

Geplaatst: 14.11.2012 - 11:48
door Walter
Marc Apeldoorn schreef:mm, dat zijn weer wat andere argumenten Bart, en ik wil niet de discussie rondom LPG aanwakkeren, maar jij gaat mij toch niet vertellen dat de moderne common-rail dieselauto's bedrijfszekerder zijn dan de oude? (Ik probeer je argument bedrijfszekerheid te begrijpen).
Ik beweer het tegenovergestelde namelijk, dat moderne dieselauto's niet bedrijfszeker zijn en veel meer onderhoud vergen dan de oude....
Als mijn stelling klopt dan ben je alleen voorstander van benzine auto's.
persoonlijk heb ik een vermoeden dat door de milieulobby de auto's allemaal zo arm lopen en op de grens van hun kunnen rijden, dat de 5 ton die wij met onze Volvo's rijden lastiger wordt. Wat nou duurzaam... Maar het is niet meer dan een vermoeden

Geplaatst: 14.11.2012 - 12:07
door MarioC70
AlexV70 schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Wat je niet ziet wordt geacht niet te bestaan. Dat noemt men ook wel "Struisvogelpolitiek". De mijne gaat vanmiddag voor de APK en vanmorgen heb ik nog het één en ander bij de keurmeester nagevraagd, met name ten aanzien van de roetmeting.

De mijne moet nog voor de volgas-test maar, zo bezwoer de man mij, als er mee gefraudeerd is, dan vinden ze het. Maar het kan zijn dat het in België allemaal wat eenvoudiger gaat, dat weet ik niet.
Dat ga je toch niet menen, dat je nog een vol gas test krijgt. Ander keuringsstation zoeken, want dat is echt niet meer van deze tijd.

En wat hier al is geschreven, je moet eerst al een vermoeden hebben dat het roetfilter is leeg geslagen en dat geldt ook voor de software.
Gaat een APK keurmeester dit vinden? Echt niet!

Je kunt het regeneratie proces terug vinden,APK keurmeesters met verstand van zaken zijn niet gek!
Plus dat een normaal roetfilter anders klinkt dan een leeggehaalde.
Niet alle APK keurmeesters komen uit een ei!

Geplaatst: 14.11.2012 - 12:10
door wim de jong
Laten we eens een keer ophouden met dat hypocriete gezeik over het milieu....de grootste mogelijke onzin wordt eruit gekraamd.....
Dat hele milieu gezeik slaat helemaal nergens op, gewoon een ordinaire manier om geld te vangen.
Als je echt om het milieu geeft, ga je bij de automobiel fabrikanten flinke subsidies geven voor sterke (benzine)motoren, welke zonder problemen op LPG lopen.....dat is de schoonste fossiele brandstof. Maar nee, daar is de belastingen niet blij mee (lees: schatkist), dus wordt de MRB flink opgeschroeft, en zodoende ontmoedigd!

Dus.....milieu is daar ondergeschikt aan........belachelijk. Nu moet je allerlei trucs en trics loslaten op een vrijwel schone dieselmotor, waardoor je op kosten gejaagd wordt, de motor meer gaat verbruiken, en storinggevoeliger wordt..En wat is de winst? nagenoeg niets, want het verschil is (amper) te meten, met of zonder roetfilter.
Waar zijn we mee bezig hier.

Geplaatst: 14.11.2012 - 12:31
door Wauter
AlexV70 schreef:Dat ga je toch niet menen, dat je nog een vol gas test krijgt. Ander keuringsstation zoeken, want dat is echt niet meer van deze tijd.
Dit is niet aan het station, maar vastgelegd in een wettelijk kader. Voertuigen in gebruik genomen na 31-12-2005 hoeven die test inderdaad niet meer, maar volstaat het uitlezen met diagnose apparatuur. Voertuigen van voor die tijd krijgen gewoon een roetmeting, ongeacht of deze een DPF heeft (er zijn nog wat uitzonderingen zoals voertuigen met komprex-lader, die hoefden al nooit).

