Pagina 2 van 3

Geplaatst: 09.01.2013 - 09:10
door Bakboord1
AWD is te controleren door op een nat grasveld te gaan staan en met veel gas weg te rijden. Als je met z'n tweeen bent dan kan er iemand controleren of zowel voor als achter de wielen spinnen.

Geplaatst: 09.01.2013 - 10:12
door V70 T5 assen
Frank24 schreef:Is de 2.5T dan een LPT of een FPT?
En nog een belangrijke vraag: Op welke punten moet ik vooral letten als ik ga kijken en/of proefrijden?
LPT een T5 heeft een FPT en ook een heel ander karakter .

Geplaatst: 09.01.2013 - 14:14
door toppertje
FPT?
ik denk dat hier een HPT bedoeld wordt

Geplaatst: 09.01.2013 - 14:48
door frenkyvee
Ik heb sinds augustus 2010 een 2.5T AWD. 40K mee gereden.
Heb er nog geen spijt van gehad. Zonder problemen al 2 jaar met caravan in het zuiden van Frankrijk geweest.
Verbruik schommelt tussen 1 op 7,5 (stad) en 1 op 12 op lange stukken.

Geplaatst: 09.01.2013 - 15:22
door ovwest
Top auto! Alle awd's vanaf 2003 hebben een haldex koppeling (dacht ik) en je moet niet anders willen (er rijden nauwlijks nog echte r awd's van voor 2000: die rijden allemaal alleen op de fwd)
Moter is echt heel fijn. Zelf heb ik dan vorige maand een R gekocht omdat ik een hele goede vond voor (relatief) weinig en mn vader de oude ooit had. Anders had ik zeker een 2,5t awd gezocht. De 2,5t awd is gewoon the next best thing (naar mijn mening)
Volvo is niet goedkoop in onderhoud en brandstof maar als je daar niet op bespaard (en als daar niet op bespaard is: goed checken) is een 2e hands kopen echt geen probleem en kun je er nog lang lol van hebben.
Kijk goed wat je er allemaal op wilt hebben: Radio, RTI Nav.,roofrails, spoilers, xenon wel of niet want als je goed zoekt is je droomvolvo altijd te vinden en het is zonde als je later dingen bij moet gaan kopen/zoeken.

Geplaatst: 09.01.2013 - 21:56
door Lekkersnel
Lijkt mij ook een heerlijke auto. AWD is heerlijk in sneeuw en voor sprintjes bij nat weer :P

Maar.... De haakse overbrenging van de AWD (Haldex) is bij mij kapot gegaan met 98.000km op de teller en kostte mij bij de de volvo-dealer, inclusief coulance vanwege de lage kilometerstand, 1800,-

Bij de volvo R's is dit een bekend verhaal. Of dit ook geldt voor de 2.5t's weet ik niet.

Geplaatst: 09.01.2013 - 21:59
door Marc Apeldoorn
Een bekend verhaal bij de V70R (2003+)?
Wie heeft een kapotte haldex gehad bij zijn R?????

Geplaatst: 09.01.2013 - 22:10
door Lekkersnel
Lees maar eens op www.swedespeed.com in het forum voor de R's:

http://forums.swedespeed.com/forumdispl ... 2004-2007)

Waslijsten vol.... helaas....

Het heeft te maken met de vorm van de tandwielen die haaks op elkaar staan. De tandjes slijten in waardoor ze op een gegeven moment met een harde ' BOEM' uit elkaar klappen. Je hebt dan alleen nog maar FWD.

Waarschijnlijk te hoog vermogen...

Geplaatst: 09.01.2013 - 22:21
door toppertje
haldex is beslist niet zaligmakend,het staat iets meer slip toe dan een visco...
wat belangrijk is dat ze op den duur wat olie lekken/zweten waardoor ze stuk lopen.
dus goed kontroleren

Geplaatst: 09.01.2013 - 22:29
door Philken
bij de Haldex is het een bus die snel kapot gaat(ken de juiste naam niet)
vervangen kost +/-800€(werk+bus) bij veel dealers steken ze echter direct een andere Haldex omdat 't een PITA is om enkel de bus te vervangen

Geplaatst: 09.01.2013 - 22:34
door Marc Apeldoorn
Ik herhaal toch even de vraag wie er op dit NL forum met een R een kapotte haldex heeft gehad (dus niet enkel de bus van Philken).
Wordt m.i. namelijk zwaar overdreven , het is zeer niet zo dat ze allemaal stuk gaan, kans met de visco was vele malen groter m.i.

