Te kleine accu voor S80?

lint
Geartronic member

Dat zijn hele scherpe prijzen van de dealer!
Inderdaad even overleggen met de technische mensen wat voor jouw auto de beste accukeus is.
VolvoS801999
2nd Gear member

Hey,

Zo, het is duidelijk. De dynamo heeft een laadstroom van 120A, dus die kan een accu van 90Ah aan.
Volgens de volvo kan een accu met een extra reserve geen kwaad. Of ik het altijd nodig heb is een tweede, maar is een gevalletje baadt het niet dan schaadt het niet.

Nu de accu's zo aantrekkelijk geprijsd zijn bij Volvo, ga ik voor de 90Ah/800 variant. de 70Ah/600 zal ook voldoende zijn, maar de grote levert wel een gigantische reserve op en mijn dynamo zou hem gewoon moeten kunnen laden. Wat vinden jullie hiervan?

Rens
M@rcel
6th Gear member

Wat heeft de maximale stroom die de dynamo kan leveren te maken met de maximale energie-opslag-capaciteit van de accu?

Hoe groter hoe beter MAAR je moet de extra capaciteit niet gebruiken om de startmotor extra lang te laten draaien. De kans op oververhitting van kabels en startmotor is dan groot. Wel mag je de extra capaciteit gebruiken om vaker een korte startpoging te doen. En je houdt meer capaciteit over als de temperaturen echt dalen.

Bovendien is een grotere accu prettig als je regelmatig in je auto zit met de radio aan en de motor uit.
VolvoS801999
2nd Gear member

M@rcel: weet ik ook niet, maar ik dacht dat de dynamo anders de accu niet bij kon laden? Zal wel een paar dingen door elkaar gehaald hebben. Ok, is dus niet zo, ben ik nu achter. Je uitleg is in ieder geval helder.

De startmotor extra lang laten draaien, doe ik zoiezo nooit en is normaal gesproken ook niet nodig. Inderdaad wil ik die extra capaciteit hebben i.v.m. het nogal regelmatige poetsen van de auto, ook binnenkant, en dat dan die accu niet zo snel leeg raakt.

Dus, geen probleem?
M@rcel
6th Gear member

no problem :)
VolvoS801999
2nd Gear member

Thnx! Dan weet ik voldoende! Kan de gemeente tenminste straks mijn auto als generator gebruiken bij een stroomuitval ofzo.
Plaats reactie

Terug naar “S80”