Geplaatst: 14.11.2012 - 12:54
door V70/2.4D/2003
Dit alles zo eens gelezen hebbende neem ik de vrijheid de navolgende conclusies te trekken:

* Een RPF verwijderen is strijdig met wet- en regelgeving
* Een verwijderd RPF is aan te tonen en zal, in die gevallen, als resultaat hebben:
- Afkeuring bij de APK
- Inname kentekenbewijs deel I
- Herkeuring door de RDW
- De groeten uit Leeuwarden c.q. de tevredenheidsbetuiging in geel.

En aldus kan, volgens mij, een ieder zijn plan trekken en doen naar hem/haar goeddunkt.
Ik bedoel, als ik mijn geliefde grijze V70 met een roller rose wil verven en er nadien paarse hartjes op wil schilderen, dan is dat immers ook mijn keuze. Dat een ander er mogelijk braakneigingen van krijgt zal mij niet jeuken.

Zo: ik pak de bier en chips, kom maar op.

Geplaatst: 14.11.2012 - 12:57
door Rippie V70
- De groeten uit Leeuwarden c.q. de tevredenheidsbetuiging in geel.
En? Wat levert Rutte dat op dan?

Geplaatst: 14.11.2012 - 13:04
door V70/2.4D/2003
Rippie V70 schreef:
- De groeten uit Leeuwarden c.q. de tevredenheidsbetuiging in geel.
En? Wat levert Rutte dat op dan?
240 euro (maar dat dekt de kosten niet)

Geplaatst: 14.11.2012 - 13:19
door Jers3n
wim de jong schreef:Laten we eens een keer ophouden met dat hypocriete gezeik over het milieu....de grootste mogelijke onzin wordt eruit gekraamd.....
Dat hele milieu gezeik slaat helemaal nergens op, gewoon een ordinaire manier om geld te vangen.
Als je echt om het milieu geeft, ga je bij de automobiel fabrikanten flinke subsidies geven voor sterke (benzine)motoren, welke zonder problemen op LPG lopen.....dat is de schoonste fossiele brandstof. Maar nee, daar is de belastingen niet blij mee (lees: schatkist), dus wordt de MRB flink opgeschroeft, en zodoende ontmoedigd!

Dus.....milieu is daar ondergeschikt aan........belachelijk. Nu moet je allerlei trucs en trics loslaten op een vrijwel schone dieselmotor, waardoor je op kosten gejaagd wordt, de motor meer gaat verbruiken, en storinggevoeliger wordt..En wat is de winst? nagenoeg niets, want het verschil is (amper) te meten, met of zonder roetfilter.
Waar zijn we mee bezig hier.
Redelijk off-topic maar goed:
Als dat zou gebeuren (LPG op grote schaal) is er een wereldwijd tekort aan LPG, dat is een rest-/bijproduct bij de productie en behandeling van aardgas en aardolie. Dus om aan de vraag te voldoen zal de productie en behandeling hiervan moeten toenemen, lekker goed voor het milieu..

Daarnaast is autorijden per definitie natuurlijk niet goed voor het milieu dus als het echt enkel om het milieu zou gaan zou autorijden 'te duur gemaakt' moeten worden of zelfs verboden??

Iets meer on-topic:
Er wordt hier gesproken over het voldoen aan de APK-roetmeting bij een vol gas-test, bij mijn weten zal er dan een vrijwel geheel volledige verbranding zijn en dus ook geen of weinig roet. Dat ontstaat immers bij ONvolledige verbranding.. Lijkt me logisch dat je dan met een leeg roetfilter slaagt voor die test....