Geplaatst: 09.01.2013 - 22:42
door Philken
vorige week bij mijn garage geweest omdat hij me gebeld had om mijn velgen te mogen gebruiken(andere klant had een velg van zijn R kapot gereden en andere volvovelgen passen niet), deze handgeschakelde R had bijna 300.000km, sinds nieuw in onderhoud bij mijn garage en nog geen probleem met de awd, alles nog origineel
en die R wordt gebruikt, voor de zekerheid maar foto's van mijn velgen gemaakt bij aflevering in de garage...

Geplaatst: 10.01.2013 - 07:10
door Marc Apeldoorn
Heel schappelijk van je Philken, daar wordt je velg echt niet beter van..

Geplaatst: 10.01.2013 - 07:42
door crackedtooth
Bakboord1 schreef:V70 en strak sturen??

Ik zou gewoon voor 90 euro een aankoopkeuring laten doen bij de dealer. Vorig jaar kreeg je daar nog een mattenset bij en dan is het bedrag helemaal zijn geld waard.
R stuurt 10x strakker dan t5... best strak tov andere volvo's

Geplaatst: 10.01.2013 - 08:52
door elianmars
crackedtooth schreef:
Bakboord1 schreef:V70 en strak sturen??

Ik zou gewoon voor 90 euro een aankoopkeuring laten doen bij de dealer. Vorig jaar kreeg je daar nog een mattenset bij en dan is het bedrag helemaal zijn geld waard.
R stuurt 10x strakker dan t5... best strak tov andere volvo's
De R zal wat vaster op de weg liggen door de AWD, maar dat-ie 10 keer strakker stuurt lijkt me wat overdreven.

Geplaatst: 10.01.2013 - 09:01
door ovwest
Ik denk dat het probleem bij lekkersnel de BSR II tuning is.... Hoeveel PK's heeft je R dan? Boven de 350 is wellicht gewoon teveel voor de aandrijflijn........ Ik heb de standaard 300 en zou echt niet weten waarom ik de auto onder meer stress zou brengen dan nodig is. Onderdelen slijten gewoon (veel) harder als je een auto tuned!

Geplaatst: 10.01.2013 - 09:59
door volvov70r
Omdat je caravans wilt trekken: Recent stond er op het forum een ietwat vaag topic over four-c wat af te raden zou zijn icm aanhanger/caravan. Helaas kwam er niet boven water wat er dan precies mis is en kan gaan.

Maar R is standaard voorzien van Four-C en bij mijn weten is het ook een optie op de 2.5T met of zonder AWD.
Let hier dus even op bij de aanschaf.

Mijn gevoel zegt wat betreft de haldex dat ovwest het bij het juiste eind heeft. Iets wat ik me ook altijd afvraag bij tuning. De motor wordt aangepakt, als het "goed" wordt gedaan de remmen ook nog, maar voor de rest zijn de aanpassingen vaak zeer beperkt. Lijkt mij op het gevoel af ook ongezond.

Geplaatst: 10.01.2013 - 10:15
door ovwest
Volgens mij is er een tussen optie. Mij schoonvader heeft nivomats in zijn T5 (uit 2000) Daar kun je zelf niets aan instellen (zoals bij de Four-c wel het geval is) Die pomt zichzelf op bij hogere belasting. Dat is dus wel lekker bij het trekken van een caravan lijkt me. Alleen weten verkopers vaak niet eens dat de auto ze heeft....

Geplaatst: 10.01.2013 - 10:26
door volvov70r
Ja klopt niveauregeling is ook een optie, maar ik heb het dus alleen over Four-C

Dan heb je in een niet-R v70 zo'n soort knopje in je dashboard:

Afbeelding

Geplaatst: 10.01.2013 - 10:56
door Jan
De gewone niveauregeling is een optie in veel uitvoeringen, bij de AWD is het standaard. Op basis van het chassinummer kan elke dealer bekijken met welke fabrieksopties de auto is afgeleverd. Als je in een bepaalde auto interesse hebt, zou ik dat altijd even laten nagaan.
Je kunt zelf ook hier alvast even snuffelen:

http://www.volvocars.com/nl/sales-servi ... fault.aspx