Geplaatst: 14.11.2012 - 13:22
door bart simpson
Marc Apeldoorn schreef:mm, dat zijn weer wat andere argumenten Bart, en ik wil niet de discussie rondom LPG aanwakkeren, maar jij gaat mij toch niet vertellen dat de moderne common-rail dieselauto's bedrijfszekerder zijn dan de oude? (Ik probeer je argument bedrijfszekerheid te begrijpen).
Ik beweer het tegenovergestelde namelijk, dat moderne dieselauto's niet bedrijfszeker zijn en veel meer onderhoud vergen dan de oude....
Als mijn stelling klopt dan ben je alleen voorstander van benzine auto's.
Om te beginnen is er een wettelijke regeling, daar is weinig vrijblijvends aan, deze is mede vastgesteld op basis van onderzoek door gerenomeerde onderzoeksinstituten als b.v, TNO, die op hun beurt een verband menen tussen fijnstofuitstoot en sterfte door longziekten.
Wat maakt het dan uit of een commonrail wat minder bedrijfszeker is dan voorheen als de winst minder sterfgevallen door longziekten op zal leveren? dat gegeven raakt de een wel en de ander in het geheel niet.
Als jij het dan ook nodig vindt om mij om een in Nederland voor iedereen geldende wetgeving belachelijk te moeten maken ga vooral je gang maar die wetgevers zijn imho steeds lieden die democratisch gekozen zijn door eenieder die hier actief is en die jou en mij en de anderen hier steeds vertegenwoordigen.
En nee, ik ben geen voorstander van benzineauto's en probeer met de diesel die ik rijdt om rond de 1 op 20 te rijden, ben daarbij meestal op de rechterbaan te vinden.
(ga nu ook even chips en wat fris halen)

Geplaatst: 14.11.2012 - 14:02
door Marc Apeldoorn
Bart,

Kun je mij een quote geven van mij waarin ik het nodig vind om een wetgeving belachelijk te maken?
Ik reageer alleen op het te pas en onpas gebruiken van milieu argumenten, zonder te refereren naar de context.

Geplaatst: 14.11.2012 - 14:10
door V70/2.4D/2003
het te pas en onpas gebruiken van milieu argumenten
Kan iemand mij even uitleggen waarom er anders een RPF voor een diesel nodig is? Of, kan ook en is wat breder, een katalysator op een benzineauto?

Dat heeft toch slechts ten doel het verminderen c.q. enigszins reinigen van de uitstoot van allerlei viezigheid?

Geplaatst: 14.11.2012 - 15:59
door Ben
Forummers lijken nogal eigenwijs Frederik.

Geplaatst: 14.11.2012 - 16:37
door Frederik Welvaert
lijken? We zijn het gewoon :p

Geplaatst: 14.11.2012 - 18:38
door Gast
MarioC70 schreef:
AlexV70 schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Wat je niet ziet wordt geacht niet te bestaan. Dat noemt men ook wel "Struisvogelpolitiek". De mijne gaat vanmiddag voor de APK en vanmorgen heb ik nog het één en ander bij de keurmeester nagevraagd, met name ten aanzien van de roetmeting.

De mijne moet nog voor de volgas-test maar, zo bezwoer de man mij, als er mee gefraudeerd is, dan vinden ze het. Maar het kan zijn dat het in België allemaal wat eenvoudiger gaat, dat weet ik niet.
Dat ga je toch niet menen, dat je nog een vol gas test krijgt. Ander keuringsstation zoeken, want dat is echt niet meer van deze tijd.

En wat hier al is geschreven, je moet eerst al een vermoeden hebben dat het roetfilter is leeg geslagen en dat geldt ook voor de software.
Gaat een APK keurmeester dit vinden? Echt niet!
Je kunt het regeneratie proces terug vinden,APK keurmeesters met verstand van zaken zijn niet gek!
Plus dat een normaal roetfilter anders klinkt dan een leeggehaalde.

Niet alle APK keurmeesters komen uit een ei!
Uitzonderingen bevestigen de regel. :P
Ik er ook van overtuigd dat jij als Volvo monteur het verschil kan horen.
Maar van een APK keurmeester van een merkloze garage betwijfel ik dat en dan ook nog het regeneratieproces vinden?

Geplaatst: 14.11.2012 - 18:49
door Schorpioen
AlexV70 schreef: Maar van een APK keurmeester van een merkloze garage betwijfel ik dat en dan ook nog het regeneratieproces vinden?
Hoeft een RDW steekproef controleur maar één keer uit te leggen en je weet waar je op moet letten.
Doe je dit niet kost het je bij een steekproef punten en na herhaling mag het keurstation een tijdje niet meer keuren en hebben ze minder inkomsten.
Wedden dat alle keurmeesters binnen korte tijd weten waar ze op moet letten en naar moeten kijken?